Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Jeg vil ha tv. Å se film/serier på en pc ødelegger filmen/serien fullstendig for min del. Film skal sees på en større skjerm, helst med et godt anlegg. PC/nettbrett er til nød greit på buss/og eller ferie. Til nød. For min del er det definitivt ikke verdt det jeg sparer på å ikke ha tv.

 

Videre betaler jeg allerede en liten sum til Get gjennom borettslaget. Dette er utenfor min kontroll. Jeg betaler litt ekstra for en HD PVR boks. Men siden jeg liker å ha NRK og et knippe andre kanaler synes jeg det er helt greit. Men det meste ser jeg via Netflix, Google osv gjennom Chromecast. Kona derimot ser mye på diverse tv-kanaler. Det samme gjør ungene, selv om Netflix der også står for majoriteten av innhold tror jeg.

Hva med å sette opp en lydløs media-PC. Da kan du jo snuse på NrK-Internett, gjennom en nettleser. Eller hva med å ta i bruk den nettleseren du måtte ha i en eller annen media-boks.

Kjøp deg en PS4 elns. :wee:

 

Har PS4. Ungene bruker den til Netflix på et annet rom. Ellers er den lite i bruk. Den er absolutt ikke lydløs og generelt dårlig egnet som media-PC. Chromecast har større nytteverdi (for streaming) og brukes daglig.

 

Ellers har jeg vurdert media-PC mange ganger. Har litt lyst på en liten NUC eller tilsvarende, men foreløpig kobler jeg bare opp laptop med HDMI. Gjør nøyaktig det samme, men ikke like estetisk.

 

Uansett ville det ikke fjerne behovet for TV.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

"En annen fordel med 4K-TV-er er at «vanlig» HD-materiale, slik som blu-ray-filmer og Netflix-innhold, ser bedre ut på et 4K-panel. 1080p-video ser rett og slett skarpere ut på en 4K-skjerm enn en 1080p-skjerm."

 

BARE tull!

Det er heller motsatt.

javel? Upscaling har alltid gitt bedre kvalitet om det gjøres skikkelig. Hva har endret seg? AtW

 

 

Det er bare markedsførings prat fra Samsung å også nevnt i mange tester. I tillegg har jeg testet det selv da jeg hadde HU8505.

 

Men jeg håpte det selv må jeg innrømme! :)

 

 

 

 

HD content and Blu-ray movies are reproduced with great details and look fantastic, but do not expect the 4K panel to improve detailing through upscaling. That is a marketing story.

http://flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1399869663

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

 

Forståelig det. Du kjenner ikke meg og hva slags apparat jeg har. Det som henger igjen er jo en skuffelse fra kjøpet jeg gjorde den gang. Når det etterhvert gikk opp for meg hva HD-ready var, altså 1080i istedetfor 1080p. Og det andre jeg har nevnt. Men, slik er det gjerne med ting man kjøper.

 

Jeg har noen år på nakken, og vet at man må regne med noen skuffelser her og der. Noen ganger synes man gjerne at man har brukt for mye tid på forundersøkelser også, selv om det ofte er en fordel om en kan og evner å lete etter de viktigste forskjellene som kan ha betydning for en.

 

Det aller største som jeg nok vil merke med et evt. nyinnkjøp, er hvor vanvittig mange ekstra tommer jeg kan skaffe meg :wee: (mye vil ha mere)

Huh, trodde faktisk at hd-ready bare var 720p,men det inkluderer jo også 1080i å. Viser jo bare hvor forvirrende en del betengelser er og er et godt poeng at ting burde ha bedre navn. For eksempel ha blitt markedetført med 720p, 1080i og 1080p. Man hadde sluppet en del forvirring da. Derfor jeg konsekvent bruker 4k og ikke UHD, selv om det ble den offisielle betegnelsen(?). Det er mer beskrivende med 4k.

 

 

For ikke å glemme hvor mye enklere det er å uttale 4K.

