Gå til innhold

Hvorfor er ikke menn og kvinner likestilt i arbeidslivet?


Anbefalte innlegg

Kjønna er likestilt, ein får same lønn for likt arbeid. Men dei forskjellige utdanningene blir verdsatt ulikt alt etter kva ein er villig til å betale for kunnskapen. Eg synest godt at sjukepleierane burde få lik lønn som ingeniørar i det offentlige, men eg nekter å gi alle med bachelorgrader ingeniørbetaling automatisk. Har ein bachelor i diktanalyse så kan ein ikkje forvente ingeniørlønn

Er det da man skal svare at man ikke kan forvente ingeniørlønn når man har bachelor i å treffe en blodåre med en sprøyte?

 

Jeg er helt enig i at sykepleiere fortjener bedre lønn, akkurat som lærerne - men: de ALLER fleste som blir sykepleiere ville ikke greid teorien som ligger bak en ingeniørutdanning, mens en ingeniør helt sikkert skulle greid å bli sykepleier. Når det i praksis stilles større krav til søkerne innen et yrke enn et annet, og det ene er greit å komme seg gjennom, mens det andre er relativt sett svært vanskelig for de uten nevneverdig anlegg for området, er det gitt at dett ene blir bedre betalt - og slik SKAL det være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kjønna er likestilt, ein får same lønn for likt arbeid. Men dei forskjellige utdanningene blir verdsatt ulikt alt etter kva ein er villig til å betale for kunnskapen. Eg synest godt at sjukepleierane burde få lik lønn som ingeniørar i det offentlige, men eg nekter å gi alle med bachelorgrader ingeniørbetaling automatisk. Har ein bachelor i diktanalyse så kan ein ikkje forvente ingeniørlønn

Er det da man skal svare at man ikke kan forvente ingeniørlønn når man har bachelor i å treffe en blodåre med en sprøyte?

 

Jeg er helt enig i at sykepleiere fortjener bedre lønn, akkurat som lærerne - men: de ALLER fleste som blir sykepleiere ville ikke greid teorien som ligger bak en ingeniørutdanning, mens en ingeniør helt sikkert skulle greid å bli sykepleier. Når det i praksis stilles større krav til søkerne innen et yrke enn et annet, og det ene er greit å komme seg gjennom, mens det andre er relativt sett svært vanskelig for de uten nevneverdig anlegg for området, er det gitt at dett ene blir bedre betalt - og slik SKAL det være.

Eg trur du samanliknar dei beste ingeniørane mot dei dårligaste sjukepleierane her.

 

No kjenner eg ikkje sjukepleieutdanninga i detalj, men eg er rimelig sikker på at ein like enkelt kan snu påstanden.

Mange sjukepleiere klarer nok ingeniørteorien medan mange ingeniørar hadde hatt problem med å forstå virkninga av fleire medisiner og diagnoser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Kjønna er likestilt, ein får same lønn for likt arbeid. Men dei forskjellige utdanningene blir verdsatt ulikt alt etter kva ein er villig til å betale for kunnskapen. Eg synest godt at sjukepleierane burde få lik lønn som ingeniørar i det offentlige, men eg nekter å gi alle med bachelorgrader ingeniørbetaling automatisk. Har ein bachelor i diktanalyse så kan ein ikkje forvente ingeniørlønn

Er det da man skal svare at man ikke kan forvente ingeniørlønn når man har bachelor i å treffe en blodåre med en sprøyte?

 

Jeg er helt enig i at sykepleiere fortjener bedre lønn, akkurat som lærerne - men: de ALLER fleste som blir sykepleiere ville ikke greid teorien som ligger bak en ingeniørutdanning, mens en ingeniør helt sikkert skulle greid å bli sykepleier. Når det i praksis stilles større krav til søkerne innen et yrke enn et annet, og det ene er greit å komme seg gjennom, mens det andre er relativt sett svært vanskelig for de uten nevneverdig anlegg for området, er det gitt at dett ene blir bedre betalt - og slik SKAL det være.

 

Eg trur du samanliknar dei beste ingeniørane mot dei dårligaste sjukepleierane her.

 

No kjenner eg ikkje sjukepleieutdanninga i detalj, men eg er rimelig sikker på at ein like enkelt kan snu påstanden.

