Gå til innhold

Er Farmen-Olav en verdig varaordfører?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Bare en liten påminnelse om andre deltagere i Farmen. Tror nok Olav og hans ytringer blir å regne som småtteri.

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/10/01/409932.html

http://www.vg.no/rampelys/tv/farmen/mikkel-vant-farmen-gruer-seg-til-finalefesten/a/146406/

 

Denne islendingen skulle blitt anmeldt og kastet ut av konkurransen. Fare løs fysisk på noen som er bare noen få år eldre enn barna hans, kalle henne forferdelige ting. Hvis ingen hadde grepet inn, kunne han ha slått henne fordervet.

 

Ja jeg husker den «gale» mannen og hans angrep. Derfor blir det små patetisk og henge ut Olav i året utgave av Farmen. Men når alt kommer til alt, så handler nok denne tråden egentlig om og få hengt ut en FrP politiker.

 

 

Der synes jeg du tar feil. I allefall for min del. Det er meg revnede likegyldig hvilken parti noen tilhører. Men om en mann oppfører seg som en drittsekk, så er han en drittsekk uansett parti.

Og synes du det er en verdig oppførsel av en Varaordfører å stjele mat fra fellesskapet, selv om det er en setting som er litt fra det normale? Er det moralsk riktig for en Varaordfører, som tross alt er valgt av folket til å være deres talsmann, og si de tingene som han sa på det tinget siden vi vet hva han hadde gjort i forkant av det tinget sammen med Frank?

Da må jeg si at vi går en skummel tid i møte.

Og jeg synes det er bra at du engasjerer deg i dette, men om du mangler agumenter i denne saken så er det ikke feil å spørre i steden for å finne, hva var ordet igjen, en stråmann til å henge begreper på. Husk på at man lærer så lenge man lever.

 

Som sagt, jeg tror enkelte ser sin mulighet til og få hengt ut en FrP politiker.

 

I Farmen har det alltid blitt tatt mat fra felleskapet, noe mine linker bekrefter. Det at enkelte ikke evner å forstå at Farmen er et spill og deltagerne spiller, er for meg interessant. Det sier ingen ting om hvordan personene er ute i det virkelige liv, noe de fleste heldigvis forstår meget godt. Bortsett fra her på forumet.

 

Personlig synes jeg Olav oppførte seg som en dust med sine totalt uakseptable uttalelser om Finn. Men det er et spill og det må vi forstå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Bare en liten påminnelse om andre deltagere i Farmen. Tror nok Olav og hans ytringer blir å regne som småtteri.

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/10/01/409932.html

http://www.vg.no/rampelys/tv/farmen/mikkel-vant-farmen-gruer-seg-til-finalefesten/a/146406/

 

Denne islendingen skulle blitt anmeldt og kastet ut av konkurransen. Fare løs fysisk på noen som er bare noen få år eldre enn barna hans, kalle henne forferdelige ting. Hvis ingen hadde grepet inn, kunne han ha slått henne fordervet.

 

Ja jeg husker den «gale» mannen og hans angrep. Derfor blir det små patetisk og henge ut Olav i året utgave av Farmen. Men når alt kommer til alt, så handler nok denne tråden egentlig om og få hengt ut en FrP politiker.

 

 

Der synes jeg du tar feil. I allefall for min del. Det er meg revnede likegyldig hvilken parti noen tilhører. Men om en mann oppfører seg som en drittsekk, så er han en drittsekk uansett parti.

Og synes du det er en verdig oppførsel av en Varaordfører å stjele mat fra fellesskapet, selv om det er en setting som er litt fra det normale? Er det moralsk riktig for en Varaordfører, som tross alt er valgt av folket til å være deres talsmann, og si de tingene som han sa på det tinget siden vi vet hva han hadde gjort i forkant av det tinget sammen med Frank?

Da må jeg si at vi går en skummel tid i møte.

Og jeg synes det er bra at du engasjerer deg i dette, men om du mangler agumenter i denne saken så er det ikke feil å spørre i steden for å finne, hva var ordet igjen, en stråmann til å henge begreper på. Husk på at man lærer så lenge man lever.

