Gå til innhold

TEST: Apple iMac med Retina 5K-skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man vil ha mest mulig ytelse for penga er ikke Apple produsenten å gå til. Å fortsette å slå på den døde hesten der er bare flaut.

 

Om man derimot bryr seg om de ikke så lett målbare kvalitetene i god mid-range-hw er en iMac en god maskin, selv om jeg selv foretrekker bærbar.

 

Denne er ikke til folk som kjører benchmarks eller teller på hver krone, den er til folk som bryr seg om nytteverdien på maskinen og i tillegg er villige til å betale for design. Ser ikke hvorfor det er så irriterende.

 

Skulle jeg f.eks hatt en maskin i stua mi hadde jeg aldri i livet vurdert noe annet enn en imac, det er den eneste pcen det går an å ha stående fremme uten at det ser helt jævlig ut. Det teller mye mer enn 10% ekstra ytelse eller litt lavere pris.

Endret av Audun_K
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nå skal jeg inrømme at jeg er imot alt av alt-i-ett PCer slik som dette. Likevel synes jeg at noe av det som står her mangler litt research.

 

https://prisguiden.no/liste/151405

Dette vil tilsvare en iMac i krefter. 8500 kr, ikke 10000 kr som det sår her i artikkelen. Standardversjonen leveres med r9 M290, som er et 3 ganger rebranda mid end 2012 kort..... Usikker på hvordan dette havner under god ytelse.

 

M295X derimot er basert på den nye Tonga arkitekturen hvis jeg har rett, som gjør at den er på nivå med et R9 270X (litt svakere). R9 270X til en 5K skjerm, mye datakrefter?

 

Så er det jo argumentet med at du ikke akkurat kan ha et R9 290 inni. Det er forståelig. Likevel rettes det ingen kritikk eller noe som helst trekk for at GTX 980M ikke er brukt. Er redaksjonen klar over at dette kortet yter som GTX 770/R9 280X og benytter NVIDIA sin utrolig besparende Maxwell arkitektur?

 

Det er bare å gå til gigabyte sin nettsider så finner dere en spillbærbar på 2KG som slår denne iMacen i både ytelse og pris, med sin overlegne GTX 980M. Selvfølgelig er prossesoren bedre, og det er for all del en god prossesor. Likevel er GPU mye mer relevant enn CPU, det er få programmer som klarer å bottlenecke en i5, spesiellt hvis den er paret med et r9 270X.

 

Ser heller ikke at det er nevnt noe om MET skjerm her? Det er jo et aktuelt spørsmål om skjermen virkelig er en skjerm eller om det er to skjermer. Dette kan skape problemer, derfor det ofte unngås. Både Dell sin skjerm og Apple sin er jo LG paneler, og av det jeg har hørt er det to paneler som er satt sammen på en spesiell måte.Samme gjelder for LG sitt eget "true" 4K display hvor du kan se endringene du gjør i skjerminnstillinger på den ene siden i forhold til de du hadde før (altså to skjermer...)

 

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html (finnes desverre ikke benchmarks for real life performance for r9 m295x enda, har derfor sammenlignet med AMD kort, siden de generelt yter dårligere i syntetiske tester)

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5219#kf (bærbare som jeg nevnte tidligere med det råsterke GTX 980M)

 

Håper jeg har fått bevist mine påstander, og at dere tar denne infoen til følge. Er klar over at de nye GTX 970M og 980M er veldig nye kort, som dere sikkert enda ikke har hatt inne på testbenken engang. R9 m292X debuterte jo nettopp i denne maskinen. Håper likevel artikkelen blir endret og at denne kritikken nevnes, uten at jeg mener dette har noe å si for helhetsvurderingen av produktet.

 

Som andre har nevnt, så støtter ikke 970M/980M 5k. I tillegg tilsvarer R9 M295X et Tonga kort, ala R9 285. Etter alle tester som er utført, så virker ikke dette som MET. Ingen har rapportert noe om dette så langt. Skjermen framstår som en ekte 5k skjerm som kjører 60Hz.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre har nevnt, så støtter ikke 970M/980M 5k. I tillegg tilsvarer R9 M295X et Tonga kort, ala R9 285. Etter alle tester som er utført, så virker ikke dette som MET. Ingen har rapportert noe om dette så langt. Skjermen framstår som en ekte 5k skjerm som kjører 60Hz.

 

 

Så en artikkel fra noen som hadde undersøkt litt, og det er ikke noe juks, men ekte 5K ved 60hz.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette blir min nye arbeidsmaskin fra januar, bare med 32 gb ram :D

 

For de som vil ha en spillmaskin, er det nok like greit å kjøpe en selvbygger windows-pc. Masse spillytelse til ganske mye mindre penger.

