Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jusstudenter: tanker rundt "ikke-juridiske" jobber...


IHaveADream

Anbefalte innlegg

Hei til alle jusstudenter på forumet!

 

Det er et spørsmål som jeg har fundert rundt i det siste, og vil gjerne ha andres tanker rundt spørsmålet.

 

Hva tenker dere om, etter endt utdanning, å ta en jobb som ikke krever juridiske mastergrad? Jeg tenker f. eks på ulike stilling i forvaltningen, f. eks innen saksbehandling og lignende. Tenker dere at dere bli "nedgradert" dersom dere "må" ta en slik jobb som en kandidat med annen utdanningsbakgrunn også kan ta? Eller f. eks til og med jobber der det ikke engang er påkrevd med utdanning utenfor VGS? Vil dere tenke at dette er "flaut" for jurister?

 

Dette er kanskje et litt merkelig spørsmål, men jeg tenker litt på at dersom man som jusstudent ikke har fått toppkarakterer og dermed får vanskelig for å finne en jobb (i alle fall at drømmejobben ikke kan kapres med en gang), så må man kanskje begynne med slike jobber. På den annen siden har man A- og B-studenter som lett kan gå til advokatfullmektig, politifullmektigjobber og lignende som krever juridiske eksamen...

 

Tanker?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter som eg har forstått det så er det ganske vanlig at jusstudenter tar seg ein jobb i det offentlige for å få arbeidserfaring med saksbehandling. Dei fleste har denne jobben i berre nokre få år før dei beveger seg vidare med ein litt tyngre CV i handa.

 

Eg har ikkje inntrykk av at dette gjeld dei dårligaste studentane, men det kan nok være at det er dei dårligaste studentane som fortsetter i ei slik stilling i lang tid.
Ein vil stortsett bli betalt som jurist uavhengig av kva dei andre saksbehandlingane har av utdanning/lønn uansett.

Lenke til kommentar

Takk fot svar!

Får man høyere lønn dersom man er jurist? Jeg var f.eks sett på noen stillingsannonser i politiet, som saksbehandler/førstekonsulent i straffesaker. Høres ut som eb veldig interessant jobb. Men lønna var på rundt 290 000. Svært lite, og veldig skuffende dersom man har 5-årig jusstudie bak seg... Tror du man får høyere lønn hvis man er jurist? Dvs selv uten erfaring/nyutdannet?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Tja, her er jeg uenig med The Avatar. Det er stor forskjell på forskjellige saksbehandlerstillinger. Som jurist er man kvalifisert til de fleste (på "innstegsnivå"), men langt i fra alle er juridiske/krever juridikum. Jeg har inntrykk av at de stillingene som krever juridikum virker mer interessante og etterspurte blant nyutdannede enn de som ikke gjør det, klart nok. Klagebehandling er ofte også mer ettertraktet enn førstelinjes saksbehandling.

Lenke til kommentar

Men lønna var på rundt 290 000. Svært lite, og veldig skuffende dersom man har 5-årig jusstudie bak seg... Tror du man får høyere lønn hvis man er jurist? Dvs selv uten erfaring/nyutdannet?

 

Takk for svar!

290 000 er vel lønnen som saksbehandler, med mastergrad får du vel tittelen førstekonsulent og lønn på rett over 400 000, det er i hvert fall det vanlige i staten.

Lenke til kommentar

 

Men lønna var på rundt 290 000. Svært lite, og veldig skuffende dersom man har 5-årig jusstudie bak seg... Tror du man får høyere lønn hvis man er jurist? Dvs selv uten erfaring/nyutdannet?

 

Takk for svar!

290 000 er vel lønnen som saksbehandler, med mastergrad får du vel tittelen førstekonsulent og lønn på rett over 400 000, det er i hvert fall det vanlige i staten.

Tusen Takk for svar! Setter virkelig pris på det! Hvis du ser på denne stillingen som et eksempel

http://www.jucan.no/ledige-stillinger/Politiet-Oslo-politidistrikt/Ledelse/2418279510?asidx=2&asid=5

Ifølge en internettoversikt, vil lønnstrinn 21 tilsvare rund kr. 300 000 kr, faktisk i underkant av det... Er det noe jeg ikke har forstått riktig?

 

 

Til alle øvrige som har svart, takk for innspill! Vil gjerne høre mer!

