Gå til innhold

FEATURE: – Windows Phone er jo genialt


Anbefalte innlegg

[...]

 

[...]

 

 

Tror jeg bruker tiden min på noe mer fornuftig enn denne gradvis kjedeligere diskusjonen. Jeg vet jo allerede hva jeg liker. Jeg sier ikke at WP er perfekt, og det er elementer i Android som er dypt savnet, men ikke nok til at jeg ikke foretrekker WP.

 

Lykke til videre til dere begge. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg er en av dem som har vært utsatt for Microsoft sitt misbruk av markedssituasjonen. Noe du åpenbart ikke har følt på kroppen selv. Dette betyr ar jeg gjenkjenner Microsoft sin strategi, og kaller en spade for en spade. Kall det et horn i siden om du vil.

 

Hvilken strategi er det du kjenner igjen? Det at de putter alle sine tjenester på alle plattformer?

 

Om du reagerer slik på Microsofts historie så skjønner jeg ikke hvordan du i dag kan bruke Google sine produkter da de ligner med på gamle Microsoft enn det dagens Microsoft ligner på gamle Microsoft.

 

 

Jasså? Kan du konkretisere litt hvordan du mener Google likner mer på gamle microsoft enn dagens MS likner på det? (Teknologisk og markedsstrategi)

 

AtW

 

 

Microsoft var tidligere svært opptatt av å holde sine produkter på sine plattformer. Office ble for eksempel bare gitt ut på Windows og OSX.

 

I dag er de mest opptatt av at folk skal ha tilgang til Microsofts produkter på alle plattformer. Office "touch" kom f.eks. først på IOS, nå kommer det på Android, og til slutt kommer det til Windows.

 

Andre produkter som for eksempel Smartglass, Skype, Lynq osv er også tilgjengelig overalt. Selv små plattformer som Amazons FireOS blir støttet av Microsoft. Videre har de f.eks. lagt inn støtte for Dropbox i Office. Microsoft har for eksempel flere apper i IOS sin appstore enn både Google og Apple selv.

 

Google har tidligere sagt noe ala "jo mer folk bruker våre produkter jo bedre er det for oss". Men de nekter altså å gjøre noe som helst for sine brukere på Microsoft sine plattformer. I tillegg til å ikke utvikle apper gjør de også andre ting for å sabotere WP, som f.eks. da de blokkerte alle WP-brukere fra å bruke Google maps i nettleseren.

 

Google var før mest opptatt av å gjøre sine produkter tilgjengelig for alle.

Microsoft var før mest opptatt av å beskytte sine plattformer/monopol, i tillegg til at de utnyttet disse monopolene på ulovlig vis.

 

Google er i dag mest opptatt av å beskytte sine plattformer/monopol, i tillegg til at de utnytter disse monopolene på ulovlig vis.

Microsoft er i dag mest opptatt av å gjøre sine produkter tilgjengelig for alle.

 

Nå kan en selvfølgelig si at dette bare skjer pga Microsoft ikke lenger har den dominante plattformen, men det endrer ikke på det faktum at dette faktisk skjer.

Endret av Zicozz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du snakker som en sann Microsoft evangelist. Tror du på deg selv? Vekk meg den dagen Microsoft lar meg kjøre office på linux desktop, du vet , den plattformen hvor de har makt nok til å kødde med. Ja skype hadde en anstendig linuxklient, inntil de ble oppkjøpt av microsoft. Blir spennende å se hvor lenge det tar før de fucker opp minecraft. Office ble kun nettopp tilgjengelig på android, og hvis du hadde visst hva du snakket om ville du visst at dette er et krampeaktig forsøk på å holde dominans i markedet. Microsoft tjener tross alt mer penger på office enn windows. For android har wps office blitt et så godt alternativ (prøv det, så kan vi fortsette diskusjonen igjen) at det nå truer melkekua til microsoft. Hva tror du vil skje når verden finner ut at de kan gjøre det de trenger på wps office?

 

Kanskje du kan dele med oss hvilke svin google har på skogen, helst med noen detaljer.

Lenke til kommentar

Skulle Linux bli noe stort så hadde selvfølgelig Microsoft kommet med sine tjenester også til den plattformen, slik de har gjort med iOS og Android.

 

Det skal og sies at bruker du Linux har du sannsynligvis hardware'n som trengs for å kjøre Windows og dermed få en full støtte for Microsoft sine tjenester. Det samme kan ikke sies om produkter med Android og iOS, hvor operativsystem er bestemt på forhånd og ikke mulig å bytte av brukeren.

 

Jeg er glad for å kunne bruke de Microsoft-produktene jeg bruker på alle store plattformer. På min stasjonære Windows, og mine bærbare iOS- og Android-enheter. Jeg synes det er veldig skuffende at Google totalt boikotter Windows Phone, som selvfølgelig er et bevisst forbrukerfiendtlig valg for å holde konkurrenten nede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft tvinger selv alle til å kode opp mot sine proprietære løsninger. Heldigvis finnes prosjekter som Qt som gjør tilpasningsjobben for deg. Når det gjelder android sitt api, så er det fritt for alle å implementere, så android applikasjoner kjøres eksemøelvis på Sailfish.

