Gå til innhold

– Flere utgivere likte ikke at vi har en kvinne i hovedrollen


Anbefalte innlegg

Ja, særlig i spill som innehar romantiske scener der du som kvinne inneder et forhold til en mann?

 

Kan ikke huske å noensinne ha kommet over den problemstillingen. De spillene jeg har spilt hvor man kan være romantisk med andre karakterer, så har jeg alltid vært lesbisk. :)

Endret av Quote
Fjernet unødvendig sitering. Quote, mod.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange utgivere vil ikke ha en kvinne i hovedrollen fordi de kun ser på spillene som en kilde til inntjening og ikke som et kreativt uttrykk som skal ha en viss integritet. Det er denne typen holdninger som bidrar til å holde den kulturelle statusen til spillmediet nede. Nå er ikke Square-Enix noen gullgutt her heller, men de har såpass mange kvinnelige fans at det neppe ble sett på som et risikomoment.

 

Skjønner uansett ikke helt hvorfor de skulle innbille seg at det å ha en kvinne i hovedrollen skulle ha negativ innvirkning på salget.

 

Hvis noe skulle man jo tro at det å ha en fin dame i hovedrollen skulle være en salgsmagnet for hormonelle tenåringsgutter. Lara Croft ble jo ikke akkurat upopulær.

Lenke til kommentar
Kan ikke huske å noensinne ha kommet over den problemstillingen. De spillene jeg har spilt hvor man kan være romantisk med andre karakterer, så har jeg alltid vært lesbisk. :)

 

Og det er nok ikke tilfeldig. Å spille som mann derimot og oppleve romantiske relasjoner til damer har skjedd endel ganger, og i noen svært få tilfeller har man kunnet velge å være homo.

Endret av Quote
Fjernet unødvendig sitering. Quote, mod.
Lenke til kommentar

 

Mange utgivere vil ikke ha en kvinne i hovedrollen fordi de kun ser på spillene som en kilde til inntjening og ikke som et kreativt uttrykk som skal ha en viss integritet. Det er denne typen holdninger som bidrar til å holde den kulturelle statusen til spillmediet nede. Nå er ikke Square-Enix noen gullgutt her heller, men de har såpass mange kvinnelige fans at det neppe ble sett på som et risikomoment.

Skjønner uansett ikke helt hvorfor de skulle innbille seg at det å ha en kvinne i hovedrollen skulle ha negativ innvirkning på salget.

 

Hvis noe skulle man jo tro at det å ha en fin dame i hovedrollen skulle være en salgsmagnet for hormonelle tenåringsgutter. Lara Croft ble jo ikke akkurat upopulær.

 

Å være en actionhelt som får alle damene er en større salgsmagnet blant hormonelle tenåringsgutter. ;)

Lenke til kommentar

Nei takk til kvinner i spill så lenge denne feminist krigen med Anita og co foregår. Har sett et produkt av dette som heter "Dragon Age: Inquisition, og ønsker ikke flere som følger samme fotspor.

 

Du vil ikke ha kvinner i spill i det hele tatt sålenge denne "krigen" foregår? Snakker om irrasjonalitet, la meg gi deg et tips: Folk som har andre meninger er ikke nødvendigvis i noen krig med deg, og det går fint an å ikke begrense spill sine muligheter bare fordi det finnes folk som mener noe annet enn deg.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og det er nok ikke tilfeldig. Å spille som mann derimot og oppleve romantiske relasjoner til damer har skjedd endel ganger, og i noen svært få tilfeller har man kunnet velge å være homo.

 

Som sagt, så har jeg aldri stått ovenfor den problemstillingen. Det har alltid vært et lesbisk valg.

 

Men dette blir uansett litt utenfor poenget, da antall spill med romantiske relasjoner i seg er svært få, i forhold til de som ikke har det. Det blir litt feil å diskutere dette som et poeng for hvorfor man spiller mannlig/kvinnelig karakter.

Endret av Quote
Fjernet unødvendig sitering. Quote, mod.
Lenke til kommentar

Som sagt, så har jeg aldri stått ovenfor den problemstillingen. Det har alltid vært et lesbisk valg.

