Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer en BMW i3 - Økonomiske erfaringer?


Anbefalte innlegg

Jeg mister mest sannsynligvis jobben min på nyåret - tenkte derfor å begynne planleggingen av en liten økonomisparing.

 

Jeg har idag en dieselbil med 26mnd gjenstående garanti, og flere bilforhandlere har sagt seg villige til å gi meg 260.000kr i innbytte for den.

Har ingen heftelser på bilen og ser da mitt snitt i både å gå litt i + på kontoen min (i3 selges ny ifra 249.000kr) og i tillegg spare en del på årsavgifter og dieselutgifter.

 

Jeg har sendt ut tilbudsforespørsler på demobil/bruktbil til forskjellige forhandlere idag og venter spent. Håper på å få en i3 med litt utstyr, lett brukt, til rundt 200.000kr eller mindre. Da kan jeg ha en liten bufferkonto.

 

Hva tenker dere om denne måten å spare litt penger på? Bommer jeg helt?

Jeg vet at det ikke er lønnsomt å selge en 3år gammel bil, men i dette øyeblikk føler jeg at jeg må se litt bort i fra dette langsiktige tapet, og heller tenke et år av gangen....tap er det uansett..

 

Det lønner seg vel å få denne handelen overstått i løpet av 2014, slik at jeg slipper å betale 2 årsavgifter?

 

Tusen takk for hjelp og tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du bør ta med i betraktningen er hvor mye du kjører i dag, og hvor mye du kommer til å kjøre hvis/når du mister jobben. Pendler du i dag? Hvis du kjøper en elbil til 200-250 lapper, er det fortsatt en del kapital bundet opp i en bil, til tross for et begrenset verditap. Da bør behovet for en slik bil være tilstede. Hvis ikke kan du like gjerne kjøpe en noe eldre japsebil til 50.000, og dermed spare en hel del mer penger.

 

Til slutt ville jeg heller gått for en e-Golf, som er den eneste elbilen i sin prisklasse som faktisk ser ut som en bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ok, takk! Jeg skal sjekke ut E-golf.

Jeg har nok litt sprø smak, og liker faktisk utseendet på i3. Dessuten er startprisen på en nybil i3 veldig god synes jeg, og får meget gode anmeldelser.

 

Jeg kjører ikke mye. 27.000 på nesten 3 år. Men jeg er likevel opptatt av bil-garanti, men dette er kanskje noe jeg bør slå frameg?

Jeg leser og hører at det ikke er lønnsomt i alle tilfeller å kjøpe en eldre bil til 50.000 fremfor å kjøpe ny med garanti....men dette har vel mer med flaks eller uflaks å gjøre..

 

hmmm...

 

Jeg kjører riktignok frem og tilbake til Gardermoen 3-4 ganger i året. reiser en del og er opptatt av at rekkevidden på el-bilen skal rekke hit en vei, minst....Det er 16-17 mil fra der jeg bor, og helt i grenseland for en i3...

Lenke til kommentar

Våg noe nytt, i3 ser for så vidt spennende nok ut. e-Golf ser ut som en.... Golf. Et "friskt" utseende som du deler med kun 100 000 andre nordmenn....

 

Det er vel heller ingenting på tester som så langt sier du bør holde deg unna i3.

 

Jepp :)

Av el-biler synes jeg helt klart i3 virker som den mest spennende av de.

Prismessig og er den imponerende. Jeg kommer ikke til å gå for noe særlig ekstrautstyr. Vil bare ha en trygg og sikker nybil til en så rimelig penge som mulig.

Jeg må bare sørge for å få til dette innen 31.desember, eller må jeg betale årsavgiften på den gamle bilen også..slik jeg har forstått det..

 

Så er det økonomiske sparetiltaket da.

Dette virker mer og mer som en lur/logisk ting å gjøre. Jeg kunne gått for en gammel bil til en fjerdedel av prisen ja, men jeg føler at sparetiltakene må gjøres litt her og litt der, og det er ikke sikkert det er noen bedre butikk i å kjøpe gammelt og billig.

 

Jeg vurderer faktisk leasing av en i3 og jeg..

Er leasing mulig med el-bil, eller får man så dårlig leasingavtaler, grunnet usikkert bruktmarked, at dette ikke er vanlig?

Ved leasing ville jeg ihvertfall fått buffret opp økonomien skikkelig det første året, eller kanskje 2 år, og leasing er jo blitt kjent som en "ok" ting å gjøre, om man går for 3 år.

Lenke til kommentar

 

 

Våg noe nytt, i3 ser for så vidt spennende nok ut. e-Golf ser ut som en.... Golf. Et "friskt" utseende som du deler med kun 100 000 andre nordmenn....

 

Det er vel heller ingenting på tester som så langt sier du bør holde deg unna i3.

Jepp :)

Av el-biler synes jeg helt klart i3 virker som den mest spennende av de.

Prismessig og er den imponerende. Jeg kommer ikke til å gå for noe særlig ekstrautstyr. Vil bare ha en trygg og sikker nybil til en så rimelig penge som mulig.

