Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

100 kroner i rabatt på alle produkter på expert.no


indahla

Anbefalte innlegg

Var ikke dette et teknisk problem som gjorde det mulig å misbruke tilbudet?

Selvsagt ikke. Teknikken fungerte jo akkurat som tilbudet var presentert i e-posten. Svikten er manuell og ligger altså et sted i løypa før både eposten ble komponert og programmerene ble bedt om å implementere det.

 

Frekt å skylde på programmerene når de har implementert tilbudet akkurat som det står i reklamen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Var ikke dette et teknisk problem som gjorde det mulig å misbruke tilbudet?

Selvsagt ikke. Teknikken fungerte jo akkurat som tilbudet var presentert i e-posten. Svikten er manuell og ligger altså et sted i løypa før både eposten ble komponert og programmerene ble bedt om å implementere det.

 

Frekt å skylde på programmerene når de har implementert tilbudet akkurat som det står i reklamen.

 

Ja, og det var jo det som var problemet her. At teknikken ikke fungerte.

Lenke til kommentar

Ja, og det var jo det som var problemet her. At teknikken ikke fungerte.

Leser du det du selv skriver?

Nå kan det selvsagt være at du har en annen oppfatning av hva "teknikken" betyr men for meg betyr det koden (kildekoden) i nettbutikken. Denne var det absolutt ingen feil på. Den gjorde, som flere har skrevet, akkurat det nyhetsbrevet sa den skulle gjøre. "Feilen" (hvis den i det hele tatt finnes) har vært menneskelig og på to steder. At samme "feil" (les: menneskelig svikt) har skjedd to steder er litt for tilfeldig til at jeg tror på det.

Endret av indahla
Lenke til kommentar

Sjølv dei som fikk gratisprodukt ved å bruke denne rabattkoda måtte betale for frakten, så sjølv om dei pengane ikkje går til butikken så er det ikkje heilt gratis for kunden.

Det butikken oppnår ved eit slikt "gratissalg" er jo at dei får folk til å opprette brukerkonto på nettbutikken, noke som gjer at butikken no har ein epost dei kan sende reklame til og at terskelen for at kunden bruker denne butikken neste gong det skal handlast på internett har blitt mykje lavare.

 

Eg synest det er mykje forlangt at kunden skal kunne være i stand til å vurdere kva PR-stunt butikken tjener på og kva butikken taper på. Som nemnt så er elektronikkbransjen ei bransje der ein støtt og stadig selger produkt med tap. For sjølv om dei taper på dei få kundane som kjøper det aktuelle produktet så tjener dei i det lange løp på at kundane får inntrykk av at det er lave prisar hos denne butikken, eller at kunden kjem innom butikken for å handle på tilbud men går ut av butikken med ein mykje sværare modell til dobble prisen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Sjølv dei som fikk gratisprodukt ved å bruke denne rabattkoda måtte betale for frakten, så sjølv om dei pengane ikkje går til butikken så er det ikkje heilt gratis for kunden.

Det butikken oppnår ved eit slikt "gratissalg" er jo at dei får folk til å opprette brukerkonto på nettbutikken, noke som gjer at butikken no har ein epost dei kan sende reklame til og at terskelen for at kunden bruker denne butikken neste gong det skal handlast på internett har blitt mykje lavare.

 

Eg synest det er mykje forlangt at kunden skal kunne være i stand til å vurdere kva PR-stunt butikken tjener på og kva butikken taper på. Som nemnt så er elektronikkbransjen ei bransje der ein støtt og stadig selger produkt med tap. For sjølv om dei taper på dei få kundane som kjøper det aktuelle produktet så tjener dei i det lange løp på at kundane får inntrykk av at det er lave prisar hos denne butikken, eller at kunden kjem innom butikken for å handle på tilbud men går ut av butikken med ein mykje sværare modell til dobble prisen.

 

Det er jo nesten litt rart at ikke flere butikker gir bort varer gratis....Slik det fremstilles så er det jo jammen meg genial markedsføring...

Lenke til kommentar

 

Ja, og det var jo det som var problemet her. At teknikken ikke fungerte.

Leser du det du selv skriver?

Nå kan det selvsagt være at du har en annen oppfatning av hva "teknikken" betyr men for meg betyr det koden (kildekoden) i nettbutikken. Denne var det absolutt ingen feil på. Den gjorde, som flere har skrevet, akkurat det nyhetsbrevet sa den skulle gjøre. "Feilen" (hvis den i det hele tatt finnes) har vært menneskelig og på to steder. At samme "feil" (les: menneskelig svikt) har skjedd to steder er litt for tilfeldig til at jeg tror på det.

 

Ja, stemmer.

Teknikken fungerte her åpenbart ikke ettersom dette gikk an å bestille flere ganger. I tillegg til at den ikke hadde begrensninger på verdi.

