Gå til innhold

En glad nyhet, Krekar løslates om 3 uker.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Man må ikke tro at vi her i samfunnet er handlingslammet av avtaler skrevet for mange år siden. Litt for mange tror det.

 

 

Inklusive dagens regjeringspartier, når de endelig er i posisjon...

 

Geir :)

 

Geir, du skriver til meg som at jeg skulle støtte dagens regjering. Du vet at jeg har gått ut av FrP. Partiet jeg nå ser på er Venstre. Ditt parti ikke sant. Jeg har ingen tro på dagens regjering. De er like handlingslammet og oppfører seg som Støre i deres argumentasjon. Samme om det er AP eller blå regjering, det er egentlig trist. Ikke rart at folk ikke gidder å stemme her i landet.

Lenke til kommentar

 

Da foreslår jeg at du holder deg til det, og ikke uttaler deg så skråsikkert om det som er juridiskfaglige spørsmål :)

Jeg forholder meg til politiske meninger, slik du gjør og de fleste andre. Så er det fagfolkene som må utarbeide de politiske mål her i samfunnet. Jeg har drevet lokalpolitikk i mer en 20 år, så jeg kan litt om politiske prosesser. Man må ikke tro at vi her i samfunnet er handlingslammet av avtaler skrevet for mange år siden. Litt for mange tror det.

 

 

Da foreslår jeg at du holder deg til det, og ikke uttaler deg så skråsikkert om det som er juridiskfaglige spørsmål :)

Jeg forholder meg til politiske meninger, slik du gjør og de fleste andre. Så er det fagfolkene som må utarbeide de politiske mål her i samfunnet. Jeg har drevet lokalpolitikk i mer en 20 år, så jeg kan litt om politiske prosesser. Man må ikke tro at vi her i samfunnet er handlingslammet av avtaler skrevet for mange år siden. Litt for mange tror det.

 

Nei, det du skriver her om at det er mulig for frp å få gjennomført dette er et rettslig spørsmål, all den tid regjeringen og forvaltningen er bundet av de lover som gjelder. Menneskerettstraktatene legger ikke bånd på hva regjeringen kan foreta seg (i alle fall ikke bånd som kan håndheves på noen fornuftig måte), men menneskerettsloven gjør altså det. Regjeringsmakt hjelper lite da, så lenge loven må endres.

 

I tillegg kommer selvfølgelig det problematiske med å endre generelle lover fordi man treffer på vanskelige saker hvor lovene gir urimelige utslag. Lykke til med å fjerne menneskerettsbeskyttelsen fra norsk lovverk, det kommer du nok til å trenge :)

Lenke til kommentar

 

. Regjeringsmakt hjelper lite da, så lenge loven må endres.

 

I tillegg kommer selvfølgelig det problematiske med å endre generelle lover fordi man treffer på vanskelige saker hvor lovene gir urimelige utslag. Lykke til med å fjerne menneskerettsbeskyttelsen fra norsk lovverk, det kommer du nok til å trenge :)

 

Og det er noe de fleste vet. Det er kun i andre saker der FrP har lovet, at folk forventer og tror at FrP kan få til alt, siden de er i regjering. Lover kan endres, ikke se alt som et problem, men som utfordring.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Geir, du skriver til meg som at jeg skulle støtte dagens regjering. Du vet at jeg har gått ut av FrP. Partiet jeg nå ser på er Venstre. Ditt parti ikke sant. Jeg har ingen tro på dagens regjering. De er like handlingslammet og oppfører seg som Støre i deres argumentasjon. Samme om det er AP eller blå regjering, det er egentlig trist. Ikke rart at folk ikke gidder å stemme her i landet.

Dette har jeg ikke fått med meg. Du er en av de mest verbale innvandrermotstanderne her inne og så sier du at du lukter på et parti som er for nærmest å åpne dørene på vid gap? Kan jeg spørre deg hvilke tanker du har gjort deg om denne eventuelle besluttingen fra din side?

Lenke til kommentar

 

Geir, du skriver til meg som at jeg skulle støtte dagens regjering. Du vet at jeg har gått ut av FrP. Partiet jeg nå ser på er Venstre. Ditt parti ikke sant. Jeg har ingen tro på dagens regjering. De er like handlingslammet og oppfører seg som Støre i deres argumentasjon. Samme om det er AP eller blå regjering, det er egentlig trist. Ikke rart at folk ikke gidder å stemme her i landet.

Dette har jeg ikke fått med meg. Du er en av de mest verbale innvandrermotstanderne her inne og så sier du at du lukter på et parti som er for nærmest å åpne dørene på vid gap? Kan jeg spørre deg hvilke tanker du har gjort deg om denne eventuelle besluttingen fra din side?