 

Tror du bare kan gi deg med å prøve å overbevise Mr. Gothminister. Han er jo den som har høyest intelligens av alle her på forumet :--)) og stoler derfor bare på sin egen overbevisning, men bare la ham fortsette med å lire av seg svada. Han er en middels utdannet person med litt for stort markeringsbehov..

 

Det er mange her som mener at det er et spill, men da skulle jo alle oppført seg på samme måte. Man må kunne skille mellom skuespill og reality. Olav viser tydelige tegn på at han er av den helsefarlige typen med hensyn på hans tvilsomme personlighet. Dersom Finn hadde vert en mer følsom og nærtagende person, så kunne slike uttalelser fått alvorlige konsekvenser for ham i ettertid..

 

At noen er ynkelig og motbydelig, sier man bare ikke til et annet menneske. Det er tydelig at man da sliter med avvik i karakterstrukturen..

Endret av dagfinn99
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heldigvis er det slik at vi med middels utdanning (12 år på høgskole) ennå vet og forstår at man ikke på noen måte har kompetanse til og si noe om et menneskes personlighet, ved å se et TV program. Så hvem som egentlig selv sliter litt med både utdannelse og ikke minst forståelse, det kan diskuteres.

 

Hvorfor ta en diskusjon på det? Du vet jo svaret allerede. Og det slår jo begge veier siden du helt klart er i stand til å si at Olav er en kompetent person til å være Varaordfører ut fra det du ser på TV.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Heldigvis er det slik at vi med middels utdanning (12 år på høgskole) ennå vet og forstår at man ikke på noen måte har kompetanse til og si noe om et menneskes personlighet, ved å se et TV program. Så hvem som egentlig selv sliter litt med både utdannelse og ikke minst forståelse, det kan diskuteres.

 

Hvorfor ta en diskusjon på det? Du vet jo svaret allerede. Og det slår jo begge veier siden du helt klart er i stand til å si at Olav er en kompetent person til å være Varaordfører ut fra det du ser på TV.

 

Jeg sier ikke at Olav er en kompetent politiker ved å se han på Farmen. Det jeg sier og som er riktig er: Man kan ikke utefra en episode på et TV program dømme et menneske å si han ikke har evner til og være varaordfører.

 

Det er velgerne i kommunen som velger sine representanter i kommune og fylkesvalg. Slike valg er personvalg. Derfor er det kun velgerne som kan bedømme en persons evne til og representere dem. Ikke en person som har sett noe på et TV show som Farmen er. Slike evner er det få som eventuelt innehar.

Lenke til kommentar

Når man selv ser med egne øyne at et menneske stjeler mat fra andre sultne mennesker samt at han utøver grov sjikane mot sine medmennesker, da kan man selvsagt bedømme dette mennesket. Man trenger ikke spesielle evner til det.

 

En god del psykologer og psykiatere har skrevet en god del bøker om slike mennesker og advart folk mot å tilsette slike i ledende stillinger, og de mener da at folk flest må ta stilling til om en person er skikket til en ledende stilling i politikken.

 

En helt annen sak er det imidlertid at det er de ferreste som leser disse bøkene og av ren uvitenhet fremdeles lar seg forføre av disse menneskenes evne til å trollbinde dem med sitt sjarmerende vesen. Det så man bare på Olav hvor lett han smilte seg tilbake til folks hjerter da han stod fram på TV sammen med ordføreren.

 

Det er lett å føre folk bak lyset når man er av den sleipe typen. Uten å antyde noen sammenligning, kan jeg si at mange av de største massemorderne i historien har hatt en tilsvarende måte å vinne folks tillit på. Man må derfor se etter slike småting hos våre folkevalgte også, og prøve å få stanset dem før de får for stor inflytelse i ledende stillinger der de kan gjøre som de selv ønsker på andres bekostning.

 

Dette ser man jo enkelte tendenser til også i dag der noen politikere ønsker å fjerne barnetillegget for uføretrygdede personer. Med andre ord, så er det likegyldig for dem om noen lever langt under fattigdomsgrensen i verdens rikeste land, og slike individer vil vi ikke ha flere av i norsk politikk..

