Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

100 kroner i rabatt på alle produkter på expert.no


indahla

Anbefalte innlegg

Denne tråden (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1640459) ble stengt men jeg ønsker å fortsette diskusjonen for å se om noen kan konkludere med om Expert har sitt på det rene med å nekte levering av bestillinger gjort 30/11 med koden som ga 100,- i rabatt på alle varer.

I går hadde Expert.no en kampanje hvor du skulle få "100 kroner i rabatt på alle produkter på expert.no"
Ingen forbehold vedrørende pris eller antall ble oppgitt i e-posten.
Vi (kundene) har da gjort følgende.
1) Legg ett eller flere produkt til under 100 kroner i handlekurven
2) Skriv inn rabattkoden som ble oppgitt i e-post fra expert.no
3) Betalt frakt med kredittkort
3) Motta bekreftelse på bestilling på e-post
4) Ordrestatus på expert.no : Ordre overført til ekspedering
Expert skriver nå på sine facebooksider følgende;
"Vi beklager feilene under dagenes "100,- rabatt til alle". Det er oppdaget en feil vi desverre ikke får rettet i dag, noe som gjør sitt til at vi må flytte kampanjen til første mulige dag til uken."
Det merkelige er at det ikke var feil noe sted. Alt fungerte nøyaktig slik de skrev på e-posten.
Hva er forbrukers rettigheter hvis Expert nå annulerer alle ordre som ble gjort med denne koden?

Det er da langt mer interessant å diskutere det juridisk korrekte her fremfor å lekse moral!
Har de virkelig sitt på det reine med å kansellere tusenvis av ordre i etterkant fordi de gikk på en smell?
Er § 32 relevant når rabattkoden her fungerte nøyaktig som tilbudet lovet? Dette er ikke en "feil", dette er elendig planlegging og et lite gjennomtenkt tilbud, noe de oppdaget lenge etter kudene sine.
Er det dermed unødvendig for andre aktører å skriftlig legge frem alle gjeldende betingelser og unntak, fordi man bare kan gå tilbake på det i etterkant dersom det slår ut på ubehagelig vis for selger?
Kan JEG som selger ombestemme meg neste gang jeg gjør en dårlig deal? Som å selge noe for så å oppdage at det er verdt mer? Legge ut en porche til 1 kr på QXL og kansellere salget i etterkant når den faktisk selger for 1 kr?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørt om sunn fornuft?

 

Det var jo helt klart en feil med kampanjen som ble lagt ut.

 

"Vi (kundene) har da gjort følgende.

1) Legg ett eller flere produkt til under 100 kroner i handlekurven
2) Skriv inn rabattkoden som ble oppgitt i e-post fra expert.no
3) Betalt frakt med kredittkort
3) Motta bekreftelse på bestilling på e-post

4) Ordrestatus på expert.no : Ordre overført til ekspedering"

 

 

Takk, dette poengterte jo bare dette.

 

Men jeg synes virkelig dere skal klage ti Expert på at dere ikke fikk de xx antall ordrene dere bestilt gratis. Det var nok helt klart det kampanjen til Expert var til. :ermm:

Endret av Nikkor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Om våre priser

Prisene som vises på hjemmesiden kan avvike fra prisene i våre butikker rundt om i landet. Om du velger å handle i butikk, så gjelder prisen i butikk. Vi tar forbehold om at skrivefeil eller tekniske feil i produktinformasjon, pris og bilde kan forekomme."

Mener du at dette forbeholdet ikke gjelder her? At det var rimelig at Expert skulle selge tusenvis av varer gratis?

Er det i det hele tatt noe tvil her at det var feil på kampanjen?

Hadde det vært en feilprising på under 15%, eller andre sannsynlige tilbud hadde du absolutt hatt noen sak, det er absolutt ikke her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det er snakk om feil i annonsen så blir det eit spørsmål om kunden burde eller måtte ha forstått at det var ein feil. At rabattkoden gir 100 kr i rabatt, også på produkter som koster under 100 kr gir ikkje i seg sjølv grunnlag for at kunden måtte ha forstått at dette er ein feil.

