Gå til innhold

Spill i windows 8?


Ember

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvilke spill det er og hva de krever av maskinvare.

 

Nyere spill bør fungere uten problemer, men mulig de må oppdateres.

 

Eldre spill kan kreve at du kjører dem i kompatibilitetsmodus (puh! - for et ord).

 

Gamle spill kan hende virker med DOSBox.

 

Enkle spill kan fungere i en virtuell maskin som kjører en eldre versjon av Windows.

Lenke til kommentar

Spillet er ikke kompatibelt med windows 8, men kan det funke med dette DOSBox? (hva er det), eller fungere i en virtuell maskin som kjører en eldre versjon av Windows. Hva vil dette si?

 

Problemet er at pcen "leser" dvd platen på starten, kommer opp skjermbilde av spillet, men etter dette vil ikke pcen gjøre mer, det sier stopp rett og slett:/

Lenke til kommentar

Spillet er ikke kompatibelt med windows 8, men kan det funke med dette DOSBox? (hva er det), eller fungere i en virtuell maskin som kjører en eldre versjon av Windows. Hva vil dette si?

 

Problemet er at pcen "leser" dvd platen på starten, kommer opp skjermbilde av spillet, men etter dette vil ikke pcen gjøre mer, det sier stopp rett og slett:/

 

Hvilket spill er det da?

Lenke til kommentar

Om du ikke kommer lengre enn at pcen prøver å lese fra platen så kan det jo være denne som er problemet og ikke spillet.

 

Eller alternativt DVD / Bluray leseren din som ikke kan lese platen ordentlig.

 

Bør også huske på at piratkopierte spill av eldre årgang kan inneholde ymse cracks som ikke blir godt mottatt av Windows Defender , så det kan også være et problem.

 

Om spillet er 10+ år gammelt bør du i det minste høyreklikke på spillets programfil , velge egenskaper , kompabilitet og sette denne til å fungere med Windows XP / Windows 98 SE

Lenke til kommentar

Det er ikke piratkopiert:) Platen er også ellers i god stand. På spillet står det at det ikke er kompatibelt med windows8:/.

 

Når du sier høyreklikke på spillets programfil, er det mulig hvis spillet ikke er installert? Det er der det sier stopp, når jeg trykker for å installere skjer det ingen ting.

Lenke til kommentar

Vanskelig å kunne hjelpe deg videre må jeg innrømme , man kan selvsagt prøve å lage en bildefil av platen og se om det så lar seg gjøre å innstallere via feks et program som lar deg montere .iso fil , men med mindre du kommer med litt mer informasjon tror jeg ikke vi kan hjelpe så mye.

 

Står det også eksplisitt på CD / DVD og dette er nyinnkjøpt (men gammelt) så tror jeg at du må nesten vurdere om du skal kjøre en emulering av oset som støtter spillet.

Lenke til kommentar

Enkle spill kan fungere i en virtuell maskin som kjører en eldre versjon av Windows.

Hvordan får du en virtuell maskin?

 

 

 

 

Ellers må også jeg si at spillutgiveren må ha vært merkelig fremsynt for ti år siden...

 

Det er sikkert The Sims. Det er et spill jeg ikke ville ha innrømt å spille. :p

Lenke til kommentar

Å kjøre programmer og spill i kompatibilitetsmodus har vært mulig i alle versjoner av Windows siden Windows XP. Fremgangsmåten kan være forskjellig, men er programmet allerede installert, kan man høyreklikke snarveien/programfilen og velge Egenskaper.

 

Fant denne guiden for Windows 8:

Make older programs compatible with this version of Windows

 

Når det gjelder virtuelle maskiner:

Man installerer en slags simulator, f.eks. er VMware Player gratis. Programmet simulerer forskjellig maskinvare og opptrer som en separat datamaskin. Kan dog bare kjøre én virtuell maskin om gangen (sikkert mulig å trikse til flere). Jeg har brukt dette programmet til å teste ut forskjellige måter å installere Windows på, samt teste programmer som jeg ikke ønsker å installere på min hovedmaskin. Har også testet andre OS som Linux og OS X (krever fikling). De som er så kjekt, er at man kan lage såkalte snapshots, så det er enkelt å rulle tilbake/nullstille en installasjon. Man kan også kopiere ut hele den virtuelle maskinen som backup. Når jeg bygde meg ny PC, tok jeg den gamle og konverterte til en virtuell maskin (også dette med et gratis program). Kjekt hvis man har en gammel installasjon man trenger, men maskinvaren er sliten eller bråkete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan får du en virtuell maskin?

 

En virtuell maskin er en datamaskin som kjøres virtuelt. Slike løsninger støtter de fleste operativsystem og gjør at du kan kjøre XP, Vista, Windows 7++ på wn maskin med feks Windows 8. Den virtuelle maskinen startes omtrent på samme måte som du vil starte et hvilket som helst annet program. Dette kan gjøres ved hjelp av Hyper-V (som er innebygget i Win8 men som må aktiviseres) eller VmWare, Begge disse er gratis men det finnes betal-versjoner av vmWare som blant annet gjør at du kan kjøre flere maskiner samtidig.

 

Jeg har selv kjørt Rome: Total war uten problemer på min Windows 8.1 og det er deilig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...