Endret av dagfinn99
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som man ser i denne tråden er det enkelte som innbiller seg at de har egenskaper utover det vanlige. Ingen kan bedømme et menneske ved og kun se et TV program. Det eksisterer ikke den fagperson av psykologer, psykiatere eller annet kvalifisert helsepersonell som ville bedømt Olav, utefra det vi har sett til nå på Farmen. Det burde folk ha klart for seg. Man må gjerne mene, som meg selv at det Olav sa er totalt forkastelig. At det stjeles mat er ikke noe nytt, det har deltagere gjort siden første sesong av Farmen. Derfor ingen betydning.

Lenke til kommentar

Jeg forholder meg heller til dem som har arbeidet som universitets-professorer mesteparten av sitt liv og i tillegg arbeidet som overlege på div. klinikker, enn en person som deg uansett hvor mange kurs du har tatt på høgskolenivå.

 

Når de advarer folk mot å tilsette bl.a. løgneriske og svikefulle personer med lav empati overfor sine medmennesker, så gjør de ikke det uten grunn. Det er noe som er bygget på grundig dokumenterte fakta og man trenger ikke spesielle egenskaper for å kunne bedømme om et menneske er av den tvilsomme typen.

 

De aller ferreste ville kjøpt bruktbil, eller inngått noen som helst avtale med en slik person, så hvorfor i allverden skal da slike personer inn i politikken der de bl.a. kan bestemme over andre menneskers skjebne?

 

I dagens episode kom det også fram at han hadde sparket eller kastet ut en av kattene slik at den traff flaggstangen. Dvs. at han også har tilbøyeligheter til å utøve grov vold mot uskyldige og forsvarsløse dyr. Ansiktsutrykket hans gir meg også frysninger og minner meg om en kjent historisk person som jeg ikke skal nevne navnet på..

Endret av dagfinn99
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forholder meg kun til fagfolk som har jobbet lenge i psykiatrien (leger, psykologer, vernepleiere, sykepleiere) Folk som har skrevet og forsket på menneskelig adferd. Ingen ville ha gått ut og satt noen diagnose, eller bedømt et menneske som deltar i et TV program. For og kunne si noe om et menneskes adferd (psyke) så kreves det lang utredning. Dette ser jeg i tråden at enkelte ikke har et snev av kunnskap om

 

Det er helt normalt for mennesker uten fagkunnskap og reagere slik vi har sett i denne tråden. Fordi Olav sine ytringer er helt uakseptable. Men man må se mye mer en kun dette for og bedømme om en person har noen trekk av personlighetsforstyrrelser. Jeg jobber selv med behandling og utredning og vet at dette tar tid. Det og kartlegge et menneskes farlighet (HCR20), selv med god dokumentasjon fra tidligere, tar flere uker. Men om noen mener kvalifisert fagfolk uttaler seg om et menneske ved å se de på TV, så ser jeg gjerne dokumentasjon på dette.

Endret av Gothminister
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg forholder meg kun til fagfolk som har jobbet lenge i psykiatrien (leger, psykologer, vernepleiere, sykepleiere) Folk som har skrevet og forsket på menneskelig adferd. Ingen ville ha gått ut og satt noen diagnose, eller bedømt et menneske som deltar i et TV program.

Ikke på et faglig grunnlag, nei. Men man behøver strengt talt ikke en universitetsutdannelse for å avgjøre om vedkommende, utifra adferden en person utviser, er skikket i et lederverv eller ikke. Det er bare tøys. Det er temmelig pretensiøst å påstå at 98% av den voksne befolkningen ikke evner å vurdere disse enkle tingene.

 

Nå har jeg ikke sett en eneste episode av "Farmen" og kan således ikke uttale meg om denne fyrsaken, men på et generelt grunnlag kan jeg trygt si at hvis vedkommende virkelig viser en såpass svak karakter er han ikke skikket som forbilde, eller i et lederverv - uansett hvilket parti han kommer fra.