 

Slike feil skal eigentleg butikken avdekke før dei sender ut ordrebekreftelsen. Om dei har eit system som automatisk sender ordrebekreftelse utan manuell sjekk av bestillinga så er det ein valgt risiko som butikken har valgt å ta.

 

Er det forresten så mange produkter på expert.no som koster under 100 kr? Dei fleste produkta koster vell fort eit par hundrelappar? Det burde være ein smal sak å sørge for at rabattkoden ikkje fungerer på dei få varene som koster under hundre kroner om det ikkje var meininga at rabatten skulle fungere på denne måten.

 

 

No kjenner eg ikkje til denne saka særlig godt. Men på generelt grunnlag så vil nok butikken kunne nekte å oppfylle kjøpsavtalen i dei tilfella der kunden tydeligvis måtte ha forstått feilen. Typisk om dei har bestillt eit stort antall av produkter til ein verdi av under hundre kroner.

Men ein kunde som har kjøpt eit produkt til til 99 kr, som har brukt rabattkoden slik at kjøpssummen blei 0 kr og deretter berre betalt for frakta kan ein nok vanskelig argumentere med at kunden måtte ha forstått at dette var ein feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk mine 2 bestillinger (-1 produkt). Begge bestillingene ble på 29,- hver og jeg misbrukte ikke "muligheten" med å bestille x antall produkter under 100 kr.

 

Uansett et kjempetilbud med 100 kr rabattkode, da man fortsatt kan misbruke ordningen med å ha flere kontoer hos Expert.no.

Lenke til kommentar

Jeg fikk mine 2 bestillinger (-1 produkt). Begge bestillingene ble på 29,- hver og jeg misbrukte ikke "muligheten" med å bestille x antall produkter under 100 kr.

 

Uansett et kjempetilbud med 100 kr rabattkode, da man fortsatt kan misbruke ordningen med å ha flere kontoer hos Expert.no.

Hvor mange varer hadde du på hver av bestillingene?
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk mine 2 bestillinger (-1 produkt). Begge bestillingene ble på 29,- hver og jeg misbrukte ikke "muligheten" med å bestille x antall produkter under 100 kr.

 

Uansett et kjempetilbud med 100 kr rabattkode, da man fortsatt kan misbruke ordningen med å ha flere kontoer hos Expert.no.

Hvor mange varer hadde du på hver av bestillingene?

 

 

2 produkter i den ene, 4-5 produkter i den andre. 4.5 kg vaskepulver i hver av dem for å kommer over 100. Får ikke sett ordren på Expert.no nå, siden er så treg.

 

Edit: Altså jeg har ikke brukt vaskepulver i ordrene, jeg driver ikke med hvitvasking.

 

Edit 2:

OMO COLOR VASKEPULVER 4,5KG 29,-

POWER BATTERI ALK AAA 30PK 0,-

CLEAN DROP KAFFERENS 2 0,-

5-VEIS SKJØTEKONTAKT M/JORD & BRYTER 3M 0,-

 

CLEAN DROP KAFFERENS 0,-

OMO COLOR VASKEPULVER 4,5KG 29,-

 

5-veis skjøtekontakt fikk jeg ikke, det andre lot de meg få. Sikkert ikke så stort tap for dem.

Endret av fwj__
Lenke til kommentar

Folk har blitt dømt for å ta ut alt for mye penger i banken hvis det plutselig sto 20 millioner dollar på konto ved en feiltagelse. Banken tar ikke på seg "skyld" når det er gjort med hensikt å "lure dem fortest mulig før de oppdager det".

Leste en lang artikkel en gang om en fyr i USA som gjorde nettopp det og gikk til sak mot banken bare for å prøve. Han brukte ikke en dollar av pengene han tok ut, men måtte betale saksomkostninger. Saken dro ut over nesten 3 år og han tapte til slutt.