 

Definitivt. Å kjøpe en iMac til spilling er fullstendig idiotisk. Litt som å kjøpe en Porsche når man egentlig trenger en varebil. Forskjellige bruksområder. Det samme gjelder å kjøpe en iMac når det man ønsker maks bang for the buck.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den argumentasjonen fungerer dog ikke. Skjermkortet de putter inn i disse maskinenne er jo myntet mot akkurat spilling, sammen med en mid range CPU så er det jo det den potensielt er "god" til. Hardware messig er det ikke noen god workstation verken når det kommer til GPU eller CPU da hardwaren ikke er myntet mot dette. Om den ikke skal brukest til noe av dette så står en jo igjen med en glorifisert surfe maskin til nærmere 30 000. Men da ser jeg vel bort fra den " ikke så lett målbare kvalitetene i god mid-range-hw" som jeg ikke helt vet hva du mener med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den argumentasjonen fungerer dog ikke. Skjermkortet de putter inn i disse maskinenne er jo myntet mot akkurat spilling, sammen med en mid range CPU så er det jo det den potensielt er "god" til. Hardware messig er det ikke noen god workstation verken når det kommer til GPU eller CPU da hardwaren ikke er myntet mot dette. Om den ikke skal brukest til noe av dette så står en jo igjen med en glorifisert surfe maskin til nærmere 30 000. Men da ser jeg vel bort fra den " ikke så lett målbare kvalitetene i god mid-range-hw" som jeg ikke helt vet hva du mener med.

 

Det er en god maskin til lett spilling, daglig bruk, filmredigering, surfing etc. Det folk bruker datamaskiner til. Den er ikke for gamere eller CAD-bruk, og det har heller aldri Apple påstått.

 

Så du kan godt kalle det er en glorifisert surfemaskin til nærmere 30.000 (strengt tatt nærmere 25.000, men...). Og så? Den er pen. For de fleste har det mye mer å si enn ytelse. Jeg ser ikke at det er noe problem. Det er markedet som bestemmer om den funker eller flopper.

 

Det er ikke dumt å ha litt grafikkytelse til bruk i OS (OSX-apper bruker ofte mer GPU enn tilsvarende på Windows), men denne maskinen er ikke eksepsjonell på noen som helst ytelsesfront, og den koster en del. For mange er det helt greit, og da er den det beste valget.

 

Skal man ha maskinen fremme i stua og driver en del med fotoredigering finner man ikke bedre pc enn dette til noen pris. Man betaler masse penger for ikke-målbare kvaliteter som utseende, byggekvalitet etc. når man kjøper andre møbler og f.eks hvitevarer til kjøkken - hvorfor ikke også på en pc?

 

 

 

Om man derimot bryr seg om de ikke så lett målbare kvalitetene i god mid-range-hw er en iMac en god maskin

 

Håpløs setning fra meg. Prøvde å si "Om man bryr seg om ting som byggekvalitet, design, hvordan den føles å ta på, og vil ha helt OK ytelse"

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg denne for en måneds tid siden. Spanderte på meg kvassere CPU og grafikkort, men rammen kjøpte jeg utenom og installerte selv.

 

Det jeg kan si er at det er en fantastisk arbeidsstasjon. Å jobbe med tunge- og eller mange programmer samtidig blir en helt ny opplevelse med en slik skjerm i forhold til den bærbare jeg er vant med.

 

Jeg er også ny med OS X, og jeg har blitt positivt overrasket over hvor enkelt det er å ta med seg macbooken på skolen og fortsette nøyaktig der man slapp når man kommer hjem og setter seg ned med iMacen.

 

Jeg begynner med andre ord å forstå hvorfor de aller fleste som bruker Mac ikke går tilbake til Windows, og at man fra utsiden ikke helt ser fornuften i det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er også ny med OS X, og jeg har blitt positivt overrasket over hvor enkelt det er å ta med seg macbooken på skolen og fortsette nøyaktig der man slapp når man kommer hjem og setter seg ned med iMacen.

 

Jeg begynner med andre ord å forstå hvorfor de aller fleste som bruker Mac ikke går tilbake til Windows, og at man fra utsiden ikke helt ser fornuften i det.

 

Altså for en måned siden så kjøpte du både en iMac 5k samt en Macbook, siden du er ny med OSX? Høres ikke særlig billig ut...

 

Jeg har Macbook Pro Retina selv. Helt grei maskin, men selv om det er mye jeg liker med OSX, holder jeg likevel en knapp på Windows som favoritt-OS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Jeg kjøpte meg denne for en måneds tid siden. Spanderte på meg kvassere CPU og grafikkort, men rammen kjøpte jeg utenom og installerte selv.

 

Det jeg kan si er at det er en fantastisk arbeidsstasjon. Å jobbe med tunge- og eller mange programmer samtidig blir en helt ny opplevelse med en slik skjerm i forhold til den bærbare jeg er vant med.

 

Jeg er også ny med OS X, og jeg har blitt positivt overrasket over hvor enkelt det er å ta med seg macbooken på skolen og fortsette nøyaktig der man slapp når man kommer hjem og setter seg ned med iMacen.

 

Jeg begynner med andre ord å forstå hvorfor de aller fleste som bruker Mac ikke går tilbake til Windows, og at man fra utsiden ikke helt ser fornuften i det.

Det er vel ikke noe som er spesielt med OSX? Alt arbeidet jeg gjør (i Office først og fremst) på min stasjonære PC, bærbare PC og mobiltelefon har jeg tilgang til på enhver PC og smarttelefon med internettilkobling.

Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke noe som er spesielt med OSX? Alt arbeidet jeg gjør (i Office først og fremst) på min stasjonære PC, bærbare PC og mobiltelefon har jeg tilgang til på enhver PC og smarttelefon med internettilkobling.

 

 

Man kan. Men det funker bedre med OSX. Det er mye jeg ikke liker i OSX, og Windows har i det siste blitt veldig bra - men følelsen av flyt og av at man jobber sammen maskinen i stedet for mot den er helt annerledes i OSX enn i noe annet OS jeg har jobbet med.

 

For meg er det nok til å være villig til å betale mye mer for en maskin med OSX enn en annen maskin. Dét og touchpaden er helt fint verdt et påslag på mange tusen.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ting føles mer gjennomarbeidet. Det flyter bedre. Det går ikke an å lage noen punktliste, om det er det du ber om. Det bare føles mer som om noen har brydd seg om det de laget. Nå i det siste har man jo også fått Continuity, som tar det hele til et helt nytt nivå (du kan være midt i en mail på laptopen og plukke opp telefonen for så å være midt i å skrive den samme mailen der, f.eks). Jeg kan også sende meldinger (sms/imessage) fra alle enhetene mine, og alt funker sømløst mellom dem. Sånne ting.

 

For å forstå hvorfor folk er villige til å betale for Apple-maskiner må man forstå at noen setter pris på gjennomtenkte detaljer. Apple er konger av dette (selv om det glipper noen ganger).

 

Om man ikke ved å se en iMac ved siden av en hvilken som helst annen stasjonær maskin umiddelbart forstår hvorfor iMacen er den mest fristende å kjøpe vil man aldri forstå det. Og det er greit, men man dummer seg bare ut når man begynner å mase om at man kan bygge en tilsvarende maskin for 6.000 kroner. For det kan man bare om man ikke har forstått noe som helst av hva Apple prøver å lage. Og hvorfor de kan ta seg betalt for det.

Endret av Audun_K
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Så hvis jeg sitter med en e-post på PC-en, telefonen ringer, jeg avslutter samtalen og velger å fortsette å skrive e-posten på telefonen i stedet for å legge fra meg telefonen og fortsette der jeg slapp på PC-en? Genialt ...

 

Jeg har en 27" alt-i-ett-pc fra Dell. Kostet vel rundt 16 000 kr. Velger den fremfor en iMac hver eneste dag.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg sitter med en e-post på PC-en, telefonen ringer, jeg avslutter samtalen og velger å fortsette å skrive e-posten på telefonen i stedet for å legge fra meg telefonen og fortsette der jeg slapp på PC-en? Genialt ...

 

 

Stemmer. Cursor på samme sted. Det samme funker i mange andre applikasjoner også (mest Apple sine).

 

Dell sine all-in-ones er kanskje verdens mest meningsløse produkter. Alle ulempene ved iMac og ingen av fordelene.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg er også ny med OS X, og jeg har blitt positivt overrasket over hvor enkelt det er å ta med seg macbooken på skolen og fortsette nøyaktig der man slapp når man kommer hjem og setter seg ned med iMacen.

 

Jeg begynner med andre ord å forstå hvorfor de aller fleste som bruker Mac ikke går tilbake til Windows, og at man fra utsiden ikke helt ser fornuften i det.

Altså for en måned siden så kjøpte du både en iMac 5k samt en Macbook, siden du er ny med OSX? Høres ikke særlig billig ut...

 

Jeg har Macbook Pro Retina selv. Helt grei maskin, men selv om det er mye jeg liker med OSX, holder jeg likevel en knapp på Windows som favoritt-OS.

 

 

Vel, jeg kjøpte macbook air til skolestart i september for å få en smakebit, og så fant jeg ut at jeg trengte en arbeidsstasjon hjemme med skikkelig arbeidsflate. Ettersom jeg fikk mersmak av OS X så var det ikke så veldig vanskelig å argumentere for 5k-en, selv om den kostet minst like mye som den smakte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg sitter med en e-post på PC-en, telefonen ringer, jeg avslutter samtalen og velger å fortsette å skrive e-posten på telefonen i stedet for å legge fra meg telefonen og fortsette der jeg slapp på PC-en? Genialt ...

 

Jeg har en 27" alt-i-ett-pc fra Dell. Kostet vel rundt 16 000 kr. Velger den fremfor en iMac hver eneste dag.

 

På Macen så kan du ta imot samtalen på Macen, så du slipper å ta opp telefonen fra lomma di. Når du går ut døra og sitter på trikken, så kan du fortsette på samme e-post som du drev og skrev på Macen hjemme på iPhonen din.

 

En 27" alt-i-ett til 16lapper fra Dell er vel egentlig ikke noe rimeligere enn 27" iMac (non-retina). Den har vel heller neppe 5k?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Så slipper du å ta opp telefonen fra lomma di. Vi har blitt så late, altså.

Alle e-posttjenester har vel en mulighet til å lagre e-poster som kladd, da funker det like bra på hvilken som helst PC og smarttelefon, med andre ord.

 

Nei, det er "kun" 2560x1440.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...