Gå til innhold

Er Farmen-Olav en verdig varaordfører?


Anbefalte innlegg

I gårdagens episode i Farmen sank Olav til et lavmål. Jeg ville aldri trodd at det gikk an å oppføre seg så nederdrektig for å spolere for en konkurrent. Han gjemmer seletøyet til hesten langt inni skogen, så Finn Olav mister muligheten til å redde åkeren og få gjort i stand det som må gjøres ute. I tillegg har han fjernet kjøttkvernene, kanskje kastet dem i sjøen, som en av jentene antydet. Det skulle ikke forundre meg om han finner på å maltraktere elgslaktet heller, for riktig å ødelegge det som ødelegges kan for Finn.

Endret av Hermosa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I denne avisartikkelen kommer det frem at Olav hadde en hard barndom. Dette er noe som ofte går igjen hos såkalte karakteravvikere. De viderefører en holdning som de selv ble nødt til å godta fra dem som undertrykte dem i barndommen.

 

Jeg er ikke i tvil om at Olav er av den helsefarlige typen og når man leser andres reaksjoner på Farmens Facebook-side, så forstår man at folk flest mener det samme.

 

Han er nok ferdig i politikken.

Lenke til kommentar
Han er nok ferdig i politikken.

 

Tror kanskje ikke at Olav er så "ille" i utgangspunktet, men det hele ble verre av at han ble isolert på en gård sammen med en av Franks kaliber. Frank var tidligere med i et tvilsomt MC-miljø, der det ble brukt narkotika, og Frank valgte tidlig å starte en kampanje mot Finn fordi Finn var en trussel for ham. Men han kunne like godt valgt å starte en kampanje mot Olav, for Olav var/er jo også en aktuell vinner av det hele.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

At man ikke innser at det er en konkurranse med bare en vinner, og at man har noe imot sabotering får så være, men jeg ser ikke helt hvordan enkelte ikke ser at det gjelder de fleste deltakerne og ikke bare en av de.

Lenke til kommentar

At man ikke innser at det er en konkurranse med bare en vinner, og at man har noe imot sabotering får så være, men jeg ser ikke helt hvordan enkelte ikke ser at det gjelder de fleste deltakerne og ikke bare en av de.

Det er nok ingen av de tidligere deltagerne som har gått ned på et så lavt nivå og brukt en så krenkende beskrivelse av et annet menneske som det Olav gjorde. Dette gjelder så absolutt ikke de fleste deltagerne.

Lenke til kommentar

At man ikke innser at det er en konkurranse med bare en vinner, og at man har noe imot sabotering får så være, men jeg ser ikke helt hvordan enkelte ikke ser at det gjelder de fleste deltakerne og ikke bare en av de.

De fleste ser og forstår at dette er et spill. Det har vært deltagere i Farmen som har gjort mye av det samme Olav har gjort og enkelte har utført langt verre ting.

 

Det som derimot er nytt, er at man fortsetter etter konkurransen. At Olav ikke beklager ovenfor Finn i dag, er interessant. Men det sier ingen ting om hans politiske virke, eller fremtid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

At man ikke innser at det er en konkurranse med bare en vinner, og at man har noe imot sabotering får så være, men jeg ser ikke helt hvordan enkelte ikke ser at det gjelder de fleste deltakerne og ikke bare en av de.

Det er nok ingen av de tidligere deltagerne som har gått ned på et så lavt nivå og brukt en så krenkende beskrivelse av et annet menneske som det Olav gjorde. Dette gjelder så absolutt ikke de fleste deltagerne.

 

Overdrivelser, som vanlig.

 

Det er ganske så enkelt, det er en konkurranse hvor det bare er en vinner. At Olav ønsker å få Finn Olav ut av konkurransen er da ikke spesielt overraskende i all den tid det handler om å bli kvitt de sterkeste konkurrentene. Finn Olav sa at Magnhild ikke hadde noe å frykte, Magnhild trodde ikke på han og jammen meg ble hun ikke valgt som førstekjempe. I mellomtiden har Finn Olav brukt tid på å gi tips til de han gjerne vil ha med seg videre i konkurransen (og la oss nå ikke tro at det er fordi Alina er "som en datter" for han).

