Gå til innhold

FEATURE: – Windows Phone er jo genialt


Anbefalte innlegg

I løpet av disse artiklene dere har gjort med å bytte teknologiplattform, er det noen som faktisk har byttet etter at tvangen er over?

 

Vi har hatt tre kavalkader, foreløpig er det kun Jørgen som har byttet:

http://www.tek.no/artikler/siste_uke_som_mac-bruker/102978

 

Niklas ga opp Linux:

http://www.tek.no/artikler/fire_uker_som_linux-bruker/104882

 

Og Espen begynte ikke å bruke nettbrettet som sin eneste arbeidsmaskin, noe som kanskje var litt mye å håpe på :)

http://www.tek.no/artikler/kommentar-gi-meg-dine-beste-android-tips/133970

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått meg en Nokia 930 for noen dager siden. Det er min første Windows Phone, har kun hatt Android smart-telefoner før. Jeg klarer ikke komme på noe jeg savner av apper.

Vil anbefale 6snap til snapchat, selv om mangelen på push er irriterende er dette en meget god snapchat klient. #1 Toolkit er veldig fin, linjal/kompass/vater/tidtaker/lommelykt og mer i en pakke, genial :)

Lumia appene som Beamer og Refocus er fine, samt Office, Office Lens og Office Remote.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har vært igjennom det som er av alternative nettlesere for WP og har landet på UC Browser. Den passer hvertfall min måte å surfe på - jeg bruker mange faner og trenger kjapp tilgang for å bytte mellom dem og lukke dem. Standardkalenderen har måttet vike for Chronos. Den gir bedre oversikt og synk'er fint mot Outlook.com. Gjøremålslisten Task synk'er også fint mot Outlook og tar vare på kategoriene. Videre bør disse nevnes: PushPin, Papyrus, Podcaster, OfficeLens, PhotoBeamer, HereCityLens, Dashboard PDA...

Lenke til kommentar

Synes det er bra gjort av "testobjektet" å være såpass objektiv. Jeg er rett og slett imponert. :)

 

Nei, Windows 8(.1) og WP er langt fra perfket perfekt, men det samme gjelder også alternativene.

 

 

 

I tillegg har WP en meninghet som er ganske slitsom :)

Tull. Ikke mer slitsom enn andre fanatikere.

Egentlig tror jeg WP-menigheten er den minst slitsomme. :D

"They are the underdog, and they know it."

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er mer enn nok apper til Windows Phone, nevner i fleng: Wimp, VG, NRK TV og radio, Facebook, 6tag, WhatsApp, SAS, NSB billett, Ruter billett, Ruter tidtabell ( «Reis kollektivt» er for øvrig bedre) + utallige andre reise-, radio-, trenings-, helse- og bilde/kamera-apper. For ikke å glemme de overlegne kartappene Here og kontorappene i Office.

Eksempelvis Dagbladet har ikke tatt seg råd til å lage WP-app, men for denne type apper man evt. skulle savne; det er bare å legge en snarvei til nettsiden på startskjermen i Windows Phone, fungerer like raskt !

Generelt kan man lure hvorfor det lages så mange apper i alle mulige sammenhenger når gode mobilversjoner av nettsider nå kan tilpasse seg type skjerm og enhet. Skandiabankens nettside er et godt eksempel: Jeg bruker mobilversjonen av denne på min Lumia 1020, og den fungerer perfekt ! Har også fått bekreftet fra Skandiabanken at det ikke er noe bankens apper for iOS og Android kan gjøre som mobilbanken ikke kan.

Konklusjon: Frykten for manglende apper i Windows Phone er totalt overdrevet. Har brukt WP i lang tid, og er svært godt fornøyd, spesielt etter at WP 8.1 kom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

«iPhone 6 er slank, glatt og elegant. Lumia 930 er firkantet, tjukk og har et utseende bare en mor kan elske. Fargevalget er gyselig - spy grønn bakside, med matchende spy grønt grensesnitt. Denne tjukkasen vinner ingen designpriser.»

? Skulle Lumia 930 ha samme utsende?

? Man glemmer fort tykkelsen på iPhone 4.

? At du valgte grønn er jo et valg ikke må ha

? Har et utseende bare en mor kan elske (det er ikke rart at det finns mobbere)

? Designpriser: The Lumia 930 looks just as a Lumia should ? vibrant colours, a striking display and three capacitive touch keys beneath the display (although Microsoft is now allowing for on-screen touch keys). The bezel around the display provides the perfect frame for the colourful and very personal Live Tiles interface, with a range of accent colours offering additional customisation options.

