Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf GTE


total

Anbefalte innlegg

Ser at det ikke er noen tråder på den nye Golf GTE enda. Den er klar for levering i Norge til påsken 2015 og i dagens budsjettforlik ser det ut som den blir 326.640 kr. Dette er jo tvillingen til Audi A3 e-tron, men når en ser på utstyrsspesifikasjonene, og hva som ligger inne som standardutstyr i golfen er det milevis med prisforskjell. I tillegg kan en bestille tilhengerfeste på golfen.

 

Noen tanker rundt bilen, opp mot Audi, og framtidig verdifall?

Noen som har bestilt eller tenker på å bestille?

 

Her er en som har gått grundig til verks når han har tatt for seg bilen: http://youtu.be/US5lFYY20n8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den hadde vært interessant absolutt, men etter å ha prøvd en Golf, riktignok vanlig type med DSG og 1,4l på 150gamper så slo jeg fra meg det. Drivlinja og DSGn er fin, kvikk og behagelig, men setene i Golf er veldig, veldig langt unna å passe ræva mi tydeligvis. Av de to ville prøvekjørt begge, men etter en prøvekjøring av Golf så heller jeg mot Audi (uten å ha prøvd den). I tillegg så fikk jeg feilmelding om defekt blinklys på turen og bremsene var litt svampete på bilen jeg prøvde. Så ikke altfor positivt inntrykk av Golf totalt sett.

Lenke til kommentar

Setene i Golf er veldig forskjellige, avhengig av utstyrsnivå og valg av opsjoner. Jeg har sett på e-tron og GTE selv, og ser at man må legge på en del på Audi for å få samme utstyrsnivå. Hvorvidt dette er noe man får igjen når man skal selge bilen som brukt er vanskelig å spå, men en brukt A3 ligger historisk noe over en Golf med tilsvarende utstyr, så tillegget kan være fornuftig. Golf er mer tilpasset en "gjennomsnittskjøper", mens A3 er mer sharp i feelingen, slik at en standard A3 vil være omtrent som en Golf med sportspakke. En A3 med sportspakke og -fjæring kan bli litt for stumpete og stiv, men gir bedre egenskaper så lenge veien er av topp standard. Dessverre er dette sjelden tilfelle i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd e-Up og e-Golf, og uten sammenligning forøvrig vil jeg si at den ekstra vekten gjør dem godt. Kombinert med effekt- og momentkurven man faktisk har i en elbil får man følelsen av å kjøre en mye større bil. GTE vil vel også være noe tyngre enn en tilsvarende Golf med "vanlig" motor?

 

Når det gjelder A3 vs. Golf, tror jeg ikke at det er verd prisforskjellen med ringer i grillen. Spesielt når man tar utstyrsnivået med i betraktningen. Da jevner det seg en del ut.

 

Slutter meg ellers til zanta når det gjelder sportspakke. Her virker Audi å gå på den samme smellen som BMW gjør med M-pakke med lavprofildekk (og spesielt runflat-dekk). Det er gøy så lenge man kjører på skikkelig vei, men det *gjør* man ikke i Norge. Unntaket er kanskje biler med luftfjæring, men da snakker vi om større biler i en helt annen prisklasse.

 

Alternative plugin-hybrider er Volvo V60 (den eneste diesel/elektriske plugin-hybriden, men blir grisebanket av det norske avgiftssystemet), Opel Ampera/Chevrolet Volt, Mitsubishi Outlander og Toyota Prius.

Lenke til kommentar

Av de du nevner er det viktig å merke seg forskjellen mellom en hybrid og en elbil med rekkeviddeforlenger (Ampera/Volt er eneste av sistnevnte type). På en hybridbil er både bensin/dieselmotor og elektromotoren koblet til hjulene (for å si det enkelt), mens en Ampera har elektromotorer på hjulene, og bensinmotorens eneste oppgave er å lade batteriene. Personlig mener jeg at fremtidens biler, i det minste til batteriteknologien utvikles til å kunne benyttes som eneste drivkilde, at elbil med rekkeviddeforlenger er det enkleste og beste.

