Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vitaminer og mineraler. Tips ?


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg kan spise og drikke bedre men det er litt vanskelig pga lysten og pengene.

 

Jeg har et helt greit kosthold men føler det er en god del vitaminer og mineraler jeg kunne fått i meg mer av.

 

Jeg har noen mindre og ufarlige plager som jeg er ganske sikker på kommer fra mangelen på div vitaminer og mineraler.

 

det finnes jo millioner av kosttilskudd og vitaminer man kan kjøpe men finnes det noen som helt klart er best ? Gerimax ? Vitapro?

 

Jeg kan ikke mye om slike produkter og har egentlig aldri tatt noe annet en jernpiller for gud vet hvor mange år siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en blodprøve med fastlegen og finn ut om du mangler noe. Lite poeng i å ta et helt alfabet av vitaminer om kroppen ikke trenger det. Det ender da opp som en veldig dyr urin.

 

Sørg heller for et sunt og variert kosthold som dekker det som trengs.

 

Kan også nevne at for mye av enkelte vitaminer faktisk kan ha motsatt/negativ virkning.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Ta en blodprøve med fastlegen og finn ut om du mangler noe. Lite poeng i å ta et helt alfabet av vitaminer om kroppen ikke trenger det. Det ender da opp som en veldig dyr urin.

 

Sørg heller for et sunt og variert kosthold som dekker det som trengs.

 

Kan også nevne at for mye av enkelte vitaminer faktisk kan ha motsatt/negativ virkning.

 

Jeg er veldig klar over hvordan det fungerer det jeg ikke vet mye om er hvem produkter som er bra og jeg prater her om at jeg vil ha et kosttilskudd som ikke gjør at jeg får for mye av 1 ting ved for eksempel og ta 1 om dagen, Det trenger ikke engang og dekke hele behovet så lenge det er mer en det jeg får i meg fra før av noe som jeg trur er svært lite.

Lenke til kommentar

Billigste vitaminpillen du får er å spise leverpostei.

http://www.matvaretabellen.no/

 

Sjekk den opp mot hva som helst annet.

Leverpostei blir dyrt sammenlignet med vitamintabletter.

 

http://www.nycomed.no/kosttilskudd/nycoplus-multi-100-tabletter

120 kr

 

og http://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-selolje-1000mg-kapsler-120stk-903246p

 

Så burde du være i boks. Du får i deg de nødvendige vitaminene og mineralene, pluss gunstige fettsyrer.

 

Det er nesten umulig å få for mye av vitaminer som selges i Norge, for grenseverdiene er svært lave.

Lenke til kommentar

 

Billigste vitaminpillen du får er å spise leverpostei.

http://www.matvaretabellen.no/

 

Sjekk den opp mot hva som helst annet.

Leverpostei blir dyrt sammenlignet med vitamintabletter.

 

http://www.nycomed.no/kosttilskudd/nycoplus-multi-100-tabletter

120 kr

 

og http://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-selolje-1000mg-kapsler-120stk-903246p

 

Så burde du være i boks. Du får i deg de nødvendige vitaminene og mineralene, pluss gunstige fettsyrer.

 

Det er nesten umulig å få for mye av vitaminer som selges i Norge, for grenseverdiene er svært lave.

 

Tusen takk for hjelp =)

Lenke til kommentar

Det du spør om er en snarvei. En snarvei til vitaminer. Er det verdt å betale så mye for så lite? Det skal ikke mye til å få dette i seg via mat, og du kan gjøre det til rutiner.

 

Som andre her sier, det er mye billigere å få dette i seg på naturlige måter og i noen tilfeller krever det uprosessert mat. Konsentratjuice gir deg for eksempel ikke vitaminer.

 

Det har også blitt foreslått at du går til legen og tar en test, dette gir deg et bilde av hva du får i deg med dagens kosthold. I samme legetime kan du også spør om ting du trenger. Svarene får du fordi folk ønsker å gi råd som kan være relevante for din situasjon og dine mål/ønsker.

