Gå til innhold

Netthets rammer et mindretall. Og menn mer enn kvinner


Anbefalte innlegg

Kvinner sutrer over netthets om dagen. Men det viser seg at det er menn som opplever dette langt mer en kvinner. Men det snakkes det ikke om, selvsagt. Handler dette om politisk korrekthet? Kjetil Rolness kommer her som vanlig med et reflektert innlegg i debatten.

 

http://www.dagbladet.no/2014/11/22/kultur/meninger/ideer/lordagskommentaren/helgekommentaren/36371391/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fascinerende! Takk for at du delte denne.

 

Noe jeg lurer på er i hvilken grad det som oppfattes som hets faktisk er hets. Jeg ser stadig vekk klager fra folk som føler at de blir hetset eller angrepet på nettet, mens det som egentlig foregår er (relativt) saklig kritikk av deres standpunkt. Altså at noen ikke ser forskjell på kritikk av person og sak. Hvordan kan dette slå ut, mon tro?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fascinerende! Takk for at du delte denne.

 

Noe jeg lurer på er i hvilken grad det som oppfattes som hets faktisk er hets. Jeg ser stadig vekk klager fra folk som føler at de blir hetset eller angrepet på nettet, mens det som egentlig foregår er (relativt) saklig kritikk av deres standpunkt. Altså at noen ikke ser forskjell på kritikk av person og sak. Hvordan kan dette slå ut, mon tro?

Sosialist feminister har i mange år brukt begrepet, hersketeknikk. Det brukes når de blir satt på plass og ikke har flere argumenter og komme med.

Enkelte kvinner tar seg selv altfor høytidelig. De hyler og skriker for den minste ting. Får de en kommentar om sitt utsende, da er det galt, selv om det er positivt, sier man ingen ting, da er det også galt. Enkelte kvinner burde holde seg langt unna offentlige diskusjoner om de ikke tåler og bli motsagt, eller få en sleivete kommentar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Finnes det noen "offentlig" definisjon på hva netthets er ?

 

Dersom greia er opp til den enkelte å avgjøre er vel egentlig hele dabatten på tynn is i utgangspunktet, folk kan jo føle seg hetset av omtrent hva som helst. Jeg vet om en som føler seg sterkt hetset av feilmeldinger i Windows...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Netthets er så mangt, og det er desverre utvilket seg i en vending hvor trusler kommer veldig lett til ordet. Dersom jeg skal være med i en diskusjon, så skal det faktisk være i visse former, og da ikke i personangrep osv, da det bare blir usaklig. Det som er dumt med nettdebatt er at det er så ufattelig enkelt å gjøre akkurat det.

 

Finnes det noen "offentlig" definisjon på hva netthets er ?

 

Dersom greia er opp til den enkelte å avgjøre er vel egentlig hele dabatten på tynn is i utgangspunktet, folk kan jo føle seg hetset av omtrent hva som helst. Jeg vet om en som føler seg sterkt hetset av feilmeldinger i Windows...

 

Bruker en ikke bare definisjonen av hva hets er?

 

substantiv maskulin entall/singular
ondsinnet og usaklig oppførsel rettet mot noen, forfølgelse oppfatte noe som hets
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

ondsinnet og usaklig oppførsel rettet mot noen, forfølgelse oppfatte noe som hets

Dersom ondsinnet eller forfølgelse er et krav tror jeg ganske mange av de som føler seg hetset egentlig ikke er det. Usakligheter har vi vel alle opplevd.

 

Men, det er mange som er veldig tøffe bak tastaturet. Det, i tillegg til sauementaliteten (en starter, resten følger), gjør vel at enkelte føler seg utsatt for et eller annet.

 

Så har en jo den type utfrysing som ungdommen bedriver. Der ønsker jo samtlige være en del av gjengen til enhver tid. Slikt oppfattes vel også som hets.

Lenke til kommentar

Kvinner sutrer over netthets om dagen. Men det viser seg at det er menn som opplever dette langt mer en kvinner. Men det snakkes det ikke om, selvsagt. Handler dette om politisk korrekthet? Kjetil Rolness kommer her som vanlig med et reflektert innlegg i debatten.

 

http://www.dagbladet.no/2014/11/22/kultur/meninger/ideer/lordagskommentaren/helgekommentaren/36371391/

Empati mot rasisme eller mobbing for gruppen som blir sett som mektige alltid blir mindre enn empati for de som blir sett som svakere

 

Det er vel logiske, arbeidere som mobber sjefen har mindre betydning enn når sjefen mobber arbeidere.

 

Gutter, som har bedre sjanse å nå topp stillingene i samfunn enn jenter får mindre empati når de blir mobbet selv om det kan bli meget vanskelig for individet.

Lenke til kommentar

Det er jo fascinerende å se hvordan samfunnet fokuserer så voldsomt på hets mot kvinner, samtidig som kvinner ikke ser ut til å være mer utsatte. Det som kanskje er mest påfallende er at "den frie pressen" omtrent ikke har problematisert dette i det hele tatt men gledelig formidlet bildet av kvinner som de mest utsatte, også her. Samtidig hylles i enkelte tilfeller netthets mot menn i norske medier:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1591382&page=3&do=findComment&comment=22033262

 

Jeg har dog ingen forhåpninger om at dette får følger, men det illustrerer godt hvor sløv "den fjerde statsmakt" er, og hvor kynisk enkelte interessegrupper vrir virkeligheten til egen vinning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Netthets er så mangt, og det er desverre utvilket seg i en vending hvor trusler kommer veldig lett til ordet. Dersom jeg skal være med i en diskusjon, så skal det faktisk være i visse former, og da ikke i personangrep osv, da det bare blir usaklig. Det som er dumt med nettdebatt er at det er så ufattelig enkelt å gjøre akkurat det.