Lenke til kommentar

Gammel vits: De dårligste juristene ender på Nav, på feil side av skranken ...

 

Eller hvis alt går på tverke, har man rikstrygdeverket.

 

Men fra spøk til alvor så er NAV en av de viktigere arbeidsplassene man har i samfunnet. NAV disponerer over 1/3 av statsbudsjettet, samtidig som det er samfunnets sikkerhetsnett.

 

Rambøll- rapporten fra 2010 står det:

Det fremgår videre av undersøkelsen at ca. en av fem NAV-kontorledere etterspør flere jurister, pedagoger, samfunnsvitere og økonomer.

 

 

Når vi vet at det er ca. 456 NAV- kontor, betyr det at under 100 kontorer aktivt rekrutterer viktig kompetanse som jurister, pedagoger, samfunnsvitere og økonomer. Dette er alle utdanninger som er viktige ved de fleste NAV- Kontor.

 

Det sier seg selv at dette er et stort rettssikkerhetsproblem for innbyggerne. Når statistikken da viser at blant annet at omgjøringsprosenten i sosialtjenestesaker hos fylkesmannen i ogn og fjordane var på 39% i 2013 så sier det seg selv at de svakeste gruppene lider av dette:

 

http://www.juristforbundet.no/Blogg-Arkiv/Flere-jurister-i-NAVs-forstelinje/

 

 

 

 

Men lønna var på rundt 290 000. Svært lite, og veldig skuffende dersom man har 5-årig jusstudie bak seg... Tror du man får høyere lønn hvis man er jurist? Dvs selv uten erfaring/nyutdannet?

 

Takk for svar!

290 000 er vel lønnen som saksbehandler, med mastergrad får du vel tittelen førstekonsulent og lønn på rett over 400 000, det er i hvert fall det vanlige i staten.

 

 

Minstelønn for personer med fullført mastergrad er lønnstrinn 47 eller per dags dato 409. 700, om du blir førstekonsulent eller rådgiver er avhengig av hva du søker på av stilling. eventuelt kan du sette frem et krav senere i de lokale forhandlingene om å endre kode til rådgiver. Men da finnes det nok en lokal lønnspolitikk som inneholder visse krav som må oppfylles.

 

 

 

 

Men lønna var på rundt 290 000. Svært lite, og veldig skuffende dersom man har 5-årig jusstudie bak seg... Tror du man får høyere lønn hvis man er jurist? Dvs selv uten erfaring/nyutdannet?

 

Takk for svar!

290 000 er vel lønnen som saksbehandler, med mastergrad får du vel tittelen førstekonsulent og lønn på rett over 400 000, det er i hvert fall det vanlige i staten.

Tusen Takk for svar! Setter virkelig pris på det! Hvis du ser på denne stillingen som et eksempel

http://www.jucan.no/ledige-stillinger/Politiet-Oslo-politidistrikt/Ledelse/2418279510?asidx=2&asid=5

Ifølge en internettoversikt, vil lønnstrinn 21 tilsvare rund kr. 300 000 kr, faktisk i underkant av det... Er det noe jeg ikke har forstått riktig?

 

 

Til alle øvrige som har svart, takk for innspill! Vil gjerne høre mer!

 

 

 

Nei, det er forskjell mellom lønnsramme og lønnstrinn. Stillingen er lyst ut i lønnsramme 21 alternativ 5. Lønnsramme 21 ser slik ut:

 

 

Tjenesteansiennitet Lønnsramme 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 20 24 28 nr. alt. Lønnstrinn LR21 1 37 38 39 40 41 42 46 2 38 39 40 41 42 43 47 3 39 40 41 42 43 44 48 4 40 41 42 43 44 45 49 5 41 42 43 44 45 46 50 6 42 43 44 45 46 47 51 7 43 44 45 46 47 48 52 8 44 45 46 47 48 49 53 9-21 (46-58)

Som du ser av tabellen så er startlønnen i alt. 5 ved ingen års ansenitet ltr. 41. Har man 10 års ansenitet eller mer er lønnstrinnet 50. Hva du havner på er avhengig av hvilken ansenitet du har, og den beregnes etter bestemmelsene i hovedtariffavtalen. Hvis du har en fullført mastergrad kan de ikke plassere deg lavere enn lønnstrinn 47 (som ikke finnes i alt. 5). Har du ikke nok ansenitet til å nå opp til ltr. 47, må du enten direkte plasseres eller gis fiktiv tilleggsansenitet.

