Gå til innhold

Blir man bøtelagt for å følge trafikken?


Gavekort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man blir ikke bøtelagt for å følge trafikken.. Har du forresten sjekket misvisningen på din hastighetsindikator?

Tja, vanligvis ikke. Men hva hvis feks politiet har sett seg lei på hvor fort trafikken flyter og begynner med kontroller? Hvis alle kjører like fort må man bare plukke ut noen tilfeldige. Dette kommer sikkert ikke til å skje, men man vet aldri. 20 over fartsgrensen er faktisk en god del, så risikoen for en saftig bot er der.
Lenke til kommentar

Hvis nittifem biler kjører etter hverandre i f.eks 20 km/t over fartsgrensa, så blir det siste bilen vinket inn i fartskontrollen og bøtelagt. Bilene foran fulgte trafikkstrømmen for å unngå å hindre andre, men den siste vil ikke hindre andre ved å redusere hastigheten og mangler derfor en gyldig trafikkal grunn til å kjøre for fort.

Lenke til kommentar

Tja, vanligvis ikke. Men hva hvis feks politiet har sett seg lei på hvor fort trafikken flyter og begynner med kontroller? Hvis alle kjører like fort må man bare plukke ut noen tilfeldige. Dette kommer sikkert ikke til å skje, men man vet aldri. 20 over fartsgrensen er faktisk en god del, så risikoen for en saftig bot er der.

For å si det sånn, det er en del ting som er mer sannsynlig enn å bli stoppa for å følge trafikken på E18..

Blant disse er muligheten til å bli kidnappet av romvesener.

 

Hvis nittifem biler kjører etter hverandre i f.eks 20 km/t over fartsgrensa, så blir det siste bilen vinket inn i fartskontrollen og bøtelagt. Bilene foran fulgte trafikkstrømmen for å unngå å hindre andre, men den siste vil ikke hindre andre ved å redusere hastigheten og mangler derfor en gyldig trafikkal grunn til å kjøre for fort.

Vås.

Lenke til kommentar

Hvis nittifem biler kjører etter hverandre i f.eks 20 km/t over fartsgrensa, så blir det siste bilen vinket inn i fartskontrollen og bøtelagt. Bilene foran fulgte trafikkstrømmen for å unngå å hindre andre, men den siste vil ikke hindre andre ved å redusere hastigheten og mangler derfor en gyldig trafikkal grunn til å kjøre for fort.

Problemet er at det er ingenting som stanser politiet fra å dokumentere at de tok fartskontrol, for å så sende regning i posten og beskjed til lensmannene. Til alle som kjørte forbi.

Det er veldig mye politiet kan gjøre. Om de forstår at de kan gjøre dette.

Lenke til kommentar

Problemet er at det er ingenting som stanser politiet fra å dokumentere at de tok fartskontrol, for å så sende regning i posten og beskjed til lensmannene. Til alle som kjørte forbi.

Det er veldig mye politiet kan gjøre. Om de forstår at de kan gjøre dette.

De må for det første ha dokumentert måling på hvert enkelt kjøretøy, de må også ha kalibrert måleutstyr og kontrollmåling..

 

I tillegg må de dokumentere hvem som kjørte bilen, da det er fører som er ansvarlig for bøter i Norge.

 

Det du skriver over her er altså ikke korrekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man blir ikke bøtelagt for å følge trafikken..

 

 

Om en kjører for fort så kan en bli det, har selv en fartsbot hvor jeg ble bøtelagt for å holde 92 km/t i en 80 sone. Jeg lå nest sist i rekke på ca 20 biler, og hele rekka ble stanset i et avkjøringsfelt fra den veien vi kjørte på. Det var en "god og gammeldags" radar kontroll som vi alle kjørte forbi i den samme hastigheten, og samtlige ble bøtelagt. Så dette er riktignok noen år tilbake, men det kan skje, for jeg har som sagt selv fått bot for nettopp det.

 

Dette er kanskje ikke std prosedyre for hvordan det blir gjort av Politiet i dag, men det hjalp i hvert fall ingenting å si at en bare fulgte trafikken.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilket utstyr måler flere biler samtidig som det logges tilfredsstillende og gjøres fotografering av sjåfør?

 

Politiets instruks for trafikktjeneste beskriver ingen slik metode, men det skal sies at jeg da ser i instruksen fra februar 2013.

Fotoboks?

 

Fotoboksen tar kun en måling om gangen, og måler alle som passerer et gitt punkt.