 

Deltagere som mangler selvinnsikt, what else is new. Jeg regner med at Olav er klar over at han hadde gjort det samme hadde det vært motsatt, på samme måte som jeg ikke akkurat ser for meg at Finn Olav hadde jobbet for å skaffe Olav en kniv i beltet rett før finaleuka..Jeg er lei av alt gnålet. Finn Olav sutrer over at han har vært i tvekamper så mange ganger, og jammen meg var han ikke lei seg over at han risikerte det også nest siste uka. Kjære vene, det er ikke en lek på ungdomsskolen, han har havnet i tvekamp fordi resten er redd for at han kommer til å stå igjen som vinner av konkurransen hvis de ikke får han ut. Charlotte og Aline har vært gratispassasjerer (som vel gjelder de fleste kvinnelige deltakerne denne sesongen) og de har prøvd å sabotere oppdrag tidligere, hvorfor er ikke dette problematisk ? dette blir jo trukket frem som noe morsomt.

 

Hadde Olav gjort det samme som Finn Olav gjorde ift riving av røykehuset så hadde han blitt kritisert. "Bitre Olav håndterte ikke å bli valgt som førstekjempe". Finn Olav blir hyllet for det. Hykleri er en fin bil..Finn Olav er lett å like, Olav er mindre lett å like, jeg kjenner ingen av de i virkeligheten og jeg har ikke tenkt til å bedømme de utifra en konkurranse på tv.

Lenke til kommentar

 

 

At man ikke innser at det er en konkurranse med bare en vinner, og at man har noe imot sabotering får så være, men jeg ser ikke helt hvordan enkelte ikke ser at det gjelder de fleste deltakerne og ikke bare en av de.

Det er nok ingen av de tidligere deltagerne som har gått ned på et så lavt nivå og brukt en så krenkende beskrivelse av et annet menneske som det Olav gjorde. Dette gjelder så absolutt ikke de fleste deltagerne.

 

Overdrivelser, som vanlig.

 

Det er ganske så enkelt, det er en konkurranse hvor det bare er en vinner. At Olav ønsker å få Finn Olav ut av konkurransen er da ikke spesielt overraskende i all den tid det handler om å bli kvitt de sterkeste konkurrentene. Finn Olav sa at Magnhild ikke hadde noe å frykte, Magnhild trodde ikke på han og jammen meg ble hun ikke valgt som førstekjempe. I mellomtiden har Finn Olav brukt tid på å gi tips til de han gjerne vil ha med seg videre i konkurransen (og la oss nå ikke tro at det er fordi Alina er "som en datter" for han).

 

Deltagere som mangler selvinnsikt, what else is new. Jeg regner med at Olav er klar over at han hadde gjort det samme hadde det vært motsatt, på samme måte som jeg ikke akkurat ser for meg at Finn Olav hadde jobbet for å skaffe Olav en kniv i beltet rett før finaleuka..Jeg er lei av alt gnålet. Finn Olav sutrer over at han har vært i tvekamper så mange ganger, og jammen meg var han ikke lei seg over at han risikerte det også nest siste uka. Kjære vene, det er ikke en lek på ungdomsskolen, han har havnet i tvekamp fordi resten er redd for at han kommer til å stå igjen som vinner av konkurransen hvis de ikke får han ut. Charlotte og Aline har vært gratispassasjerer (som vel gjelder de fleste kvinnelige deltakerne denne sesongen) og de har prøvd å sabotere oppdrag tidligere, hvorfor er ikke dette problematisk ? dette blir jo trukket frem som noe morsomt.

 

Hadde Olav gjort det samme som Finn Olav gjorde ift riving av røykehuset så hadde han blitt kritisert. "Bitre Olav håndterte ikke å bli valgt som førstekjempe". Finn Olav blir hyllet for det. Hykleri er en fin bil..Finn Olav er lett å like, Olav er mindre lett å like, jeg kjenner ingen av de i virkeligheten og jeg har ikke tenkt til å bedømme de utifra en konkurranse på tv.