Lenke til kommentar

Tusen takk til alle som har svart! Jeg ser at mange av mine bekymringer har vært uberettigede, og det er en enorm lettelse!

Så hvis jeg har forstått det dere skriver riktig, så er jeg som jurist garantert en minstelønn tilsvarende lønnstrinn 47, for tiden ca. 400 000 uansett hvilken stilling i staten jeg har? En stilling av den typen som linket til over virker nemlig svært fristende, og hvis det er ca. 400 000 i lønn, er jo dette helmaks!

Takk igjen til dere som har brukt av egen tid til å hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Ja, minstelønn i staten fremkommer av HTA §5 nr. 1:

 

 

Ved tilsetting innplasseres arbeidstaker med høyere akademisk utdanning i ltr. 47 og gis tilsvarende fiktiv tjenesteansiennitet. Den tjenesteansiennitet arbeids- takeren har krav på etter de generelle godskrivings- regler i pkt. A kommer i tillegg. Ved direkte overgang til annen stilling i det statlige tariffområdet beholdes inntil 6 år av den fiktive tjenesteansienniteten dersom ikke annet blir avtalt.

 

Dette omtales som Akademiker- tillegget og er i reliteten en garantilønn.

 

Ser nå at tabellen ikke vises skikkelig i ordinær nettleser, beklager det.

Lenke til kommentar

Nb! Har noen kommenterer på hvorfor man da vil ønske å ansette en jurist som krever slik høy minimumslønn, når man bare kan ansette en ikke-jurist og betale vedkommende mindre for samm jobben?

Som arbeidsgiver ville jeg ihvertfall ikke ansatt juristen i et slikt tilfelle.

Om det er noen spesielle retningslinjer eller noe i det offentlige vet jeg ikke, men antar dem tenker likt.

 

Utover det syns jeg det var dårlig med lønn beskrevet i innleggene over her, man tjenerjo i mange tilfeller bedre med vgs utdanning.

Trodde jurister lå opp mot milionen.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Nei, ikke alle jurister tjener såpass mye (dessverre - for juristene).Det er vel mest de som jobber i privat sektor som har mulighet til å tjene såpass mye...

Jeg personlig hadde vært kjempefornøyd med lønn tilsvarende minimum ltr. 47 dersom jeg hadde børtuså interessert i stillingen som det jeg er i dette tilfelle. Men litt trist å vite at arbeidsgiver kanskje vil prioritere en ikke-jurist som er billigere å beholde...

Lenke til kommentar

 

Nb! Har noen kommenterer på hvorfor man da vil ønske å ansette en jurist som krever slik høy minimumslønn, når man bare kan ansette en ikke-jurist og betale vedkommende mindre for samm jobben?

Som arbeidsgiver ville jeg ihvertfall ikke ansatt juristen i et slikt tilfelle.

Om det er noen spesielle retningslinjer eller noe i det offentlige vet jeg ikke, men antar dem tenker likt.

 

Utover det syns jeg det var dårlig med lønn beskrevet i innleggene over her, man tjenerjo i mange tilfeller bedre med vgs utdanning.

Trodde jurister lå opp mot milionen.

 

Du sammenligner minstelønn i staten med "i mange tilfeller med vgs-utdanning", det gir åpenbart ingen mening. Som advokat i det private er det mange som tjener alt fra ganske mye mer enn dette til veldig, veldig mye mer.
Lenke til kommentar

Nb! Har noen kommenterer på hvorfor man da vil ønske å ansette en jurist som krever slik høy minimumslønn, når man bare kan ansette en ikke-jurist og betale vedkommende mindre for samm jobben?

 

Det offentlige har ikke alltid et valg - den best kvalifiserte skal ansettes. Det er ikke alltid juristen, men forutsatt at vedkommende ikke stryker på vurderingen av personlig egnethet vil det være det.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at om du begynner i en stilling som ikke krever juridikum var du ikke flink nok til å få deg en jobb som krever juridikum.

 

Siden du fortsatt er student vil jeg anbefale deg å prioritere studiene istedetfor å legge en alternativ plan. Gjør ditt aller beste de siste årene. Bruk dag og natt på det fantastiske håndverket vårt og få akkurat den jobben du vil ha.

 

En nyutdannet adv.flm. har en lønn rundt 550' hos de største og 450' hos de små.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...