Jeg må bare sørge for å få til dette innen 31.desember, eller må jeg betale årsavgiften på den gamle bilen også..slik jeg har forstått det..

 

Så er det økonomiske sparetiltaket da.

Dette virker mer og mer som en lur/logisk ting å gjøre. Jeg kunne gått for en gammel bil til en fjerdedel av prisen ja, men jeg føler at sparetiltakene må gjøres litt her og litt der, og det er ikke sikkert det er noen bedre butikk i å kjøpe gammelt og billig.

 

Jeg vurderer faktisk leasing av en i3 og jeg..

Er leasing mulig med el-bil, eller får man så dårlig leasingavtaler, grunnet usikkert bruktmarked, at dette ikke er vanlig?

Ved leasing ville jeg ihvertfall fått buffret opp økonomien skikkelig det første året, eller kanskje 2 år, og leasing er jo blitt kjent som en "ok" ting å gjøre, om man går for 3 år.

Jeg har hørt at leasing på elbil ikke "går" pga da får man ikke momsfordelen eller noe slikt. Hvorvidt det stemmer eller ikke har jeg ikke info om. Men jeg blir nok raskt rettet på om det ikke er slik:-)

Lenke til kommentar

ok, takk! Jeg skal sjekke ut E-golf.

Jeg har nok litt sprø smak, og liker faktisk utseendet på i3. Dessuten er startprisen på en nybil i3 veldig god synes jeg, og får meget gode anmeldelser.

 

Jeg kjører ikke mye. 27.000 på nesten 3 år. Men jeg er likevel opptatt av bil-garanti, men dette er kanskje noe jeg bør slå frameg?

Jeg leser og hører at det ikke er lønnsomt i alle tilfeller å kjøpe en eldre bil til 50.000 fremfor å kjøpe ny med garanti....men dette har vel mer med flaks eller uflaks å gjøre..

 

hmmm...

 

Jeg kjører riktignok frem og tilbake til Gardermoen 3-4 ganger i året. reiser en del og er opptatt av at rekkevidden på el-bilen skal rekke hit en vei, minst....Det er 16-17 mil fra der jeg bor, og helt i grenseland for en i3...

 

Å kjøpe en bil til 50 000 kr vil "alltid" være mer lønnsomt. Går den til helvete noe som svært sjelden "bare skjer" så kjøper du en ny bil til 50 000 kr og har likevel ikke tapt mye mer enn verditapet på en ny bil etter ett drøyt år. Du kan gjerne heller gjøre slik i 10-20 000 kr klassen, da sparer du penger.

 

Det er langt over grensen... GLEM det, regn med 7-10 mil på vinteren og 11-14 mil på sommeren.

 

Er du opptatt av garanti så kjøp heller en Kia Soul Electric, synes den ser bedre ut enn alle andre elbiler og har 7 års garanti. Den koster også bare 200 000 kr splitter ny... regn med litt mer.

 

http://www.kia.com/no/modeller/soul-electric/

 

 

Har ingen heftelser på bilen og ser da mitt snitt i både å gå litt i + på kontoen min (i3 selges ny ifra 249.000kr) og i tillegg spare en del på årsavgifter og dieselutgifter.

 

Jeg har sendt ut tilbudsforespørsler på demobil/bruktbil til forskjellige forhandlere idag og venter spent. Håper på å få en i3 med litt utstyr, lett brukt, til rundt 200.000kr eller mindre. Da kan jeg ha en liten bufferkonto.

 

Hva tenker dere om denne måten å spare litt penger på? Bommer jeg helt?

 

 

Frapris er en strippet modell uten metallic lakk, vinterdekk og klargjøring... reell minstepris ferdig levert er nok ca 270 000 kr. Demobiler og de fleste bruktbiler i dag har godt med utstyr og har nok en nybilpris på langt over 300 000 kr, bruktprisen på slike biler vil da være nært 300 000 kr.

 

På 200 000 kr bommer du helt ja!!!

 

Er du EKSTREMT heldig får du kanskje en strippet brukt bil for under 250 000 kr men tviler.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Av el-biler synes jeg helt klart i3 virker som den mest spennende av de.

Prismessig og er den imponerende. Jeg kommer ikke til å gå for noe særlig ekstrautstyr. Vil bare ha en trygg og sikker nybil til en så rimelig penge som mulig.

 

Hvis det er kriteriene bortsett fra personlig "smak" så kommer vel BMW i3 sist av alle... bortsett fra den opplagte Tesla så klart.

 

Billigste brukte i3 ligger nå på 280 000 kr.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F749&enginefuel=0%2F4&sort=2

Lenke til kommentar

 

Å kjøpe en bil til 50 000 kr vil "alltid" være mer lønnsomt. Går den til helvete noe som svært sjelden "bare skjer" så kjøper du en ny bil til 50 000 kr og har likevel ikke tapt mye mer enn verditapet på en ny bil etter ett drøyt år. Du kan gjerne heller gjøre slik i 10-20 000 kr klassen, da sparer du penger.

 

Det er langt over grensen... GLEM det, regn med 7-10 mil på vinteren og 11-14 mil på sommeren.

