Gå til innhold

Netthets rammer et mindretall. Og menn mer enn kvinner


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

 

Hvis du leser forskningen om kjønn og cyber-bullying så lærer du fort at forskjellige rapporter får forskjellige resultater når det gjelder kvinner eller menn og hvilket kjønn gjør det mer enn den andre. Konsensusen finner du ikke.

 

Konsensusen finnes, på andre hånd at gutter og jenter mobber på forskjellige måter og erfare konsekvensen på forskjellige måter

 

PEW rapporten som TS linker til viser noe om "kvaliteten" til hvordan kjønnene erfare netthets

 

Women were more likely than men to find their most recent experience with online harassment extremely or very upsetting38% of harassed women said so of their most recent experience, compared with 17% of harassed men.

 

Det vil si, gutter erfare netthetsen som mindre alvorlig, mer enn dobbelt så mange kvinner enn menn

Interessant lesing. Googlet rapporten du nevner og skummet gjennom den da jeg ikke hadde sett disse talene før. Takk skal du ha.

 

Jeg er enig i at man må ta hensyn til hvordan hetsen arter seg og jeg ser at man har bedre tallgrunnlag her enn jeg trodde. Jeg er likevel ikke enig i at vi skal ha et slikt fokus som vi har hatt til nå eller et så overveldende fokus på kjønn. Som sagt tror jeg det er en blindvei, fordi det både bagateliserer hets mot menn, samtidig som det dermed blir en kjønnskamp heller enn kamp mot netthets.

Enig at netthets problemet mot gutter/menn ikke bør minimiseres, men jeg tror du overdriver kjønnskampen, det er et fundamentalt gutte-kultur problem.

 

Statistikkene fra PEW rapporten indikerer at menn bagatelliserer netthets mye mer enn kvinner og at mer jenter forteller andre om saken når det hender.

 

Hvis mere gutter og menn protesterte istedenfor å bagatellisere det og ignore det, ville oppmerksomheten øke. Jeg antar det blir sett som en svakhet for mange gutter å innrømme at de strider med mobbing. Dette problemet kan de ikke skylde kvinner for, maskuline verdier må endre før dette skjer.

At gutter og menn ikke så ofte seg nær av netthets og trolling ser jeg på som en god ting som flere kunne lære av. Men nå har vi altså hatt en formidling i mediene av at netthets først og fremst rammer kvinner og er et kvinneproblem. Jeg ser ikke hva vi får ut av å dette all den tid det åpenbart ikke er tilfelle, og jeg har vanskelig for å se hvordan det skulle hjelpe kampen mot netthets.

Du skylder media når du ser statistikk som indikerer at kvinner føler seg mer rammet enn menn og er mer villige til å protestere. Hvis du og jeg erfare det samme netthets og du synes det er bare tåpelig og jeg søker psykisk hjelp pga netthetsen, det er i hovedsak et problem for meg og ikke for deg, jeg trenger støtte, det trenger ikke du. Vill du at du får like mye oppmerksomhet når du ikke føler deg alvorlig rammet i det hele tatt bare fordi du fikk det samme netthetsen?

 

Hvis gutter og menn føler like alvorlig rammet bør de si fra, ellers vet ingen at det er et alvorlig problem. Å vente at media skal konsentrere seg like mye på et problem som gutter mener selv er mindre og som få gutter rapporterer synes jeg er ulogisk og urimelig

 

Mitt inntrykket på amerikansk media er ikke at det er bare en kvinne problem og når jeg googler norsk media finner jeg artikler om både kjønn

Nei jeg skylder ikke på media fordi de bruker statistikk men tvert imot fordi de ikke gjør det. Mediene har fremstilt det som om kvinner er mye mer utsatt for netthets og har vært helt uinteresserte i å undersøke om det faktisk er tilfelle. Det har på mange måter blitt en vedtatt sannhet. Når det nå viser seg at dette overhodet ikke er tilfelle sier det åpenbart mye om den mangelfulle dekningen og det ensidige fokuset norske politikere og medier har hatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvinner sutrer over netthets om dagen. Men det viser seg at det er menn som opplever dette langt mer en kvinner. Men det snakkes det ikke om, selvsagt. Handler dette om politisk korrekthet? Kjetil Rolness kommer her som vanlig med et reflektert innlegg i debatten.