Mange sjukepleiere klarer nok ingeniørteorien medan mange ingeniørar hadde hatt problem med å forstå virkninga av fleire medisiner og diagnoser.

 

Dette er ikke poenget hans. Poenget hans er at det er flere sykepleier som ville hatt problemer med ingeniørutdanninga en det er ingeniører som hadde hatt problemer med sykepleierutdanninga.

Lenke til kommentar

Jeg greier ikke med min beste evne å se noe som tilsier at svært mange ingeniører ville slitt med en sykepleierutdanning. Sykepleierne sliter jo med medikamentregning - som knapt er ungdomsskolepensum, og skal du bli ingeniør er medikamentregningeksamen peanuts selv uforberedt. Jeg hjalp en venninne med forberedelsene, så jeg kjenner nivået der.

Å forstå virkningene av en medisin er ikke noe annet enn endel pensum man må gjennom også innen realfag - masse pugg av informasjon man ikke har kunnskapen til å forstå. Hvis en sykepleier kan tegne opp molekyler og vise hvordan virkestoffene fungerer rent kjemisk, med steriske hindringer, intermediater osv blir jeg imponert - men det er vel neppe dette som er pensum, er det? Da har man heller ikke forstått virkningen av medisinen - men tatt til seg noe overfladisk rundt dette som gjør en istand til å utføre noe rent grunnleggende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett, man får ikke lønn etter hvor vanskelig utdanningen er nødvendigvis.

Man får lønn etter hvor mye arbeidsgiver er interessert i å betale for nettopp din arbeidsevne og kompetanse.

 

Når sykepleier er et yrke som så og si KUN eksisterer innen offentlig sektor sier deg seg selv at dem ikke ligger så høyt, det er nemlig ingen konkurranse om sykepleierne. Dem blir værende uansett, fordi det kun er den ene arbeidsgiveren som etterspør kompetansen.

 

Ingeniører trengs både i privat og offentlig sektor, og i veldig mange bransjer, det blir derfor mer konkurranse om disse, derfor blir dem høyere lønnet.

 

Man kan se på det som en auksjon på eBay, dersom mange vil ha tingen blir ofte prisen deretter.

Lenke til kommentar

Uansett, man får ikke lønn etter hvor vanskelig utdanningen er nødvendigvis.

Man får lønn etter hvor mye arbeidsgiver er interessert i å betale for nettopp din arbeidsevne og kompetanse.

 

Når sykepleier er et yrke som så og si KUN eksisterer innen offentlig sektor sier deg seg selv at dem ikke ligger så høyt, det er nemlig ingen konkurranse om sykepleierne. Dem blir værende uansett, fordi det kun er den ene arbeidsgiveren som etterspør kompetansen.

 

Ingeniører trengs både i privat og offentlig sektor, og i veldig mange bransjer, det blir derfor mer konkurranse om disse, derfor blir dem høyere lønnet.

 

Man kan se på det som en auksjon på eBay, dersom mange vil ha tingen blir ofte prisen deretter.

 

Det finnes nok av private sykehus og andre institusjoner da, men utover det er jeg enig i resonnementet ditt. Tilbud og etterspørsel, slår ofte litt usosialt ut men sånn fungerer jo kapitalismen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som enda kan være tema, er at det kan virke som at gutter og menn kanskje kommer seg fortere opp og fram i firmaet, om dette er fordi menn er mer "på" eller om arbeidsgiver har mer trua på menn (har mine tvil her), vet jeg ikke helt.

 

Tja, Wikipedia har litt å si om det å ta risk, linker spesifikt til denne artikkelen. Nå har jeg ikke lest særlig av artikkelen, bare skummet veldig lett over.

 

Det som hadde vært interessant å se, er hvor mange menn som tar forholdsvis store risikoer og ikke lykkes, iforhold til hvor mange kvinner som gjør det samme innad i næringslivet.

Lenke til kommentar

Jeg greier ikke med min beste evne å se noe som tilsier at svært mange ingeniører ville slitt med en sykepleierutdanning. Sykepleierne sliter jo med medikamentregning - som knapt er ungdomsskolepensum, og skal du bli ingeniør er medikamentregningeksamen peanuts selv uforberedt. Jeg hjalp en venninne med forberedelsene, så jeg kjenner nivået der.