Lenke til kommentar

Det er ingen som har satt noen diagnose på Olav, men at han viser tydelige tegn på å ha en tvilsom personlighet må man ha lov til å si. Selv om han muligens ikke oppfyller alle kriteriene til å være av den aller verste sorten, så er det han har vist oss ille nok..

 

Dersom vanlige folk, som skal stemme slike inn i høyere politiske stillinger, ikke skal kunne gjøre sine vurderinger om slike menneskers personlighet med hensyn på deres tilbøyeligheter til å lyve, stjele, sette folk opp mot hverandre, utøve vold mot dyr, osv., hvem skal da gjøre det? Det finnes vel ikke noe offentlig kontrollorgan som karaktertester slike personer, så da må vi jo kunne stole på det inntrykk vi får av ham når han spiller seg selv i et realityprogram.

 

Folk må få lov å gjøre opp sine meninger om enkelte mennesker er kvalifisert som politikere ut fra hvordan de oppfører seg mot sine medmennesker. Det hjelper lite å vente til de har fått den makten de higer etter og derfra kan undertrykke folk etter eget ønske til fordel for seg selv og sine nermeste.

 

Personene som er på Farmen viser oss hvordan de egentlig er og hvordan de takler å være i en krisesituasjon. Det er når de er på den politiske arenaen at de spiller et skuespill for å prøve å kjøpe seg velgere. Det er da de spiller falskt og prøver å fremstille seg som "guds beste barn" ved å vise smørsiden til folket..

 

Jeg mener derfor at vanlige mennesker også må få lov å gjøre opp sin mening om et menneskes personlighet siden det tross alt er de som sitter igjen med svarteper når uskikkede mennesker får for stor makt i samfunnet.

 

Jeg er fullt klar over at kriteriene for å karakterisere et menneskes personlighet i psykatrien er strenge, men som sagt så er det velgernes ansvar å stanse tvilsomme individer fra å få for stor makt, og vi kan ikke vente på en psykiatrisk utredning. Da er det som oftest allerede for sent..

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

 

Jeg forholder meg kun til fagfolk som har jobbet lenge i psykiatrien (leger, psykologer, vernepleiere, sykepleiere) Folk som har skrevet og forsket på menneskelig adferd. Ingen ville ha gått ut og satt noen diagnose, eller bedømt et menneske som deltar i et TV program.

Ikke på et faglig grunnlag, nei. Men man behøver strengt talt ikke en universitetsutdannelse for å avgjøre om vedkommende, utifra adferden en person utviser, er skikket i et lederverv eller ikke. Det er bare tøys. Det er temmelig pretensiøst å påstå at 98% av den voksne befolkningen ikke evner å vurdere disse enkle tingene.

 

Nå har jeg ikke sett en eneste episode av "Farmen" og kan således ikke uttale meg om denne fyrsaken, men på et generelt grunnlag kan jeg trygt si at hvis vedkommende virkelig viser en såpass svak karakter er han ikke skikket som forbilde, eller i et lederverv - uansett hvilket parti han kommer fra.

 

Som jeg har sagt flere ganger. Jeg synes Olav opptrer som en stor dust og tar sterk avstand til hans ytringer mot Finn, som er min favoritt i farmen. Men og påstå at Olav er uegnet som varaordfører, pga. hans opptreden i Farmen. Det er totalt forkastelig og feil. Ingen med kunnskap vil påstå noe slikt. Jeg tror heller ingen vanlige folk med normale egenskaper til vurdering vil påstå noe slikt. Det er hva tråden handler om. Selv om enkelte gjerne vil diskutere min person.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Som jeg har sagt flere ganger. Jeg synes Olav opptrer som en stor dust og tar sterk avstand til hans ytringer mot Finn, som er min favoritt i farmen. Men og påstå at Olav er uegnet som varaordfører, pga. hans opptreden i Farmen. Det er totalt forkastelig og feil. Ingen med kunnskap vil påstå noe slikt. Jeg tror heller ingen vanlige folk med normale egenskaper til vurdering vil påstå noe slikt. Det er hva tråden handler om. Selv om enkelte gjerne vil diskutere min person.