 

http://www.dagbladet.no/2014/11/22/kultur/meninger/ideer/lordagskommentaren/helgekommentaren/36371391/

 

Her får Rolness svar.............

 

Et slående trekk i forskningen er at kvinner i mindre grad sier at de ville si sin mening offentlig, i lys av ulike former for sosiale reaksjoner.
Publisert den 25. nov 2014, kl. 08:00 av
Bernard Enjolras
Kari Steen-Johnsen
Institutt for samfunnsforskning
Lenke til kommentar

 

Kvinner sutrer over netthets om dagen. Men det viser seg at det er menn som opplever dette langt mer en kvinner. Men det snakkes det ikke om, selvsagt. Handler dette om politisk korrekthet? Kjetil Rolness kommer her som vanlig med et reflektert innlegg i debatten.

 

http://www.dagbladet.no/2014/11/22/kultur/meninger/ideer/lordagskommentaren/helgekommentaren/36371391/

 

Her får Rolness svar.............

 

Et slående trekk i forskningen er at kvinner i mindre grad sier at de ville si sin mening offentlig, i lys av ulike former for sosiale reaksjoner.
Publisert den 25. nov 2014, kl. 08:00 av
Bernard Enjolras
Kari Steen-Johnsen
Institutt for samfunnsforskning

 

Ingen hadde vel forventet at han ikke ville få svar. Selvsagt er man ikke enig i slike saker og slik skal det være.

Lenke til kommentar

Kan liksom ikke se at "svaret" faktisk svarer på så mye av det Rolnes tar opp. Ja, kvinner begrenser sine ytringer marginalt mer enn menn, men som Rolnes påpeker er denne forskjellen veldig liten og rettferdiggjør på ingen måte det bildet politikere og medier har formidlet det siste året, som jeg oppfatter som essensen i Rolnes' kritikk. At mange vil være uenig med Rolnes tviler jeg ikke på, men at momentene han trekker frem vil få følger tror jeg vi kan glemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor kan jeg hente denne makten som jeg visstnok har for at jeg er mann? Jeg har ikke funnet den enda, kan du vise meg veien?

Når du bli født privilegert så merker du ikke at folk som ser ut som deg dominerer de topp stillingene i samfunn eller at din maskulin kultur er den dominante kulturen blant de som holder disse topp stillinger. Det merker du bare når du ser ut helt annerledes enn 97% av CEO stillinger i skandinavias topp 150 selskapene

 

Da må jeg spørre enda en gang da. Hvor kan jeg hente ut dette privilegiet jeg visstnok har som mann? Hvor skal jeg møte opp for å hente ut en toppstilling som jeg har ventende på meg fordi jeg er mann?

Jeg er oppriktig interessert i å bli opplyst om dette. For jeg tar veldig gjerne imot en mangemillion lønn, og siden det åpenbart bare dreier seg om en overseelse at jeg ikke har fått med meg at det ligger en slik topp jobb å venter på meg så er jeg veldig interessert i at du opplyser meg om hvor jeg skal gå for å gjøre krav på det som er mitt....

 

 

Robert Aschberg henger ut og ydmyker vanlige private folk på riksdekkende fjernsyn. Han hetser dem altså på det grovste. Robert Aschberg har uten tvil mye mer makt og innflytelse enn personene han angriper, og personene han angriper tar det uten tvil mye mer ille opp en den jevne internettbruker som kommer ut for et troll. Dette er altså helt relevant opp mot dine kriterier for hvilken type hets du mener man skal ta seriøst.

Så enda en gang: Hva syns du om Robert Aschberg? Og hva er passende reaksjon mot han?

The punishment should fit the crime. Hvis ikke, er det galt. Hvis så more power to him.

 

Jeg vet ikke nok å ha vel begrunnet mening om det, jeg må se hva han gjør selv istedenfor å stole på dinevurderinger

 

Jeg mener all hets bør tas seriøst uavhengig av offer eller kildet forresten. På andre hånd er alle hets ikke like ille eller har det samme resultatet. Å si noe annet er ignorant

 

Hmmm så:

  1. Du klarer ikke å se at folk som blir uthengt på riksdekkende medier blir hetset?
  2. Du klarer ikke å se umoralen å offentlig gapestokk og borgervern uten hverken lov eller dom?
  3. Du klarer ikke å se at en kjendis som er programleder på et riksdekkende TV program og blir skrevet om i alle store medier i både inn og utland har både mer makt og mer innflytelse enn en tilfeldig anonym kommentarfelt bruker?
  4. Og du klarer ikke å skrive inn et raskt google søk for å finne ut dette?