 

Uh.. U.. Uhh.. Uh.. UHD (skulle jo tro jeg stammer) :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

HD content and Blu-ray movies are reproduced with great details and look fantastic, but do not expect the 4K panel to improve detailing through upscaling. That is a marketing story.

http://flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1399869663

 

 

 

Hva med dette med at 1080p vises med 4 piksler (ideelt sett) på en 4K-skjerm. Det gir jo større flate for øyet å fange den nye og større "samarbeidspikselen". Blir ikke ting klarerer eller evt. tydeligere da?

 

Blir det så tydelig at man ser firkantene som 1080p er bygget opp av, altså om det finnes en nedside med dette?

 

Skjermflaten er jo ellers relativ lik i antall tommer, så man får jo skviset inn flere piksler på samme flate. Jeg vil tro det normalt er en fordel, dersom øyet er i stand til å se disse nyansene.

Lenke til kommentar

G: Jeg tipper det er bare positive effekter. De 3 sub-pikslene RGB som hver piksel av Full-HD filmen vises på blir "delt opp" til 12 sub-piksler på en 3840*2160 skjerm og gir dermed jevnere farge ut over pikselens flate.

 

Avhengig av elektronikken kan de 4 pikslene brukes smartere enn å bare vise det samme. Interpolering og oppskarping (oppskalering) kan forbedre inntrykket ytterligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

javel? Upscaling har alltid gitt bedre kvalitet om det gjøres skikkelig. Hva har endret seg? AtW

 

Vet ikke jeg, har sett et par store 4k paneler som sendte fotball og film i SD, og kan ikke huske sist jeg har sett så elendig bildekvalitet, må vel være fra en eller annen 352 × 288 .mpeg fil på en 15" CRT i år 2000.

 

Lenke til kommentar

er det slik at tver har andre navn i andre land? nor jeg prøver å søke etter tester på google. så finner jeg så lite. noen som vet om jeg må bytte på noen tall/bokstaver?

 

Ikke uvanlig at større kjeder (Elkjøp f.eks) har sine egne varianter av modeller. Det er veldig kjekt å ha når man har prisgaranti... Da er det bare å peke på at det ikke er nøyaktig samme modell konkurrenten selger.

Jeg ser også at Dustin Home iblant er eneste forhandler av en del modeller jeg har kikket på.

 

Som oftest er det siste bokstaven som er lagt på tror jeg. Men modellbetegnelsene har blitt veldig forvirrende synes jeg.

Lenke til kommentar

 

 

javel? Upscaling har alltid gitt bedre kvalitet om det gjøres skikkelig. Hva har endret seg? AtW

 

Vet ikke jeg, har sett et par store 4k paneler som sendte fotball og film i SD, og kan ikke huske sist jeg har sett så elendig bildekvalitet, må vel være fra en eller annen 352 × 288 .mpeg fil på en 15" CRT i år 2000.

 

 

 

Kan det være hardware'n som ikke henger med i svingene / beregningene som må til for å få presentert 4K hurtig nok? Husk at fotball gjerne er noe av det mer krevende du kan servere en skjerm. Ballen flyr fort, og kameraføringen panorerer til tider noe grusomt fort.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

"En annen fordel med 4K-TV-er er at «vanlig» HD-materiale, slik som blu-ray-filmer og Netflix-innhold, ser bedre ut på et 4K-panel. 1080p-video ser rett og slett skarpere ut på en 4K-skjerm enn en 1080p-skjerm."

 

BARE tull!

Det er heller motsatt.

javel? Upscaling har alltid gitt bedre kvalitet om det gjøres skikkelig. Hva har endret seg? AtW

 

 

Det er bare markedsførings prat fra Samsung å også nevnt i mange tester. I tillegg har jeg testet det selv da jeg hadde HU8505.

