Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf GTE


total

Anbefalte innlegg

Skal ikke kverulere på kjørelengden på strøm, det er jo helt subjektivt hva man har av behov der.

 

Når det kommer til rekkevidden på batteriet så vil det bli bedre etter hvert som man kjører lenger. Jeg har kjørt snart 700 mil med min og rekkevidden har økt med ca 5 - 7 km.

 

Jeg vet ikke hvordan selve mekanikken fungerer, men elmotoren slutter ikke å jobbe/assistere selv om batteriet er flatt. Hvis jeg trykker flat pedal på flatt batteri så "varver" elmotoren bare til 10, i motsetning til når man har spenning/strøm på batteriet så går elmotoren over til å "booste".

 

GTE4.jpg

 

 

Kan du forklare hvordan en EL-motor i det hele tatt klarer å gi fra seg strøm og hjelpe bensinmotoren når det ikker er mer strøm igjen? Mulig jeg har missforstått noe vesentlig her, men dog...

 

Når dte gjelder den KM indikatoren på hvor langt man har igjen å kjøre så stemmer ikke denne overhodet med faktisk kjørelengde. Jeg har nøyaktig 1.6 mil på jobb (har målt flere ganger og har jobbet på samme sted i 9 år) og det blir 32km. total kjørelengde t/r. Bensinmotoren tok over like før jeg var hjemme. Dog telte denne KM-telleren ned fra 40km. og javnt ned mot null.

 

Så i følge denne KM-telleren som sier hvor langt man har igjen på batteriet så skal jeg har kjørt 40km. når jeg var hjemme, men sannheten er at jeg har kjørt kun 32km.

 

Ikke noe krise sånn sett, for jeg kjøper jo evt. ikke en slik bil forde den har 204HK'er. For meg blir dette bare en gimmick. Uansett så hadde jeg kommet til å spart ca. 1000-lappen i måneden bare i drivstoffutgifter da batteriet stort sett holder til jobbkjøring. men kunne allikevel ønske at de oppgitte tallene ikke avviker så mye som dem gjør i forhold til VW selv nevner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg skrev, jeg vet ikke hvordan dette fungerer, men jeg tenker at siden ottomotoren kan lade også, så gir den vel nok strøm slik at elmotoren kan drives direkte av dette og. Kan sikkert filme dette for deg.

 

Ja, den km "ned"telleren er ikke korrekt ("guessometer"), men jeg har regnet ut min reisevei på GPS og trekt fra når hybridmodusen slår inn på totallengden. (total reisevei - gjenværende lengde når hybrid slår inn = kjørelengde på el).

 

Er ikke bare temperatur som har noe å si på rekkevidde, vind f.eks. er også en faktor for forbruk.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Lyden i GTE modus kommer ikke fra høyttalerne, men fra en egen enhet som er skrudd i motorrommet, rett under frontruta.

 

Dette har dessverre blitt mer og mer vanlig...

Fatter ikke helt vitsen.Jeg vil gjerne ha minst mulig lyd fra bilen. Hadde satt mer pris på støyreduksjon slik man får på enkelte hodetelefoner. Men det er sikkert noen biler som har det også...

Enig. Jeg skal ta den vekk når jeg får tid. Hadde lyden vært faktisk fra motor så hadde det vært noe annet, men når man vet at den er falsk...

Kan det ikke skrus av via infortainmenten?

Vet det går på Octavia vrs som har samme elendigheten.

Lenke til kommentar

Sitter vel en 1.4 liters motor på ca 140hk i Golf Gte? Samme som på A3 E-tron? Sammen med elmotoren på ca 90hk, blir dette en reel ytelse på 204hk.

 

Det at rekkevidde kjørt på strøm øker jo lenger du kjører, er vel fordi motoren regenererer strøm når du triller/bremser.

 

110KW + 75KW (149,6 + 102 = 251,6)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf#Volkswagen_Golf_GTE

 

Kan også lade via ottomotoren i hybridmodus. Men med ren EL så er det regenerering selvfølgelig.

 

 

 

 

Lyden i GTE modus kommer ikke fra høyttalerne, men fra en egen enhet som er skrudd i motorrommet, rett under frontruta.

 

Dette har dessverre blitt mer og mer vanlig...

Fatter ikke helt vitsen.Jeg vil gjerne ha minst mulig lyd fra bilen. Hadde satt mer pris på støyreduksjon slik man får på enkelte hodetelefoner. Men det er sikkert noen biler som har det også...
Enig. Jeg skal ta den vekk når jeg får tid. Hadde lyden vært faktisk fra motor så hadde det vært noe annet, men når man vet at den er falsk...

