Gå til innhold

Hva betyr det at et beløp er "reservert"?


NoisyPepper

Anbefalte innlegg

Når man betaler for en vare på nett, og beløpet blir reservert, betyr dette at nettbutikken trekker pengene rett før de sender varen, så du må passe på å ha dette beløpet på din konto frem til de gjør dette? Eller betyr det at pengene går ut fra kontoen / blir utilgjengelig for deg kort tid etter at man betaler?

 

 

Jeg avbestilte en vare, og kundeservice fortale meg at når varen ble kansellert, sendte de en melding til min bank med beskjed om å frigi reservasjonen, men jeg har ikke mottatt pengene tilbake, så jeg kontaktet min bank, og de har sagt at de ikke ser reservasjonen, som betyr at den har blitt slettet, og at beløpet er disponibelt på min konto, men så sier de også senere at har det aldri har gått ut noe beløp, så reservasjonen som lå der ble aldri trukket, så jeg skjønner ikke hva det menes med at penger blir reservert.

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At pengene er reservert betyr at de er gjort utilgjengelig for deg.

På samme måte som når du reserverer et bord på en restaurant så kan ingen andre komme og ta dette bordet. Det er akkurat det samme her. De er på kontoen din. Men de er ikke tilgjengelig for deg å bruke.

Så når de sender varen trekkes beløpet fra kontoen din og overføres til dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vises pengene på kontoen frem til de blir overført til butikk?

De vil stå under saldo, men ikke under disponibelt beløp.

 

 

Men pengene sto jo under disponibelt beløp før jeg bestilte varen, så hvis de ble flyttet til saldo som du sier, hvorfor har ikke pengene dukket opp under disponibelt beløp igjen?

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar

Jeg bestiller en vare, og pengene blir reservert. Dette betyr altså at det beløpet jeg betalte skilles fra mitt disponsibel beløp, og settes under saldo, og er ikke lengre tilgjengelig for meg å bruke, men jeg teknisk sett fremdeles eier dem frem til butikken sender varen og da trekker pengene? Så når jeg avbestiller varen, oppheves reserveringen, og naturligvis skal pengene havne tilbake under disponibel beløp?

Dette er min tolkning av situasjonen, og akkurat nå høres det ut som pengene har fursvunnet i systemet!

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar

SI at du har 10.000 kr disponibelt på din konto og så bestiller du en vare som koster 3.000 kr.

Da vil du fremdeles ha 10.000 kr som saldo på din konto, men siden du betaler med kort når du bestiller varen legges det en reservasjon på 3.000 kr, så ditt disponible beløp blir da 7.000 kr.

Når du nå har kansellert ordren vil reservasjonen forsvinne og ditt disponible beløp blir igjen 10.000 kr.

Lenke til kommentar

SI at du har 10.000 kr disponibelt på din konto og så bestiller du en vare som koster 3.000 kr.

Da vil du fremdeles ha 10.000 kr som saldo på din konto, men siden du betaler med kort når du bestiller varen legges det en reservasjon på 3.000 kr, så ditt disponible beløp blir da 7.000 kr.

Når du nå har kansellert ordren vil reservasjonen forsvinne og ditt disponible beløp blir igjen 10.000 kr.

 

Takk! Dette er nemlig dette jeg ville ha tak i. Det du nettopp sa er situasjonen min. Jeg betalte og avbestilte en vare på over 2700 kr, og har ikke fått disse tilbake under mitt disponsibel beløp, og driver å argumenterer frem og tilbake med banken.

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar

 

SI at du har 10.000 kr disponibelt på din konto og så bestiller du en vare som koster 3.000 kr.

Da vil du fremdeles ha 10.000 kr som saldo på din konto, men siden du betaler med kort når du bestiller varen legges det en reservasjon på 3.000 kr, så ditt disponible beløp blir da 7.000 kr.

Når du nå har kansellert ordren vil reservasjonen forsvinne og ditt disponible beløp blir igjen 10.000 kr.

 

Takk! Dette er nemlig dette jeg ville ha tak i. Det du nettopp sa er situasjonen min. Jeg betalte og avbestilte en vare på over 2700 kr, og har ikke fått disse tilbake under mitt disponsibel beløp, og driver å argumenterer frem og tilbake med banken.

