Gå til innhold

[Løst] Migrering fra HDD til HDD


Anbefalte innlegg

Guttungen har fått seg en ny pc til jul, som han har skal stort sett bruke til å spille på. Han har lastet ned flere spill fra Steam (som tar evigheter). Han ønsker å ha sikkerhetskopi av spillene sine og har kjøpt en ekstern harddisk for å gjøre dette på. Hvordan sikkerhetskopierer man spill fra pc til ekstern harddisk?

Jeg lurte på å ta en gammel intern harddisk på 250 gb og migrere innholdet med OS og spill og alt på, og ha som en sikkerhetskopi hvis pcen hans skulle krasje. Så har han eventuelt denne harddisken midlertidig med spill og OS på ved bare å koble til denne harddisken i kabinettet, hvis den opprinnelige skulle kræsje. Så kan han bruke den til han kjøper seg ny harddisk eller SSD.

 

Er det like greit å migrere fra HDD til HDD som fra HDD til SSD? Har brukt Intels sitt migreringsprogram før, men det fungerer vel bare med Intel sine disker? Tenkte prøve dette programmet for dette formålet i tilfelle. Vil det fungere ved å sette den andre HDD i dockingstasjon, eller må den kobles til internt i maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja den så jo ut til å fungere både over nettverk, til USB og alt. Så da bør jeg nok se på det i stedet.

Litt usikker på om jeg skal kopiere det over til den gamle interne harddisken (som ikke er montert i maskinen, men som jeg har docking til), til USB-harddisken eller til begge deler. Den harddisken er jo ganske gammel, så hva om pcen krasjer og den gamle harddisken heller ikke vil virke. Og er det bare på USBen, så må det jo kjøpes ny intern harddisk og overføres på (som jo tar tid for utålmodige guttunger)

Lenke til kommentar

Jeg har i windows 8 brukt file history til slikt.

Den syncer selv ved tilkopling av eksterndisk det du har satt den opp til å gjøre.

Zdnet har en omtale av det her (første som kom i google)

http://www.zdnet.com/article/microsoft-details-windows-8-backup-system-hoping-people-will-use-it-this-time/

 

Denne File History må ikke forveksles med system og operativ system backup.

Lenke til kommentar

Meningen min var å kopiere operativsystem og programmer og alt over på en annen harddisk. Slik at hvis disken han har i maskinen kræsjer, så kan han bare montere inn denne og slippe og installere alt på nytt og vente på hundrevis av windowsoppdateringer og laste ned alle spill på nytt osv. Så jeg bør vel bruke den 3.5" harddisken til det, og så kan han bruken USB-harddisken sin til å sikkerhetskopiere andre ting.

Eventuelle nye spill han installerer, burde han jo fått sikkerhetskopiert til denne USB-harddisken. Hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar

Windows har jo innebygget backup funksjoner som gjør det enkelt.

http://www.howtogeek.com/howto/4241/how-to-create-a-system-image-in-windows-7/

 

Sjekket ut dette på den bærbare min nå. Fungerer dette akkurat likedan som migrering fra HDD til SSD. Slik at man ved kræsj bare kan svitsje harddisk, så fungerer alt? Ble litt i tvil da jeg leste det som sto på dette skjermbildet:

 

post-82494-0-24972900-1420201354_thumb.jpg

 

Å gjenopprette tar jo kjempelang tid og masse arbeid, mens å svitsje harddisk er jo gjort på 1-2-3 ?

Endret av Sissel B
Lenke til kommentar

 

 

Så det innebygde Windowsprogrammet hadde egentlig den funksjonen jeg var ute etter? Det var det øverste programmet jeg hadde sett på etter tidligere anbefaling fra deg i den øverste posten her :)

 

Hvis du skal skifte drive hurtig og enkelt, så er det et kloneprogram du skal bruke. Windows eget program er ikke et kloneprogram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Operativsystem og slikt for å kunne bytte ut harddisken: Kloning er best. Bruk f.eks. Macrium Reflect (gratis til privat bruk).

 

Steam spill: Alt er jo online og sånn sett sikkert. Ønsker du å ha en ekstra kopi av spillfilene fordi de tar så lang tid å laste ned, så kopier innholdet av \Steam folderen(e) til en ekstern harddisk eller annen harddisk.

 

For å finne disse folderne så start Steam og velg Steam meny øverst til venstre > Settings > Downloads > og klikk på STEAM LIBRARY FOLDERS

 

(...og 250GB kan fort bli smått hvis det blir endel spill... )

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Operativsystem og slikt for å kunne bytte ut harddisken: Kloning er best. Bruk f.eks. Macrium Reflect (gratis til privat bruk).

 

Steam spill: Alt er jo online og sånn sett sikkert. Ønsker du å ha en ekstra kopi av spillfilene fordi de tar så lang tid å laste ned, så kopier innholdet av \Steam folderen(e) til en ekstern harddisk eller annen harddisk.

 

For å finne disse folderne så start Steam og velg Steam meny øverst til venstre > Settings > Downloads > og klikk på STEAM LIBRARY FOLDERS

 

(...og 250GB kan fort bli smått hvis det blir endel spill... )

 

Bare operativsystemet og de spillene han har til nå går nok greit på 250GB. Til øvrig sikkerhetskopiering (framtidige spill blant annet) har han en USB-disk på 500GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...