 

Men jeg håpte det selv må jeg innrømme! :)

 

 

 

 

HD content and Blu-ray movies are reproduced with great details and look fantastic, but do not expect the 4K panel to improve detailing through upscaling. That is a marketing story.

http://flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1399869663

 

 

Markedsføringsprat fra samsung? Upscaling har eksistert i "ummelige tider"; og lenge vært brukt for å øke kvaliteten.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

"En annen fordel med 4K-TV-er er at «vanlig» HD-materiale, slik som blu-ray-filmer og Netflix-innhold, ser bedre ut på et 4K-panel. 1080p-video ser rett og slett skarpere ut på en 4K-skjerm enn en 1080p-skjerm."

BARE tull!

Det er heller motsatt.

 

javel? Upscaling har alltid gitt bedre kvalitet om det gjøres skikkelig. Hva har endret seg? AtW

Det er bare markedsførings prat fra Samsung å også nevnt i mange tester. I tillegg har jeg testet det selv da jeg hadde HU8505.

 

Men jeg håpte det selv må jeg innrømme! :)

 

 

 

 

HD content and Blu-ray movies are reproduced with great details and look fantastic, but do not expect the 4K panel to improve detailing through upscaling. That is a marketing story.[/size]

http://flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1399869663

Markedsføringsprat fra samsung? Upscaling har eksistert i "ummelige tider"; og lenge vært brukt for å øke kvaliteten.

 

AtW

Jepp. Alle tester viser at det ikke er noen forskjell.

Mener du at seriøse flatpanels Ikke har peiling?

 

Les denne også: http://www.rtings.com/info/4k-and-1080p-resolution-upscaling-explained

 

Enda en test: http://www.rtings.com/reviews/tv/lcd-led/samsung/hu8550

For min del ble også SD sendingene dårligere enn hva de gjorde på 1080p tven. Det kan jo også ha litt med at dette faktisk kun er andre generasjons 4k tver.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

 

Jeg skal altså kjøpe meg en 4K-TV, når en vanlig Full HD-TV kan vise det nøyaktig samme innholdet like godt?

Hvis du ennå ikke ser den utrolig mye bedre kvaliteten på alt materiale som 4k-panelet leverer i forhold til "Full HD-TV", vil jeg absolutt anbefale en synstest hos optiker...
Hvor? Null forskjell.

http://www.rtings.com/info/4k-and-1080p-resolution-upscaling-explained

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Jepp. Alle tester viser at det ikke er noen forskjell.

Mener du at seriøse flatpanels Ikke har peiling?

 

Les denne også: http://www.rtings.com/info/4k-and-1080p-resolution-upscaling-explained

 

For min del ble også SD sendingene dårligere enn hva de gjorde på 1080p tven. Det kan jo også ha litt med at dette faktisk kun er andre generasjons 4k tver.

Så at Flatpanels ikke ser effekten av oppskalering på Samsung HU8500, betyr etter din mening at:

 

- Det Flatpanels ikke ser finnes ikke

- Det Flatpanels ikke ser er fasit for denne TV-en

- Det Flatpanels ikke ser er fasit for alle Samsung-TVer også

- Det Flatpanels ikke ser er fasit for alle andre TVer også

 

?

 

Husker du debatten om god vs dårlig oppskalering fra DVD til 1920*1080 i sin tid? At det var opplevd forskjell på oppskaleringsalgoritmer, selv i doble blindforsøk?

 

Oppskalering fungerer bra for både video og stillbilder, men det må gjøres på en god måte. Med fungere bra mener jeg ikke at det på magisk vis skal oppstå flere reelle detaljer enn det kildematerialet tilbyr, men at den opplevde kvaliteten får et løft via kunstig tilførte detaljer. Som alltid når vi diskuterer foto, video, lyd og kunst, er det opplevelsen som teller, ikke spesifikasjonslista. Om de ekstra detaljene er kunstig tilførte eller ekte spiller i praksis liten rolle så lenge de gir en god opplevelse.

Lenke til kommentar

 

Jepp. Alle tester viser at det ikke er noen forskjell.

Mener du at seriøse flatpanels Ikke har peiling?

