Gå til innhold

På tide å avskaffe den rigide NRK lisensen?


Anbefalte innlegg

Kom over denne finn.no annonsen:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52992738&searchclickthrough=true

Der står det følgende å lese:

2 stk 2013 model tv'er gis bort. pga Latterlige regler hos NRK

Beskrivelse

1 stk 32 tommer og 1 stk 50 tommer tv gis bort. (32 tommer er gitt bort, 40 tlf på 10 min, trenger ikke ringe om denne)
Pris på disse var ca 10.000,-

I fjor kjøpte vi 2 stk. tv'er til våre kontorer.
Disse skulle vi bruke til presentasjon av hjemmeside og til power point presentasjoner.
I år fikk vi en regning fra NRK. De ville ha Kringkastningsavgift på kroner 5003,- pr. år.
Jeg skrev et brev til de, der jeg forklarte at vi ikke har tv signaler noen sted på våre kontor, og at de skulle brukes til presentasjon. Dette var IKKE ok. Mine alternativer var å betale eller bruke penger på å plombere de, dette på tross av at vi ikke kan få inn tv signaler på kontoret.
Etter mye frem og tilbake, har jeg sett meg lei.

Det er billigere å gi disse bort, enn å plombere. SAMT AT JEG SLIPPER KR 5003,- TIL NRK HVERT ÅR, UTEN Å HA TV SIGNALER.

32" tommer gis bort til den første som tar kontakt.

50" tommer vil gis bort torsdag 30. okt kl 13.00 i Nordstrandsveien 36 på nordstrand. KL 13.00 presis, kaster jeg en ball ut fra døren på kontoret. Den som fanger denne, får 50" Panasonic tv.

NB! De som kommer inn på våre kontorer, eller står på trappen, får ikke denne TV!!!!!!

Dette gjøres demostrativt mot at jeg har sett meg lei av at Staten gjør akkurat som de vil og krever oss for den ene avgiften etter den andre!
NRK er ikke villig til å se på dette med fornuft, de forholder seg KUN til regelverket, selv om all fornuft og logikk selfølgelig sier noe annet.

Det er helt uaktuelt betale for et produkt som vi ikke får.
Vi kommer ikke til å betale regningen til NRK

mvh Robert
Tilstand: Brukt

Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første ser jeg ikke noe stort behov for å ha en statskanal. Men skal vi først ha en statskanal, er det absolutt ikke rettferdig at denne skal finansieres av hver husstand som har en TV, uavhengig av om de kan eller vil bruke statskanalen. Fattige, blant annet studenter som ikke bruker NRK, må betale en like stor avgift som en etablert familie, mens de menneskene som ikke eier en TV ser NRK gratis på nett. Det er en svært usosial avgift. Det finnes vel ingen grunn til at ikke også statskanalen kan finansieres over skatten.

 

Her i Tyskland må alle husstander betale Rundfunkbeitrag, ekvivalenten til NRK-lisensen, uavhengig av om de har en TV eller ei. Dog kan enkelte svake grupper, som for eksempel handicappede, studenter og mottakere av sosialstønader, få reduksjon eller fritak fra avgiften. Det er heller ikke optimalt, men mye bedre enn den norske løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativet er vell å bake det inn i statsbudsjettet, noe som i og for seg er en bedre løsning for dem som har tv men gjør det mer urettferdig for dem som ikke har det.

 

Jeg ser i grunn ikke ett stort behov for en statskanal lengre så for min del spiller det ikke så stor rolle om NRK hadde måtte finansiere seg selv. Det kulturelle og obligatoriske som faller bort finnes jo allerede alternativer til. Om man ser bort i fra nyheter på samisk, tegnespråk og nynorsk teksting.

 

I ett nødstilfelle og i en eventuell krig finnes det andre måter og nå frem til folket på enn via NRK uansett.

Lenke til kommentar

Problemet med å bake kringkastningsavgiften inn i skatten er at det då blir politisk styrt kor mykje skatten skal være på og då også kor mykje statskanalen får i støtte.

Dette er problematisk dersom NRK skal kunne være politisk uavhengig, om det er politikarane som bestemmer kor mykje NRK får i støtte så vil NRK ha fordel av å bligjere den til ei kvar tid sittande regjering i staden for å kritsisere.

 

Men ein flat avgift per husholdning høyrest ut til å være ein god idé.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Problemet med å bake kringkastningsavgiften inn i skatten er at det då blir politisk styrt kor mykje skatten skal være på og då også kor mykje statskanalen får i støtte.

Dette er problematisk dersom NRK skal kunne være politisk uavhengig, om det er politikarane som bestemmer kor mykje NRK får i støtte så vil NRK ha fordel av å bligjere den til ei kvar tid sittande regjering i staden for å kritsisere.

 

Men ein flat avgift per husholdning høyrest ut til å være ein god idé.

NRK lisensen er allerede politisk styrt da denne satsen blir satt av budsjettet hvert år, og det er opp til politikerne å heve eller mot all formodning senke denne!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...