Gå til innhold

Denne PC-skjermen er like stor i høyden som i bredden


Anbefalte innlegg

Mulig jeg misforstår noe her, men høyere oppløsning betyr vel ikke at man får plass til mer på skjermen? Med mindre man har et operativsystem som ikke skalerer da.. (selv om jeg er enig i at oppløsningen burde være høyere)

 

Jeg kommenterte både høyere oppløsning og større størrelse, men høyere oppløsning i seg selv gir også en gevinst, inntil man når en grense hvor pikslene blir for små til å gi en ytterligere forbedring. Om OS'et skalerer eller ikke spiller liten rolle i den sammenhengen, du bestemmer jo selv hvor stor vinduene dine skal være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt å se litt vertikale piksler igjen.

 

TIl grafikk har spesielt 16:9 formatet gitt lite igjen i høyden.

 

Spesielt når man lager plakater i Photoshop har det vært trist å ha mindre effektiv arbeidsflate på nyere skjermer enn man hadde på de gode gamle Trinitronskjermene på 1600x1200 piksler på midten av 90-tallet.

 

 

Går vel an å vri de fleste skjermer om man har VESA-veggfeste ihvertfall, så kan den jo monteres vridd. Så da er det bare OS, driver eller software som må til for å snu skjermbildet. Noe jeg tipper har eksistert i en årrekke allerede.

Lenke til kommentar

 

Godt å se litt vertikale piksler igjen.

 

TIl grafikk har spesielt 16:9 formatet gitt lite igjen i høyden.

 

Spesielt når man lager plakater i Photoshop har det vært trist å ha mindre effektiv arbeidsflate på nyere skjermer enn man hadde på de gode gamle Trinitronskjermene på 1600x1200 piksler på midten av 90-tallet.

 

 

Går vel an å vri de fleste skjermer om man har VESA-veggfeste ihvertfall, så kan den jo monteres vridd. Så da er det bare OS, driver eller software som må til for å snu skjermbildet. Noe jeg tipper har eksistert i en årrekke allerede.

 

 

Det er jeg fullt klar over, har 4 skjermer med VESA-feste på pulten her.

A-serie ark har en aspektratio på ~14:10 (√2:1). En skjerm på 1:1 vil være ypperlig til plakatbruk.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at de laget én variant av ypperste IPS-kvalitet og én variant med TN-panel som er bedre på tekst.

 

(...)

 

Programmering: hadde vært mer behagelig med TN-panel, men er ellers topp.

(...)

 

Det eneste problemet er at de beste kodeskjermene er TN-paneler og de er plagsomme på høykant, ellers hadde jeg nok selv hatt tre stykk på høykant.

 

 

???

 

Her har jeg tydeligvis ikke fått med meg noe vesentlig, for dette er første gang jeg har hørt noe positivt om TN-paneler utover til gaming-bruk. Hos oss har det meste av TN-paneler sjefen har dratt gjennom bygget blitt forvist til bokhyllene på lageret fordi de (konkrete modellene) har vært skandaløst dårlige. De vi har hatt, framstiller alle farger, inklusive hvit og sort, som gradients selv når man sitter med nesa perfekt plassert foran skjermen, og har vært fullstendig ubrukelig til enkle oppgaver, som å se hvordan enkel HTML-side blir seende ut. Å måtte bruke tre slike, som gir en uperfekt innsynsvinkel, framstår for meg som grunn til å bytte jobb. Jeg har betalt mellom 1 og 2 tusenlapper ekstra hver gang for å unnslippe TN.

 

Det du sier er at TN-paneler (som da tydeligvis er bedre enn de vi har) er best, mer behagelig på tekst/programmering. Her føler jeg at jeg trenger å få utvidet min kunnskap, og få ryddet bort noen gamle fordommer.

 

Hvorfor er TN-paneler, etter din mening, bedre til tekst? Hvor lenge har det vært slik? Og gjelder det generelt for alle "populære" modeller?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Kunne gjerne tenkt meg en 30" skjerm i 4:3 formatet med 2560x1920 oppløsning jeg.

Count me in. Jeg hadde nok lagt inn en bestilling på 8.

 

 

Jeg skulle ønske at de laget én variant av ypperste IPS-kvalitet og én variant med TN-panel som er bedre på tekst.

 

(...)

 

Programmering: hadde vært mer behagelig med TN-panel, men er ellers topp.

(...)

