Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jusstudenter: tanker rundt "ikke-juridiske" jobber...


IHaveADream

Anbefalte innlegg

Takk fot svar!

Får man høyere lønn dersom man er jurist? Jeg var f.eks sett på noen stillingsannonser i politiet, som saksbehandler/førstekonsulent i straffesaker. Høres ut som eb veldig interessant jobb. Men lønna var på rundt 290 000. Svært lite, og veldig skuffende dersom man har 5-årig jusstudie bak seg... Tror du man får høyere lønn hvis man er jurist? Dvs selv uten erfaring/nyutdannet?

 

Takk for svar!

 

Jeg har ikke detaljkunnskaper om hva saksbehandlere i politiet gjør til daglig, men tviler på at det har fryktelig mye med jus å gjøre. Det går kanskje ut på å håndtere innkomne dokumenter, sende ting i posten, registrere frister, passe på frister, sørge for forkynnelser etc.? Det kan sikkert være spennende likevel, men jeg ville råde deg til å tenke deg om før du satset på en slik stilling. Dette gjelder desto mer hvis saksbehandlerjobben er hos en arbeidsgiver med juriststab (f.eks. politiet, domstolene). Det kan oppleves som rart å være blant saksbehandlerstaben og ikke juriststaben når du faktisk er jurist.

 

Jeg er forresten helt enig med KVTL i at NAV helt ufortjent er blitt noe jusstudenter skremmer hverandre med. NAV gjør en viktig jobb, og jeg har aldri sett noen tegn på at juristene der har det noe dårligere enn de i forvaltningen for øvrig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at om du begynner i en stilling som ikke krever juridikum var du ikke flink nok til å få deg en jobb som krever juridikum.

 

 

Vel, nå er det veldig mange jurister som søker seg til ulike saksbehandlerstillinger, samtidig som det er mange som spesifikt søker jurister til en saksbehandlerstilling (typisk rådgiver/ seniorrådgiverstilling). I det offentlige bruker man stillingskoder, det er ingen stillingskoder som er spesifikk juridisk saksbehandlerkode og som er gjennomgående. Skatteetaten har f. eks. skattejurist.

 

Selv i klagesaksbehandlingsstillinger hos NAV Klageinstans, Fylkesmannen etc. så bruker man rådgiver/ seniorrådgiver som stillingskode.

 

Av det jeg hører så er det arbeidsgivers marked. Man må regne med 3-400 søkere på en saksbehandlingsstilling i sentrale strøk som Oslo og 100- 150 søkere i ytre etat. Da snakker vi om førstekonsulentstilling og midlertidig ansettelse. Stillingene lyses ut med krav o minimum bachelor, men over halvparten har en eller annen form for mastergrad og da gjerne samfunnsviter eller jurist.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at om du begynner i en stilling som ikke krever juridikum var du ikke flink nok til å få deg en jobb som krever juridikum.

 

Siden du fortsatt er student vil jeg anbefale deg å prioritere studiene istedetfor å legge en alternativ plan. Gjør ditt aller beste de siste årene. Bruk dag og natt på det fantastiske håndverket vårt og få akkurat den jobben du vil ha.

 

En nyutdannet adv.flm. har en lønn rundt 550' hos de største og 450' hos de små.

 

Jeg tenker at om du begynner i en stilling som ikke krever juridikum var du ikke flink nok til å få deg en jobb som krever juridikum.

 

Siden du fortsatt er student vil jeg anbefale deg å prioritere studiene istedetfor å legge en alternativ plan. Gjør ditt aller beste de siste årene. Bruk dag og natt på det fantastiske håndverket vårt og få akkurat den jobben du vil ha.

 

En nyutdannet adv.flm. har en lønn rundt 550' hos de største og 450' hos de små.

 

Takk for ditt svar :)

Det du skriver i første avsnitt, er akkurat det jeg har bekymret meg over. Jeg tenker at det blir kjipt for meg som jurist å ha brukt så lang tid på et så krevende studium som det jussen er, for så å havne i samme kategori som samfunnsvitere og andre med (det jeg tenker på som) mindre krevende utdanninger enn jussen.

 

Jeg har alltid prioritert studiene, og arbeidet målbevisst og ekstremt hardt, ettersom jeg alltid har hatt som mål å gjøre det så bra som mulig. Jeg har ofret veldig mye for studiene mine, og for så vidt skulle jo det bare mangle!

Men så er jeg jo kommet såpass langt i studiene nå at jeg må begynne å tenke litt på hvilke muligheter jeg egentlig har, osv. Og selv om det fremdeles er for tidlig å begynne å søke stillinger, så kan jeg bare ikke la være å bekymre meg for hvilke muligheter jeg egentlig har...

 

Jeg har veldig lyst til å jobbe i politiet (men da helst som jurist), og derfor tenkte jeg at en saksbehandlerjobb kanskje kunne være en start i alle fall. Men jeg tenker fremdeles at jeg blir "nedgradert" på en måte, dersom jeg ikke har en jurist-jobb...

Lenke til kommentar

 

Takk fot svar!

Får man høyere lønn dersom man er jurist? Jeg var f.eks sett på noen stillingsannonser i politiet, som saksbehandler/førstekonsulent i straffesaker. Høres ut som eb veldig interessant jobb. Men lønna var på rundt 290 000. Svært lite, og veldig skuffende dersom man har 5-årig jusstudie bak seg... Tror du man får høyere lønn hvis man er jurist? Dvs selv uten erfaring/nyutdannet?

 

Takk for svar!

 

Jeg har ikke detaljkunnskaper om hva saksbehandlere i politiet gjør til daglig, men tviler på at det har fryktelig mye med jus å gjøre. Det går kanskje ut på å håndtere innkomne dokumenter, sende ting i posten, registrere frister, passe på frister, sørge for forkynnelser etc.? Det kan sikkert være spennende likevel, men jeg ville råde deg til å tenke deg om før du satset på en slik stilling. Dette gjelder desto mer hvis saksbehandlerjobben er hos en arbeidsgiver med juriststab (f.eks. politiet, domstolene). Det kan oppleves som rart å være blant saksbehandlerstaben og ikke juriststaben når du faktisk er jurist.

 

Jeg er forresten helt enig med KVTL i at NAV helt ufortjent er blitt noe jusstudenter skremmer hverandre med. NAV gjør en viktig jobb, og jeg har aldri sett noen tegn på at juristene der har det noe dårligere enn de i forvaltningen for øvrig.

 

 

Takk for svar!

Og ja, det er noe av det jeg bekymrer meg veldig for; at jeg som jurist skal jobbe som ikke-jurist i nærvær av andre jurister! Som tidligere skrevet, ville jeg føle meg "nedgradert" på en måte... Selv om jeg har veldig lyst til å jobbe i politiet; men da helst i egenskap av jurist!

 

Spesielt kan jeg tenke meg at det blir vanskelig dersom jeg senere blir ansatt som jurist i politiet, etter å ha samlet litt erfaring som saksbehandler... Da tenker jeg at det vil være et slags "stempel" på meg som saksbehandler...

 

Så jeg har et skikkelig dilemma her. Søke saksbehandlingsjobber for å samle meg erfaring og etter hvert da forhåpentligvis bli ansatt som politijurist. Eller føle meg nedgradert hele perioden som saksbehandler og kanskje til og med når jeg begynner som politijurist (hvis jeg noen gang får det til da...)... Dilemma delux!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...