Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ordensforstyrrelse eller ikke?


blueprint1

Anbefalte innlegg

Var sist helg i en situasjon som endte med at politiet grep inn i situasjonen. Det som skjedde var at jeg var på vei hjem fra byen. På vei hjem var det en situasjon der en gruppe stod samlet, jeg gikk mellom og sa "ikke noe bråk her". Jeg kjente ikke til vedkommende, så det var totalt unøvdenig å bryte inn. Videre ble han ene sint på meg og tok kvelertak på meg. Jeg prøvde å fjerne armen hans fra min hals. Da brøt politiet inn. Jeg nektet å godta forelegg for å blitt kvalt. Det endte med at politkonstabelen sa at han anmeldte meg for ordensforstyrrelse, men skulle få komme på stasjonen for å forklare meg. Har aldri vært i en slik situasjon før. Er svært fredlig av meg. Er over 1 uke siden hendelsen skjedde og har ikke hørt noe fra politet. Noen tips til hva jeg bør gjøre? Skal inn i forsvaret og der jeg skal kreves det plettfri vandel, syns det er merkelig om denne hendelsen skal ødelegge det. Setter stor pris på tilbakemelding

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ord mot ord med en konstabel er ikke bra. Her gjelder det å få budskapet frem på en effektiv måte.

Prøv å være så rød i trynet som mulig, mens det renner noen krokkodilletårer fra kinnet ditt. Si mange ganger etterhverandre; "Jeg er uskyldig, jeg er uskyldig!"

 

Funker ikke dette ville jeg hatt noen tusenlapper i bakhånd og lagt dem i håndflaten din når du skal håndhilse på etterforskeren.

Lenke til kommentar

Tror ikke du kan gjøre noe bedre her enn rett og slett å fortelle sannheten. Det virker jo ikke som dette eskalerte noe særlig. Mulig det kanskje kunne være en ide å få politiet til å bringe inn han som tok kvelertak på deg. Da kan dere møtes på politistasjonen, og bli enige om at du ikke anmelder ham hvis han går med på forklaringen din, som burde styrke din sak.

Lenke til kommentar

Kanskje han følte at trådstarter var truende? Forsvarer ikke kveleren, men prøvde å få fram at trådstarter gjorde en provoserende handling, og kan være Politiet fikk med seg det og. Situasjonen hadde jo aldri skjedd hadde trådstarter bare latt være og bry seg om ting han ikke burde bry seg med!

Lenke til kommentar

Det er ofte personer som bidrar til slagsmål eller lignende blir anmeldt for straffelovens paragraf 350, ordensforstyrrelse. Dette kan også skje dersom de impliserte partene, altså de involverte, ikke ønsker å anmelde hverandre. Det er da viktig at du sier det som det var i avhøret hos etterforskeren. Dersom du anskaffer forsvarer, vil han ha innsynsrett i anmeldelsen.

 

For guds skyld, ikke forsøk å bestikke eller noe annet tull. Det er straffbart :)

Lenke til kommentar

Var sist helg i en situasjon som endte med at politiet grep inn i situasjonen. Det som skjedde var at jeg var på vei hjem fra byen. På vei hjem var det en situasjon der en gruppe stod samlet, jeg gikk mellom og sa "ikke noe bråk her". Jeg kjente ikke til vedkommende, så det var totalt unøvdenig å bryte inn. Videre ble han ene sint på meg og tok kvelertak på meg. Jeg prøvde å fjerne armen hans fra min hals. Da brøt politiet inn. Jeg nektet å godta forelegg for å blitt kvalt. Det endte med at politkonstabelen sa at han anmeldte meg for ordensforstyrrelse, men skulle få komme på stasjonen for å forklare meg. Har aldri vært i en slik situasjon før. Er svært fredlig av meg. Er over 1 uke siden hendelsen skjedde og har ikke hørt noe fra politet. Noen tips til hva jeg bør gjøre? Skal inn i forsvaret og der jeg skal kreves det plettfri vandel, syns det er merkelig om denne hendelsen skal ødelegge det. Setter stor pris på tilbakemelding

Ble noe personalia opplyst her?

Dersom han fikk personopplysninger om deg så KAN det hende at konstabelen har anmeldt deg.

Jeg ble anmeldt av politiet for en trafikkforseelse for en del år sida (fikk ikke bot på stedet), og den kom i posten etter en liten stund.