 

 

Personangrep i debatter er en uting. Man bør akseptere alle typer ytringer, uansett hvor motbydelig man selv finner dem. Men det er ikke alltid like lett og ta saken og ikke mannen. Noen er også veldig følsomme og tar alt som personangrep. Mulig kvinner er verre en oss menn til det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Mulig kvinner er verre en oss menn til det?

 

Personlig liker ikke jeg å generalisere akkurat om hvorvidt kvinner er verre enn oss menn. Mener vi kan være like gode jeg.

 

Når det kommer til ytringer så er det en selvfølge at en skal kunne si hva en vil, men da skal en også kunne forvente reaksjoner, spesielt dersom det går over en grense.

Lenke til kommentar

 

Mulig kvinner er verre en oss menn til det?

 

Personlig liker ikke jeg å generalisere akkurat om hvorvidt kvinner er verre enn oss menn. Mener vi kan være like gode jeg.

 

Når det kommer til ytringer så er det en selvfølge at en skal kunne si hva en vil, men da skal en også kunne forvente reaksjoner, spesielt dersom det går over en grense.

 

Hvem definerer grensen? Er det da akseptert og ta personen og ikke saken om denne grensen er oversteget? En slik grense er jo subjektivt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvem definerer grensen? Er det da akseptert og ta personen og ikke saken om denne grensen er oversteget? En slik grense er jo subjektivt.

 

Dagbladet har sin definisjon: Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre i kommentarfeltet. Hensikten med en debatt er å bidra til å berike ordskiftet i det offentlige rom. Vi vil ikke ha trakassering, trusler og hatske meldinger i våre kommentarfelt.

 

Jeg mener en skal følge retningslinjene der man diskuterer. Men selvfølgelig så er det mange troll som kommer frem fra under sine bruer.

Lenke til kommentar

Netthets er noe drit, uansett hvem det rammer. Det er synd at det skal bli nok en arena hvor folk som ikke rammes selv skal krangle om hvem det er verst for...

 

Kanskje burde vi bruke mer tid på å stoppe hetserne enn på å rangere ofrene.

 

Geir :)

 

I utgangspunktet er det vel egentlig ikke så mye krangel? Så vidt jeg kan forstå er det en gruppe som har fremhevet hets mot kvinner som ett mye større og viktigere problem enn hets mot menn, og andre igjen som reagerer på denne fremstillingen. Tror ikke det er noen part her som påstår at det er verst for menn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tror ikke det er noen part her som påstår at det er verst for menn?

 

Tja:

 

Men det viser seg at det er menn som opplever dette langt mer en kvinner.

 

 

 

Geir :)

 

 

Det er vell strengt tatt en henvisning til statistikken som motstrider påstanden om at kvinner er mest utsatt. Jeg tror ikke det i konstateringen av at menn opplever netthets marginalt mer enn kvinner ligger noen påstand om at menn har det verre. Jeg tolker det dithen at poenget er at å fokusere på hets mot et bestemt kjønn er en blindvei. Dette kan sikkert Gothmeister kommentere selv.

Lenke til kommentar

 

Det er jo fascinerende å se hvordan samfunnet fokuserer så voldsomt på hets mot kvinner, samtidig som kvinner ikke ser ut til å være mer utsatte.

Har alle hets like mye innflytelse? Er rasistiske arbeidsgivere et større problem enn rasistiske arbeidsledige minoriteter som søker arbeid?

 

 

Nå fremstår ikke akkurat netthetserne som noen overklasse, heller tvertimot. Om du mener at vi skal differensiere hets etter kjønn, etnisitet eller legning hos de som hetser og mottar er jeg sterkt uenig i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

I utgangspunktet er det vel egentlig ikke så mye krangel?

 

Hets ser du nok mest på f.eks dagbladet, og lignende nettsider hvor det faktisk ikke er så mye moderering. Det skjer selvfølgelig og på dette forumet, men jeg vil påstå at moderatorene faktisk gjør en bra jobb i å rydde opp dersom det oppstår slikt grums.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er jo fascinerende å se hvordan samfunnet fokuserer så voldsomt på hets mot kvinner, samtidig som kvinner ikke ser ut til å være mer utsatte.

Har alle hets like mye innflytelse? Er rasistiske arbeidsgivere et større problem enn rasistiske arbeidsledige minoriteter som søker arbeid?

Nå fremstår ikke akkurat netthetserne som noen overklasse, heller tvertimot. Om du mener at vi skal differensiere hets etter kjønn, etnisitet eller legning hos de som hetser og mottar er jeg sterkt uenig i det.

Mener du det ville bli større oppmerksomhet med:

 

Netthetserne som er småbarn mot voksne eller netthetserne som er voksne mot små barn?

 

Ok å legge forskjellig vekt på netthets mot voksne og barn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...