Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp til "nybygd" maskin


Anbefalte innlegg

Maskinen tok kvelden etter lynnedslag. Gikk til innkjøp av ny strømforsyning, nytt hk og prossesor. Nå får jeg "blå" skjerm når jeg prøver å installerer windows 7, se vedlagt screenshot. Noen som kan guide meg på rett vei?

 

Er det fortsatt maskinvare (minne, harddisk) som er problemet? Skjermkortet er plukket ut da jeg tror det også har feilet, pga svart skjerm på første oppstart. Har kun 1 minnemodul inne i maskinen nå...

 

Kjøpt ny strømforsyning: cooler master g750m

Kjøpt nytt HK: Gigabyte Z97X gaming 3 lga 1150

Kjøpt ny prossesor: intel core i5 4690k

Gammelt minne: ddr3 xms3 corsair

Gammel ssd harddisk

post-204907-0-54485000-1416154420_thumb.jpg

Endret av need4spedd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Windows starter ikke i det hele tatt.

2. Bios er satt opp slik at cd rom starter som første valg ja..

3. Når jeg starter med windows cd i laster den inn fra cden instalsjonsmaterialer men den stopper opp underveis. Da trykker jeg på av knappen på maskinen og det er da jeg får denne feil beskjeden.

4. Skal kjøre memtest nå, må bare finne en gammel pc for å brenne filen på...

Lenke til kommentar

Ja denne feilmelingen er meldig om at windows på grunn av et eller annet ikke får startet. Så mest sannsynlig så er det en feil enten i det lagrede dataene på harddisken, eller med hardiske i seg selv. Som flere har nevnt så ville jeg testet å installere windows på nytt (med en inkludert formattering av harddisk før start). Det er jo dog en sannsynlghet at ssd har fått seg en verre kilevink enn dette sånn at den må byttes ut, men start iallefall med å installere alt på nytt, om dette fungerer YEY.

 

Ut fra denne feilmeldingen så er det ikke noe problem med minnet, så en kan jo håpe at det har klart seg. kan jo også anbefale et overspenningsvern for videre bruk som sikrer maskinen fremover så du slipper dette i den nærmeste fremtid igjen. For eksempel: https://www.komplett.no/apc-essential-surge-arrest/308810

Lenke til kommentar

Så du mener altså at et vern til 170 kroner er raskt nok til å redde hardwaren din? Hmm har mine tvil. Jeg ville heller stolt på en dyr PSU da. De fleste i dag har strøm via bakkenett, og da har man i prinsippet vern. Elektrikere og automatikere jeg snakker med sier at sånne padde-vern ikke har så mye for seg iallfall.

 

For de stakkarene som har luftstrekk og sitter som sistemann på linja, så tviler jeg sterkt på at det vernet vil gjøre noe nytte for seg.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Så du mener altså at et vern til 170 kroner er raskt nok til å redde hardwaren din? Hmm har mine tvil. Jeg ville heller stolt på en dyr PSU da. De fleste i dag har strøm via bakkenett, og da har man i prinsippet vern. Elektrikere og automatikere jeg snakker med sier at sånne padde-vern ikke har så mye for seg iallfall.

 

For de stakkarene som har luftstrekk og sitter som sistemann på linja, så tviler jeg sterkt på at det vernet vil gjøre noe nytte for seg.

Her snakker jeg om personlige erfaringer så kan jo ikke garantere hva som fungerer for denne personen... Jeg vet bare at dette har reddet meg og bekjente, da før bruk av dette har blitt tatt og hvor det ikke har blitt tatt etter bruk av dette. (hvor andre ting har røket) men om du mener at det ikke fungerer så kan jo dette være ren tilfeldighet da. ;)

Lenke til kommentar

Hei har du regulert volten på minnet det skal være 1,65 v på disse brikkene ?Du må sette dette manuelt i bios da nyere brikke sett på hk har lavere volt :)

Da er minnet justert fra 1.53 til 1.656v i bios:)

 

Memtest er kjørt, har testet med 1 minnebrikke til å begynne med. Den oppdaget ingen feil på minne:)

 

Har 2 harddisker, en ssd harddisk som Windows er installert på og en vanlig harddisk som har kun bilder o.l på.

Prøver nå å starte maskinen med Windows CDen i. Installasjonen starter med å laste inn filer.. Men den stopper fortsatt opp til meg. Får da svart skjerm med markøren som blinker i venstre øverste hjørne. Trykker så et trykk på startknappen på kabinettet, da får jeg denne blåskjermen.

 

Har prøvd med ssd hardisken kun innkoblet og den andre kun innkoblet under installasjonen men får samme blåskjerm..

 

Har dere noen andre gode tips?:)

Lenke til kommentar

Hvor i installasjonen stopper det?

Er det en kjøpt utgave av windows, eller en ISO/Rip?

 

Har du kjørt drevene dine (SSD/HDD) opp på en annen maskin for å bekrefte at disse fungerer?

 

Edit: Og kan du fritt leke i BIOS? Det kræsjer ikke før du begynner med windowsinstallasjon? Ser du SSD og/eller HDD i BIOS? Og har du oppdatert BIOS?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kjøpt utgave av Windows.

 

Helt i starten av installasjonen under innlasting av filer (se bilde). Får da svart skjerm med blinkende markør, se bilde.

 

Har ikke fått testet harddisker. Har ikke noe å teste dem opp mot...

 

Mulig dumt som, men finnes det ikke et program ala Memtest som kan teste harddisken fra oppstarten? Eller fått formatert en harddisk fra oppstart?

post-204907-0-08810400-1416241565_thumb.jpg

post-204907-0-46372700-1416241579_thumb.jpg

Endret av need4spedd
Lenke til kommentar

Les manualen din vedr oppdatering av BIOS.

http://download.gigabyte.asia/FileList/Manual/mb_manual_ga-z97x-gaming3_e.pdf

 

Last ned korrekt fil fra hjemmesidene til ditt HK.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4966#bios

 

For mer diagnostikk i forkant av windowsinstallasjon så kan du lage en ubuntu usb stick vel.

http://askubuntu.com/questions/317241/can-i-use-ubuntu-to-diagnose-hard-drive-or-ram-problems-in-windows

 

Edit:

Du kan også lage en bootbar stick med Kaspersky. Se om du får noe nytte av det.

http://support.kaspersky.com/viruses/rescuedisk

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...