 

Les denne også: http://www.rtings.com/info/4k-and-1080p-resolution-upscaling-explained

 

For min del ble også SD sendingene dårligere enn hva de gjorde på 1080p tven. Det kan jo også ha litt med at dette faktisk kun er andre generasjons 4k tver.

Så at Flatpanels ikke ser effekten av oppskalering på Samsung HU8500, betyr etter din mening at:

 

- Det Flatpanels ikke ser finnes ikke

- Det Flatpanels ikke ser er fasit for denne TV-en

- Det Flatpanels ikke ser er fasit for alle Samsung-TVer også

- Det Flatpanels ikke ser er fasit for alle andre TVer også

 

?

 

Husker du debatten om god vs dårlig oppskalering fra DVD til 1920*1080 i sin tid? At det var opplevd forskjell på oppskaleringsalgoritmer, selv i doble blindforsøk?

 

Oppskalering fungerer bra for både video og stillbilder, men det må gjøres på en god måte. Med fungere bra mener jeg ikke at det på magisk vis skal oppstå flere reelle detaljer enn det kildematerialet tilbyr, men at den opplevde kvaliteten får et løft via kunstig tilførte detaljer. Som alltid når vi diskuterer foto, video, lyd og kunst, er det opplevelsen som teller, ikke spesifikasjonslista. Om de ekstra detaljene er kunstig tilførte eller ekte spiller i praksis liten rolle så lenge de gir en god opplevelse.

 

 

Greia er jo at oppskaleringen ikke gjøres på en så bra måte at det synes enda. Det er jo heller ikke så rart med tanke på at 4k kom i fjor.

 

Hadde oppskaleringen gjort blurays bedre ville jo dette vært nevnt i alle tester, men det er heller motsatt. Alle poengterer at det ikke er noen forskjell.

Den kunstige skarpheten som blir lagt til har blitt nevnt flere steder, og det gir ingen forskjell i bildekvaliteten.

 

Jeg har selv hatt en 4k tv og testet mot samsung f8000 og ser ingen forskjell. F8000 er i tillegg mye bedre på SD sendinger vs 4k tven. Så for den vanlige bruker er det bortkastet med 4k tv om de allerede har en bra 1080p tv.

 

Men tviler ikke på at det blir bedre om noen år.

 

Her kan du se en annen test: http://www.digitalversus.com/tv-television/samsung-ue65hu8500-p20131/test.html

 

"With relatively little Ultra HD content out there, you'll have to make do with the TV's upscaling function for the time being. Indeed, Samsung's "Quadmatic Picture Engine" promises a UHD-quality viewing experience with Full HD content such as Blu-ray discs. On paper, that sounds pretty impressive, but as is often the way, it's not quite so impressive in reality. Predictably, the gain in quality isn't that amazing. The upscaling function basically just uses digital effects to intensify and accentuate colours and the edges of objects to give an added impression of sharpness. It's by no means capable of adding more actual detail to a Full HD image."

 

Hadde dette vært så bra så ville nok tester vært litt mer positive angående dette.

Men om du synes det er forskjell så er jo det bare bra for din del.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

"En annen fordel med 4K-TV-er er at «vanlig» HD-materiale, slik som blu-ray-filmer og Netflix-innhold, ser bedre ut på et 4K-panel. 1080p-video ser rett og slett skarpere ut på en 4K-skjerm enn en 1080p-skjerm."

BARE tull!

Det er heller motsatt.

javel? Upscaling har alltid gitt bedre kvalitet om det gjøres skikkelig. Hva har endret seg? AtW

Det er bare markedsførings prat fra Samsung å også nevnt i mange tester. I tillegg har jeg testet det selv da jeg hadde HU8505.

 

Men jeg håpte det selv må jeg innrømme! :)

 

 

 

 

HD content and Blu-ray movies are reproduced with great details and look fantastic, but do not expect the 4K panel to improve detailing through upscaling. That is a marketing story.[/size]

http://flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1399869663

Markedsføringsprat fra samsung? Upscaling har eksistert i "ummelige tider"; og lenge vært brukt for å øke kvaliteten.