 

Det er meget stor forskjell på det Finn har gjort i forhold til å kalle en anne person for "ynkelig og motbydelig". Dessuten er ikke Finn politiker, så jeg skjønner ikke helt hvilken relevans hans opptreden har for denne diskusjonen..

Lenke til kommentar

 

 

 

At man ikke innser at det er en konkurranse med bare en vinner, og at man har noe imot sabotering får så være, men jeg ser ikke helt hvordan enkelte ikke ser at det gjelder de fleste deltakerne og ikke bare en av de.

Det er nok ingen av de tidligere deltagerne som har gått ned på et så lavt nivå og brukt en så krenkende beskrivelse av et annet menneske som det Olav gjorde. Dette gjelder så absolutt ikke de fleste deltagerne.

 

Overdrivelser, som vanlig.

 

Det er ganske så enkelt, det er en konkurranse hvor det bare er en vinner. At Olav ønsker å få Finn Olav ut av konkurransen er da ikke spesielt overraskende i all den tid det handler om å bli kvitt de sterkeste konkurrentene. Finn Olav sa at Magnhild ikke hadde noe å frykte, Magnhild trodde ikke på han og jammen meg ble hun ikke valgt som førstekjempe. I mellomtiden har Finn Olav brukt tid på å gi tips til de han gjerne vil ha med seg videre i konkurransen (og la oss nå ikke tro at det er fordi Alina er "som en datter" for han).

 

Deltagere som mangler selvinnsikt, what else is new. Jeg regner med at Olav er klar over at han hadde gjort det samme hadde det vært motsatt, på samme måte som jeg ikke akkurat ser for meg at Finn Olav hadde jobbet for å skaffe Olav en kniv i beltet rett før finaleuka..Jeg er lei av alt gnålet. Finn Olav sutrer over at han har vært i tvekamper så mange ganger, og jammen meg var han ikke lei seg over at han risikerte det også nest siste uka. Kjære vene, det er ikke en lek på ungdomsskolen, han har havnet i tvekamp fordi resten er redd for at han kommer til å stå igjen som vinner av konkurransen hvis de ikke får han ut. Charlotte og Aline har vært gratispassasjerer (som vel gjelder de fleste kvinnelige deltakerne denne sesongen) og de har prøvd å sabotere oppdrag tidligere, hvorfor er ikke dette problematisk ? dette blir jo trukket frem som noe morsomt.

 

Hadde Olav gjort det samme som Finn Olav gjorde ift riving av røykehuset så hadde han blitt kritisert. "Bitre Olav håndterte ikke å bli valgt som førstekjempe". Finn Olav blir hyllet for det. Hykleri er en fin bil..Finn Olav er lett å like, Olav er mindre lett å like, jeg kjenner ingen av de i virkeligheten og jeg har ikke tenkt til å bedømme de utifra en konkurranse på tv.

 

Det er meget stor forskjell på det Finn har gjort i forhold til å kalle en anne person for "ynkelig og motbydelig". Dessuten er ikke Finn politiker, så jeg skjønner ikke helt hvilken relevans hans opptreden har for denne diskusjonen..

 

 

I kveldens episode uttalte Olav blant annet at Finn måtte være lettere tilbakestående. Spill eller ei, det er uansett en fordel med alminnelig folkeskikk. Slik som Olav holder på, kan man tenke sitt om det.

Lenke til kommentar

 

At man ikke innser at det er en konkurranse med bare en vinner, og at man har noe imot sabotering får så være, men jeg ser ikke helt hvordan enkelte ikke ser at det gjelder de fleste deltakerne og ikke bare en av de.

De fleste ser og forstår at dette er et spill. Det har vært deltagere i Farmen som har gjort mye av det samme Olav har gjort og enkelte har utført langt verre ting.

 

Det som derimot er nytt, er at man fortsetter etter konkurransen. At Olav ikke beklager ovenfor Finn i dag, er interessant. Men det sier ingen ting om hans politiske virke, eller fremtid.

 

 

Der er jeg faktisk enig med deg. Men det kan jo også komme av at Olav vet hvem som vinner Farmen og uttaler seg deretter.

Men når jentene, som tross alt bor sammen med ham på gården, mener han har psykopatiske trekk, uten at jeg sier de er kvalifisert til å komme med en slik uttalelse, bør det vel ringe en liten bjelle.