 

Er du opptatt av garanti så kjøp heller en Kia Soul Electric, synes den ser bedre ut enn alle andre elbiler og har 7 års garanti. Den koster også bare 200 000 kr splitter ny... regn med litt mer.

 

http://www.kia.com/no/modeller/soul-electric/

 

 

Spørsmålet er om "en tur til hælvete" kan måles i penger og da...for det føles virkelig slik om bilen skulle bryte sammen..

Men ja jeg vet at du har rett - man sparer maksimalt ved å gjøre det slik.

 

Kia`n ser bra ut! og 7 års garanti er jo fantastisk! Denne skal jeg også vurdere nå, takk skal du ha :)

Det er vel en fare for at også her, som på en i3, vil startprisen på 200k være så og si "umulig" å få til..

 

hmmm..

Lenke til kommentar

 

 

Å kjøpe en bil til 50 000 kr vil "alltid" være mer lønnsomt. Går den til helvete noe som svært sjelden "bare skjer" så kjøper du en ny bil til 50 000 kr og har likevel ikke tapt mye mer enn verditapet på en ny bil etter ett drøyt år. Du kan gjerne heller gjøre slik i 10-20 000 kr klassen, da sparer du penger.

 

Det er langt over grensen... GLEM det, regn med 7-10 mil på vinteren og 11-14 mil på sommeren.

 

Er du opptatt av garanti så kjøp heller en Kia Soul Electric, synes den ser bedre ut enn alle andre elbiler og har 7 års garanti. Den koster også bare 200 000 kr splitter ny... regn med litt mer.

 

http://www.kia.com/no/modeller/soul-electric/

 

 

Spørsmålet er om "en tur til hælvete" kan måles i penger og da...for det føles virkelig slik om bilen skulle bryte sammen..

Men ja jeg vet at du har rett - man sparer maksimalt ved å gjøre det slik.

 

Kia`n ser bra ut! og 7 års garanti er jo fantastisk! Denne skal jeg også vurdere nå, takk skal du ha :)

Det er vel en fare for at også her, som på en i3, vil startprisen på 200k være så og si "umulig" å få til..

 

hmmm..

 

 

Kia i Trondheim leverer for under 205 000 kr i strippet versjon... vinterdekk kan man kjøpe mye billigere selv enn å kjøpe dyre orginale. Med strippet versjon menes hvit... da trengs ikke tillegg for metallic lakk.

 

Synes det er flott at det finnes flere som tenker som meg angående dyrt ekstrautstyr.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Trenger egentlig en arbeidsledig bil?

 

Eventyrspørsmål... :)

Dette har en del med hver enkelts boforhold å gjøre, og den saken at man ikke kutter ut alt annet man har her i livet ved siden av jobben.

Og tro meg, jeg er ikke ute etter å være arbeidsledig lenge.

Derfor ønsker jeg å gjøre en økonomisk besparelse innenfor den gyllne middelvei - Ønsker ikke å spare for mye, slik at jeg ender opp med å eie et gammelt skrog den dagen jeg kanskje må begynne å pendle noen mil hver dag.

 

Edit: Men ja, jeg kan ta bussen til Gardermoen om det er slik at rekkevidden ikke strekker til med den El-bilen jeg ender opp med :)

Endret av FromValhalla
Lenke til kommentar

 

Kia i Trondheim leverer for under 205 000 kr i strippet versjon... vinterdekk kan man kjøpe mye billigere selv enn å kjøpe dyre orginale. Med strippet versjon menes hvit... da trengs ikke tillegg for metallic lakk.

 

Synes det er flott at det finnes flere som tenker som meg angående dyrt ekstrautstyr.

 

 

Strippet versjon er egentlig greit for meg, bortsett fra når helt vesentlige ting kommer som ekstrautstyr. Vinterdekk anser jeg som vesentlig :)

 

Den bilen jeg eier nå er min "siste dyre bil". Det bestemte jeg meg for dagen etter jeg kjøpte den.

Jeg har betalt som en helt på den og klarte hele nedbetalinga på 2.5 år. (400k)

 

Flott at El-bil er et hett tema. Nå får jeg masse fine tips her, tusen takk :w00t:

Lenke til kommentar

 

 

Kia i Trondheim leverer for under 205 000 kr i strippet versjon... vinterdekk kan man kjøpe mye billigere selv enn å kjøpe dyre orginale. Med strippet versjon menes hvit... da trengs ikke tillegg for metallic lakk.

 

Synes det er flott at det finnes flere som tenker som meg angående dyrt ekstrautstyr.

 

 

Strippet versjon er egentlig greit for meg, bortsett fra når helt vesentlige ting kommer som ekstrautstyr. Vinterdekk anser jeg som vesentlig :)

 

Den bilen jeg eier nå er min "siste dyre bil". Det bestemte jeg meg for dagen etter jeg kjøpte den.

Jeg har betalt som en helt på den og klarte hele nedbetalinga på 2.5 år. (400k)

 

Flott at El-bil er et hett tema. Nå får jeg masse fine tips her, tusen takk :w00t:

 

 

Velger du den den dyreste versjonen av omtrent alle biler kommer ofte vinterdekk som tillegg uansett...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...