Er du klar over hvordan du fremstår med disse store vanskene du har med å trekke helt grunnleggende konklusjoner ut fra åpenbare lett tilgjengelige fakta?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvor kan jeg hente denne makten som jeg visstnok har for at jeg er mann? Jeg har ikke funnet den enda, kan du vise meg veien?

 

Når du bli født privilegert så merker du ikke at folk som ser ut som deg dominerer de topp stillingene i samfunn eller at din maskulin kultur er den dominante kulturen blant de som holder disse topp stillinger. Det merker du bare når du ser ut helt annerledes enn 97% av CEO stillinger i skandinavias topp 150 selskapene

Da må jeg spørre enda en gang da. Hvor kan jeg hente ut dette privilegiet jeg visstnok har som mann? Hvor skal jeg møte opp for å hente ut en toppstilling som jeg har ventende på meg fordi jeg er mann?

Jeg er oppriktig interessert i å bli opplyst om dette. For jeg tar veldig gjerne imot en mangemillion lønn, og siden det åpenbart bare dreier seg om en overseelse at jeg ikke har fått med meg at det ligger en slik topp jobb å venter på meg så er jeg veldig interessert i at du opplyser meg om hvor jeg skal gå for å gjøre krav på det som er mitt....

 

 

Robert Aschberg henger ut og ydmyker vanlige private folk på riksdekkende fjernsyn. Han hetser dem altså på det grovste. Robert Aschberg har uten tvil mye mer makt og innflytelse enn personene han angriper, og personene han angriper tar det uten tvil mye mer ille opp en den jevne internettbruker som kommer ut for et troll. Dette er altså helt relevant opp mot dine kriterier for hvilken type hets du mener man skal ta seriøst.

Så enda en gang: Hva syns du om Robert Aschberg? Og hva er passende reaksjon mot han?

 

The punishment should fit the crime. Hvis ikke, er det galt. Hvis så more power to him.

Jeg vet ikke nok å ha vel begrunnet mening om det, jeg må se hva han gjør selv istedenfor å stole på dinevurderinger

Jeg mener all hets bør tas seriøst uavhengig av offer eller kildet forresten. På andre hånd er alle hets ikke like ille eller har det samme resultatet. Å si noe annet er ignorant

Hmmm så:

  • Du klarer ikke å se at folk som blir uthengt på riksdekkende medier blir hetset?
  • Du klarer ikke å se umoralen å offentlig gapestokk og borgervern uten hverken lov eller dom?
  • Du klarer ikke å se at en kjendis som er programleder på et riksdekkende TV program og blir skrevet om i alle store medier i både inn og utland har både mer makt og mer innflytelse enn en tilfeldig anonym kommentarfelt bruker?
  • Og du klarer ikke å skrive inn et raskt google søk for å finne ut dette?
Er du klar over hvordan du fremstår med disse store vanskene du har med å trekke helt grunnleggende konklusjoner ut fra åpenbare lett tilgjengelige fakta?
Er du klar over hvordan du fremstår når du trekker konklusjoner som er helt motsatte av innleggene du siterer?
Lenke til kommentar

Da må jeg spørre enda en gang da. Hvor kan jeg hente ut dette privilegiet jeg visstnok har som mann? Hvor skal jeg møte opp for å hente ut en toppstilling som jeg har ventende på meg fordi jeg er mann?

Jeg er oppriktig interessert i å bli opplyst om dette. For jeg tar veldig gjerne imot en mangemillion lønn, og siden det åpenbart bare dreier seg om en overseelse at jeg ikke har fått med meg at det ligger en slik topp jobb å venter på meg så er jeg veldig interessert i at du opplyser meg om hvor jeg skal gå for å gjøre krav på det som er mitt....

Hvite menn som ikke klarer å komme med saklige motargumenter eller forstå enkel logikk oftest ligger på bunnen og aldri klarer å bruke priveligium de ble født med.