 

Expert hadde nok glemt at enkelte folk ikke eier etikk og moral(du er et godt eksempel), og burde sørget for at dette var på plass før tilbudet ble satt i gang.

 

De var nok litt for godtroende til kundene sine når de trodde at folk skulle forstå at det ikke fikk varene gratis.

 

At du fortsatt henger deg opp i dette sier mye om deg som person.

Lenke til kommentar

Sjølv dei som fikk gratisprodukt ved å bruke denne rabattkoda måtte betale for frakten, så sjølv om dei pengane ikkje går til butikken så er det ikkje heilt gratis for kunden.

Det butikken oppnår ved eit slikt "gratissalg" er jo at dei får folk til å opprette brukerkonto på nettbutikken, noke som gjer at butikken no har ein epost dei kan sende reklame til og at terskelen for at kunden bruker denne butikken neste gong det skal handlast på internett har blitt mykje lavare.

 

Eg synest det er mykje forlangt at kunden skal kunne være i stand til å vurdere kva PR-stunt butikken tjener på og kva butikken taper på. Som nemnt så er elektronikkbransjen ei bransje der ein støtt og stadig selger produkt med tap. For sjølv om dei taper på dei få kundane som kjøper det aktuelle produktet så tjener dei i det lange løp på at kundane får inntrykk av at det er lave prisar hos denne butikken, eller at kunden kjem innom butikken for å handle på tilbud men går ut av butikken med ein mykje sværare modell til dobble prisen.

Ja, de tjener nok utrolig mye på den frakten på 29kr. :omg:

 

Ja, ikke sant. Hvor lang tid tror du det hadde tatt før de hadde startet å tjene penger på de kundene som har bestilt xx antall gratis varer egentlig?

 

Kanskje du skal starte en egen gratis nettbutikk siden du mener dette er så genialt? Det hadde nok gått bra skal du se.

Lenke til kommentar

Jeg hører hendelsesforløpet inne i hodet.

 

Sjef: Vi skal ha en kampanje med 100 kroner rabatt på nettbutikken.

Undersjef: Hva skal det være rabatt på?

Sjef: Alt.

Undersjef: Det er notert.

 

Undersjef: Vi skal ha en kampanje med 100 kr rabatt på alt.

Utvikler: Ok.

Tekstforfatter: Ok.

Endret av Tåkelur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Teknikken fungerte her åpenbart ikke ettersom dette gikk an å bestille flere ganger

Teknikken oppi hodene til de som lagde kampanjen sånn, i så fall.

 

Tilbudet ble åpenbart laget med tanke på at folk var oppegående i hodet, det var egentlig her feilen lå ettersom de ikke hadde laget begrensninger på dette i systemet.

Endret av Nikkor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

det var her egentlig her feilen lå ettersom de ikke hadde laget begrensninger på dette i systemet.

Selv med begrensninger på maks 1 var og maks 1 ordre ville det vært mulig å få en vare gratis.

 

Jepp. Derfor det også burde vært satt på en idiot sikring med minimums verdi.

 

To store tekniske feil her virker det som.

Lenke til kommentar

 

 

 

To store tekniske feil her virker det som.

Du må slutte å kalle det "teknisk feil". Det har ikke vært noen "tekniske feil" i denne saken.

Er det ikke en teknisk feil at systemet ikke hadde begrensninger på verdien mener du? Det var jo det som gjorde at dere fikk varen gratis.

Nei, det er en menneskelig svikt at de eventuelt ikke har lagt det inn. Teknikken (igjen: kildekoden) har gjort akkurat det den skal.

 

PS: Du tar det for gitt at jeg har bestilt noe?

Lenke til kommentar

 

 

 

To store tekniske feil her virker det som.

Du må slutte å kalle det "teknisk feil". Det har ikke vært noen "tekniske feil" i denne saken.

Er det ikke en teknisk feil at systemet ikke hadde begrensninger på verdien mener du? Det var jo det som gjorde at dere fikk varen gratis.

Nei, det er en menneskelig svikt at de eventuelt ikke har lagt det inn. Teknikken (igjen: kildekoden) har gjort akkurat det den skal.

 

PS: Du tar det for gitt at jeg har bestilt noe?

 

Kanskje det var en teknisk svikt som gjorde at budskapet i tilbudet ikke ble gitt riktig?

 

Mange tekniske feil som kan ha skjedd her, men felles for de er jo tilbudet absolutt var for godt til å være sant.

 

Med tenke på at du ikke forstår at dette er en ikke sak mener jeg det er stor sannsynlighet for det. Jeg så selv tilbudet og forstod automatisk at dette ikke gjaldt varer under 100 kr.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

 

Sjølv dei som fikk gratisprodukt ved å bruke denne rabattkoda måtte betale for frakten, så sjølv om dei pengane ikkje går til butikken så er det ikkje heilt gratis for kunden.