 

Uansett, så tviler jeg på at dette i verste fall ikke blir mer enn et forenkla forelegg. Plettfri vandel vil si, såvidt det er meg bekjent, ingen domfelte straffeutmålinger på rullebladet. (Dog ikke helt sikker på rusmidler og besittelse/bruk av dette, men det er uansett ikke relevant for din sak)

 

Er du veldig usikker; ta kontakt med politikammeret og forklar deg.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

lett. Bare stå på din forklaring så blir alt henlagt, det kan jeg garantere deg.

 

Jeg ble anmeldt for dokumentforfalskning, men jeg sto på min forklaring og alt ble henlagt 6 måneder senere.

 

De vil prøve seg på å gi deg bot i stedet, om du godtar den eller ikke kommer ann på hvor mye is du har i magen. Uansett så vil den enten bli henlagt eller at du godtar bot.

Lenke til kommentar

lett. Bare stå på din forklaring så blir alt henlagt, det kan jeg garantere deg.

 

Jeg ble anmeldt for dokumentforfalskning, men jeg sto på min forklaring og alt ble henlagt 6 måneder senere.

 

De vil prøve seg på å gi deg bot i stedet, om du godtar den eller ikke kommer ann på hvor mye is du har i magen. Uansett så vil den enten bli henlagt eller at du godtar bot.

Og dette baserer du altså på at din sak om et helt annet forhold, et helt annet sted ble henlagt? Wow.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

lett. Bare stå på din forklaring så blir alt henlagt, det kan jeg garantere deg.

 

Jeg ble anmeldt for dokumentforfalskning, men jeg sto på min forklaring og alt ble henlagt 6 måneder senere.

 

De vil prøve seg på å gi deg bot i stedet, om du godtar den eller ikke kommer ann på hvor mye is du har i magen. Uansett så vil den enten bli henlagt eller at du godtar bot.

Og dette baserer du altså på at din sak om et helt annet forhold, et helt annet sted ble henlagt? Wow.

 

 

 

Alle politidistrikt henlegger små saker hvis de skal opp til retten. I Hamar er grensen rundt 30 000. Er saken mindre verdt enn det så henlegges den.

 

OP brukte jo bare selvforsvar så jeg har vanskelig å forestille meg at politiet ønsker at denne skal opp i retten.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Politiet så bare siste del av hendelsen, altså at han kvelte meg. Jeg har flere vitner som var tilstede og så hele hendelsen, og de er enige at det er merkelig om jeg skal bli straffet for dette. Som sagt over kan det blitt oppfattet provoserende at jeg sa dette. Men er enig i at det forsvarer ikke at han gikk til angrep til meg. Blir som å straffe ei lettkledd dame for å bli voldtatt. Jeg ga fra meg personalia på stedet til politet. Og fikk deretter beskjed om å forlate byen, noe jeg gjorde. Hvor lenge tar det før jeg eventuelt mottar brev i posten? er de påbudt å opplyse meg i ettertid at jeg er anmeldt?

Lenke til kommentar

Mottok nå en politianmeldelse der jeg er anmeldt for forstyrrelse, alminnelig fred/orden. Videre står det at saken er henlagt etter bevisets stilling. OG at jeg har 3 uker på å klage

 

Tipper du ikke vil klage på at det er henlagt. Da er saken ute av verden for din del. Bra for deg at de ikke prøvde seg på bot også.

Lenke til kommentar

 

Ble noe personalia opplyst her?

Dersom han fikk personopplysninger om deg så KAN det hende at konstabelen har anmeldt deg.

Jeg ble anmeldt av politiet for en trafikkforseelse for en del år sida (fikk ikke bot på stedet), og den kom i posten etter en liten stund.

 

Uansett, så tviler jeg på at dette i verste fall ikke blir mer enn et forenkla forelegg. Plettfri vandel vil si, såvidt det er meg bekjent, ingen domfelte straffeutmålinger på rullebladet. (Dog ikke helt sikker på rusmidler og besittelse/bruk av dette, men det er uansett ikke relevant for din sak)

 

Er du veldig usikker; ta kontakt med politikammeret og forklar deg.