 

Ja da har nok du misforstått meg grovt. Jeg er for fri innvandring, noe jeg alltid har vært. Det jeg er i mot. Er ideologien islam og dens innflytelse i samfunnet. Altså at samfunnet tilpasser seg islam. Slik jeg også er med kristendom og andre religioner. Jeg har alltid vært i mot FrP sin innvandringspolitikk, straffepolitikk, ruspolitikk. Jeg har alltid tilhørt den liberale siden i FrP og har i mange år vurdert og melde meg ut. Men jeg ville gi dem en sjanse nå som de kom i regjering. Der ser man at de opptrer lik AP og H. Så om jeg nå videre skal engasjere meg politisk på lokalt nivå, så må det bli Venstre.

Lenke til kommentar

 

Ja da har nok du misforstått meg grovt. Jeg er for fri innvandring, noe jeg alltid har vært. Det jeg er i mot. Er ideologien islam og dens innflytelse i samfunnet. Altså at samfunnet tilpasser seg islam. Slik jeg også er med kristendom og andre religioner. Jeg har alltid vært i mot FrP sin innvandringspolitikk, straffepolitikk, ruspolitikk. Jeg har alltid tilhørt den liberale siden i FrP og har i mange år vurdert og melde meg ut. Men jeg ville gi dem en sjanse nå som de kom i regjering. Der ser man at de opptrer lik AP og H. Så om jeg nå videre skal engasjere meg politisk på lokalt nivå, så må det bli Venstre.

 

 

Jeg tror du vil bli minst like skuffet av Venstre. Akkurat som i FrP så er det liberale og mindre liberale fløyer innad i partiet, og man skal ikke diskutere mye med deres medlemmer og folkevalgte før man innser at det er sterke krefter i partiet som helst vil at Venstre skal være som en kopi av AP, bare med mer fokus på miljøtiltak og en mer liberal asylpolitikk. Hver gang det blir snakk om å gjennomføre liberaliseringer blir det møtt med stor skepsis innad i partiet. F.eks. var det nylig mange som hadde sterke motforestillinger mot at Venstre skal bidra til å legalisere proffboksing. Man er altså medlem i et uttalt liberalt parti og argumenterer for forbud mot en idrett pga. at den er potensielt skadelig - det henger ikke på greip.

 

Et annet problem er at Venstre er enda dårligere på det taktiske enn FrP. En av grunnene til at jeg ble interessert i Venstre er at jeg tror den sosialliberale modellen har mye for seg i Norge; jeg tror mange kunne tenke seg en mer liberal politikk på en rekke områder så lenge det ikke også betyr at velferdsgodene skal strammes inn eller at de rikeste skal få skattelette. Det er ingen andre partier enn Venstre som tilbyr dette i Norge. Dessverre fokuserer Venstre kun på den mest upopulære politikken sin hver gang de er fremme i media - flere miljøavgifter og økt asylinnvandring - og har en oppslutning deretter.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tror du vil bli minst like skuffet av Venstre. Akkurat som i FrP så er det liberale og mindre liberale fløyer innad i partiet, og man skal ikke diskutere mye med deres medlemmer og folkevalgte før man innser at det er sterke krefter i partiet som helst vil at Venstre skal være som en kopi av AP, bare med mer fokus på miljøtiltak og en mer liberal asylpolitikk. Hver gang det blir snakk om å gjennomføre liberaliseringer blir det møtt med stor skepsis innad i partiet. F.eks. var det nylig mange som hadde sterke motforestillinger mot at Venstre skal bidra til å legalisere proffboksing. Man er altså medlem i et uttalt liberalt parti og argumenterer for forbud mot en idrett pga. at den er potensielt skadelig - det henger ikke på greip.

 

Et annet problem er at Venstre er enda dårligere på det taktiske enn FrP. En av grunnene til at jeg ble interessert i Venstre er at jeg tror den sosialliberale modellen har mye for seg i Norge; jeg tror mange kunne tenke seg en mer liberal politikk på en rekke områder så lenge det ikke også betyr at velferdsgodene skal strammes inn eller at de rikeste skal få skattelette. Det er ingen andre partier enn Venstre som tilbyr dette i Norge. Dessverre fokuserer Venstre kun på den mest upopulære politikken sin hver gang de er fremme i media - flere miljøavgifter og økt asylinnvandring - og har en oppslutning deretter.

 

Og jeg tror du har rett. Jeg har i alle år kalt meg en sosialliberale, fordi jeg mener man kan både ha en god velfungerende velferdsstat, drevet av både private og staten. Samt ha gode liberale verdier, som frihet og minimalt med formynderi og moralisme.