 

Samme gjelder med kampanjepriser på nettbutikker.

 

 

Om noen ser at grafikkort er feilpriset til 1,- og bestiller 10 grafikkort gir ikke nettbutikken faen for å si det sånn.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ingen advokat, men det jeg mener dette handler om er hvorvidt man som kjøper handler i "ond tro", altså bevisst forsøker å utnytte noe til sin fordel, bestiller mye mer enn man vanligvis ville gjort osv. Altså avtalelovens paragraf 32. Denne åpner for å slette alle bestillinger som er gjort i "ond tro" - altså der kjøper har visst, eller burde visst, at tilbudet ikke er korrekt i forhold til hva butikken egentlig ønsket å gjennomføre av tilbud.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er det jeg har fått fra expert i etterkant av denne "blemma".

 

4. des
Vi er pliktige til å oppfylle kjøpsavtalen vi har med deg som kunde, og mange av disse ordrene vil leveres som avtalt. Likevel kan det virke som om flere har forstått at dette er en åpenbar feil, og på bakgrunn av dette har vi rett til å endre eller kansellere enkelte bestillinger.

11. des

Hei.

Du skal ha mottatt en mail ang denne bestillingen.
Slik det fremgår i mailen var det en teknisk feil på vår nettside denne dagen som gjorde at man fikk 100.- rabatt på hver vare og ikke hele bestillingen.
Derfor må vi kansellere denne bestillingen

 

Selv mener jeg vel at dersom begrensningen skulle ligget på handlekurven så kunne jeg fint ha bestilt i flere omganger; altså ikke noe godt argument i seg selv. Rabattkoden fungerte akkurat som beskrevet, så jeg veit ikke hvor god sak de egentlig har. Det er jo slik at når de rabatterer en fast sum så vil nok de aller fleste se etter varer der rabatten gir størst mulig utslag, og ikke nødvendigvis varer som de hadde planlagt å kjøpe uansett. Det fornuftige ville være å sette minstekrav til kjøpesum samt ordre per husholdning, men dette er da strengt tatt ikke forbrukerens ansvar?

Endret av Xmir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forklaringa som er datert 4 desember samsvarer i alle fall med slik regelverket er lagt opp.

Dei som handler i god tro får gjennomføre kjøpet, og dei som heilt tydelig måtte ha forstått at dette var ein feil blir nekta kjøpet med henvisning til at kjøpet ikkje blei utført i god tro.

 

 

Forklaringa som er datert 11 desember derimot ser ut til å bryte med normalen. I alle fall så lenge reklamen seier at det skal være rabatt på "alle varer". Då har ikkje kunden noken grunn til å tru at det er ein feil at rabattkoden gir 100 kr i rabatt per vare, og ikkje berre per kjøpstransaksjon.

Lenke til kommentar

"Handlet i god tro" er hovedsaken her. Akkurat som at de som tok ut 30 millioner fra kontoen i banken og nektet å gi det tilbake når banken sa fra at det var en feil ikke fikk medhold i retten for sitt standpunkt.

 

Du skjønner at det må være feil, og prøver å raske med deg så mye som mulig FORDI det er feilmerket.

 

Gjerne slenger du kanskje ut en melding på facebook og twitter også at det er en feil på nettsida som gjør alt dritbillig løp og kjøøøp?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvor går i såfall grensen på når man skal få benytte seg av tilbudet når de selv ikke har lagt noen begrensninger? Når produktet koster 300, 500,...,1000? Begge ordrene mine ble kansellert. Både den som inneholdt 6 pakker kaffebønner (89 pr før rabatt) og den som inneholdt en chromecast (299). Saken er ikke svart/hvit verken i den ene eller andre retningen. For alt jeg vet så kunne de hatt planer om å kvitte seg med varer i det prissegmentet og valgte en slik løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...