Gå til innhold

Er det skadelig å ha kort med magnetstripe i casen?


wha96

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettop flip wallet til Note 3, la merke til at det er klistre merke inni der det står at man må ikke ha kort med magnetstripe i inni. En av grunnene til at jeg kjøpte den var for å ha bankkort i.

 

Er dette bare tull, eller går den i stykker hvis jeg har bankort i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg nettop flip wallet til Note 3, la merke til at det er klistre merke inni der det står at man må ikke ha kort med magnetstripe i inni. En av grunnene til at jeg kjøpte den var for å ha bankkort i.

 

Er dette bare tull, eller går den i stykker hvis jeg har bankort i?

 

Det er vel heller bankkorta de er redde for at skal avmagnetisere seg tipper jeg,

selvom det skal ganske kraftig magnet for å gjøre noe med ett bankkort,

det er vel uansett ikke noe problem i Norge viss det skulle skje da vi ikke bruker stripa mer.

Lenke til kommentar

Det er en viss risiko for å avmagnetisere kortet med telefonen, men den risikoen er særdeles liten da magnetfeltet som må til må være en hel del sterkere enn hva du får ut av en vanlig telefon. Magnetstripen på bank-/kredittkort er forøvrig designet for å være litt hardfør og tåle magnetisme i varierende grad, da den magnetstripen er ment for å vare i flere år.

 

Nøkkelkort på et hotell derimot(for å ta et moteksempel) er designa for å kunne bli omprogrammert jevnlig og hurtig, så de er en del svakere og kan dermed bli påvirket av telefonen.

 

 

Kan være praktisk å ha en fungerende stripe når du er utenfor Norges grenser samt i de tilfellene chip ikke vil leses og man må ty til stripa

I Norge får du ikke brukt stripa uansett.

 

 

det er vel uansett ikke noe problem i Norge viss det skulle skje da vi ikke bruker stripa mer.

 

Kommer ann på kort/kortautomat det. :) Brukte stripa senest for et par dager siden på den lokale jokersjappa da den nekter å ta chip'n på bankkortet mitt. Så har du også som Kvasinavn sier, utenfor Norges grenser er det heller ikke alltid de støtter chip.
Så at du ikke får brukt stripa i Norge lenger er komplett bullshit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bankkort har vært i samme lomme som mobil i sikkert 10-15år, og aldri hatt problem. Både åpent, og med noen mm lær som skiller.

 

Måtte det være nøkkelkort på hoteller eller bankkort, busskort som blir brukt med NFC, og annet. Funker fortsatt fint.

 

At de skriver advarsel er jo bare for å foehindre å bli saksøkt om det en eller annen gang skjer i historien. Du finner advarsel om å ikke kvele deg med en Wii-kontroller uten at de er noe lette å kvele seg med...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

Å det er pga telefoner ikke har magneter i seg, men et magnetometer som er en mini magnet for kompass og gps navigasjon.

:wee: Hehehe, dagens. :), Det er nok ingen som påstår eller tenker på at det faktisk er en fast-magnet inni mobilen Gintoki.

 

Da det trengs ikke, for du har altså noe som heter elektromagnetisme. Hvis du har vært borti læren om strøm, så vil du raskt se at strøm og magnetfelt egentlig er nært forbundet. Men svært kort oppsummert og forenklet:

En hver elektrisk krets hvor det går en strøm, så vil det altså skape et magnetfelt.

DC -> vil ha et fast magnetfelt (altså likt som en fast-magnet), mens AC-> vil ha et varierende magnetfelt.

 

Edit: Litt sen der.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...