Ja jeg har jo ikke sett denne serien og jeg vet ikke engang hvem denne karen er (før jeg leste denne tråden og delvis via overskrifter i nettaviser de siste dagene - men jeg hopper også glatt over alt som har med kjendisstoff å gjøre også) så jeg kan ikke gi min egen mening om hans uttalelser eller det fjaset som foregår på det tv programmet.

 

Men jeg anerkjenner også at mange små (potensielle dritt-)unger samt voksne som mentalt sett kanskje ikke er helt modne eller utviklet i topplokket også følger med på dette. Og i disse mobbefokus tider er det jo betimelig å spørre seg om en som skal gå foran som et godt forbilde i samfunnet da passer inn i den rollen han har i samfunnet forøvrig. Jeg mener bestemt han ikke gjør det. Men nå mener jeg også at enhver som melder seg på slike programmer helst ikke burde settes til mer ansvar enn maksimalt å pakke pappesker på posten i utgangspunktet.

 

(det burde jeg heller ikke si så høyt fordi forloveden til kusina mi visstnok også var deltager på farmen en eller annen sessong tilbake i tid, han er en knasende likandes kar så jeg har av diplomatiske grunner ikke luftet mitt syn på saken ovenfor ham).

Lenke til kommentar

 

Som jeg har sagt flere ganger. Jeg synes Olav opptrer som en stor dust og tar sterk avstand til hans ytringer mot Finn, som er min favoritt i farmen. Men og påstå at Olav er uegnet som varaordfører, pga. hans opptreden i Farmen. Det er totalt forkastelig og feil. Ingen med kunnskap vil påstå noe slikt. Jeg tror heller ingen vanlige folk med normale egenskaper til vurdering vil påstå noe slikt. Det er hva tråden handler om. Selv om enkelte gjerne vil diskutere min person.

Ja jeg har jo ikke sett denne serien og jeg vet ikke engang hvem denne karen er (før jeg leste denne tråden og delvis via overskrifter i nettaviser de siste dagene - men jeg hopper også glatt over alt som har med kjendisstoff å gjøre også) så jeg kan ikke gi min egen mening om hans uttalelser eller det fjaset som foregår på det tv programmet.

 

Men jeg anerkjenner også at mange små (potensielle dritt-)unger samt voksne som mentalt sett kanskje ikke er helt modne eller utviklet i topplokket også følger med på dette. Og i disse mobbefokus tider er det jo betimelig å spørre seg om en som skal gå foran som et godt forbilde i samfunnet da passer inn i den rollen han har i samfunnet forøvrig. Jeg mener bestemt han ikke gjør det. Men nå mener jeg også at enhver som melder seg på slike programmer helst ikke burde settes til mer ansvar enn maksimalt å pakke pappesker på posten i utgangspunktet.

 

(det burde jeg heller ikke si så høyt fordi forloveden til kusina mi visstnok også var deltager på farmen en eller annen sessong tilbake i tid, han er en knasende likandes kar så jeg har av diplomatiske grunner ikke luftet mitt syn på saken ovenfor ham).

 

Enig med deg, jeg hopper også over kjendisstoff. Ser stort sett ikke på slike program på TV, bortsett fra Farmen av og til. Da det er blant de beste av slike program.

 

Nå er det nok ikke de yngste som ser Farmen, Farmen går relativt seint på kvelden. Det er heller ikke slik at deltagerne skal være noen rollemodell, det er konkurranse og premien er høy. Politikere som denne Olav er, skal heller ikke være rollemodeller, heldigvis.

 

Det som derimot er av interesse som jeg oppfatter at du sneier innom. Er om politikere eller andre mennesker med samfunns verv, burde stille opp i slike program. I utgangspunktet burde ingen stille opp i slike serier. Men det gjør folk. Både tullinger og begavede mennesker. Folk ønsker og komme på TV, av en eller annen merkelig årsak, drømmen om berømmelse er nok en av mange årsaker. De tenker lite på hva dem utsetter seg selv for.