Nå er ikke jeg den rette til å vurdere noe slikt, men for meg virker det som om de har et poeng om man googler det. For han viser vel en del tendenser som kan tyde på at ikke alt er helt på stell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

At man ikke innser at det er en konkurranse med bare en vinner, og at man har noe imot sabotering får så være, men jeg ser ikke helt hvordan enkelte ikke ser at det gjelder de fleste deltakerne og ikke bare en av de.

De fleste ser og forstår at dette er et spill. Det har vært deltagere i Farmen som har gjort mye av det samme Olav har gjort og enkelte har utført langt verre ting.

 

Det som derimot er nytt, er at man fortsetter etter konkurransen. At Olav ikke beklager ovenfor Finn i dag, er interessant. Men det sier ingen ting om hans politiske virke, eller fremtid.

 

 

Der er jeg faktisk enig med deg. Men det kan jo også komme av at Olav vet hvem som vinner Farmen og uttaler seg deretter.

Men når jentene, som tross alt bor sammen med ham på gården, mener han har psykopatiske trekk, uten at jeg sier de er kvalifisert til å komme med en slik uttalelse, bør det vel ringe en liten bjelle.

Nå er ikke jeg den rette til å vurdere noe slikt, men for meg virker det som om de har et poeng om man googler det. For han viser vel en del tendenser som kan tyde på at ikke alt er helt på stell.

 

Det å si at noen er psykopatisk eller gal osv. er helt normalt i dagligdagstale. Når noen har en adferd, eller gjør noe vi vanskelig kan forklare, da tyr vi ofte til slike begreper. Det ser vi nok av eksempler på her i tråden. Men faglig er det ingen hold i slike ytringer. Jeg er selv fagperson og kan med rimelig sikkerhet si at ingen på Farmen har noen alvorlig personlighetsforstyrrelser. Utefra det vi har sett på Farmen. TV2 har også mange runder med deltagerne før de starter opptak og de ville luket ut personer med slike avvik. De har psykologer og annet fagpersonell til å vurdere søkerne.

 

Farmen er en konkurranse. Sabotasje på ukesoppdragene er noe som har foregått i alle år, de har kranglet og til og med sloss der inne. I årets utgave har man hengt seg opp i at en fyr sier noe stygt om en annen. Dette reageres det kraftig på, fordi personen er politiker. Det er underlig at noen tror politikere ikke er som folk flest. Litt som at noen tror at helsepersonell som meg selv har en bedre moral og etikk, en folk flest. Man skaper seg et bilde av mennesker i roller. Lever de ikke opp til de forventninger man har. Nei da tenker man galskap og sykdom. Det er faktisk mer av faglig interesse å se på de menneskene som har slike bilder av folk i roller her i samfunnet.

Lenke til kommentar

Ser den. Denne Olav er jo utpekt av folket til å representere dem og da forsterkes vel en slik følelse når han viser slike ting. Eller det vil si at TV2 velger å vise slike ting.

Men det som jentene sier er at han viser psykopatiske trekk. Hva er det som "kvalifiserer" for å kunne komme med en slik uttalelse? Om jeg Googler det så har han helt klart vist slike tendenser om man ser serien over ett og ikke bare enkelt uttalelser.

Han viser jo ingen motvilje/anger på å "offre" sine medsammensvorne for å oppnå sitt eget mål. Han viser jo heller ingen anger ved at han stjeler mat fra gruppa for å kunne spise, selv om han egentlig ikke trenger det.

Han gjør jo helt andre ting en det han sier. (han sa f.eks at han aldri kunne ha gjort noe slikt som det Ørjan og Finn-Olav gjorde men oppfører seg vel egentlig på samme måte selv, eller værre om man vil)

Han ser heller ingen "feil" ved det han gjør og nekter å diskutere egen oppførsel (ref samtalen han hadde med jentene på kvelden i gårdages episode)

Han legger heller ikke noe imellom for å fordumme/nedsnakke de andre på gården for å virke bedre i egne øyne.

selv i etterkant av TV-serien nekter han og ta innover seg sin egen oppførsel. Han sier i en av få uttalelser at han ikke har noe å unnskylde ovenfor noen og sier videre at han ikke bryr seg om negative kommentarer men verdsetter heller de positive tilbakemeldingene.

så i det jeg Googler på så er det rimelig mange "tick" på listen over hva som kan kalles for Psykopatiske trekk der.