 

Men i Norge går ting seint og vi bråker og krangler om små ting, som med letthet kunne vært løst, eks. Krekar saken. Men her skal man problematisere det til, slik at mannen får bli og hans advokat tjener penger på tull. Tenk om våre politikere heller ble enig om ar Krekar skal ut og vi sørger for å endre de få hindringer som står i veien i dag. Dette burde kunne vært løst på få uker.

 

Jeg vil nok forbli partiløs i en lengre periode nå. Er det et parti jeg aldri vil velge så er det AP og dem som samarbeider med dette formynderi partiet. Om Venstre skulle gå til AP, tror jeg de vil bli ennå mindre en i dag. Venstre ville også tjent på og ikke fremstille seg selv så naive i forhold til innvandring fra ikke vestlige land. Altså hvordan de ser integrering.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ja da har nok du misforstått meg grovt. Jeg er for fri innvandring, noe jeg alltid har vært. Det jeg er i mot. Er ideologien islam og dens innflytelse i samfunnet. Altså at samfunnet tilpasser seg islam. Slik jeg også er med kristendom og andre religioner. Jeg har alltid vært i mot FrP sin innvandringspolitikk

Så du har ingen motforestillinger mot at innvandringen fra muslimske land fortsetter?

Lenke til kommentar

 

Ja da har nok du misforstått meg grovt. Jeg er for fri innvandring, noe jeg alltid har vært. Det jeg er i mot. Er ideologien islam og dens innflytelse i samfunnet. Altså at samfunnet tilpasser seg islam. Slik jeg også er med kristendom og andre religioner. Jeg har alltid vært i mot FrP sin innvandringspolitikk

Så du har ingen motforestillinger mot at innvandringen fra muslimske land fortsetter?

 

Nei i hovedsak ikke. Men de skal ikke forvente at de kan praktisere sin overtro i det offentlige rom. Dvs. at man tilrettelegger, eller tar spesielle hensyn som mat, klær osv. Det er ingen unnskyldning i forhold til jobb og mota ytelse fra staten. Om en muslimsk kvinne ikke kan jobbe, pga. forbud mot hijab på arbeidsplassen, ja da må hun klare seg selv. Vi kan ikke ha et samfunn der folk skal løpe rundt i naziuniform, hijab, eller naken, kun pga. en overtro eller vrangforestillinger. Tro og ideologi er privat og noe man kan bedrive tiden med i sin fritid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Vi er ikke på bølgelengde her heller. Jeg personlig er langt ifra for fri innvandring. Men jeg trodde altså ikke jeg var mer konservativ enn deg i dette spørsmålet.

 

Det er jo litt morsomt.

Lenke til kommentar

Vi er ikke på bølgelengde her heller. Jeg personlig er langt ifra for fri innvandring. Men jeg trodde altså ikke jeg var mer konservativ enn deg i dette spørsmålet.

 

Det er jo litt morsomt.

Du skal ikke se bort i fra at vi er mer enig en du tror, i den virkelige verden. Vi har alle våre roller på et forum vet du :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo en flott politisk diskusjon, men den løser ikke problemet i emnetittelen.

 

Man vil i praksis ikke få kastet ut Krekar på "lovlig" vis. Hva er da alternativet?

 

 

Jeg foreslår å crowdsource for å skaffe midler til å kjøre en lignende operasjon som ble gjort i 2009 da barna til Anne Cecilie Hopstock og Khalid Skah ble hentet hjem til Norge. Målet vil være å sikre Krekar i Oslo, frakte ham til Irak gjennom Europa og Tyrkia (eller sjøveien via Israel), og overlevere ham til politiet i Baghdad eller en annen storby under myndighetenes kontroll.

 

Kostnaden for operasjonen bør fastsettes av personer som har erfaring fra slikt (marinejegerkommandoen, tidl. e 14, etterretningsbataljonen), og operatørene bør også rekrutteres fra disse. Et eventuelt overskudd bør doneres til en veldedig organisasjon. Jeg foreslår leger uten grenser.

 

Hvis man ikke når det økonomiske målet vil operasjonen ikke bli igangsatt, og folk for tilbake pengene sine, som ved andre crowdsourcing-prosjekter. En suksess garanteres selvfølgelig heller ikke.

 

 

Dette virker kanskje som en ganske radikal og hårete plan, men jeg tror det er svært få praktiske hindringer for å sette det i gang, spesielt med tanke på at det er en bred enighet i folket om at den mannen må ut.