 

Office støtten på android satt langt inne, og har neppe med noe annet å gjøre enn at microsoft måtte. Hvis du har fått med deg historien rundt ooxml, så vet du at office er et lock-in verktøy i god gammel stil. Microsoft i dag har langt å gå før de er i nærheten av åpenheten til google.

Lenke til kommentar

Du snakker som en sann Microsoft evangelist. Tror du på deg selv? Vekk meg den dagen Microsoft lar meg kjøre office på linux desktop, du vet , den plattformen hvor de har makt nok til å kødde med. Ja skype hadde en anstendig linuxklient, inntil de ble oppkjøpt av microsoft. Blir spennende å se hvor lenge det tar før de fucker opp minecraft. Office ble kun nettopp tilgjengelig på android, og hvis du hadde visst hva du snakket om ville du visst at dette er et krampeaktig forsøk på å holde dominans i markedet. Microsoft tjener tross alt mer penger på office enn windows. For android har wps office blitt et så godt alternativ (prøv det, så kan vi fortsette diskusjonen igjen) at det nå truer melkekua til microsoft. Hva tror du vil skje når verden finner ut at de kan gjøre det de trenger på wps office?

 

Kanskje du kan dele med oss hvilke svin google har på skogen, helst med noen detaljer.

 

Er da langt ifra noen Microsoft evangelist, og det er ikke snakk om å tro på meg, men å se på hva de to selskapene faktisk gjør og selv trekke konklusjoner basert på dette.

 

Ja, Office ble nettopp tilgjengelig på Android, men den nye touch versjonen er fortsatt ikke tilgjengelig på Windows/WP, og det er ikke ett krampeaktig forsøk på å holde dominans, det er aktivt arbeid med å gjøre sine produkter tilgjengelig på alle plattformer hvor det er behov for det.

 

Personlig å mener jeg at det ikke er noe poeng for Microsoft i å utvikle Office for Linux, da Linux-brukere gjerne er folk som uansett ikke ønsker å bruke Microsoft sine produkter.

 

Jeg har allerede gitt deg eksempler på hva Google har gjort de siste årene, men kan jo også legge til da de nektet å oppdatere sin Sync-klient for Outlook med en påstand om at det rett og slett var umulig for de å lage en som var kompatibel med Microsofts nye Click-to-Run for så å plutselig snu helt om og lanserte en sync klient?

Lenke til kommentar

Microsoft kunne laget egen sync klient, slik thunderbird gjorde. At microsoft bruker activesync som er beskyttet slik at vi alle må betale royalties for syncing sier vel alt om hvor feil du vurderer situasjonen. Siden når har Microsoft implementert syncing mot exchange for noen?

Lenke til kommentar

Forøvrig, det har vært behov for office på linux i årtier. Faktisk er det den viktigste hindringen for offentlig sektor å rulle ut linux. Bare eksisterende brukerbase vil være meget god butikk for microsoft dersom vi kun ser på office isolert (altså ser bort fra innelåsing). "Et par prosent av verdens desktoper"*lisenspris-portekostnader="et regnestykke du bør være i stand til å konkludere på"

Lenke til kommentar

Når du først nevner desktopmarkedet og mangel på Office i Linux , så er det nok bare en av flere grunner til at Linux ikke er mere utbredt på Desktop enn det er.

 

Jeg har selv prøvd meg på Linux, sist for ca 5-6 år siden.

Siden jeg ikke gamer kunne sikkert Linux ha funket for meg.

 

En av grunnene til at jeg ikke giddet mere var at programmene der ikke passet meg.

Innenfor foto var det Gimp man måtte bruke.

Det var bare det at jeg ikke kunne fordra Gimp. Sannsynligvis det mest grusomme programmet jeg noensinne har vært borti.

I Windows har man programmer som f.eks Photoshop , Paint.net ( gratis , burde absolutt kommet en Linux versjon ) FastStone ( også det er gratis )

 

Videoredigering i Linux var vel nærmest ikke eksisterende på den tiden.

 

 

Lenke til kommentar

Dette blir OT, men kort svar. Gimp er greit, men har mangler. En naturlig plass å starte er Digikam, som holder for mange. Så kan du titte på Darktable. For gimp type redigering foretrekker jeg Krita. Videoredigering er greit dekket med kdenlive og lightworks. Men som sagt OT. Fakta er at mangel på office (og microsoft sine office formater) har vært største hinder for offentlig sektor. Dette gjelder ikke bare offentlig sektor, men i offentlig sektor er det tallrike eksempler som beviser påstanden. Med dagens brukermasse er det også trivielt å konkludere med at en linux port er lønnsomt for office som isolert produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...