Men dette blir uansett litt utenfor poenget, da antall spill med romantiske relasjoner i seg er svært få, i forhold til de som ikke har det. Det blir litt feil å diskutere dette som et poeng for hvorfor man spiller mannlig/kvinnelig karakter.

 

Tvert imot, jeg tror dette lille poenget illustrerer mye av grunnlaget for aversjonen til spillindustrien generelt mot kvinnelige hovedrollefigurer. Selvsagt kan det snu, men enn så lenge er det sånn.

Endret av Quote
Fjernet unødvendig sitering. Quote, mod.
Lenke til kommentar

Vi husker fortsatt remember me, og det var ikke kvinnelig hovedrolle som var problemet, det var bare rett og slett ett dårlig spill. At dere nå kjører samme regla igjen sier da bare til meg at det kommer igjen ett dårlig spill og dere vil ha noen sympatisalg :nei:

Du står selvsagt fritt til å syns Remember me var ett dårlig spill, men det forblir subjektivt. Spillet så pent ut, hadde ett interessant konsept og generelt mye potensiale, men nådde ikke helt opp på gjennomførelsen. Ett middelmådig spill til syvende og sist kanskje, men ikke direkte dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei takk til kvinner i spill så lenge denne feminist krigen med Anita og co foregår. Har sett et produkt av dette som heter "Dragon Age: Inquisition, og ønsker ikke flere som følger samme fotspor.

Hva er galt med Inquisition? Har spilt det en god del og liker samtlige karakterer i spillet og skjønner egentlig ikke hva du sikter til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikkje bort fra at Dontnod fisker etter noko for å hause opp det nye spillet. Spørs om di har lært av Remember Me. For uannsett korleis ein vrir på det ser ikkje eg heilt at utgivere skal ha utbytte av å bestemme om det skal være mannlig eller kvinnelig hovedperson i eit spill. Eit spill selger seg sjølv viss det er eit godt spill og holder det spillutviklere har lova. Blir spillet derimot middelmådig eller direkte dårlig er man avhengig av sympatisalg osv. Håper sjølvsagt at Life is Strange viser seg å være eit godt spill som innfrir forventningane betre enn Remember Me.

Endret av Maabren
Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke hvorfor DA:I er er eksempel på at feminister ødelegger spill. Problemet i DA:I var elendige kontroller og jeg ser ikke at Anita hadde noe med det å gjøre. DA:I var faktisk det første Bioware spillet hvor jeg likte alle karakterene. Ingen av dem var irriterende. Forøvrig er det ingen endringer i lore som har gjort spillet mer feministisk enn de andre bioware spillene. Vi visste allerede at kvinner har rett til å styre thedas osv i dragon age origins. Ser på meg ut som om noen er sure for at kvinner faktisk har lov til å spille som seg selv i spill.

 

Personlig foretrekker jeg mannlige karakterer fordi de er mer attraktive i mine øyne, men jeg synes variasjon er bra så det burde være flere kvinnelige karakterer i spill for de som ønsker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Jeg ryddet litt opp i unødvendige siteringer. Vennligst unngå dette i fremtiden. Bruk redigeringsverktøyet for å fjerne gamle siteringer, slik at det ikke blir dannet siteringspyramider.

 

Kommentering av moderering tas på PM.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

 

Vi husker fortsatt remember me, og det var ikke kvinnelig hovedrolle som var problemet, det var bare rett og slett ett dårlig spill. At dere nå kjører samme regla igjen sier da bare til meg at det kommer igjen ett dårlig spill og dere vil ha noen sympatisalg :nei:

Sympatisalg? Haha, det er det dummeste jeg har hørt på lenge. At en kvinnelig hovedperson i et spill er kontroversielt er det som burde være meget kontroversielt.

Og det er det som er kontroversielt! Nesten alle de beste RPG spillene har hatt mulighet til å spille kvinnelig hovedperson så dette er ren sympati teater.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke hvorfor DA:I er er eksempel på at feminister ødelegger spill. Problemet i DA:I var elendige kontroller og jeg ser ikke at Anita hadde noe med det å gjøre. DA:I var faktisk det første Bioware spillet hvor jeg likte alle karakterene. Ingen av dem var irriterende. Forøvrig er det ingen endringer i lore som har gjort spillet mer feministisk enn de andre bioware spillene. Vi visste allerede at kvinner har rett til å styre thedas osv i dragon age origins. Ser på meg ut som om noen er sure for at kvinner faktisk har lov til å spille som seg selv i spill.