Lenke til kommentar

 

Dette virker kanskje som en ganske radikal og hårete plan, men jeg tror det er svært få praktiske hindringer for å sette det i gang

 

Er du seriøs? Man har allerede prøvd seg på altfor mange finurlige triks for å få ett eller annet på mannen. inkl. løgner, fabrikkering av falske anklager, torturering av vitner, osv. med norske myndigheters velsignelse

 

Norge visste om falsk Jordan-siktelse

http://pub.nettavisen.no/275861.html

 

Økokrims nøkkelvitner skal ha blitt plassert naken i et fryserom

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mullah-krekar/krekar-vitne-ble-holdt-naken-i-fryserom/a/215242/

 

Ba Jordan endre siktelse

http://pub.nettavisen.no/148254.html

 

Torturert til å angi Krekar

http://www.nettavisen.no/170711.html

 

 

Siste man trenger nå er vel enda mer av slik skamfull opptreden mot mannen skulle man tro?

Lenke til kommentar

Indirekte metoder ser ikke ut til å virke, nei. Det var heller ikke mitt forslag.

 

Jeg vet ikke hva du vil definere forslaget ditt som, men noe vinner-konsept er det neppe i virkelighetens verden.

 

"Målet vil være å sikre Krekar i Oslo, frakte ham til Irak gjennom Europa og Tyrkia (eller sjøveien via Israel), og overlevere ham til politiet i Baghdad eller en annen storby under myndighetenes kontroll."

 

Kanskje heller på tide å trekke pusten dypt et par ganger? Det har dessverre blitt en ren prestisje-sak for enkelte politikere for å vise "handlekraft" og de maler seg inn i et hjørne. Er vel på tide å erkjenne det.

Lenke til kommentar

Dette er jo en flott politisk diskusjon, men den løser ikke problemet i emnetittelen.

 

Man vil i praksis ikke få kastet ut Krekar på "lovlig" vis. Hva er da alternativet?

 

 

Jeg foreslår å crowdsource for å skaffe midler til å kjøre en lignende operasjon som ble gjort i 2009 da barna til Anne Cecilie Hopstock og Khalid Skah ble hentet hjem til Norge. Målet vil være å sikre Krekar i Oslo, frakte ham til Irak gjennom Europa og Tyrkia (eller sjøveien via Israel), og overlevere ham til politiet i Baghdad eller en annen storby under myndighetenes kontroll.

 

Kostnaden for operasjonen bør fastsettes av personer som har erfaring fra slikt (marinejegerkommandoen, tidl. e 14, etterretningsbataljonen), og operatørene bør også rekrutteres fra disse. Et eventuelt overskudd bør doneres til en veldedig organisasjon. Jeg foreslår leger uten grenser.

 

Hvis man ikke når det økonomiske målet vil operasjonen ikke bli igangsatt, og folk for tilbake pengene sine, som ved andre crowdsourcing-prosjekter. En suksess garanteres selvfølgelig heller ikke.

 

 

Dette virker kanskje som en ganske radikal og hårete plan, men jeg tror det er svært få praktiske hindringer for å sette det i gang, spesielt med tanke på at det er en bred enighet i folket om at den mannen må ut.

Og hva gjør du om Krekar ikke ønsker å bli med? Det er jo en ganske viktig praktisk hindring, som også medfører fengselsstraff for de involverte.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En mann som har truet våre nasjonale interesserer bør selvsagt være under kontroll 24 timer i døgnet. En slik person skal ikke ferdes fritt i samfunnet. Men vi skal behandle personen humant. Så litt mer en vann og brød kan han få. Men ut bør en slik person, spesielt når det er land som ønsker og stille han til rette.

Å sende han til et land hvor han garanter kommer til å til dømt til dødsstraff blir vel likt som å selv dømme han til døden.

Endret av Karl Sykes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En mann som har truet våre nasjonale interesserer bør selvsagt være under kontroll 24 timer i døgnet. En slik person skal ikke ferdes fritt i samfunnet. Men vi skal behandle personen humant. Så litt mer en vann og brød kan han få. Men ut bør en slik person, spesielt når det er land som ønsker og stille han til rette.

Å sende han til et land hvor han garanter kommer til å til dømt til dødsstraff blir vel likt som å selv dømme han til døden.

 

Personlig så bryr det meg lite om hva som skjer med Krekar. Det som er viktig er å få mannen ut, eller sperret inne her i landet.

Lenke til kommentar

Du mener altså at Norge skal bryte menneskerettighetene. Det er jo greit å vite, da er vi ikke bedre enn de verste i landet du vil sende Krekar tilbake til. Og jeg skal love deg at noen hadde brydd seg. Ikke fordi de elsker Krekar, men fordi menneskerettighetenes ufravikelighet er en grunnsten i vårt moderne siviliserte samfunn.

Største tabben vi noensinne har gjort!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...