Men nå leter vel jeg bare etter de negative tingene ved mannen og blir vel farget av det synet.

 

Og jeg er vel av den oppfatting at mange politikere går inn i en slik rolle (som politiker) for at de da kan få utløp for egne tanker om sin egen storhet. Jeg skal ikke skjere over alle med samme kammen, men det er ikke alle som sitter der av idealistiske grunner.

Endret av bytrollet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser den. Denne Olav er jo utpekt av folket til å representere dem og da forsterkes vel en slik følelse når han viser slike ting. Eller det vil si at TV2 velger å vise slike ting.

Men det som jentene sier er at han viser psykopatiske trekk. Hva er det som "kvalifiserer" for å kunne komme med en slik uttalelse? Om jeg Googler det så har han helt klart vist slike tendenser om man ser serien over ett og ikke bare enkelt uttalelser.

Han viser jo ingen motvilje/anger på å "offre" sine medsammensvorne for å oppnå sitt eget mål. Han viser jo heller ingen anger ved at han stjeler mat fra gruppa for å kunne spise, selv om han egentlig ikke trenger det.

Han gjør jo helt andre ting en det han sier. (han sa f.eks at han aldri kunne ha gjort noe slikt som det Ørjan og Finn-Olav gjorde men oppfører seg vel egentlig på samme måte selv, eller værre om man vil)

Han ser heller ingen "feil" ved det han gjør og nekter å diskutere egen oppførsel (ref samtalen han hadde med jentene på kvelden i gårdages episode)

Han legger heller ikke noe imellom for å fordumme/nedsnakke de andre på gården for å virke bedre i egne øyne.

selv i etterkant av TV-serien nekter han og ta innover seg sin egen oppførsel. Han sier i en av få uttalelser at han ikke har noe å unnskylde ovenfor noen og sier videre at han ikke bryr seg om negative kommentarer men verdsetter heller de positive tilbakemeldingene.

så i det jeg Googler på så er det rimelig mange "tick" på listen over hva som kan kalles for Psykopatiske trekk der.

Men nå leter vel jeg bare etter de negative tingene ved mannen og blir vel farget av det synet.

Psykopatiske trekk, vil vi finne hos de fleste mennesker. Legg merke til at Olav ler det hele bort når jentene konfronterer han om hans oppførsel. Olav spiller et spill, det har han også i ettertid sagt han gjorde. Han forsvarer sin oppførsel ved og vise til hva Finn gjorde mot han, når han var storbonde. Ingen ønsker den andre noen finalekniv. Det er konkurranse og premien er høy.

 

Det som er mer interessant er hvorfor han ikke i dag ber om unnskyldning for sin oppførsel. Slik jeg vil tolke det, er at han er en sta jævel for og si det på godt Norsk. Han mener nok at han var i sin fulle rett til og gjøre det han gjorde. Vi må også huske på at dette programmet er klippet for underholdningens skyld. Finn har nok ikke bare vært en fin uskyldig figur der inne, noe de andre deltagerne også har bekreftet. Det er slik med oss mennesker, at enkelte kan få frem det verste i oss. Men det betyr ikke at man har en psykisk lidelse, eller en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Det er mange drittsekker der ute, uten at de lider av noe. Vi er i dagens moderne samfunn litt for opptatt av og finne en forklaring på adferd vi ikke kan forklare fornuftig. Der går dessverre mange i fella.

Lenke til kommentar

Enhver person som utøver en slik form for ondskap overfor et annet menneske vil i ettertid si at det ikke var meningen, eller som Olav sier, at det hele bare var et spill. Dette sier de for å rettferdiggjøre sitt behov til å undertrykke andre i et forsøk på å heve sin egen status.

