Gå til innhold

Dagens elektronikkpriser minner om 80-tallet


Anbefalte innlegg

 

jo, men produsentane konkurrerer mest på pris og spesifikasjonar, mens kvaliteten er det lite fokus på.

 

Eg jobbar på PC verksted og har erfart at ingen bærbare under 4990kr er å anbefale på grunn av heilt elendig kvalitet. Mykje feil, plast som knekker lett, og forferdeleg trege prosessorar. Eg kallar desse maskinene for "knekke-PC". Dessverre er "knekke-PC" prisklassen den mest populære prisklassen blant forbrukarane, og kundane høyrer heller ikkje på seljarane som prøver å forklare om kvaliteten, dei fleste kundane insisterer berre på at dei skal ha det billige dritet.

 

Problemet er rett og slett at folk ikkje bryr seg om kvalitet når dei skal kjøpe ting. Folk kjøper ting berre fordi det er billig.

 

Eg skjønnar ikkje kven desse moderne "knekke-PCane" eigentleg passar for. Eg håpar denne "knekke-PCen" berre er ein mote som snart går over slik som dei billige ubrukelege mini-PCane gjor for nokre år sidan.

 

Jeg kan jo hilse deg fra en overlykkelig 12 åring med halvt år gammel "knekke-PC" som han bruker til spilling hver dag.

Spesifikasjoner blei valgt etter mest spill ytelse for pengene innen 5000 kroner, penger han hadde fått i gave.

Jeg tenker mange klarer seg fint med slike maskiner til leisng av nettaviser, youtube og betaling av regninger.

Man trenger ikke en dyr maskin til enkle oppgaver.

 

Ja, så langt går det sikkert bra, men eg tvilar på at den gleda varer lenge.

 

i 2007 kjøpte eg ein Acer bærbar til 12000kr, og den brukte eg som min einaste PC heilt fram til februar i fjor og då kjøpte eg meg ein ny bærbar til 10000kr fordi eg vil ha noko betre. Den gamle ga eg vekk til pappa som eigentleg hadde tenkt til å kjøpe seg ein billig PC, og den er han fornøgd med til sitt bruk og har omtrent like kraftig prosessor som dagens billigaste PCar.

 

Eg synst det beste er å ta seg råd til ein skikkeleg og framtidsretta PC, det er både miljøvenneleg og du du blir meir fornøgd frå starten, samstundes som at det på sikt ikkje blir dyrare enn å kjøpe billig PC. ein god PC varer i 10 år og ein dårleg PC varer i 2-3 år før den blir pensjonert.

 

Eg skjønnar ikkje at desse billige og nesten ubrukelege PCane er så populære blant rike nordmenn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

hvis en fabrikk ikke klarer å overleve uten at kundene må kjøpe moe nytt hvert 3je år har de da livets rett ?

Det er et relevant spørsmål, men det er så mange interessenter som stiller krav til lavere priser at det ikke er lett å si hvem som "har skylda"...

 

Ta for eksempel elektroverktøy. Det er så billig at enkelte håndverkere heller kjøper et helt nytt sett med verktøy til et byggeprosjekt enn å kjøpe noe som holder i lang tid. Billig elektroverktøy er sagt å skulle ha en estimert levetid på ti - 10 - timer!

 

Alle bransjer sliter med det samme, spesielt nå i en globalisert verden der kunder leter med lys og lykte etter produkter som koster noen få kroner mindre hvis man kan kjøpe de fra et land langt unna...uten å tenke på at det kan være dyrt å kjøpe billig...

Når det gjelder billig biltema /Claus Olsen verktøy så er dette fint for de som bruker det en gang i året. 10 minutter kontinuerlig bruk knekker det vanligvis.

Men dette er ikke noe nytt husker jeg fikk et verktøysett i gave for nesten 30 år siden til mopeden. var ren søppel.

Piper som knakk og skrutrekkere som ble avrundet :)

Lenke til kommentar

 

jo, men produsentane konkurrerer mest på pris og spesifikasjonar, mens kvaliteten er det lite fokus på.