If there?s one thing that is striking about the Lumia 930 (at least on the Orange variant we had), it?s the rear cover. Over the past few years, Nokia?s range of Lumia devices have all centred on being different and offering vibrant colours including Bright Orange and Bright Green on the Lumia 930. Nokia have always known how to make good hardware and a design language that began with their first Windows Phone, the Lumia 800, has blossomed into stylish devices that stand out from the crowd.

«Men hvor er appene?»

«Jeg har utelatt å nevne noe veldig viktig - elefanten i rommet, om du vil. Og den møter du så snart du starter opp Windows Store. Mens Apples App Store og Google Play er som bugnende, grønne hager av spennende apper, minner Windows Store meg mest om en nedslitt, glemt bakgård»

? Det er over 300 000 apps. Det så si at du har lett igjennom alle disse på få dager. Tvilsomt.

? At det er en nedslitt, glemt bakgård. Er vel igjen nedlatende og mobbing av alle de som legger ned mange timer på å lage apper. Søker jeg på appen NSB så får jeg opp appen NSB. Dette tror jeg du gjør i de andre butikkene også. Jeg tror ikke den står der med spindel vev og gjemt bak en rusten sykkel.

? Du er ikke konkret i kritikken din bare sier at sånn er det. (Hva mangler?)

«Men det er allikevel ingen tvil om at Windows Phone målt i app-utvalg er lysår bak konkurrentene.»

? Man kan si at det ikke er like mange apper som i andre butikker. Men når du skal komme med en kritikk, er den ikke balansert som du gjør når du kritisere iPhone.

? Når du besøker en butikk, så er de jo faktisk ikke butikken som lager alt den selger det er det leverandører som gjør. Under disse er det mange under leverandører som oftest. De som har store butikker men mange varer kan de jo være vanskelig å finne riktig vare i forhold til en som er mindre.

«På mange måter skjønner jeg app-utviklerne. Det er tungt nok å måtte vedlikeholde to versjoner av alle apper, om du ikke skal få en tredje plattform å tenke på. Det samme virker å være konsensus hos nettutviklerne, som stilltiende har utelatt å teste nettsidene sine i mobile Internet Explorer»

? Du kan jo forstå det men det kan ikke jeg. Jeg er oppvokst med at det er kunden/brukeren som har rett til å velge. Her mener du at det er Leverandøren som har rett til å velge plattform for kunden og derav velge at kunden skal kjøpe et produkt kunden muligens ikke vil ha eller har råd til (i ditt tilfelle er det utvikleren.). Som kan være en under leverandør av appen. Dette kjenner vi vel igjen i andre land som for eksempel Nord Korea.

? Det er jo faktisk utviklingsverktøy som kan lage basis kode til alle plattformer. Så vedlike holdet blir mindre.

? Det at dere har en dårlig internett side for Windows Phone og Windows 8.1 MUi. Er vel det jeg også vil si er dårlig av et internett tidsskrift. Så derfor bruker jeg ikke denne siden annet en når jeg er på pc. Tap av klikk.

«Jeg skjønner app-utviklernes skepsis godt. Ingen har råd til å drive veldedighet i denne bransjen. Men ved å følge sine egne snevre interesser, er de i ferd med å kvele en nysatsning som virkelig kunne fått fart på utviklingen av smarttelefonen. Google og Apple trenger en utfordrer, noen som kan luve truende over dem, og lokke kundene med et alternativ. Et duopol der Apple forsyner seg med de rikeste kundene, og Google stikker av med resten, er ingen tjent med.»

? Som sakt over så skjønner ikke jeg leverandøren. Det er jo viktig å kunne levere til alle kunder og det kan man enkelt hvis man velger riktig utvikler. Man for heller ikke nye kunder hvis man ikke legger det til rette. Å ute lukke en kunde er et tapt salg.

 

«Jeg har veldig lyst til å trykke Lumia 930 til brystet. Den er kanskje ikke den vakreste mobiltelefonen verden har sett, men i ekteskapet skal jo utseendet være det første du slutter å tenke på. Og til hverdags, der gir Lumia meg mye av det jeg har savnet i iPhone: En helt unik startskjerm, god batteritid og lav nok pris til at jeg kan skifte den ut hvert år om jeg vil.

Jeg liker Windows Phone, og jeg liker det at Microsoft tør å tenke nytt. Samtidig er det vanskelig å sentrere livet mitt rundt et operativsystem som ikke engang har nettbanken min. Som serverer meg dårlige kloner av apper, og halvtygde nettsider. Og som er så lavt på verdens prioriteringsliste at det må kjøpe sine venner.