Lenke til kommentar

Har også prøvekjørt e-golf (Iikte den best av alle elbiler jeg har prøvd, men jeg har behov for lengre rekkevidde) og av plug-in har jeg prøvd Ampera og Prius. Hvis GTE er i nærheten av e-golf når det kommer til kjørekomfort og opplevelse, så er jeg hvertfall overbevist. Fikk testet ut de forskjellige kjøremodusene og ikke minst adaptiv cruisekontroll. Når det ligger såpass mye teknologi inne som standard i GTE'en vs. e-tron synes jeg valget blir lett, og at en betaler latterlig mye ekstra for de 4 ringene hvis en skal opp i samme utstyrsnivå. Nå skal jeg riktignok teste e-tron neste uke, men tror det skal litt til for å bli overbevist.

Viktig innspill ang. GTE-setene. Tror dette er samme som står i GTI, skal derfor teste ut hvordan disse passer meg. Nå er jeg relativt normalt bygget, men sitte/kjørekomfort er jo essensielt..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hørt litt rundt med GTE'en og ser nå at jeg ikke får den under rundt 350k med ekstrautstyret jeg ønsker. Bare vinterhjul koster 19.000 for denne bilen, og forsikringen er over dobbelt så dyr som vanlig golf.

Testet Audi sin tvilling e-tron denne uka, og den var jo virkelig grom å kjøre, selv om det ble mye styr med turtall på bensinmotoren ved gasspådrag.

Har kommet fram til at det blir idiotisk å betale såpass mye mer for Audi kun i designforskjell, når såpass mye mer ligger inne som standard på golfen. Framskrittet ligger i teknologien sier Audi, men her er det vel VW som har fått framtidsteknologien som standard..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har kjøpt meg to nye biler. EN e-Golf og EN Golf GTE. Bilene har sikkert flere fellesnevnere, men at Volkswagen nærmest skal holde kundene sine for narr synes jeg lite om. E-Golfen bestilte jeg i mars 2014, den ble levert februar 2015, GTEen ble bestilt i oktober og sagt at den skulle bli levert i mars. Nå snakker man om mai, tror jeg etter disse to bilene går tilbake til mitt gamle merke Mercedes. Skal sies at vi ( min kone og jeg) er superfornøyd med e-golfen, og gleder meg enda mer til GTEen. Men totalinntrykket av VW kan ikke sies å være mer enn så der, når man markedsfører og selger noe man egentlig ikke har klart for salg burde man kanhende stoppet opp og tenkt seg litt mer om. Hører også at e-tron leveringene drøyer ut. Skjønner at konkurransen er hard, men ikke la det gå utover kunder og seriøsiteten.

Lenke til kommentar

Når det gjelder e-Golf bestilte du den kanskje med ventepumpe (varmepumpe) ?

 

At det er lang leveringstid på nye modeller er ikke unikt, men ventetiden på e-Golf med ventepumpe var ekstrem som følge av problemene de hadde.. Bilene stod jo klare her i Norge i lang tid før de kunne leveres ut fra hva jeg fikk med meg.

 

GTE er det vel mest at det er høy etterspørsel etter?

Lenke til kommentar

Har selv bestilt en Golf GTE og en Passat 190 Hk 4-motion. Sendte spørsmål til Møller importør om leveringstid på disse bilene. Passaten ble antydet produksjon i uke 24 og Golf GTE antydet de 3.kvartal 2015. Begge bilene ble bestilt i oktober 2014. Veldig skuffende å vente så lenge på nye biler. :thumbdown:

Har kjøpt meg to nye biler. EN e-Golf og EN Golf GTE. Bilene har sikkert flere fellesnevnere, men at Volkswagen nærmest skal holde kundene sine for narr synes jeg lite om. E-Golfen bestilte jeg i mars 2014, den ble levert februar 2015, GTEen ble bestilt i oktober og sagt at den skulle bli levert i mars. Nå snakker man om mai, tror jeg etter disse to bilene går tilbake til mitt gamle merke Mercedes. Skal sies at vi ( min kone og jeg) er superfornøyd med e-golfen, og gleder meg enda mer til GTEen. Men totalinntrykket av VW kan ikke sies å være mer enn så der, når man markedsfører og selger noe man egentlig ikke har klart for salg burde man kanhende stoppet opp og tenkt seg litt mer om. Hører også at e-tron leveringene drøyer ut. Skjønner at konkurransen er hard, men ikke la det gå utover kunder og seriøsiteten.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Prøvde en Golf GTE for første gang i dag og må si jeg ble imponert over hvor "smooth" den var. Selger forsikret meg om at dette var en "Golf GTI" hvis man satt den i GTE modus og etter at jeg testet så må jeg vel si at dette virket som en liten overdrivelse, men den gikk godt.

 

Det skal sies at jeg stort sett kjører motorsykkel og da blir jo alt annet "treigt" i forhold, men jada, virkelig fart i den bilen. Lyden fra "motoren" i GTE modus hørtes jo veldig bra ut, men jeg sitter hele tiden å tenker på at dette er en kunstig lyd som kommer fra høytalerene.

 

Rekkevidden i strøm modus synes jeg var litt laber. Den kunne godt vert ett par mil til for når jeg kjørte i ca. 0 til -2 grader i dag så klarte jeg ikke å få mer enn 3 mil ut av den på batterimodus med rolig kjøring.

 

En morsom bil til en fin pris, men batterikapasiteten er litt for dårlig og den GTE modusen føltes litt "Tarzan", for sååå bra gikk den ikke, selv om man har mye kraft for pengene... så lenge batteriet holder så klart...

Lenke til kommentar

Golf GTE har blitt benket til 230 hester og 409nM på rullende landevei, men dette er nok når batteriet har mulighet til å levere strøm nok til motoren. Jeg merker fall i ytelse når det er beregnet under 10 km rekkevidde igjen på batteriet.

 

Lyden i GTE modus kommer ikke fra høyttalerne, men fra en egen enhet som er skrudd i motorrommet, rett under frontruta.

 

IMG_20130518_144933.jpg

 

Dette har dessverre blitt mer og mer vanlig...

Lenke til kommentar

Golf GTE har blitt benket til 230 hester og 409nM på rullende landevei, men dette er nok når batteriet har mulighet til å levere strøm nok til motoren. Jeg merker fall i ytelse når det er beregnet under 10 km rekkevidde igjen på batteriet.

 

Lyden i GTE modus kommer ikke fra høyttalerne, men fra en egen enhet som er skrudd i motorrommet, rett under frontruta.

 

IMG_20130518_144933.jpg

 

Dette har dessverre blitt mer og mer vanlig...

Så det du mener er at hvis man skal bruke GTE versjonen med full effekt så må man ha 10 km. igjen på batteriet eller mer? Det vil si at av dem 30km. i praksis man har til rådighet så har man kun 20km. å leke seg med? Det blir rett og slett for dårlig i mine øyne.

 

Når det er sagt så kjører jeg motorsykkel store deler av året så en Golf GTI/GTE etc. vil uansett føles som sirup og treigt i forhold.

 

En flott bil, men rekkevidden er for dårlig og hvis det er som du sier anngående de gjenstående kilometerene så er jo dette ikke akkurat godt nytt...

Lenke til kommentar

Lyden i GTE modus kommer ikke fra høyttalerne, men fra en egen enhet som er skrudd i motorrommet, rett under frontruta.

 

Dette har dessverre blitt mer og mer vanlig...

Fatter ikke helt vitsen.Jeg vil gjerne ha minst mulig lyd fra bilen. Hadde satt mer pris på støyreduksjon slik man får på enkelte hodetelefoner. Men det er sikkert noen biler som har det også... 

