Gå til innhold

Flash ditt 9800/9800 pro til 9800 XT


Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er rene vanviddet. Eneste du oppnår med å flashe er at windows tror du har et XT kort, og at du får muligheten til "overdrive".

Ja, virker som mange tror at man får et ekte Radeon 9800XT skjermkort bare ved å flashe BIOS. Hardwaremessig er R350 og R360 forskjellige. I stedet for å risikere et skjermkort til rundt 3000kr, er det IMO mye mer fornuftig å overklokke på "gamlemåten"

Lenke til kommentar
Fikk mitt Sapphire 9800SE Atlantis kort i dag. Skuffelsen er stor... Dette kortet har 128 bits minnebuss og er klokket til 325 core og 540 mem. Sender det tilbake for dette stemmer ikke med hva Komplett fortalte da jeg bestilte det. Se tidligere innlegg.

 

Kjørte 3DMark01/03 bare for morro skyld. Alt står på standard.

 

3DMark03 - 2740

3DMark01SE - 9427

Var dette med alle pipelines aktivert eller bare 4? Prøvde du å åpne de siste 4?

Lenke til kommentar

Det var nok det jeg fikk. Ringte Komplett og fortalte hva de hadde sagt før jeg bestilte kortet. Jeg pratet med 3 forskjellige personer uten at noen kunne gi meg spesifikasjonene på Sapphire sitt 9800 SE. De kunne heller ikke si noe om Hercules sitt AIW 9800 SE. Jeg fortalte dem at jeg syntes det var noe rart at de ikke kunne gi meg korrekte spesifikasjoner på de varene de selger. Noe en av dem forsåvidt var enig i.

 

Det virker som om Hercules AIW 9800 SE har blitt et populært kort, siden lagerbeholdningen til Komplett har gått fra 10+ til utsolgt bare siden helgen. På Hercules sine hjemmesider så er faktisk AIW 9800 SE kortet tatt med som nyhet.

 

Kortet jeg fikk har 9500 layout (power inngang midt på kortet og liten plugg) og ram'en på rekke på begge sidene av kortet. Altså 128 bits minnebuss. Sjekket også med RivaTuner. I tillegg til dette så var det faktisk lavere klokket enn hva Komplett fortalte før jeg bestilte. Dette kortet har bare 4 pipelines, derfor er det ingen muligheter å "åpne" noen fler.

 

9800se128bit2.gif

 

Her er noen linker OCfaq forum, Card Layouts

 

Jeg håper at de som har bestilt Hercules sitt AIW 9800 SE kan gi tilbakemelding på om det lar seg softmodde.

Lenke til kommentar
Det var nok det jeg fikk. Ringte Komplett og fortalte hva de hadde sagt før jeg bestilte kortet. Jeg pratet med 3 forskjellige personer uten at noen kunne gi meg spesifikasjonene på Sapphire sitt 9800 SE. De kunne heller ikke si noen om Hercules sitt AIW 9800 SE. Jeg fortalte dem at jeg syntes det var noe rart at de ikke kunne gi meg korekte spesifikasjoner på de varene de selger. Noe en av dem forsåvidt var enig i.

 

Det virker som om Hercules AIW 9800 SE har blitt et populært kort, siden lagerbeholdningen til Komplett har gått fra 10+ til utsolgt bare siden helgen. På Hercules sine hjemmesider så er faktisk AIW 9800 SE kortet tatt med som nyhet.

 

Kortet jeg fikk har 9700 layout (power inngang midt på kortet og liten plugg) og ram'en på rekke på begge sidene av kortet. Altså 128 bits minnebuss. Sjekket også med RivaTuner. I tillegg til dette så var det faktisk lavere klokket enn hva Komplett fortalte før jeg bestilte. Dette kortet har bare 4 pipelines, derfor er det ingen muligheter å "åpne" noen fler.

 

Jeg håper at de som har bestilt Hercules sitt AIW 9800 SE kan gi tilbakemelding på om det lar seg softmodde.

Bra jobba TRB!

Keep us updated!

Lenke til kommentar

Hercules AIW specs

Her står det svart på hvitt at det er 256bits minnebuss.

 

Hvordan kan noen si at 9800SE med 128bits minnebuss ikke kan enable alle 8 pipelines? Det er jo en R350 chips uansett, og da må det være 8 pipelines skulle man tro... Om en går utifra at hardware er i orden så kan det hende en trenger å bytte firmware for å få mulighet til å enable de fire siste. :shrug:

 

Uansett skulle en tro at Hercules AIW kortet er en bra sak, men jeg venter litt for min del for å sjekke hva "pionerene" her på forum får til... ;)

 

Det ideelle hadde vært en 9800SE AIW 256bits 256Mb kort med bra ram (2.8-3.2ns). Det burde det blitt fart i! :nice: Hadde vært stilig å fått tak i et kort med 2ns ram, men det kommer vel først på XT uansett (og til en sinnsyk pris...)

Lenke til kommentar

Pipeline i en CPU tar utgangspunktet i at en operasjon går over flere steg i prosessoren. VELDIG forenklet:

En operasjon som tar fem klokkesykluser har fem steps. Dette blir gjort i "forskjellige steder" i prosessoren. Før pipelineing ble introdusert (for leeeeenge siden, var det SGI mon tro???) måtte neste instruksjon vente til forrige ble avsluttet. Nå blir neste operasjon påbegynt før den forrige var avsluttet så i pipelinen ligger det flere operasjoner som er under prosessering. Flere pipelines i parallell må da bety parallellprosessering rett og slett. Fordelen med flere pipelines er derfor åpenbar.

 

Dobling av antall pipelines dobler ikke ytelsen pga overhead med å fordele instruksjonene. I tillegg krever pipelines (også bare ên) predisjon av de neste instuksjonene. Hvor lenger frem en må prediktere jo mer usikker blir predisjonene og en gjør oftere unødvendige instruksjoner.

 

Så vidt jeg vet... :)

Lenke til kommentar

Komplett hevdet også hardnakket at 9800SE kortet fra Sapphire hadde 256bits minnebuss... det hadde det altså ikke. Jeg fikk enablet de 4 siste pipelinene men flaskehalsen var da nesten nøyaktig like stor pga. minnebussen :grine: Resultatet ble uslige 3500 3dmarks i 2003. Med et pro kort ville man få nesten det doble...

 

Derfor returnerer jeg kortet i morgen i bytte mot et Powercolor 9800 PRO og betaler mellomlegget!

 

Mitt tips: Bruk heller en ekstra tusenlapp på skikkelig vare. Powercolor kortet ser også ut, iflg. Powercolor's hjemmeside, til å være klokket adskillig høyere enn dette 9800SE kortet hvertfall! Som går på 324/270 og som jeg pga. dårlig minne "bare" fikk opp i 370/310(620) :grine:

 

Mao. en stor skuffelse... men, men, jeg synes det var verdt å prøve. Det hadde jo vært stort om det gikk. En annen ting er at selv Sapphire sier kortet skal ha 256 bit minnebuss! Det står overhodet INGENTING om minnebussen på kortets retail boks, manual, eller medfølgende software! Det var først når jeg lastet opp RivaTuner at jeg fikk noe svar. R350 1x4 128bit :grine:

 

Med andre ord ikke verdt på langt nær 18-1900kr... da det ikke yter mer enn et 9600 PRO du kan få for knapt 1100kr nå.

 

Vel, vel, gleder meg til å få et vaskekte 9800 PRO som visstnok skal være svært overklokkbart!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...