Windows Phone har potensialet til å bli noe stort, men akkurat nå er det bare en liten frosk i dammen. En frosk som vil kreve mye godvilje og tålmodighet.

Jeg vet ikke om jeg orker bryet.

Jeg bare håper noen andre gjør det.»

? Du tar fram mange gode sider her og det er viktige sider. Når du bruker Mobil telefonen med smarte funksjoner(Ja der et jo det det er ). Hva bruker du oftest på denne:

o Jeg bruker den som et kommunikasjons verktøy. Her er det tilgengelig het som teller.

? Må ha lenge batteri tid

? Må kunne ringe med og motta telefoner

? Må kunne sende SMS/MMS

? Må kunne bruke sosiale medier (her der det mange å velge i, men de som utelukker meg bruker jeg ikke. Kommer jeg ikke inn på en pub så velger jeg andre)

? Må kunne lese eposten min

? Mine kontakter med all info

? Mine kalender med mulig het for å se og legge til møter avtaler

o Må kunne se hvor mye klokka er og hvilken dato/ ukenummer og dag det er.

o Må kunne ta bilder med den og vise bilder.

o Må kunne høre på musikk og se på video

o Må kunne lese internett sider

o Må kunne søke på nette

o Må kunne se hvordan være/ blir

o Må kunne spille spill på den

o Må ha kart med gps

o Må kunne kommunisere med andre enheter

o Bør ha mobil bank tilgang(men her bør man kunne velge selv)

o Bør ha tilgang til nytte apper(men her bør man kunne velge selv)

? Jeg ser at de aller fleste mobil telefoner med smart funksjoner, som selges i dag kan gjøre dette. Så hva er forskjellen da. Leverandøren av telefoner tilbyr ganske likt. Men de som er tilbydere av apper og tjenester. Mange av disse er fraværende og tjener ikke folket men gjemmer seg bak telefon leverandørenes butikker + de aller fleste journalister som deg skriver negativt og ikke riktig. Plus at dere ikke tar det opp negativt at for eksempel Snapchat. Ikke lager apper til alle telefoner og nettleser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kontorappene i Office gjør ikke ting spesielt bedre på en WP enn med Hancom Office på Note 4, syntes nå jeg. Here Maps har jeg og på Android, så det er heller ikke noe stort pluss.

 

Jeg liker viewfinderen til Nokia Camera, dog, den digger jeg.

 

 

For min del er det ikke nødvendigvis apps jeg sliter med på WP, selv om jeg hadde likt å kunne bruke Chromecast med WP8 ift Plex mm. Håper det kommer. Det er småting som man reagerer på i ny og ne. Feks å få tilgang til filene på enheten. Laste ned filer telefonen ikke nødvendigvis kan kjøre. Slike småting som til sammen gjør at jeg alltid føler det er noe som mangler hele veien med WP8.

Ut over eget ønske om å multitaske bedre, såklart, men det er det jo få mobiler som gjør bra uansett, så det er ikke en WP-ting nødvendigvis. Dog kunne den funksjonen absolutt vært forbedret.

 

 

that began with their first Windows Phone, the Lumia 800

Eventuelt med N9, som kom før Lumiaen...

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Jeg har en Nokia Lumia 1020 og jeg er meget godt fornøyd med den!

 

Jeg har installert i tillegg til IE, Maxthon Browser.

 

Jeg har også HERE Maps (Foreløbig brukt i Norge, Sverige, Finland, England, Tyskland, Italia, Østerrike og Ukraina). I tillegg så har jeg Norgeskart/MoreMaps og Google Maps. Hvor offisielt den siste er kan diskuteres. Men who cares, teddybares.

Jeg savner riktig Kommunekartappen som funker på android og IOS.

 

Hvis man er ute og flyr, så har man jo Flights med samtlige avganger og ankomster på norske flyplasser. SAS appen har man . Er man på andre europeiske flyplasser så kan man jo bruke Airport browser som strengt funker ganske greit.

Flightradar24 er jo snedig liten app, for den som er interessert i slikt.

I tillegg til MSN vær så har man jo appene Frost og Forecast. Som begge kan vise vær fra yr.no

 

GeoPhoto som viser hvor i verden dine bilder er tatt. Riktig hvis du har skrudd på gpsen når du tok bildet med mobilen. GPSInfo har man også en app for.