 

Du får ALDRI ett forenklet forelegg dersom du anmeldes. Forenklet forelgg blir bare gitt ved forseelser som blant annet å prate i tlf i bil, kjøre uten belte, kjøre for fort (så fremt du ikke mister lappen) osv. Blir du domfelt etter anmeldt forhold får du ett forelgg. Du vil da være domfelt for ordensforstyrrelse, noe som vises på en eventuell bøteattest hos politiet. Dette blir registrert.

Lenke til kommentar

TS. Da slapp du unna, som forventet. :) Ingen ble jo skadet, så juristen så vel ikke hensikten i å "ta dette videre".

 

Men det virker som du ikke forstår problemene du kan skape, ved den oppførslen du viste i denne situasjonen. La også merke til, at du påstår selv "du er svært fredlig av deg". Tja... hvis du "bryter inn" i en fremed og amper gruppe, kan hva som helst skje. Så enten der du naiv, eller så er du ikke så fredlig av deg likevell. Det ER provoserende, å gå inn i en gruppe mennesker som krangler. (selv med bekjente tilstede).

 

Og for å gjøre det ennå værre, provoserer du alle ved å forsøke å være "kongen på hauen", med dine ord. Trolig falt det noen ord til også, før en av dem grep tak i halsen din. (Kunne vært interessant å hørt versjonen til den som tok tak i deg)

 

I værste fall, kunne hele gjengen gått på deg og ikke bare en person. Så til en annen gang, hold deg unna, eller vær forberedt på at du provoserer med slik oppførsel og slike ord.

Lenke til kommentar

lett. Bare stå på din forklaring så blir alt henlagt, det kan jeg garantere deg.

 

Jeg ble anmeldt for dokumentforfalskning, men jeg sto på min forklaring og alt ble henlagt 6 måneder senere.

 

De vil prøve seg på å gi deg bot i stedet, om du godtar den eller ikke kommer ann på hvor mye is du har i magen. Uansett så vil den enten bli henlagt eller at du godtar bot.

Det er det dummeste jeg har hørt. Saken blir ikke henlagt uten videre, og det at du garanterer for det er jo drøyt når du ikke var der, og heller ikke har sett saken.

Lenke til kommentar

 

lett. Bare stå på din forklaring så blir alt henlagt, det kan jeg garantere deg.

 

Jeg ble anmeldt for dokumentforfalskning, men jeg sto på min forklaring og alt ble henlagt 6 måneder senere.

 

De vil prøve seg på å gi deg bot i stedet, om du godtar den eller ikke kommer ann på hvor mye is du har i magen. Uansett så vil den enten bli henlagt eller at du godtar bot.

Det er det dummeste jeg har hørt. Saken blir ikke henlagt uten videre, og det at du garanterer for det er jo drøyt når du ikke var der, og heller ikke har sett saken.

 

 

Jo. Små saker blir faktisk henlagt uten videre. Politiet har offentlig gått ut og sagt at alle saker under en ramme på 30 000 blir automatisk henlagt.

Lenke til kommentar

 

 

Ble noe personalia opplyst her?

Dersom han fikk personopplysninger om deg så KAN det hende at konstabelen har anmeldt deg.

Jeg ble anmeldt av politiet for en trafikkforseelse for en del år sida (fikk ikke bot på stedet), og den kom i posten etter en liten stund.

 

Uansett, så tviler jeg på at dette i verste fall ikke blir mer enn et forenkla forelegg. Plettfri vandel vil si, såvidt det er meg bekjent, ingen domfelte straffeutmålinger på rullebladet. (Dog ikke helt sikker på rusmidler og besittelse/bruk av dette, men det er uansett ikke relevant for din sak)

 

Er du veldig usikker; ta kontakt med politikammeret og forklar deg.

 

Du får ALDRI ett forenklet forelegg dersom du anmeldes. Forenklet forelgg blir bare gitt ved forseelser som blant annet å prate i tlf i bil, kjøre uten belte, kjøre for fort (så fremt du ikke mister lappen) osv. Blir du domfelt etter anmeldt forhold får du ett forelgg. Du vil da være domfelt for ordensforstyrrelse, noe som vises på en eventuell bøteattest hos politiet. Dette blir registrert.

 

 

Da jeg ble tatt for dokumentforfalskning så nektet jeg alt og etter mye og men prøvde de seg til slutt på å ende saken med bot, jeg nektet boten også og da ble den henlagt etter 6 måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...