 

Å forstå virkningene av en medisin er ikke noe annet enn endel pensum man må gjennom også innen realfag - masse pugg av informasjon man ikke har kunnskapen til å forstå. Hvis en sykepleier kan tegne opp molekyler og vise hvordan virkestoffene fungerer rent kjemisk, med steriske hindringer, intermediater osv blir jeg imponert - men det er vel neppe dette som er pensum, er det? Da har man heller ikke forstått virkningen av medisinen - men tatt til seg noe overfladisk rundt dette som gjør en istand til å utføre noe rent grunnleggende.

 

Jeg tror nok de fleste ingeniører ikke ville slitt med regning og den teoretiske delen av en sykepleierutdanning. Den praktiske faktiske sykepleierjobben derimot... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett, man får ikke lønn etter hvor vanskelig utdanningen er nødvendigvis.

Man får lønn etter hvor mye arbeidsgiver er interessert i å betale for nettopp din arbeidsevne og kompetanse.

 

Når sykepleier er et yrke som så og si KUN eksisterer innen offentlig sektor sier deg seg selv at dem ikke ligger så høyt, det er nemlig ingen konkurranse om sykepleierne. Dem blir værende uansett, fordi det kun er den ene arbeidsgiveren som etterspør kompetansen.

 

Ingeniører trengs både i privat og offentlig sektor, og i veldig mange bransjer, det blir derfor mer konkurranse om disse, derfor blir dem høyere lønnet.

 

Man kan se på det som en auksjon på eBay, dersom mange vil ha tingen blir ofte prisen deretter.

 

Jeg sier selv at sykepleierne er lavet lønnet, så den biten er grei. At de vil kunne få ingeniørlønn skjer aldri. Til det er det for mange som har det som trengs for å bli en helt middels god sykepleier - skulle private plutselig betale 500.000 kr i året til sykepleierne vil de vasse i kandidater. Det samme gjelder åpenbart ikke for ingeniører generelt, når det er et krav at man har realfaglig talent.

 

Tror ikke vi er så skrekkelig uenige her, egentlig.

Lenke til kommentar

Det vil forekomme diskriminering uansett hvordan man vrir og vender på det.

Hvorfor?

Fordi man har den såkalte intervjuprosessen før ansettelse. Her vil de som intervjuer prøve å finne noen som matcher de selv best. Derfor vil damer i 50 årene finne "venninner" som de har god kjemi med fremfor å kanskje ansatte en nyutdannet mann som liker å spille dataspill selv om mannen både i teori og praksis kan være mye flinkere i arbeidet.

Jeg vil derfor si at det at nærmeste leder skal ansette en ny kollega ikke nødvendigvis er riktig måte å gjøre det på. Kanskje man burde vurdert "hva mangler vi ?" Jeg har selv blitt kalt inn fordi de måtte kalle inn en mann på intervju på tross av at de som var på intervjuet ønsket å ansatte damer. Det merket jeg umiddelbart. Det blir det klein stemning av.

Lenke til kommentar

Prestasjonene til den enkelte har også noe å si for lønnen. Hvis man klarer å tydeliggjøre for sjefen at man presterer bra, og det er bedre enn kollegene vil man også få høyere lønnsøkning enn de andre, og dermed bli en lønnsvinner. Og det går ikke på kjønn.

 

Jeg tror dette gjelder i større grad det private markedet enn offentlig sektor. Jeg er egentlig uunværelig på min arbeidsplass da jeg gjør arbeidsoppgaver ingen andre klarer eller forstår. Likevel får jeg ikke noe for dette under forhandlinger. Når jeg da trolig snart slutter på min arbeidsplass vil stedet trolig slite litt. Men sånn må kanskje til før de skjønner at de må gi folk det de fortjener? :)

Endret av WhitePilgrim
Lenke til kommentar

Jeg tror dette gjelder i større grad det private markedet enn offentlig sektor. Jeg er egentlig uunværelig på min arbeidsplass da jeg gjør arbeidsoppgaver ingen andre klarer eller forstår. Likevel får jeg ikke noe for dette under forhandlinger. Når jeg da trolig snart slutter på min arbeidsplass vil stedet trolig gå litt dukken. Men sånn må kanskje til før de skjønner at de må gi folk det de fortjener? :)

Nå jobber jeg også i privat sektor. Kunne aldri tenke meg å jobbe i offentlig sektor, det virker alt for tunggrodd og byråkratisk.