 

Hjelp 113 GPS appen fra Norsk Luftambulanse har man jo. Veldig praktisk hvis du skulle komme ut for en ulykke eller lignende

 

Instaweather (Pro) er jo veldig smart å ha.

 

Hotels.com har jo en app som funker greit også

 

Mobilbank får man hvis man har DNB, Sparebank 1 eller lignende.

 

NRK TV har man. TV2 Sumo har man også.

 

Shazam er jo veldig fin å ha. Speedtest er jo også grei å ha., foruten Spotify osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående hvilke nettlesere/OS folk bruker (og de IT-ansvarlige overvåker): hvorfor stoles det så mye på den? Jeg sitter ikke på Linux 64-bit selv om statistikken deres sier det. Jeg vet også at WP blir registrert som IOS eller OSX.

 

Edit: og diskusjon.no er helt ubrukelig på Android dersom du ikke lar nettleseren tvinge frem de heslige mobilsidene. Nettsider som begynner på "m." burde forbys i denne responsive tidsalderen.

Endret av IT-guy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

IT-guy: jeg er faktisk enig. Problemet MITT er at i Chrome på mobilen tror den at jeg har parkinsons, og vil automatisk zoome inn området rundt en link dersom jeg klikker på en link, for at jeg skal være HELT sikker på at jeg trykte rett.

 

Dermed blir det faktisk ofte enklere med mobilversjoner. Jeg må få fjernet den der automatisk zoom funksjonen, skulle nesten tro jeg hadde en 3.5" skjerm slik den daller med meg, men på en 5.7" er det null stress å bruke fullverdige nettsider. Chrome bør innse det.

 

Men vet ikke helt hva du skulle frem til ift ubrukelighet på Android?

 

While on the subject; EN ting har IE gjort MYE bedre enn safari og chrome og de fleste; adresselinja på bunnen, ikke øverst. SÅ ENORMT mye mer praktisk, spesielt på Chrome der du sveiper på adresselinja for å endre tab. Om ikke som default, gi oss i alle fall valget...

Lenke til kommentar

Sorry, men nei, de flisene er stygge som f... i seg selv, og det gjør ting bare enda verre at de flasher informasjon over alt.

 

Microsoft har forsøkt seg med dynamisk innhold på skjermen helt siden Internet Explorer 4 kom med "Active Desktop". Det var noe skit den gang og det er fremdeles noe skit. Masete, skrikende, batterisugende.

 

Et diskré "pling", et lite diskré tall ved ikonet, og i høyden et banner-varsel (for meldinger og kalenderavtaler) holder i massevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry, men nei, de flisene er stygge som f... i seg selv, og det gjør ting bare enda verre at de flasher informasjon over alt.

 

Microsoft har forsøkt seg med dynamisk innhold på skjermen helt siden Internet Explorer 4 kom med "Active Desktop". Det var noe skit den gang og det er fremdeles noe skit. Masete, skrikende, batterisugende.

 

Et diskré "pling", et lite diskré tall ved ikonet, og i høyden et banner-varsel (for meldinger og kalenderavtaler) holder i massevis.

Den instillingen ha de mest hardbarka Nokia fanboysa til Symbian også. :wallbash:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Lumia 800 og 1020 i 2 år nu og har bara hatt 2 problemer med dem. Ett problem er at det er ikke mulig a ta opp samtaler i Windows 8.x på grunn af blokkering fra Microsoft. Detta er største ulempen med Windows phone operativssystemet.

Andra problemet som jeg har hatt med Lumia er Izettle app som ikke finns for Lumia. Jeg driver med noe som jeg må ha betalt for og ville bruke Izettle terminalen. Men der som jeg har et fast salgssted kjøpte jeg en Huawei android (4.3) mobil til a bruke der og kan jo si at heldigvis trenger jeg ikke a bruke den til noe uten Izettle og samtaler. Når man kommer fra WP ser man snart at Android os er mer komplisert og vanskelig a bruke.

 

Men ellers funker Lumia og WP veldig bra. I dag er 100% af mitt nettbruk i gjennom 4G på Lumia 1020. Jeg har ingen fastlinje eller mobilt bredband men ubegrensat databruk fra min mobilleverandør og det funkar bedra en noe som jeg har hatt før.

 

Og det er fremtiden at alle mobilbrukere har sitt privat internettmodem i lommen i mobilen. Det er egentlig også fortiden for detta har vært mulig fra 3G var tatt i bruk. Men det er begrensing af databruk fra mobilleverandørene som står i vejen for detta. Teknologien funker bra men dem som leverer den til forbrukere står i vejen for at den kan benyttes på riktig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...