 

Det eneste problemet er at de beste kodeskjermene er TN-paneler og de er plagsomme på høykant, ellers hadde jeg nok selv hatt tre stykk på høykant.

Her har jeg tydeligvis ikke fått med meg noe vesentlig, for dette er første gang jeg har hørt noe positivt om TN-paneler utover til gaming-bruk. Hos oss har det meste av TN-paneler sjefen har dratt gjennom bygget blitt forvist til bokhyllene på lageret fordi de (konkrete modellene) har vært skandaløst dårlige. De vi har hatt, framstiller alle farger, inklusive hvit og sort, som gradients selv når man sitter med nesa perfekt plassert foran skjermen, og har vært fullstendig ubrukelig til enkle oppgaver, som å se hvordan enkel HTML-side blir seende ut. Å måtte bruke tre slike, som gir en uperfekt innsynsvinkel, framstår for meg som grunn til å bytte jobb. Jeg har betalt mellom 1 og 2 tusenlapper ekstra hver gang for å unnslippe TN.

 

Det du sier er at TN-paneler (som da tydeligvis er bedre enn de vi har) er best, mer behagelig på tekst/programmering. Her føler jeg at jeg trenger å få utvidet min kunnskap, og få ryddet bort noen gamle fordommer.

 

Hvorfor er TN-paneler, etter din mening, bedre til tekst? Hvor lenge har det vært slik? Og gjelder det generelt for alle "populære" modeller?

 

Det forklarer jeg gjerne :)

 

TN-paneler finnes i likhet med IPS-paneler i mange kvaliteter. Den "prisnedgangen" vi har sett på IPS-paneler de siste par årene skyldes hovedsaklig at produsentene har laget dårligere IPS-panel og solgt disse billigere fremfor å gjøre kvalitets-IPS faktisk særlig billigere. Jeg tar det for gitt at du er inneforstått med at kvalitets-IPS er kongen på fargegjengivelse. Men det er likevel ikke slik som enkelte fremstiller det at TN er billigskjermer og IPS er litt dyrere kvalitetsskjermer. I dag finnes det billige lavkvalitetsskjermer av begge sorter, og fargemessig kan de beste TN-panelene i dag konkurrere med litt over middels IPS-paneler. Gode TN-paneler finner du stort sett kun fra Eizo og Nec (eks: EV2416W og i enkelte bærbare for bedriftsmarkedet. Fargekvalitetsmessig er disse ikke langt unna EV2436W, EV2736W, U2713HM osv. som alle har til felles at de er IPS med standardgamut og fargegradering, og derfor ikke gir noe betydelig fargemessig over et godt TN-panel. Ingen av disse er altså bilderedigeringsskjermer, da må du se på U2713H, U3014 eller SX2762W, men da snakker vi om en helt annen prisklasse med én gang. Standardgamutskjermene jeg nevnte over gir likevel enkeltfordeler over sammenlignbare TN, hovedsaklig god vertikal innsynsvinkel og mulighet for større oppløsninger. Når det gjelder horisontal innsynsvinkel så er gode TN-panel faktisk helt kurante, og overgår faktisk en rekke IPS-paneler til under 2000 kr (f.eks. Dells 24"). Eizo EV2416W som jeg nevnte er en god allround-skjerm som er god på det meste sammenlignet med sin prisklasse. Det er verdt å nevne at det kan være store forskjeller på modeller. F.eks. EV2315W er merkbart dårligere enn EV2416W på tross av at de ser relativt like ut i spesifikasjonene. EV2315W er mer på nivå med Dells matte TN-paneler.

 

De fleste som vurderer skjermer gjør det dessverre i butikker som Elkjøp, og da fremstår åpenbart lyssterke (og gjerne overeksponerte) IPS-paneler som "klarere" og "skarpere" farger. Blanke overflater på billige skjermer er gjerne med på å overdrive denne forskjellen og får TN-paneler til å se helt ræva ut. De som kan litt om skjerm vet at en riktig kalibrert skjerm eller TV (uavhengig av paneltype) ser mye mindre fargesprikende ut og ganske "kjedelig" ut og dermed lite innbydende for kjøpere. Sannheten er at etter du har kalibrert en god IPS-skjerm riktig vil den se langt mindre imponerende ut for folk flest, for fargepresisjon handler ikke om å vise alle rødtoner som knallrødt. En annen ting er at en kalibrert IPS-skjerm gjerne har justert ned kraftig lysstyrken og vil også på dette området nærme seg TN-panelene. Poenget er altså at de gode TN-panelene kommer ikke ille ut sammenlignet med over middels gode IPS-paneler, men selvsagt aldri i nærheten av presisjonen til dyre IPS-paneler. Hvis du er misfornøyd med fargene til EV2416W så legger du ikke på en tusenlapp til EV2436W, men et par til og går for et skikkelig IPS-panel ;)

