Gå til innhold

De verste Windows-funksjonene noen sinne (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verste Windows funksjoner noensinne

 

UAC

 

wat?

 

Så det at sikkerhetsfunksjonen fremstår som irriterende går at det er den verste funksjonen noensinne som noensinne var i Windows?

 

Denne listen virker ikke som de verste funksjonene, men rett og slett de mest irriterende funksjonene.

 

Vil nevne bl.a.

  • Active Desktop. Host en IE controller på desktoppen. Horribel ide.
  • Gadgets i Windows Vista og 7. Enkel måte å lage widgets på, null sikkerhets sjekker, direkte kontroll til PCen? Suksess!
  • Genuine Advantage. Noen som har noen positive opplevelser med dette verktøyet? For ikke å snakke om Windows Update på 95, 98, 2000 og XP?
  • ActiveX kontrollere. Java Applets var faktisk en drøm sammenliknet med dette herket.
  • Themes før Windows 2000. Noen så jo greie ut, men de fleste var... horrible.
  • Win32 API-et og COM. For bakoverkompatibilitet så er Win32 api-et så og si uendret (bortsett fra nye funksjoner). Noe som fører med seg eldgamle programmeringsprinsipper. Og ideen bak COM var jo for så vidt grei, men du og du for et rot det er å programmere mot det.

Årsaken til at UAC ble forhatt var bortskjemte brukere. Brukerne var rett og slett ikke vant til sikkerhet i Windows (noe som og var grunnen til at Windows XP var ekstremt utsatt for malware). Microsoft innførte her noe som både Linux- og MAC-brukere var vant til fra før.

 

Det er mye annet man kan påpeke som ubrukelige funksjoner i Windows. Blant annet Active Desktop i Windows 98 som gjorde at man kunne bruke en webside som bakgrunnsbilde. Dette lagde mye problemer!

 

Hvis disken var full og du skulle slette mailer fra programmet Microsoft Internet Mail i Windows 95, så fikk man feilmeldingen "disken er full" og mailen forble uslettet. Disken var fortsatt like full også... ;-)

 

I tillegg har man den tåpelige komprimeringsfunksjonen i Outlook Express. Denne krasjet en god del mailbokser hos kundene mine.

 

Muligheten for å dele internett-forbindelsen ble introdusert i Windows 98 (mener jeg å huske). Jeg mener også å huske at den var umulig å konfigurere, at den ikke fungerte og at den også krasjet nettverksoppsettet på maskinen.

 

Windows Hjemmedeling som skal gjøre det sååå mye enklere å dele filer mellom PC-er i nettverket... Kjøp en NAS i stedet! :-P

 

Windows Backup er en veldig nyttig sak... helt til den slutter å fungere ;-). I tillegg bruker den lassevis av lagringsplass på måldisken og bruker timesvis på å bli ferdig, enda sist backup ble kjørt i går. Et Robocopy-script er bedre for meg.

 

Det verste nå om dagen er igrunn alle småfeilene som aldri blir rettet i Windows 8(.1) og Office 2013.

Lenke til kommentar

Hah! Jeg kjører fortsatt "classic" tema på min Win 7, og jeg stadig spørsmål om jeg bruker Win 2000. xD

 

"UAC", aka Union Aerospace Corporation...dem er "bad guys" i Doom serien, og det er ikke bedre i denne sammenhengen.

Det var noe jeg fort begynte å slå av som standard når jeg satte opp nye maskiner, med mindre brukeren var en stor fare for seg selv ved bruk av PCen.

 

Windows 8/8.1 er, basert på jevnlige tilbakemeldinger, fortsatt et OS jeg anser som noe av det minst brukervennlige noen gang.

Som påpekt i "MAC rehab"-serien, så er Win 8 noe som passer bra til mobiltelefoner, men har ingenting å gjøre på stasjonære PCer og andre enheter uten trykkfølsom skjerm.

Win 8 er også et perfekt eksempel på teorien om at kun annethvert OS fra Microsoft er særlig bra.

Personlig kommer jeg til å holde på Win 7 så lenge som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg kjører også "Classic" tema, både på Win 7 og på Win 8.1.

Etter jeg installerte Start8-meny så kommer jeg ikke på at det er Win 8 bortsett fra oppstartsgrafikken.

Metro er knapt brukbart som startmeny på et av nettbrettene mine, men selv på nettbrettet så har jeg installert en ekstra startmeny for bruk på skrivebordet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Det jeg derimot ikke kan forstå er at man har metro grensesnittet på WINDOWS SERVER 2012!!!!!! Hvem i alle dager administrerer en server fra en berøringsskjerm???

 

 

Var ikke det for å hindre at folk ikke piratkopierte Windows Server istedet for å kjøpe Windows 8?

 

Du har sikkert rett, har du kilde på dette?