 

Dette har jo allikevel en skadelig innvirkning på psyken til de menneskene de undertrykker. Enkelte mennesker som mottar slike skjeldsord føler seg faktisk så verdiløse i ettertid at de velger å ta sine egne liv. Folk begår jo ikke selvmord for morro skyld, eller hva mener "fagpersonen" om dette?

 

Olav smiler bare godt av det hele når han blir konfrontert med den beskrivelsen som Alina gav ham. Det minner meg faktisk litt om det samme "nissesmilet" som Mullar Krekar gav det norske folk da han avviste beskyldningene som han ble konfrontert med. Det er lett å vinne folks tillit når man kan smile på en slik sjarmerende måte.

 

Når det gjelder såkalte "fagfolks" evne til å vurdere menneskers psyke, så husker jeg godt dengang de skulle forsøke seg på Anders Breivik. Der kom dagens fremste "eksperter" fram med den ene diagnosen etter den andre. Den ene mente at han var psykotisk pga. at han var redd for at noen var etter ham og ville ta seg inn på gården hans. Den andre mente han hadde Aspergers syndrom, osv. osv. Heldigvis var dommeren såpass oppegående at hun kom til en annen konklusjon og forhindret at han kunne gå ut igjen som en fri mann etter en tids medisinering.

 

Det er ikke tvil om at personer som lirer av seg denslags ondskap mot andre mennesker er av den helsefarlige typen og påfører andre mennesker traumer i ettertid som kan få alvorlige konsekvenser. Hva dagens psykiatri har klart å rettferdiggjøre og omskrive til "normal atferd" er i så henseende revnende likegyldig..

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Jeg registrer jo at han sier han bedriver et spill. Men hvorfor er han den eneste som gjør det i den grad som han gjør det? Magnhild har jo samvittighetskvaler hver gang hun gjør noe, eller får vite noe, som er på grensen til moralsk forsvarlig. Hvorfor er det slik at enkelte bare kjører på med alt de kan hoste opp av ideer som virker forskrudd, mens andre får dårlig samvittighet bare de får vite om det?

Og nei, TV2 viser nok ikke hele sannheten i disse programmene. Man ser jo at det er klippet til for å få frem enkelte budskap. Jeg har flere ganger registrert at hendelsene ikke følger dager/datoer i kronologisk rekkefølge når de vises for oss på skjermen.

Og ja, jeg tror nok også Olav vil retferdiggjøre sin oppførsel med å si at det er jo en konkurranse. Men han er jo, så langt som vi vet, den eneste som drar det hele så langt som ham på Farmen.

Han har jo begynt på samme måte som Frank med å legge all skyld på Finn for alt som er galt inne på gården uten å se sin egen rolle i det.

Lenke til kommentar

Jeg registrer jo at han sier han bedriver et spill. Men hvorfor er han den eneste som gjør det i den grad som han gjør det? Magnhild har jo samvittighetskvaler hver gang hun gjør noe, eller får vite noe, som er på grensen til moralsk forsvarlig. Hvorfor er det slik at enkelte bare kjører på med alt de kan hoste opp av ideer som virker forskrudd, mens andre får dårlig samvittighet bare de får vite om det?

Og nei, TV2 viser nok ikke hele sannheten i disse programmene. Man ser jo at det er klippet til for å få frem enkelte budskap. Jeg har flere ganger registrert at hendelsene ikke følger dager/datoer i kronologisk rekkefølge når de vises for oss på skjermen.

Og ja, jeg tror nok også Olav vil retferdiggjøre sin oppførsel med å si at det er jo en konkurranse. Men han er jo, så langt som vi vet, den eneste som drar det hele så langt som ham på Farmen.

Han har jo begynt på samme måte som Frank med å legge all skyld på Finn for alt som er galt inne på gården uten å se sin egen rolle i det.