Hmmm så:

  • Du klarer ikke å se at folk som blir uthengt på riksdekkende medier blir hetset?
  • Du klarer ikke å se umoralen å offentlig gapestokk og borgervern uten hverken lov eller dom?
  • Du klarer ikke å se at en kjendis som er programleder på et riksdekkende TV program og blir skrevet om i alle store medier i både inn og utland har både mer makt og mer innflytelse enn en tilfeldig anonym kommentarfelt bruker?
  • Og du klarer ikke å skrive inn et raskt google søk for å finne ut dette?
Er du klar over hvordan du fremstår med disse store vanskene du har med å trekke helt grunnleggende konklusjoner ut fra åpenbare lett tilgjengelige fakta?
Les svaret mitt igjen. Du forsto det ikke. For mye engelsk uttrykker kanskje ?
Lenke til kommentar

Kan liksom ikke se at "svaret" faktisk svarer på så mye av det Rolnes tar opp. Ja, kvinner begrenser sine ytringer marginalt mer enn menn, men som Rolnes påpeker er denne forskjellen veldig liten og rettferdiggjør på ingen måte det bildet politikere og medier har formidlet det siste året, som jeg oppfatter som essensen i Rolnes' kritikk. At mange vil være uenig med Rolnes tviler jeg ikke på, men at momentene han trekker frem vil få følger tror jeg vi kan glemme.

Mener du netthets mot kvinner overdrives eller bare at medie bør si mer om netthets mot menn slik at både sider får oppmerksomhet og løsninger søkes?

 

Jeg mener selv at en debatt om mer menn eller kvinner erfare netthets ikke er viktig. Netthets generellt bør kjempes uansett kjønn. Likevel blir det nødvendig å undersøke de spesielle måter kvinner og menn erfare det samt effekten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan liksom ikke se at "svaret" faktisk svarer på så mye av det Rolnes tar opp. Ja, kvinner begrenser sine ytringer marginalt mer enn menn, men som Rolnes påpeker er denne forskjellen veldig liten og rettferdiggjør på ingen måte det bildet politikere og medier har formidlet det siste året, som jeg oppfatter som essensen i Rolnes' kritikk. At mange vil være uenig med Rolnes tviler jeg ikke på, men at momentene han trekker frem vil få følger tror jeg vi kan glemme.

Mener du netthets mot kvinner overdrives eller bare at medie bør si mer om netthets mot menn slik at både sider får oppmerksomhet og løsninger søkes?

 

Jeg mener selv at en debatt om mer menn eller kvinner erfare netthets ikke er viktig. Netthets generellt bør kjempes uansett kjønn. Likevel blir det nødvendig å undersøke de spesielle måter kvinner og menn erfare det samt effekten

 

 

Jeg mener rett og slett at netthets i seg selv bør være fokus. Så kan man gjerne se på hvordan dette slår ut for enkelte grupper og hvordan man skal møte dette, men i Norge har det altså gått langt utover dette.

 

At enkelte politikere og interesseorganisasjoner utnytter netthets mot kvinner og blåser dette opp for egen vinning overasker ikke. At mediene har vært så uvillige til å stille med kritiske spørsmål og problematisere en tilnærming det åpenbart ikke er dekning for er et stort problem. Jeg vil påstå det er et større demokratisk problem enn netthets noengang har vært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Mener du netthets mot kvinner overdrives

 

Ja jeg vil påstå sterkt at hets mot kvinner overdrives i stor skala. Her snakker vi om kun noen kvinner, spesielt sosialist feministene som tar seg selv alt for høytiding. Se bare på hvor fort disse kvinnemenneskene hyler hersketeknikk når de blir satt på plass i debatter. Et blikk fra en mann kan være nok for at disse kvinnene roper sextrakassering. Enkelte kvinner sutrer og dessverre er det ofte de som sutrer mest som vil delta i samfunnsdebatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Robert Aschberg henger ut og ydmyker vanlige private folk på riksdekkende fjernsyn. Han hetser dem altså på det grovste. Robert Aschberg har uten tvil mye mer makt og innflytelse enn personene han angriper, og personene han angriper tar det uten tvil mye mer ille opp en den jevne internettbruker som kommer ut for et troll. Dette er altså helt relevant opp mot dine kriterier for hvilken type hets du mener man skal ta seriøst.