Lenke til kommentar

I svar nr. 109 fra Gothminister kom han med en del fornuftige argumenter og jeg begynte så smått å få litt respekt for ham, men så valgte han å gå tilbake til sitt gamle nivå der han setter seg over alle andre og påstår at han kan vurdere og fastslå at Olav er kvalifisert som toppolitiker.

 

I svar nr. 114 går han ned på et enda lavere nivå og bruker ordene "tullinger" og "begavede" om andre mennesker. Hvilken typer mennesker er så dette? Hva er tullinger? Er det en diagnose, og i såfall, hvilke kriterier må oppfylles for at en person skal være en tulling?

 

Utrolig at en person som arbeider i psykiatrien kan gå ned på et slikt lavmål..

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Som tidligere sagt, denne tråden handler ikke om Gothminister. Opprett gjerne en tråd om meg, om det skulle være av interesse.

 

Begrep som tullinger brukte jeg i et svar til en som brukte begrep som, dritt-unger, ikke mentalt oppegående osv. Personen har ennå ikke fått noen klage. Nå er tulling et folkelig begrep på mennesker som ofte opptrer på en uakseptabel måte, eller har mangelfull sosial, eller mangelfulle ferdigheter. Men jag tar kritikken mot og bruke slike tåpelige begrep. Ellers ser jeg at enkelte tror at vi i psykiatrien ikke er som folk flest. Det er godt vi ikke har hemmelig kamera på våre vaktrom. Mange ville blitt lettere rystet om de hørte hva alt fra leger til assistenter faktisk verbalt utrykket.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at denne kampen, eller uvennskap skal fortsette også etter Farmen. Finn og Olav har ennå ikke begravd stridsøksene. http://www.kjendis.no/2014/11/13/kjendis/aller/farmen/farmen_tv2/tv_2/36224936/

 

Nå som Farmen er over og spillet er slutt. Vil jeg med stille kritiske spørsmål om Olav. Men jeg vil på ingen måte si han ikke er kompetent som politiker. Men jeg finner det merkelig at Olav ikke har beklaget sine ufine ord mot Finn under oppholdet. Alle vet at man i kampens hete kan benytte seg av sterke ord som man burde spare seg for. Men nå er konkurransen over og det normale liv har startet igjen. Da burde man forvente at voksne anstendige mennesker ber om unnskyldning for sin oppførsel. Selv om Olav beskylder Finn for avtalebrudd, slike avtaler har liten verdi i kampens hete. Det burde Olav forstå.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at denne kampen, eller uvennskap skal fortsette også etter Farmen. Finn og Olav har ennå ikke begravd stridsøksene. http://www.kjendis.no/2014/11/13/kjendis/aller/farmen/farmen_tv2/tv_2/36224936/

 

Nå som Farmen er over og spillet er slutt. Vil jeg med stille kritiske spørsmål om Olav. Men jeg vil på ingen måte si han ikke er kompetent som politiker. Men jeg finner det merkelig at Olav ikke har beklaget sine ufine ord mot Finn under oppholdet. Alle vet at man i kampens hete kan benytte seg av sterke ord som man burde spare seg for. Men nå er konkurransen over og det normale liv har startet igjen. Da burde man forvente at voksne anstendige mennesker ber om unnskyldning for sin oppførsel. Selv om Olav beskylder Finn for avtalebrudd, slike avtaler har liten verdi i kampens hete. Det burde Olav forstå.

 

Der skal jeg, for en gangs skyld så nær sakt, være enig med deg. På onsdagenes program hadde Finn og Olav et "oppvaskmøte" der Olav sa at der han kom fra så betydde et håndtrykk mellom to karer noe. Det kan godt være det, men det hindrer ikke Olav å si litt senere i programmet at han ofrer Ørjan for en finalebillett. Og det selv om de to har tatt hverandre i hånden.

At han "lurer" gruppa med mann/dame konkurranse ser jeg stort på. Han ville jo uansett valgt Finn som førstekjempe.

Det jeg savner fra Olav er at han ikke er så dobbelmoralistisk. Han ser ting utelukkende fra en side og nekter å se sin egen rolle i den "støyen" som oppstår på, og utenfor, Farmen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...