Ser man tilbake på tidligere sesonger i Farmen, så ser man at enkelte spiller spillet mer en andre. Noen deltagere er seg selv fra start til slutt, mens andre endrer seg under spillets gang. Hvorfor Olav spiller den rollen han har valgt, er det kun Olav som vet. Men det har fungert for han, da kan vi si, hans adferd er funksjonell. Adferd vi kaller samvittighet er svært ulikt fra menneske til menneske. Enkelte klarer å legge denne adferd til side i konkurranser, spesielt under slike forhold som Farmen. For det er ikke virkelighet, det er et spill og under et slikt spill, da ser enkelte ut til og legge alt av det har lært om sosial kompetanse til side. Egentlig en god egenskap, om man virkelig vil oppnå noe. Vi kan se til politikken og næringslivet. Der tråkker man på hverandre, for selv og nå toppen. Dette må ikke forveksles med det enkelte kaller ondskap. Ondskap er et begrep skapt av religiøse og er et ikke faglig begrep. Onde mennesker eksister faktisk ikke. Det er betingelser som mennesker lever under som former adferd. Ingen fagfolk bruker begreper som onde eller ondskap i dag.

Det og legge skylda over på andre er ikke noe nytt. Det gjør mennesker ofte for selv å slippe unna. Her kan de ulærde fort tenke psykopat, for i litteraturen er dette nevnt som et typisk symptom for psykopati. Men egentlig er det langt mer normalt en de fleste av oss vil innrømme.

Lenke til kommentar

Men det som da blir enda mer interessant, som du Gothminister påpeker, er jo hvorfor Olav ikke gjør noe med det når han ser hva han har skapt i etterkant av opptaket.

Han har jo alle muligheter til å komme med en forklaring til sin oppførsel. Om ikke annet så til sine velgere. Men han velger da å holde kjeft, eller egentlig bare skyve det unna.

Lenke til kommentar

Men det som da blir enda mer interessant, som du Gothminister påpeker, er jo hvorfor Olav ikke gjør noe med det når han ser hva han har skapt i etterkant av opptaket.

Han har jo alle muligheter til å komme med en forklaring til sin oppførsel. Om ikke annet så til sine velgere. Men han velger da å holde kjeft, eller egentlig bare skyve det unna.

Det blir kun spekulasjoner i hvorfor Olav i dag ikke ber Finn om unnskyldning og heller velger og være venner. Det kan nok handle om stolthet. Stolthet har ødelagt mange gode vennskap og andre relasjoner mellom mennesker. Man kan jo bare se på et anonymt form som dette, det sitter langt inne for enkelte debattanter og beklage sin oppførsel og se at man har gått for langt. Men Olav har innrømmet at han kun spilte et spill, så det må vi så langt forholde oss til. Hva Finn har gjort siden Olav oppfører seg som han gjør i dag, det vet vi strengt talt ikke. Nå har Olav også vært i samtaler med det politiske liv i sin kommune. Vil tro han har redegjort sin oppførsel der.

Lenke til kommentar

 

Men det som da blir enda mer interessant, som du Gothminister påpeker, er jo hvorfor Olav ikke gjør noe med det når han ser hva han har skapt i etterkant av opptaket.

Han har jo alle muligheter til å komme med en forklaring til sin oppførsel. Om ikke annet så til sine velgere. Men han velger da å holde kjeft, eller egentlig bare skyve det unna.

Det blir kun spekulasjoner i hvorfor Olav i dag ikke ber Finn om unnskyldning og heller velger og være venner. Det kan nok handle om stolthet. Stolthet har ødelagt mange gode vennskap og andre relasjoner mellom mennesker. Man kan jo bare se på et anonymt form som dette, det sitter langt inne for enkelte debattanter og beklage sin oppførsel og se at man har gått for langt. Men Olav har innrømmet at han kun spilte et spill, så det må vi så langt forholde oss til. Hva Finn har gjort siden Olav oppfører seg som han gjør i dag, det vet vi strengt talt ikke. Nå har Olav også vært i samtaler med det politiske liv i sin kommune. Vil tro han har redegjort sin oppførsel der.

 

 

Nja, det vi vet er at han har diskutert sin oppførsel med Ordføreren. Det er ingenting som tyder på at han vil beklage ovenfor sine velgere, som tross alt er arbeidsgiveren hans, sin oppførsel.

Jeg mener ikke at de skal bli venner, men en offentlig forklaring/unnskyldning har vel ikke kostet så mye? Han er jo tross alt en offentlig person både på og av TV-skjermen og da må han vite at det han gjør, og ikke gjør, har konsekvenser.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...