 

Personlig foretrekker jeg mannlige karakterer fordi de er mer attraktive i mine øyne, men jeg synes variasjon er bra så det burde være flere kvinnelige karakterer i spill for de som ønsker det.

 

Ikke noen av karakterene eller dialogen/storyn var feministisk i DA:I. Tvert i mot var kvinnene ekstremt feminine, at kvinner har rett til å styre land har eksistert i Europeisk historie i over 1000 år, ikke noe radikalt med det, ganske konservativt egentlig. Men er interessert i å vite hva du mener med "kvinner faktisk har lov til å spille som seg selv i spill"? Oppfattet ikke noe av dialogen i DA:I som noe mer Down to Earth enn andre rpg spill, og de fleste om så ikke 99% av alle rpg spill gir en jo mulighet til å spille kvinnelig hovedkarakter. Noe som er bra for fantasi damer som fantasi menn har proporsjoner og styrke som ikke henger på grep med virkeligheten som gir det hele mytologisk tiltrekkelse som for eksempel Athena/Hercules.

Lenke til kommentar

 

Kan ikke huske å noensinne ha kommet over den problemstillingen. De spillene jeg har spilt hvor man kan være romantisk med andre karakterer, så har jeg alltid vært lesbisk. :)

 

Og det er nok ikke tilfeldig. Å spille som mann derimot og oppleve romantiske relasjoner til damer har skjedd endel ganger, og i noen svært få tilfeller har man kunnet velge å være homo.

 

 

Synes nesten alle mannlige karakterer en kan ha romantisk forhold med som kvinne i et spill er utrolig kjedelige karakterer, og siden jeg ikke er homo og ikke har noen seksuell tiltrekkelse ser jeg aldri noe poeng i å romantisere boring ass kiser med kvinnelig hovedkarakter og synes synd på kvinner og homofile menn som er ute etter det aspektet i rpg spill.

 

Eneste mannlige npc jeg likt å romantisere er Atton i Knights of the Old Republic 2 som kvinnelig jedi/sith. Skikkelig bra skrevet karakter, gjennomført personlighet med mørk bakgrunns historie som du kan hjelpe han med å finne salvation som Jedi eller embrace damnation som Sith. Damn good romance that.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor DA:I er er eksempel på at feminister ødelegger spill. Problemet i DA:I var elendige kontroller og jeg ser ikke at Anita hadde noe med det å gjøre. DA:I var faktisk det første Bioware spillet hvor jeg likte alle karakterene. Ingen av dem var irriterende. Forøvrig er det ingen endringer i lore som har gjort spillet mer feministisk enn de andre bioware spillene. Vi visste allerede at kvinner har rett til å styre thedas osv i dragon age origins. Ser på meg ut som om noen er sure for at kvinner faktisk har lov til å spille som seg selv i spill.

 

Personlig foretrekker jeg mannlige karakterer fordi de er mer attraktive i mine øyne, men jeg synes variasjon er bra så det burde være flere kvinnelige karakterer i spill for de som ønsker det.

Ikke noen av karakterene eller dialogen/storyn var feministisk i DA:I. Tvert i mot var kvinnene ekstremt feminine, at kvinner har rett til å styre land har eksistert i Europeisk historie i over 1000 år, ikke noe radikalt med det, ganske konservativt egentlig. Men er interessert i å vite hva du mener med "kvinner faktisk har lov til å spille som seg selv i spill"? Oppfattet ikke noe av dialogen i DA:I som noe mer Down to Earth enn andre rpg spill, og de fleste om så ikke 99% av alle rpg spill gir en jo mulighet til å spille kvinnelig hovedkarakter. Noe som er bra for fantasi damer som fantasi menn har proporsjoner og styrke som ikke henger på grep med virkeligheten som gir det hele mytologisk tiltrekkelse som for eksempel Athena/Hercules.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor DA:I blir sett på som feministisk, nettopp derfor skrev jeg at jeg ikke skjønte hvorfor. Det var en annen debattant her som skrev at DA:I ble ødelagt av feminister.