 

Så ligger det fortsatt som reservert? Du kan bare gå inn og se på hva som ligger på kontoutskriften ang trekk de siste ukene, så ser du penger inn og ut. Det er butikken som må fjerne reservasjonen hvis den ligger der fortsatt.

Lenke til kommentar

 

 

SI at du har 10.000 kr disponibelt på din konto og så bestiller du en vare som koster 3.000 kr.

Da vil du fremdeles ha 10.000 kr som saldo på din konto, men siden du betaler med kort når du bestiller varen legges det en reservasjon på 3.000 kr, så ditt disponible beløp blir da 7.000 kr.

Når du nå har kansellert ordren vil reservasjonen forsvinne og ditt disponible beløp blir igjen 10.000 kr.

 

Takk! Dette er nemlig dette jeg ville ha tak i. Det du nettopp sa er situasjonen min. Jeg betalte og avbestilte en vare på over 2700 kr, og har ikke fått disse tilbake under mitt disponsibel beløp, og driver å argumenterer frem og tilbake med banken.

 

Så ligger det fortsatt som reservert? Du kan bare gå inn og se på hva som ligger på kontoutskriften ang trekk de siste ukene, så ser du penger inn og ut. Det er butikken som må fjerne reservasjonen hvis den ligger der fortsatt.

 

 

24. september, den dagen jeg bestilte varen, bestilte jeg andre varer også, så under "Ut fra konto" på kontoutskrift vises kun beløpet til den andre varen (jeg avbestilte den tredje). Men er ikke dette for varer som faktisk er trukket? Den andre varen har jeg mottatt, så da er den selvfølgelig betalt. Jeg kommer ikke lengre enn til 30. oktober, man må vel vente til neste måned før man kan se gjeldende, tydeligvis...

Jeg har under "Mine transaksjoner" fra 30. oktober kalkulert mitt disponsibel beløp med alt av penger som har kommet inn og ut frem til 19. november, og regnet ut akkurat det samme beløpet som jeg har på min konto nå. Jeg skulle vell hatt over 2700 kr i overskudd hvis jeg fikk dem tilbake. Jeg vet med meg selv at jeg ikke har fått pengene tilbake, jeg har gått og ventet på dem disse 16 dagene (kundeservice sa det tar normalt 3-10 dager å oppheve reserveringen).

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar

Er det fremdeles 2700 mindre på disponibelt beløp enn på saldo?

 

Tror ikke jeg har samme instillinger som deg. Jeg har noe som heter "Disponsibel saldo" og "Bokført". Disse har jeg aldri forstått, beløpene er nesten alltid på trynet. Jeg utførte noen overføringer i stad som var mer enn det som er forskjellen som vises mellom "Disponsibel saldo" og "Bokført". "Bokført" har mindre enn "Disponsibel saldo" nå.

Lenke til kommentar

 

 

Så da stemmer det jo? Du får jo ikke tilbake penger du ikke har betalt. De fjerner bare en reservasjon.

 

Stemmer hvordan da?

 

Beløpet ble jo aldri trukket, så du får jo ikke penger tilbake som du ikke har betalt.

 

 

Kan du forklare hvordan du har kommet frem til den oppfatningen med tanke på at min situasjon er slik som det eksempelet du skrev i ditt første innlegg? Kontoutskrift beviser kjøp, varen jeg avbestilte var egentlig ikke et kjøp ettersom pengene egentlig ikke var trukket, men har vært på reservasjon, og ikke faktisk betaling, som kontotskrift viser.

Jeg har aldri sagt at pengene ble trukket, bare at de har gått ut av disponsibel beløp og havnet på et mellomsted på vent, kalt saldo, men jeg ser ikke hvordan det er forskjell på å reservere og faktisk trekke penger, de forsvinner fremdeles ut av hendene på deg, billedlig fortalt. Dette er første gang jeg avbestiller en vare uten å motta penger tilbake. Jeg forstår ikke hva som er annerledes denne gangen.

Lenke til kommentar

Du har vel ikke blitt tatt fra noen penger, men de har blitt satt på "vent" til ordren ble sendt, men siden du avbestilte før dette så ble de gjort tilgjengelig for deg igjen. Dette synes ikke på din kontoutskrift i det hele tatt, da pengene aldri har skiftet eiere. Hvis du har 2.700 kr mindre på kontoen din nå, så vil du se det på kontoutskriften din med en transaksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...