Kan det ikke skrus av via infortainmenten?

Vet det går på Octavia vrs som har samme elendigheten.

 

 

Nei, dessverre, men man kan koble den ut fysisk, eller bruke VAG-Com

Lenke til kommentar

Ja den høytaleren som avgir falsk motorlyd er jo bare en flau greie spør du meg. Lyden høres på en måte ikke uekte ut, men når jeg vet den kommer fra en høytaler så blir det bare komisk. Denne ville vertfall jeg slått av hvis muligheten var der.

 

Men ja, jeg tar gjerne i mot videobevis på at man får full effekt 204HK'er når batteriet er flatt.

Lenke til kommentar

Ja den høytaleren som avgir falsk motorlyd er jo bare en flau greie spør du meg. Lyden høres på en måte ikke uekte ut, men når jeg vet den kommer fra en høytaler så blir det bare komisk. Denne ville vertfall jeg slått av hvis muligheten var der.

 

Men ja, jeg tar gjerne i mot videobevis på at man får full effekt 204HK'er når batteriet er flatt.

Enheten er ikke direkte sett en høyttaler, mer en enhet som bare vibrerer i "karosseriet" (man hører ikke enheten på utsiden så  vidt jeg vet)

 

Som jeg faktisk skrev, jeg kan filme at elmotoren jobber selv om batteriet har 0 km igjen på rekkevidde. Jeg har ingen måte å måle ytelse på (mangler en rullende landevei til det).

 

 

Lenke til kommentar

En ting til:

 

Jeg hadde en Mercedes A-250 Sport AMG med 211HK'er og den føtes vesentlig sprekere enn denne Golfen i GTE modus. Men som sagt, det vil ikke si at Golfen gikk direkte dårlig. Bra drag i massevis.

 

Men nå er ikke motor i bil lenger viktig for meg. Jeg kjører i dag en VW UP! (når jeg ikke kjører mc) og er tilfreds med det. Den går som en dass, men det er et fremkomstmiddel. Dog koster ikke denne GTE'en veldig mye mer og man sparer inn en del kroner i bensinutgifter pr.mnd for min del. Så jeg har i utgangspunktet lyst på en slik GTE...

Lenke til kommentar

En ting til:

 

Jeg hadde en Mercedes A-250 Sport AMG med 211HK'er og den føtes vesentlig sprekere enn denne Golfen i GTE modus. Men som sagt, det vil ikke si at Golfen gikk direkte dårlig. Bra drag i massevis.

 

Men nå er ikke motor i bil lenger viktig for meg. Jeg kjører i dag en VW UP! (når jeg ikke kjører mc) og er tilfreds med det. Den går som en dass, men det er et fremkomstmiddel. Dog koster ikke denne GTE'en veldig mye mer og man sparer inn en del kroner i bensinutgifter pr.mnd for min del. Så jeg har i utgangspunktet lyst på en slik GTE...

Her ser du hvordan elmotoren jobber sammen med ottomotoren, selv om ECU sier jeg har 0km rekkevidde. Men, den klarer ikke å booste.

 

Fin bil du hadde! Den veier nesten 300kg mindre enn GTE så det skulle egentlig bare mangle at draget føltes bedre i den ;)

Lenke til kommentar

 

En ting til:

 

Jeg hadde en Mercedes A-250 Sport AMG med 211HK'er og den føtes vesentlig sprekere enn denne Golfen i GTE modus. Men som sagt, det vil ikke si at Golfen gikk direkte dårlig. Bra drag i massevis.

 

Men nå er ikke motor i bil lenger viktig for meg. Jeg kjører i dag en VW UP! (når jeg ikke kjører mc) og er tilfreds med det. Den går som en dass, men det er et fremkomstmiddel. Dog koster ikke denne GTE'en veldig mye mer og man sparer inn en del kroner i bensinutgifter pr.mnd for min del. Så jeg har i utgangspunktet lyst på en slik GTE...

Her ser du hvordan elmotoren jobber sammen med ottomotoren, selv om ECU sier jeg har 0km rekkevidde. Men, den klarer ikke å booste.

 

Fin bil du hadde! Den veier nesten 300kg mindre enn GTE så det skulle egentlig bare mangle at draget føltes bedre i den ;)

 

Hvilke bevis har man her for at den faktisk bruker tilnærmet full effekt?

 

Synes ikek den aksellerasjonen så så voldsom ut...

Lenke til kommentar

Påstanden min var ikke at man hadde full effekt, men at elmotoren jobber selv om ECU sier at det er 0 km rekkevidde igjen, noe du mente var "umulig" (i det hele tatt)

 

Kan du forklare hvordan en EL-motor i det hele tatt klarer å gi fra seg strøm og hjelpe bensinmotoren når det ikker er mer strøm igjen? Mulig jeg har missforstått noe vesentlig her, men dog...