Gjennomsnittsmålingene gjør også dette, men da gjøres i tillegg en kalkulasjon av tiden mellom de to bildene.

 

Fotoboks er ikke et særlig aktuelt tema her uansett, det er ikke noe de kan rigge opp for en kortere kontroll med aktuell teknologi brukt i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man blir ikke bøtelagt for å følge trafikken..

Om en kjører for fort så kan en bli det, har selv en fartsbot hvor jeg ble bøtelagt for å holde 92 km/t i en 80 sone. Jeg lå nest sist i rekke på ca 20 biler, og hele rekka ble stanset i et avkjøringsfelt fra den veien vi kjørte på. Det var en "god og gammeldags" radar kontroll som vi alle kjørte forbi i den samme hastigheten, og samtlige ble bøtelagt. Så dette er riktignok noen år tilbake, men det kan skje, for jeg har som sagt selv fått bot for nettopp det.

 

Dette er kanskje ikke std prosedyre for hvordan det blir gjort av Politiet i dag, men det hjalp i hvert fall ingenting å si at en bare fulgte trafikken.......

 

Dersom samtlige i denne rekken ble bøtelagt for samme overtredelse er det grunn til å tro at det ikke holder mål juridisk.

Lenke til kommentar

 

 

Man blir ikke bøtelagt for å følge trafikken..

Om en kjører for fort så kan en bli det, har selv en fartsbot hvor jeg ble bøtelagt for å holde 92 km/t i en 80 sone. Jeg lå nest sist i rekke på ca 20 biler, og hele rekka ble stanset i et avkjøringsfelt fra den veien vi kjørte på. Det var en "god og gammeldags" radar kontroll som vi alle kjørte forbi i den samme hastigheten, og samtlige ble bøtelagt. Så dette er riktignok noen år tilbake, men det kan skje, for jeg har som sagt selv fått bot for nettopp det.

 

Dette er kanskje ikke std prosedyre for hvordan det blir gjort av Politiet i dag, men det hjalp i hvert fall ingenting å si at en bare fulgte trafikken.......

 

Dersom samtlige i denne rekken ble bøtelagt for samme overtredelse er det grunn til å tro at det ikke holder mål juridisk.

 

 

Jeg kjenner personlig de som ble stoppet som nummer 2 og en annen omtrentlig midt i rekka, og jeg var som jeg skrev nest sist i rekka, og vi 3 er alle bøtelagt for å holde 92 km/t i en 80 sone. Resten av rekka snakket jeg ikke med, kun de jeg kjenner, og vi er jo plassert fra starten, i midten og slutten av rekka. Så da vil jeg med størst mulig sannsynlighet tro at resten også fikk det samme.......

 

Vi 3 vet jo at vi kjørte for fort og aksepterte/vedtok boten, hva de andre i denne rekka gjorde vet jeg ikke.

Juridisk sett, så vet jeg ikke hvordan det hadde gått om en hadde protestert (nektet å vedta boten).

 

Jeg argumenterete sterkt for at jeg "bare fulgte trafikken", men fikk til svar at det var som å følge leder-sauen som gikk utfor stupet...... At noen gjør noe ulovlig/dumt, er ikke en grunn for at alle andre også kan gjøre det samme, hver og en må passe på seg selv. Slik fikk jeg besvart mitt synspunkt, og det var det i grunn ingen ting å protestere på synes jeg. Så derfor vedtok jeg boten, og betalte den uten å tenke så mye mer over det.

 

Men nå passer jeg litt mer på hvordan resten av trafikken holder farten, fordi jeg vet at jeg kan bli bøtelagt om jeg ikke følger fartsgrensen. Men følger mer med på det når det er lavere fartsgrenser, enn hva jeg gjør på type motorvei e.l., så ærlig skal jeg være. Selv om det er like ulovlig, så har jeg selv en litt annen toleransegrense der enn på veier med lavere fartsgrense, men det får jo hver og en avgjøre for seg selv....

 

Det jeg ville belyse, var at det ikke er noen hindring i å bli bøtelagt om en bare følger trafikken, en skal følge fartsgrensen om en vil unngå muligheten for bli bøtelagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da opptrådte du jo som en skikkelig godtroende nisse da.

Jeg finner heller ingen beskrivelse av denne kontrollmetoden i instruksen for trafikktjeneste..

Du skriver om radarkontroll, og deretter om at dere alle er tatt for samme hastighet.. Det tyder på at en bil ble målt, og resten bøtelagt som følge av den målingen.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...