 

Fenomenet med at IPS-paneler ikke er like gode som TN til å vise tekst handler om cellestrukturen til hver piksel. FlatpanelsDK beskriver det som en "krystaliserende overflate". Jeg vil beskrive det som små lyspunkter som skinner gjennom mellom pikslene, og når hodet flytter på seg kan brukeren se ulike punkter som gir en flimrende effekt. Det varierer hvor sensitive folk er for dette (akkurat som andre former for flimring), men det er åpenbart verre med trøtte øyne. Grunnen til at jeg beskriver dette som en utfordring for programmering er at det gjerne dreier seg om stirring på liten tekst, og det er eventuelt da det er merkbart. Ved bilderedigering, video, surfting på nettet osv. vil det ikke være et betydelig problem. I tillegg til dette har IPS gjerne en grumsete overflate ved lyse bakgrunner ("dirty screen"), så hvis jeg skulle kodet på IPS igjen ville jeg nok sterkt vurdert et mørkt fargetema.

 

Ble du noe klokere av dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den første delen av innlegget ditt er jo bare at "de beste TN-panlene kan være omtrent like gode som et dårlig IPS-panel", som jo forsåvidt er sant, men hvor relevant er det? Det vel greit å ha en noenlunde fair sammenlikning? Og at skjermer ofte ikke er kalibrert har jo ikke så mye med noe som helst å gjøre?

 

Essensen er vel uansett at det er en type aspekt ved IPS som noen ikke liker, og om man ellers har lave krav, så kan TN være bedre for de dette gjelder. (evt kan man vurdere andre teknologier, som feks VA-varainter.)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Fenomenet med at IPS-paneler ikke er like gode som TN til å vise tekst handler om cellestrukturen til hver piksel. FlatpanelsDK beskriver det som en "krystaliserende overflate". Jeg vil beskrive det som små lyspunkter som skinner gjennom mellom pikslene, og når hodet flytter på seg kan brukeren se ulike punkter som gir en flimrende effekt. Det varierer hvor sensitive folk er for dette (akkurat som andre former for flimring), men det er åpenbart verre med trøtte øyne. Grunnen til at jeg beskriver dette som en utfordring for programmering er at det gjerne dreier seg om stirring på liten tekst, og det er eventuelt da det er merkbart. Ved bilderedigering, video, surfting på nettet osv. vil det ikke være et betydelig problem. I tillegg til dette har IPS gjerne en grumsete overflate ved lyse bakgrunner ("dirty screen"), så hvis jeg skulle kodet på IPS igjen ville jeg nok sterkt vurdert et mørkt fargetema.

 

Ble du noe klokere av dette?

 

 

Ja, det vil jeg si. Hvite flater er ikke ensartede. Dette er effekter jeg har sett, men ikke visst var knyttet til IPS. Ser det kanskje spesielt når jeg flytter et hvitt vindu. Men jeg har tre forskjellige skjermer, og det er helt forskjellig på de tre. Acer-skjermen glitrer som en vampyr som ikke vet den skal brenne i sollys. Dirty whites har jeg imidlertid sett på mange typer skjermer, inklusive de gamle CRT-skjermene.

 

Vil mindre DPI (4K) påvirke "dirty screen"-problemstillingen?

 

Har for en del år siden hatt to dyrere flatskjermer som skulle være spesielt bra til farger/bilder, en NEC og en EIZO, men de var begge plaget med innbrenning. NEC'en vil jeg si ble helt ødelagt. Det verste tilfellet av innbrenning jeg har sett siden på åttitallet da jeg fikk en brukt monokrom tekstskjerm som fortsatte å vise hovedmenyen til firmaet som hadde eid den før.