Så enda en gang: Hva syns du om Robert Aschberg? Og hva er passende reaksjon mot han?

bild78.jpg

 

En passende reaksjon mot denne bølla av en eldre eplekjekk herremann. Ville vært om han kom hjem til noen som virkelig satte han på plass fysisk. Denne bølla av en TV pøbel har i alt for mange år fått lov og hetse og opptre som en klyse mot andre. Uten at noen har satt han på plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Mener du netthets mot kvinner overdrives

 

Ja jeg vil påstå sterkt at hets mot kvinner overdrives i stor skala. Her snakker vi om kun noen kvinner, spesielt sosialist feministene som tar seg selv alt for høytiding. Se bare på hvor fort disse kvinnemenneskene hyler hersketeknikk når de blir satt på plass i debatter. Et blikk fra en mann kan være nok for at disse kvinnene roper sextrakassering. Enkelte kvinner sutrer og dessverre er det ofte de som sutrer mest som vil delta i samfunnsdebatten.
Enkelte menn også sutrer ikke når kvinner erfare noe ondt,men bare når de mener de erfare deres et problem som har noe å gjøre med sexisme

 

Forskningen viser at de erfare dette problem annerledes enn men og på måter som promoterer sexisme og som påvirker dem mer negativt.

 

Det er et problem for menn, de også, noe som ikke bør ignores, men det påvirker dem til mindre grad og ikke promoterer negative stereotyper som hindrer deres.deltagelse i samfunn. Det kan gjøre psykisk skade selvsagt til individet og som sagt ikke bør ignores, men at fokuset blir mer på problemet som kvinner erfarer enn menn synes jeg er rimelig. På andre hånd, hvis netthets mot menn helt ignores i norsk media som dere sier, mer balanse bør finnes

 

Det jeg lurer på er hvorfor det blir mer ensidig i Norge enn USA

 

Har dere noe objektivt måter å støtte dine påstander om ensidighet i norsk media?

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

En passende reaksjon mot denne bølla av en eldre eplekjekk herremann. Ville vært om han kom hjem til noen som virkelig satte han på plass fysisk. Denne bølla av en TV pøbel har i alt for mange år fått lov og hetse og opptre som en klyse mot andre. Uten at noen har satt han på plass.

 

Det er kanskje derfor folk flest ikke griper inn mot mobbing og netthets, fordi de ikke vile være den som "virkelig blir satt på plass fysisk". (Eller psykisk, for den saks skyld.) Jeg tror tross noen motforestillinger at jeg er glad for at vi har noen Aschberger som gjør jobben vi andre er for pysete til å gjøre selv.

 

Jeg har bare marginalt med sympati med mobberne, her som i skolen, og heier på de som tar ofrenes parti.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vi vær så snill slutte med å gjøre alle problemstillinger om til et "menn vs. kvinner"-scenario?

 

Problemet her er at folk utsettes for netthets. Noen opplever dette som mer støtende enn andre. Er det ikke riktig å stille spørsmålet "Hvordan kan vi unngå netthets slik at mennesker som vil ytre seg skal slippe å få hets?" da? Tiltak som gjøres for øyeblikket er moderering av kommentarfelt og krav om registrering med navn og epostadresse.

 

Kanskje neste steg er å bruke all tiden vi bruker på å krangle om hvem som har det jævligst på å lære folk om normal debattskikk? At istedet for å si "Herregud du er så dom!!!!!ONE!!!111" så passer det bedre å si "Beklager, men jeg ser ikke ditt syn. Kan du kanskje omformulere deg, slik at jeg kanskje forstår deg bedre?".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... "Herregud du er så dom!!!!!ONE!!!111"

Denslags oppfatter jeg mer som: "sannsynligvis 9 år gammel, heretter ignorert". Tar folk virkelig sånt personlig ?

 

Uansett, krav om registrering er en grei sak så lenge navnet kan være et nick. Jeg liker ikke fullstendig anonyme steder, det blir ofte vanskelig å finne ut hvem som skrev hva tidligere i en tråd. Virkelige navn (og/eller bilde) skaper også forutsentninger i en diskusjon som jeg helst vil unngå.

Fokus bør være på diskusjonens innhold, ikke deltagerene.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Kan vi vær så snill slutte med å gjøre alle problemstillinger om til et "menn vs. kvinner"-scenario?

 

Det er media, samfunnsvitere og politikerne som har gjort dette til en kjønns sak med sitt ensidige fokus på kvinner som offer, og menn som overgripere (som alltid). Folk her i tråden prøver jo heller å gjøre fokuset likt, altså ta bort kjønnsperspektivet.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...