Lenke til kommentar

 

Det jeg derimot ikke kan forstå er at man har metro grensesnittet på WINDOWS SERVER 2012!!!!!! Hvem i alle dager administrerer en server fra en berøringsskjerm???

 

 

Var ikke det for å hindre at folk ikke piratkopierte Windows Server istedet for å kjøpe Windows 8?

 

 

 

 

 

Det jeg derimot ikke kan forstå er at man har metro grensesnittet på WINDOWS SERVER 2012!!!!!! Hvem i alle dager administrerer en server fra en berøringsskjerm???

 

 

Var ikke det for å hindre at folk ikke piratkopierte Windows Server istedet for å kjøpe Windows 8?

 

Du har sikkert rett, har du kilde på dette?

 

Det har jeg liten tro på at er grunnen til metro på en server.

 

Husk at Windows Server 2012 også brukes av brukerne via Remote Desktop Services. Sannsynligvis ønsket de nok heller å ha det samme grensesnittet på servere som på arbeidsstasjoner, slik at folk kjenner seg lettere igjen og ikke må forholde seg til flere forskjellige typer brukergrensesnitt.

 

Ellers må jeg si meg enig i at dette er fullstendig idiotisk!

 

Når det gjelder det å forhindre piratkopiering, så finnes det bedre løsninger til dette. En som vil piratkopiere noe vil uansett ikke la seg stoppe av en tullete start-meny. Det er jo bare å installere Classic Shell etc. :-).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

 

 

 

Jeg brukte forresten doublespace, funka fint, fikk 250mb harddisk i stedet for 170mb. Helt utrolige 80mb ekstra lagringsplass. Gratis! :D

 

Sikkert fordi du hadde masse .exe og .dll filer! De er ikke lette å komprimere,

 

Er du sikker  du brukte Double Space?

 

Double space kom i  DOS 6 og fikk fort navnet "Double Trouble". Det ble løst i 6.2, men navnet var blitt en byrde. Den ble døpt om til Drive Space 6.22 og har vel funka bra siden?

 

Du har rett, jeg brukte Drive Space og brukte DOS 6.22 :D

Finnes to mate å gjøre dette på Den ene er å opprette en egen partison som du legger filene i dette har ulempen at om du får sektor feil på disken ville du lett miste hele partisjonen.

Windows har en mulighet til å komprimere i dag men den komprimerer enkelt filer i valgte mapper og er grei om du har lite diskplass og masse store filer som er dårlig komprimert. Mindre relevant i dag siden hardisker er så store og billige men har brukt den flere ganger tidligere for den type filer.

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg derimot ikke kan forstå er at man har metro grensesnittet på WINDOWS SERVER 2012!!!!!! Hvem i alle dager administrerer en server fra en berøringsskjerm???

 

 

Var ikke det for å hindre at folk ikke piratkopierte Windows Server istedet for å kjøpe Windows 8?

Er ikke metro, i alle fall ikke default på 2012 server. Den har imidlertid start siden som Windows 8 uten metro og det samme surret hvor utility programmer ligger et annet sted osv.

Merket dette da jeg bare hadde brukt 2012 server og ikke win 8 og ikke viste hvordan jeg skulle skru av metro.

Lenke til kommentar

Er det bare hos meg søket fortsatt er treigt i windows? Greit nok, mye raskere, men det bruker ganske lang tid på å søke igjennom hundretusenvis av filer.

 

AtW

 

Går veldig raskt for meg hvertfall, og det er med HDD. SSD går jo selvfølgelig raskere, det er jo nesten instant. Likevel klarer windows å finne filene fint på 1,5 sec hos meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sammenlignet med Mac så er UAC i Windows en drøm, på Macen blir jeg spurt om passord hver gang jeg vil utføre noe "risikabelt" som å oppdatere et program.

 

Slik er det i Linux også, men i motsettning til ett og ett program, så tar pakkebehandleren for seg hele sullamitten i en sleng, så du slipper å ta ett og ett program av gangen.

 

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Som en som er over gjennomsnittet nerd og kontrollfrik når det kommer til PCer, så har jeg både Aero og UAC avslått på min PC.

 

Har mer enn nok resurser til å dra Aero, men liker rettogslett ikke det overdrevent fancy (aka glorete) fargespillet som Aero medbringer.

Har kjørt Klassisk oppsett siden Aero først kom, kun fordi det var det jeg foretrakk.

Får fortsattt spørsmål om jeg kjører Win 2000, eller "hva slags OS er det?", selv om jeg har Win 7 Ultimate. xD

 

Og UAC?

Vel:

http://vignette3.wikia.nocookie.net/doom/images/8/82/E1m4_uaclogo.jpg/revision/latest?cb=20080507124740

 

Ingen av UAC forkortelsene har medført noe godt.

 

...og jeg ser først nå at dette er en meget gammel artikkel. Først etter å ha skrevet alt dette. >-<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...