 

 

Som jeg skrev i svaret tidligere, jeg har sammenliknet med en annen 2015 Golf TSI med "samme" motor (150 hester) og på flatt batteri så kjører jeg fra den og, men nøyaktig HK antall kan jeg ikke gi deg.

 

Jeg holdt ikke pedalen lenge nok til at det skulle være noe veldig pådrag.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Det kan jo muligens forklares med at det uansett er noe strøm på batteriet, og at bensinmotoren i tillegg i et slikt tilfelle bruker mest mulig av tilgjengelig effekt på å gi strøm til elmotoren..

Jeg har også lest litt om dette på nett. At selv om indikatoren viser 0km. igjen på batteriet så er det litt strøm igjen som den bruker i kombinasjon med motoren. Men da er den jo ikke i realiteten TOM for strøm. Den bare VISER at den er tom.

 

Dermed så er dee strøm igjen på batteriet. Altså hvis det stemmer det lille jeg har lest om dette. Men ingen sikre kilder. Bare noen kommenterer og synsinger i diverse Youtube videoer etc.

 

Merkelig at jeg ikke finner noe mer info om dette på nett. Regner med det står mer forklart i manualen, men finner ikke denne heller.

Lenke til kommentar

Det kan jo muligens forklares med at det uansett er noe strøm på batteriet, og at bensinmotoren i tillegg i et slikt tilfelle bruker mest mulig av tilgjengelig effekt på å gi strøm til elmotoren..

 

 

 

 

Det kan jo muligens forklares med at det uansett er noe strøm på batteriet, og at bensinmotoren i tillegg i et slikt tilfelle bruker mest mulig av tilgjengelig effekt på å gi strøm til elmotoren..

Jeg har også lest litt om dette på nett. At selv om indikatoren viser 0km. igjen på batteriet så er det litt strøm igjen som den bruker i kombinasjon med motoren. Men da er den jo ikke i realiteten TOM for strøm. Den bare VISER at den er tom.

 

Dermed så er dee strøm igjen på batteriet. Altså hvis det stemmer det lille jeg har lest om dette. Men ingen sikre kilder. Bare noen kommenterer og synsinger i diverse Youtube videoer etc.

 

Merkelig at jeg ikke finner noe mer info om dette på nett. Regner med det står mer forklart i manualen, men finner ikke denne heller.

 

 

Det kan så være. Jeg vet at batteripakka er i utgangspunktet kraftigere enn det som blir oppgitt fordi dette er redundans med tanke på celledød. Husker ikke helt hvor det er, men kan se om jeg finner kildene senere.

 

Jeg forholder meg bare til hva jeg får beskjed om fra ECU, men jeg vet også at disse batteriene ikke skal tømmes. Og derfor vil jeg tro at siden ottomotoren også kan lade, så vil output på motorladeren være større enn forbruket av elmotor kan trekke nettopp for å forhindre batteridød. Ellers måtte de ha kuttet ut elmotoren når batteriet sier null, noe bilen aldri gjør uansett kjørelengde.

 

I tillegg så gjelder det samme for Volkswagen som for f.eks. Tesla, jo mindre strøm batteriet klarer å gi, jo mindre ytelse fra elmotor. Kan se i manual senere også.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Det ble aldri ny GTE på meg i 2015, men nå tenker jeg å kjøpe en bruktversjon fra samme år:)

Er dere fortsatt fornøyd med bilen, og er det noe ift. ytelse/batterilevetid/serviceintervall en bør være spesielt obs på?

vær obs på 60k km service blir fort en 12 000 fordi oljen på dsg kassen må byttes

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nyttig info. Det ble en 2015-modell på meg og er hittil veldig fornøyd. Eneste er at den føles veldig bred ut, samt har litt dødvinkler foran ift. stv.golfen jeg er vant til, men det er vel en tilvenningssak.

 

Noe jeg lurer på med den adaptive cruisekontrollen er om bremselysene aktiveres i tid og utide etterhvert som bilen tilpasser kjøremønsteret til trafikken..? (Litt vanskelig å sjekke selv mens en kjører;)

Lenke til kommentar

Ja, bremselysene går på ved et visst bremsenivå. Hvorfor skulle de ikke gått på? Noe annet ville jo vært galskap.

På min Passat GTE ser det ut til å være ved ca. 1 av 3 streker på Charge-siden av instrumentet. Lett å se hvis du kjører med henger, eller med biler bak i tunnel/mørket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...