 

Eg jobbar på PC verksted og har erfart at ingen bærbare under 4990kr er å anbefale på grunn av heilt elendig kvalitet. Mykje feil, plast som knekker lett, og forferdeleg trege prosessorar. Eg kallar desse maskinene for "knekke-PC". Dessverre er "knekke-PC" prisklassen den mest populære prisklassen blant forbrukarane, og kundane høyrer heller ikkje på seljarane som prøver å forklare om kvaliteten, dei fleste kundane insisterer berre på at dei skal ha det billige dritet.

 

Problemet er rett og slett at folk ikkje bryr seg om kvalitet når dei skal kjøpe ting. Folk kjøper ting berre fordi det er billig.

 

Eg skjønnar ikkje kven desse moderne "knekke-PCane" eigentleg passar for. Eg håpar denne "knekke-PCen" berre er ein mote som snart går over slik som dei billige ubrukelege mini-PCane gjor for nokre år sidan.

 

Jeg kan jo hilse deg fra en overlykkelig 12 åring med halvt år gammel "knekke-PC" som han bruker til spilling hver dag.

Spesifikasjoner blei valgt etter mest spill ytelse for pengene innen 5000 kroner, penger han hadde fått i gave.

Jeg tenker mange klarer seg fint med slike maskiner til leisng av nettaviser, youtube og betaling av regninger.

Man trenger ikke en dyr maskin til enkle oppgaver.

 

Nettopp, knekke pcene virker og gir greit med pc for pengene. Ja du må være klar over begrensingene, de tåler ikke mye så ville ikke brukt en som skole pc du drar med deg på bussen hver dag.

Som hjemme pc du rydder bort fungerer de fint også som den bærbare du bruker på ferie og reise men har stasjonær ellers.

Lenke til kommentar

...

Men dette er ikke noe nytt husker jeg fikk et verktøysett i gave for nesten 30 år siden til mopeden. var ren søppel.

Piper som knakk og skrutrekkere som ble avrundet :)

Du har helt rett, det er ikke noe nytt at billig ofte er dårlig og dyrt ofte er bra. Selv om det ikke alltid stemmer, så er det en god indikasjon. Du fikk dine dårlige dingser for 30 år siden, men det kan godt hende denne utviklingen startet med den industrielle revolusjon for veldig, veldig lenge siden.

 

Men Internett, med sine store muligheter for global handel, har nok skutt fart i denne utviklingen.

Lenke til kommentar

Et argument som mange ofte bruker i denne sammenhengen er at den er så billig at jeg trenger ikke å behandle den å pent .

 

Når en kjøper dyre ting så vil de fleste være veldig nøye med hvordan den behandles .

 

Det burde jo være motsatt

Nei, det burde ikke være motsatt. Det burde være sånn at man behandler tingene sine pent, uansett hvor mye eller lite de koster...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et argument som mange ofte bruker i denne sammenhengen er at den er så billig at jeg trenger ikke å behandle den å pent .

 

Når en kjøper dyre ting så vil de fleste være veldig nøye med hvordan den behandles .

 

Det burde jo være motsatt

Nei, det burde ikke være motsatt. Det burde være sånn at man behandler tingene sine pent, uansett hvor mye eller lite de koster...

 

det jeg mente med "motsatt" var at man burde vere mere forsiktig det skrøpelige og billige utstyret en det som tåler tøffere behandling

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det virkar som at dei som kjøper billige ting ikkje har tenkt igjennom kor mykje dei kjem til å få bruk for den tingen i løpet av livet og derfor trur dei at dei klarer seg med ein billig ting.

lit av den samme effekten, men i motsatt betydning for de som vil betale mange hundretusen for et musikkanlegg de skal ha for alltid og evig.

 

og da betaler man for mere en bare kvaliteten.

 

 

mange tenker nok at de skal ha noe bedre bare de får råd først

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...