 

Husk bare på en ting hva angår det å være uunnværlig: "det finnes mange uunnværlige på kirkegårdene rundt omkring i landet".

Lenke til kommentar

 

Jeg tror dette gjelder i større grad det private markedet enn offentlig sektor. Jeg er egentlig uunværelig på min arbeidsplass da jeg gjør arbeidsoppgaver ingen andre klarer eller forstår. Likevel får jeg ikke noe for dette under forhandlinger. Når jeg da trolig snart slutter på min arbeidsplass vil stedet trolig gå litt dukken. Men sånn må kanskje til før de skjønner at de må gi folk det de fortjener? :)

Nå jobber jeg også i privat sektor. Kunne aldri tenke meg å jobbe i offentlig sektor, det virker alt for tunggrodd og byråkratisk.

 

Husk bare på en ting hva angår det å være uunnværlig: "det finnes mange uunnværlige på kirkegårdene rundt omkring i landet".

 

Jeg kan tenke meg å begynne i privat sektor. Jeg er mer for lønn i forhold til innsats, fremfor samme lønn uansett innsats og kompetanse.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror dette gjelder i større grad det private markedet enn offentlig sektor. Jeg er egentlig uunværelig på min arbeidsplass da jeg gjør arbeidsoppgaver ingen andre klarer eller forstår. Likevel får jeg ikke noe for dette under forhandlinger. Når jeg da trolig snart slutter på min arbeidsplass vil stedet trolig gå litt dukken. Men sånn må kanskje til før de skjønner at de må gi folk det de fortjener? :)

Nå jobber jeg også i privat sektor. Kunne aldri tenke meg å jobbe i offentlig sektor, det virker alt for tunggrodd og byråkratisk.

 

Husk bare på en ting hva angår det å være uunnværlig: "det finnes mange uunnværlige på kirkegårdene rundt omkring i landet".

 

Jeg kan tenke meg å begynne i privat sektor. Jeg er mer for lønn i forhold til innsats, fremfor samme lønn uansett innsats og kompetanse.

 

 

Man har endel goder i det offentlige også som passer mange veldig bra da, gode pensjonsordninger og en jobb du kan sementere deg fast i og som du kan beholde så lenge du vil uten fare for konkurser og rikelig med statlige innskudd (satt på spissen). Det som kanskje er synd er at de mest grunnleggende og sosiale jobbene i samfunnet ofte er av det offentlige og blir det betalt med bananer så får man som kjent aper, uten at jeg sier at det ikke finnes god kompetanse i det offentlige av den grunn da lønn for mange heldigvis ikke er avgjørende. Men mange kvinner havner her og kommer da i bakleksa i lønnsstatistikker.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Det er ikke lenge siden det ikke var vanlig at kvinner jobbet, og i hvert fall ikke i de samme yrkene som menn. Det er kanskje nærliggende å håpe at det er fort gjort å rette på urimeligheter i systemet, men samfunnsendringer tar tid. Derfor synes jeg man skal være forsiktig med kvoteringer og lignende tiltak så lenge ting er på rett vei.

Interessant hvordan det ses på som en komplett selvfølge at siden ingeniørteorien er litt vanskeligere, fortjener ingeniørene langt bedre arbeids- og lønnsforhold. Er det mulig at det heller er snakk om at statusfolket prøver å forsvare posisjonen sin med vikarierende argumenter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den "det er ikke likestilling"-argumentasjonen som fremkommer her blir nesten like tåpelig som vekterbransjen som var ute i det vide og det brede i media og klagde på lønn for en tid tilbake siden, for de som kan huske det...

"Vi må ha høyere lønn for vi kommer ikke inn på boligmarkedet i Oslo"

http://tv.nrk.no/serie/debatten/NNFA51060712/07-06-2012

Endret av joneug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...