 

AtW

Jepp. Alle tester viser at det ikke er noen forskjell.

Mener du at seriøse flatpanels Ikke har peiling?

 

Les denne også: http://www.rtings.com/info/4k-and-1080p-resolution-upscaling-explained

 

Enda en test: http://www.rtings.com/reviews/tv/lcd-led/samsung/hu8550

For min del ble også SD sendingene dårligere enn hva de gjorde på 1080p tven. Det kan jo også ha litt med at dette faktisk kun er andre generasjons 4k tver.

 

 

 

Dette er en TV, jeg snakket om upscaling generelt, hvorfor insisterer du på at dette handler om upscaling-algoritmen som er innebygd i en konkret TV-modell? Den første lenken din baserer seg på ekstremt primitiv upscaling, og sier lite. Hva med noe som er basert på lanczos eller bicubic?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

"En annen fordel med 4K-TV-er er at «vanlig» HD-materiale, slik som blu-ray-filmer og Netflix-innhold, ser bedre ut på et 4K-panel. 1080p-video ser rett og slett skarpere ut på en 4K-skjerm enn en 1080p-skjerm."

BARE tull!

Det er heller motsatt.

javel? Upscaling har alltid gitt bedre kvalitet om det gjøres skikkelig. Hva har endret seg? AtW

Det er bare markedsførings prat fra Samsung å også nevnt i mange tester. I tillegg har jeg testet det selv da jeg hadde HU8505.

 

Men jeg håpte det selv må jeg innrømme! :)

 

 

 

 

HD content and Blu-ray movies are reproduced with great details and look fantastic, but do not expect the 4K panel to improve detailing through upscaling. That is a marketing story.[/size]

http://flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1399869663

Markedsføringsprat fra samsung? Upscaling har eksistert i "ummelige tider"; og lenge vært brukt for å øke kvaliteten.

 

AtW

Jepp. Alle tester viser at det ikke er noen forskjell.

Mener du at seriøse flatpanels Ikke har peiling?

 

Les denne også: http://www.rtings.com/info/4k-and-1080p-resolution-upscaling-explained

 

Enda en test: http://www.rtings.com/reviews/tv/lcd-led/samsung/hu8550

For min del ble også SD sendingene dårligere enn hva de gjorde på 1080p tven. Det kan jo også ha litt med at dette faktisk kun er andre generasjons 4k tver.

 

 

 

Dette er en TV, jeg snakket om upscaling generelt, hvorfor insisterer du på at dette handler om upscaling-algoritmen som er innebygd i en konkret TV-modell? Den første lenken din baserer seg på ekstremt primitiv upscaling, og sier lite. Hva med noe som er basert på lanczos eller bicubic?

 

AtW

 

 

HU8500 er jo toppmodellen. Om upscaling hadde vært så fantastisk der burde det hvertfall vært nevnt i tester. Når toppmodellen ikke gjør det, gjør hvertfall ikke 8200,7500,6900,7200 det med tanke på at hu8500 har større cpu og flere funksjoner.

 

Samsung var bare ett eksempel, da det er Samsung som selger best. Men har ikke sett at det har vært nevnt som noe revolusjonerende i tester av sony eller lg tver heller, bortsett fra at de gjør en god jobb.

 

Du kan jo heller vise til tester der det faktisk står at det blir bedre da om du er så uenig? Jeg kommer jo med masse linker der jeg backer opp min påstand.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Nikkor: Det er du som påstår at oppskalering på generelt grunnlag bare er tull og at det heller et motsatt (at oppskalering gir dårligere resultat). Din påstand, din bevisbyrde. At hele bevisgrunnlaget ditt hviler på en enkelt nettsides test av en enkelt TV-modell høres rimelig syltynt ut, selv om du nå har funnet en nettside til.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...