Lenke til kommentar

Jeg når i gjennomsnitt 4 mil på batteri. lengste jeg har kommet er 43km.

 

Bilen er reklamert med 204 hester, dette har man nok selv om batteriet er "flatt", men man har mer krefter når batteriet kan gi mer strøm til elmotoren (altså, elmotoren klarer å booste maksimalt). Da har bilen blitt kjørt i testbenk og benket 230 hester m. 409nM. Hvis du ser på rene elbiler så "lider" de av det samme.

 

Så, man har selvsagt to måter å se på hva "full effekt" betyr. Om man velger å se på 204 hester som reklamen sier, eller om full effekt er det uoffisielle tallet 230.

 

Siden du kjører motorsykkel så blir det meste som sirup som, med mindre du har råd til annen klasse enn hvor Golf GTE befinner seg. Vet at Veyron kjører fint fra motorsykkel (R1), Agera også for den saks skyld ;)

Lenke til kommentar

 

Lyden i GTE modus kommer ikke fra høyttalerne, men fra en egen enhet som er skrudd i motorrommet, rett under frontruta.

 

Dette har dessverre blitt mer og mer vanlig...

Fatter ikke helt vitsen.Jeg vil gjerne ha minst mulig lyd fra bilen. Hadde satt mer pris på støyreduksjon slik man får på enkelte hodetelefoner. Men det er sikkert noen biler som har det også... 

 

Enig. Jeg skal ta den vekk når jeg får tid. Hadde lyden vært faktisk fra motor så hadde det vært noe annet, men når man vet at den er falsk...

Lenke til kommentar

Jeg når i gjennomsnitt 4 mil på batteri. lengste jeg har kommet er 43km.

 

Bilen er reklamert med 204 hester, dette har man nok selv om batteriet er "flatt", men man har mer krefter når batteriet kan gi mer strøm til elmotoren (altså, elmotoren klarer å booste maksimalt). Da har bilen blitt kjørt i testbenk og benket 230 hester m. 409nM. Hvis du ser på rene elbiler så "lider" de av det samme.

 

Så, man har selvsagt to måter å se på hva "full effekt" betyr. Om man velger å se på 204 hester som reklamen sier, eller om full effekt er det uoffisielle tallet 230.

 

Siden du kjører motorsykkel så blir det meste som sirup som, med mindre du har råd til annen klasse enn hvor Golf GTE befinner seg. Vet at Veyron kjører fint fra motorsykkel (R1), Agera også for den saks skyld ;)

Hvordan kan man få 204HK'er ut av denne motoren hvis batteriet er flatt?

 

Jeg prøvekjørte en slik GTE her om dagen som sagt og jeg kjørte så pent jeg overhodet kunne, for å teste rekkevidden. Det var rundt 0 grader ute og batteriet var 100% oppladet. Etter nøyaktig 31km. Så sa batteriet takk for seg. Det er litt i underkant synes jeg. GTE funksjonen blor mer en gimmick i mine øyne.

 

Men bortsett fra det, så var dette en flott bil. Men jeg skulle ønske man kunne deaktivere den falske lyden samt at man kunne fått 2-3mil til med faktisk kjørelengde på kun strøm.

Lenke til kommentar

Skal ikke kverulere på kjørelengden på strøm, det er jo helt subjektivt hva man har av behov der.

 

Når det kommer til rekkevidden på batteriet så vil det bli bedre etter hvert som man kjører lenger. Jeg har kjørt snart 700 mil med min og rekkevidden har økt med ca 5 - 7 km.

 

Jeg vet ikke hvordan selve mekanikken fungerer, men elmotoren slutter ikke å jobbe/assistere selv om batteriet er flatt. Hvis jeg trykker flat pedal på flatt batteri så "varver" elmotoren bare til 10, i motsetning til når man har spenning/strøm på batteriet så går elmotoren over til å "booste".

 

GTE4.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...