 

De fleste RPGer gir deg muligheten til å spille som kvinne ja, men det er nok av folk som tydeligvis har et problem med det siden de drar frem hvor forferdelige feminister er hele tiden. Det har blitt den nye Godwins lov. Anita er visstnok personlig ansvarlig for å ødelegge alle spill som er gitt ut de siste ti årene.

 

Det kan godt være at utvikleren i dette tilfellet lyver om at utgivere ikke ville ha kvinnelig hovedperson, men det er verdt å huske på at det er en forskjell på å gi spillere muligheten til å spille som kvinne (som i RPGer) og det å ha en kvinne som eneste mulige karakter. Jeg tror det sistnevnte er vanskeligere for en del utgivere å svelge.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor DA:I er er eksempel på at feminister ødelegger spill. Problemet i DA:I var elendige kontroller og jeg ser ikke at Anita hadde noe med det å gjøre. DA:I var faktisk det første Bioware spillet hvor jeg likte alle karakterene. Ingen av dem var irriterende. Forøvrig er det ingen endringer i lore som har gjort spillet mer feministisk enn de andre bioware spillene. Vi visste allerede at kvinner har rett til å styre thedas osv i dragon age origins. Ser på meg ut som om noen er sure for at kvinner faktisk har lov til å spille som seg selv i spill.

 

Personlig foretrekker jeg mannlige karakterer fordi de er mer attraktive i mine øyne, men jeg synes variasjon er bra så det burde være flere kvinnelige karakterer i spill for de som ønsker det.

Ikke noen av karakterene eller dialogen/storyn var feministisk i DA:I. Tvert i mot var kvinnene ekstremt feminine, at kvinner har rett til å styre land har eksistert i Europeisk historie i over 1000 år, ikke noe radikalt med det, ganske konservativt egentlig. Men er interessert i å vite hva du mener med "kvinner faktisk har lov til å spille som seg selv i spill"? Oppfattet ikke noe av dialogen i DA:I som noe mer Down to Earth enn andre rpg spill, og de fleste om så ikke 99% av alle rpg spill gir en jo mulighet til å spille kvinnelig hovedkarakter. Noe som er bra for fantasi damer som fantasi menn har proporsjoner og styrke som ikke henger på grep med virkeligheten som gir det hele mytologisk tiltrekkelse som for eksempel Athena/Hercules.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor DA:I blir sett på som feministisk, nettopp derfor skrev jeg at jeg ikke skjønte hvorfor. Det var en annen debattant her som skrev at DA:I ble ødelagt av feminister.

 

De fleste RPGer gir deg muligheten til å spille som kvinne ja, men det er nok av folk som tydeligvis har et problem med det siden de drar frem hvor forferdelige feminister er hele tiden. Det har blitt den nye Godwins lov. Anita er visstnok personlig ansvarlig for å ødelegge alle spill som er gitt ut de siste ti årene.

 

Det kan godt være at utvikleren i dette tilfellet lyver om at utgivere ikke ville ha kvinnelig hovedperson, men det er verdt å huske på at det er en forskjell på å gi spillere muligheten til å spille som kvinne (som i RPGer) og det å ha en kvinne som eneste mulige karakter. Jeg tror det sistnevnte er vanskeligere for en del utgivere å svelge.

 

 

Det finnes nok av idioter der ute, så lenge spill utvikling og kjøp er en frivillig transaksjon så skal jo drittsekk rasist og misogynist selskaper få drive som de selv vil ut ifra både ytringsfrihet og handlefrihet perspektiv, trur nok ikke mange vil kjøpe deres spill. Ser ikke dette som noe problem med mindre de mottar subsidier til å lage slike spill eller dominerer markedet med korrupte midler (EA) og forhindrer andre spill utviklere fra å lage spill som går i mot deres ønsker.

 

Viktig og huske at en ikke alltid vil få det som en vil, men en kan derimot stemme med lommeboken, eller enda bedre lære seg modding og lage mods som tilpasser spillet slik en vil og virkelig ta ansvar for sine meninger. Jeg har spiller alltid Knights of the Old Republic orginalen med lesbian Bastilla mod lol

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...