Det butikken oppnår ved eit slikt "gratissalg" er jo at dei får folk til å opprette brukerkonto på nettbutikken, noke som gjer at butikken no har ein epost dei kan sende reklame til og at terskelen for at kunden bruker denne butikken neste gong det skal handlast på internett har blitt mykje lavare.

 

Eg synest det er mykje forlangt at kunden skal kunne være i stand til å vurdere kva PR-stunt butikken tjener på og kva butikken taper på. Som nemnt så er elektronikkbransjen ei bransje der ein støtt og stadig selger produkt med tap. For sjølv om dei taper på dei få kundane som kjøper det aktuelle produktet så tjener dei i det lange løp på at kundane får inntrykk av at det er lave prisar hos denne butikken, eller at kunden kjem innom butikken for å handle på tilbud men går ut av butikken med ein mykje sværare modell til dobble prisen.

Ja, de tjener nok utrolig mye på den frakten på 29kr. :omg:

 

Ja, ikke sant. Hvor lang tid tror du det hadde tatt før de hadde startet å tjene penger på de kundene som har bestilt xx antall gratis varer egentlig?

 

Kanskje du skal starte en egen gratis nettbutikk siden du mener dette er så genialt? Det hadde nok gått bra skal du se.

 

 

Korleis butikken har tenkt å tjene på å gi vekk rabatt på alle produkt er vell ikkje noke som kunden må finne ut? Korleis tjener Kiwi på å gi pengane tilbake og by vare dersom kunden ikkje er heilt fornøgd med potetkvaliteten? Eller sportsbutikken tjener på å gi deg eit nytt par med treningssko dersom du får knagsår av dei du kjøpte?

 

Men no er vi langt unna jussen.

 

Det var heilt sikkert kunder som utnytta denne muligheita mot bedre vitande ved å handle meir enn det som er til personleg bruk. Men det er også ein konsekvens av å gi ein fast sum i rabatt på alle varer når ein har varer i så stort prisspenn.

Det er ein grunn til at alle andre som tilbyr slike rabatter har eit minimumsbeløp før du får rabatten.

Kvar går eigentleg skillet mellom kva kunden burde forstå er butikken sin profittmargin?

Er det når rabatten er større enn produktprisen?

Kva når produktprisen er like over rabatten? Som f.eks adapteret til 119 kr?

Kor dyrt må produktet være før kunden på eige initiativ skulle bestemme at profittmarginen til butikken var stor nok til at det er greit å bruke rabatten?

 

Sjølv om det stemmer at det var meininga at denne rabatten skulle være per bestilling så hadde det ikkje vært til hinder for at kunden kunne bestille fleire gongar. Og då hadde ein vært tilbake på akkurat den same problemstillinga, berre at omfanget nok hadde vært litt mindre sidan kunden må betale frakt for kvar forsendelse.

Hadde butikken gått ut og sagt at feilen var at rabatten kun skulle gjelde for kjøp over f.eks 1000 kr så hadde det vært ein anna ting.

Men slik som det ser ut no så har alt fingert slik som det var meininga, reklameteksta stemmer overeins med kassasystemet, uttalelsane til expert i ettertid tyder på at rabatten skulle fungere slik som den gjorde på kvar bestilling (tydeligvis uavhengig av pris), osv.

Den einaste feilen som blei gjort er at ein ikkje tenkte konsekvensen av eit slikt tilbud i iveren etter å lansere ei reklamekampanje som skulle få nordmenn til å kjøpe alle sine julegaver hos expert.

 

Og hadde det vært ein teknisk feil i kassasystemet som gjorde at rabatten kunne brukast på alle varer uavhengig av pris, så ville ein kunne vise til villedande reklame når rabatten ein fekk ikkje samsvarer med det som var annonsert.

 

Som sagt så hadde det nok stilt seg annaleis dersom feilen hadde vært at det mangla ei settning i reklamen, eller at nettbutikken håndterte rabattkoda feil, eller ein hadde meint at det aldri var meininga å ha ein slik kampanje. Men slik som saka har blitt håndtert så er det no berre butikken som prøver å trekke seg frå avtalen ved å peike på ein udefinert teknisk feil i systemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men slik som det ser ut no så har alt fingert slik som det var meininga, reklameteksta stemmer overeins med kassasystemet, uttalelsane til expert i ettertid tyder på at rabatten skulle fungere slik som den gjorde på kvar bestilling (tydeligvis uavhengig av pris), osv.

Den einaste feilen som blei gjort er at ein ikkje tenkte konsekvensen av eit slikt tilbud[...]

 

Men slik som saka har blitt håndtert så er det no berre butikken som prøver å trekke seg frå avtalen ved å peike på ein udefinert teknisk feil i systemet.

+1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...