Gå til innhold

Hva betyr det at et beløp er "reservert"?


NoisyPepper

Anbefalte innlegg

Du har vel ikke blitt tatt fra noen penger, men de har blitt satt på "vent" til ordren ble sendt, men siden du avbestilte før dette så ble de gjort tilgjengelig for deg igjen. Dette synes ikke på din kontoutskrift i det hele tatt, da pengene aldri har skiftet eiere. Hvis du har 2.700 kr mindre på kontoen din nå, så vil du se det på kontoutskriften din med en transaksjon.

 

De har ikke blitt tilgjengelig igjen! Det er det jeg har sagt hele tiden. Hvorfor forteller du meg om kontoutskrift? Jeg skrev jo i siste innlegg at kontoutskrift viser kjøp, og at bestillingen aldri var et kjøp, men en reservasjon. Jeg skrev også i et annet innlegg at jeg hadde regnet ut mitt disponsibel beløp fra 30. oktober, den dagen jeg ble informert av kundeservice at avbestillingen var blitt bekreftet, og alle penger som hadde kommet inn og ut frem til 19. november, og regnet ut akkurat det samme beløpet som jeg har på min konto nå. Hvis pengene hadde kommet inn mellom 30. oktober og 19. november, hadde jeg hatt et overskudd på over 2700 kr under mitt disponsibel beløp.

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du misforstår oss.

Det bokførte beløpet på din konto vil aldri endres om en sum kun blir reservert. Det bokførte beløpet vil være det samme som før reservasjonen, og vil derfor også være den samme som både før og etter reservasjonen om reservasjonen fjernes.

 

Den eneste måten å se at noe er blitt reservert, er at ditt disponible beløp er lavere, men avhengig av banken så varierer det hvordan man ser dette.

 

Om du ikke har noen reservasjoner, skal disponibelt og bokført beløp være det samme.

 

Uansett: En reservasjon som ikke blir trukket, fjernes automatisk etter noen dager, uavhengig av om butikken fjerner reservasjonen eller ikke. Dette ligger i automatikken på din konto/bank. Det kan ikke stå reservert lenger enn dette. Ettersom reservasjonen ble gjort 30. oktober, skal den være fjernet for lenge siden, så lenge beløpet ikke ble trukket. Hvis beløpet ble trukket, vil du se dette som en transaksjon under kontoutskrift eller siste transaksjoner i nettbanken. Finner du ingen transaksjon der, er ikke pengene trukket og reservasjonen opphevet, slik at du har alle de pengene du skal ha.

 

Spørsmål: Er ditt bokførte beløp det samme som ditt disponible beløp pr. dags dato? Hvis nei, har du andre reservasjoner?

Endret av Molekylet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv har jeg vært i situasjon der reservert beløp blir stående over en uke da dette er noe Apple gjør når de skal ha inn en vare på reklamasjon. Fikk da beskjed om at det ble satt et "hold" på kortet mitt og at dette ble fjernet med en gang det ble bekreftet gyldig reklamasjon. Noe av samme mekanikken er det vel når en registrerer kortet i det en sjekker inn på hotell..

Lenke til kommentar

Når man betaler for en vare på nett

 

 

Du kunne egentlig bare skrevet "når man betaler med kort", for det er i hovedsak det samme opplegget om du betaler med BankAxept-kortet ditt på Rimi eller om du bruker Visa/MC på Amazon.

 

De ulike kortnettverkene overfører det som skal betales på litt ulike tidspunkt. BankAxept gjør det 2-3 ganger i døgnet, Visa og Mastercard et par ganger i uka. I mellomtida vil butikken forsikre seg om at du ikke bruker opp pengene du har lovet dem ved å betale med kortet, så de ber om en reservasjon på kontoen din inntil de har mottatt pengene. I de fleste tilfellene reserverer de det beløpet du har handlet for, men i noen spesialtilfeller reserverer de en fast sum, f eks hvis du reserverer hotellrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...