Lenke til kommentar

OLED har vært "rett rundt hjørnet" i ti år nå, fremdeles har de en lang vei å gå på responstid…

 

Så vi må velge mellom skjerm med TN eller IPS penel de neste 10 åra også... Jeg kunne tenke meg en skjerm som er en blanding mellom mine Dell U2410 skjermer og Asus Rog Swift. Altså god innsynsvinkel, mest mulig riktige farger, sortnivå, lav responstid og 120/144 Hz. Må nok smøre meg med god tolmodighet tror jeg :p

Lenke til kommentar

 

Fenomenet med at IPS-paneler ikke er like gode som TN til å vise tekst handler om cellestrukturen til hver piksel. FlatpanelsDK beskriver det som en "krystaliserende overflate". Jeg vil beskrive det som små lyspunkter som skinner gjennom mellom pikslene, og når hodet flytter på seg kan brukeren se ulike punkter som gir en flimrende effekt. Det varierer hvor sensitive folk er for dette (akkurat som andre former for flimring), men det er åpenbart verre med trøtte øyne. Grunnen til at jeg beskriver dette som en utfordring for programmering er at det gjerne dreier seg om stirring på liten tekst, og det er eventuelt da det er merkbart. Ved bilderedigering, video, surfting på nettet osv. vil det ikke være et betydelig problem. I tillegg til dette har IPS gjerne en grumsete overflate ved lyse bakgrunner ("dirty screen"), så hvis jeg skulle kodet på IPS igjen ville jeg nok sterkt vurdert et mørkt fargetema.

 

Ble du noe klokere av dette?

Ja, det vil jeg si. Hvite flater er ikke ensartede. Dette er effekter jeg har sett, men ikke visst var knyttet til IPS. Ser det kanskje spesielt når jeg flytter et hvitt vindu. Men jeg har tre forskjellige skjermer, og det er helt forskjellig på de tre. Acer-skjermen glitrer som en vampyr som ikke vet den skal brenne i sollys. Dirty whites har jeg imidlertid sett på mange typer skjermer, inklusive de gamle CRT-skjermene.

 

Vil mindre DPI (4K) påvirke "dirty screen"-problemstillingen?

 

Har for en del år siden hatt to dyrere flatskjermer som skulle være spesielt bra til farger/bilder, en NEC og en EIZO, men de var begge plaget med innbrenning. NEC'en vil jeg si ble helt ødelagt. Det verste tilfellet av innbrenning jeg har sett siden på åttitallet da jeg fikk en brukt monokrom tekstskjerm som fortsatte å vise hovedmenyen til firmaet som hadde eid den før.

 

Bare så det er sagt, ulike flimmerproblemer kan eksistere på mange typer LCD-skjermer. Det er også drøssevis av skjermer som flimrer med baklys, både for CCFL men ennå mer for WLED og PWM-dimming.

 

Gjennomskinn av baklys mellom piksler kan bli bedre med 4K dersom avstanden mellom pikslene skaleres ned med pikselstørrelsen. Som du sikkert vet er ikke en piksel en jevnt lysende flate, og ulike panelgenerasjoner kan faktisk ha ulik utforming av subpiksler.

 

Så vidt meg bekjent har VA-paneler vært mest plaget med innbrenning, men at IPS også kan bli rammet. F.eks. Apples retina-skjermer har vært plaget i senere tid. Jeg tror dette handler mest om kvalitetskontroll på dagens paneler, og slike utfordringer blir større til mindre hver piksel er.

 

Om vi blir kvitt hele "dirty screen"-problematikken gjenstår å se. På billigskjermer har spesielt blåfargen blitt et større problem med bytting til billigere WLED-varianter. I tillegg spiller overflaten (coating) en stor rolle i kombinasjon med panel- og baklystype, coating kan gi kornete overflate ved jevne farger. Og til slutt vil jeg nevne panelet jevnhet, noe som til en viss grad kan kompenseres for (f.eks. noen dyre skjermer har slik funksjonalitet). Selve overgangen til 4K+ tror jeg ikke vil medføre noe positivt på dette området, derimot kundenes etterspørsel etter kvalitet kan gjøre noe med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

OLED har vært "rett rundt hjørnet" i ti år nå, fremdeles har de en lang vei å gå på responstid…

 

Har de? Jeg har fortsatt ikke sett noen faktiske målinger av responstid på OLED.

 

AtW

 

Jeg har alltid hørt nanosekund-påstander for OLED. Sony sine små "tv'er" fra et par år siden fikk vel bare skryt på alle punkter også.

 

Vet ikke hvordan samsungs amoled stiller her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...