 

Vitamintilskudd er ofte i en annen form, det du ønsker er at dette er mest mulig naturlig. Kilden er viktig, og hvordan det er bevart. Men prisen for kvalitetsprodukter er også høy. Du er mye mer tjent ved å lære deg hvor du skal finne disse tingene naturlig, og få deg en rutine. Enten det er fryst smoothie i porsjoner eller et glass hvor smaken av disse tingene er kamuflert.

 

 

Det kan også være anti-næringsstoffer som absorberer ting du trenger. Det er ikke like lett å gjøre noe med, fordi da må du endre på kostholdet ved å bytte ut eller kutte ned på ting.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Det du spør om er en snarvei. En snarvei til vitaminer. Er det verdt å betale så mye for så lite? Det skal ikke mye til å få dette i seg via mat, og du kan gjøre det til rutiner.

 

Som andre her sier, det er mye billigere å få dette i seg på naturlige måter og i noen tilfeller krever det uprosessert mat. Konsentratjuice gir deg for eksempel ikke vitaminer.

 

Det har også blitt foreslått at du går til legen og tar en test, dette gir deg et bilde av hva du får i deg med dagens kosthold. I samme legetime kan du også spør om ting du trenger. Svarene får du fordi folk ønsker å gi råd som kan være relevante for din situasjon og dine mål/ønsker.

 

Vitamintilskudd er ofte i en annen form, det du ønsker er at dette er mest mulig naturlig. Kilden er viktig, og hvordan det er bevart. Men prisen for kvalitetsprodukter er også høy. Du er mye mer tjent ved å lære deg hvor du skal finne disse tingene naturlig, og få deg en rutine. Enten det er fryst smoothie i porsjoner eller et glass hvor smaken av disse tingene er kamuflert.

 

 

Det kan også være anti-næringsstoffer som absorberer ting du trenger. Det er ikke like lett å gjøre noe med, fordi da må du endre på kostholdet ved å bytte ut eller kutte ned på ting.

Takk for svar men det er ikke dette jeg spør om..........

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dersom man har et variert og normalt kosthold (spiser f.eks. 3 ganger daglig), så er det veldig sjeldent at man har mangel på vitaminer og mineraler.

 

Vegetarianere og Eldre bør være oppmerksomme på at noen vitaminer finnes nærmest kun i animalske produkter, som f.eks. Vitamin B12 (Cobalamin).

Vitamin B6 (Pyrodoxine) og noen fettløselige vitaminer (vit-A, vit-D) er toxiske i store doser.

De Vitaminene som vi har mest mangel på er A og D:
- Vitamin D (produserer av kroppen ved exponering av UV-stråler, altså sollys). Bør taes som supplement (Vitamin D3, cholecalciferol))
- Vitamin A (har mange viktige biokjemiske virkninger). Kan taes som supplement (Beta-Karoten). Det er bedre å ta Beta-karoten enn rent vitamin A (Retinol) fordi høye doser av Vitamin A kan være farlig, mens høye doser av Beta-karoten vil lagres i fettvev i kroppen og kan gi en gyllen farge, og er ikke giftig som Vitamin A i større doser. Beta-karoten gjøres om til Vitamin A i kroppen.

- Vitamin E (Antioksidant) er viktig for eliminering av frie radikaler. Kan taes som supplement (a-tocopherol), men hvis jeg husker rett så er det mer effektivt å spise mat med høyt E-vitamin innhold enn å ta supplement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stiller meg bak AnnonymG sitt gode svar og legger til at 4 andre grupper også kan få mangel på vitaminer og mineraler:

- Gravide kvinner

- Kvinner i reproduktiv alder (spesielt hvis de har stor menstruasjonsmengde)

- Høyt inntak av alkohol (samlet snitt på over 1L øl daglig, noe som også kan inkludere unge som ofte er ute)

- Du har en tilstand/sykdom som hindrer opptagelse (f.eks cøliaki/glutenalergi, operasjon av tarm o.l)

Med mindre du faller inn under en av de nevnte gruppene og har et normalt kosthold ser jeg ingen grunn til tilskudd.

 

Jern, thiamin (B1), cobalamin (B12), folinsyre, kalsium og D-vitamin er forøvrig de suplementene som oftes blir gitt ut i medisinsk regi, men ingen bør taes ukritisk (spesielt jern og vit-D)

Endret av eldavid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...