Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2015


Anbefalte innlegg

Tror ikke målgruppen har behov for å gå over iso 100 spesielt mye, så Iso 6400 er nok ikke et problem for målgruppen.

Joa, tenkte mer på MP-hysterier som har vært før og som på en måte ISO har overtatt for nå, så det at Canon ikke "skryter" av x antall hundretusen i ISO synes jeg er fint.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tror ikke målgruppen har behov for å gå over iso 100 spesielt mye, så Iso 6400 er nok ikke et problem for målgruppen.

 

Joa, tenkte mer på MP-hysterier som har vært før og som på en måte ISO har overtatt for nå, så det at Canon ikke "skryter" av x antall hundretusen i ISO synes jeg er fint.

Nå kan de skryte av X antall hundretusen pixler i stedet

Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke målgruppen har behov for å gå over iso 100 spesielt mye, så Iso 6400 er nok ikke et problem for målgruppen.

Joa, tenkte mer på MP-hysterier som har vært før og som på en måte ISO har overtatt for nå, så det at Canon ikke "skryter" av x antall hundretusen i ISO synes jeg er fint.

Nå kan de skryte av noen hundretusen piksler :)

 

Får da håpe det er mer en x antall hundretusen piksler :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Desverre er kommentarer fra Canon som dette ikke bra:

As far as dynamic range is concerned, we're told that the new 5DS and 5DS R should give the same performance as the current EOS 5D Mark III.

Canon tells us that at a pixel level, noise levels should be very similar to the EOS 7D Mark II and slightly better than what we'd expect from a 5D Mark II (note: not a 5D Mark III).

Lenke til kommentar

Desverre er kommentarer fra Canon som dette ikke bra:

"As far as dynamic range is concerned, we're told that the new 5DS and 5DS R should give the same performance as the current EOS 5D Mark III.

Canon tells us that at a pixel level, noise levels should be very similar to the EOS 7D Mark II and slightly better than what we'd expect from a 5D Mark II (note: not a 5D Mark III)."

Det var vel som enkelte fryktet. Papirlansering av noe som kommer til sommeren som ikke henter inn etterslepet fra konkurentene mhp DR.

 

I et kamera som 7Dmk2 så er det kanskje til å leve med, men i et landskap/studio/MF-dødare så er det ganske oppsiktsvekkende at de ikke klarer/ønsker å få støyen ved lav ISO ned på nivået konkurentene har hatt i mange år.

 

Forøvrig forfriskende å se et Canon stillbilde-kamera som fokuserer på ... stillbilder.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

 

 

Tror ikke målgruppen har behov for å gå over iso 100 spesielt mye, så Iso 6400 er nok ikke et problem for målgruppen.

Joa, tenkte mer på MP-hysterier som har vært før og som på en måte ISO har overtatt for nå, så det at Canon ikke "skryter" av x antall hundretusen i ISO synes jeg er fint.

Nå kan de skryte av noen hundretusen piksler :)

 

Får da håpe det er mer en x antall hundretusen piksler :)

 

Ja det kommer an på hvor mange hundre tusen du legger sammen :)

Lenke til kommentar

 

Combined with super-fast AF performance, thanks to a new Hybrid CMOS AF III and 49-point AF System

 

Her er spesifikasjonene på Canon EOS-M3

 

Canon EOS M3 Specifications

  • 24.2MP CMOS sensor (22.3 x 14.9 mm)
  • AF is 49 points. Hybrid CMOS AF
  • ISO100-12800
  • Media SD / SDHC / SDXC (UHS-I compatible)
  • DIGIC6 processor
  • Wi-Fi
  • 4.2 fps
  • 384 zone metering
  • Battery LP-E17
  • Shutter speed 1/4000sec – 30 sec
  • Full HD Video
  • Built-in Flash
  • LCD monitor tilting 3 inches 1.04 million dots.Touch panel
  • No GPS
  • EVF option (EVF-DC1)
  • The body of stainless steel, magnesium alloy, polycarbonate
  • Size 110.9 x 68.0 x 44.4 mm
  • Weight 366g
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Desverre er kommentarer fra Canon som dette ikke bra:

As far as dynamic range is concerned, we're told that the new 5DS and 5DS R should give the same performance as the current EOS 5D Mark III.

Canon tells us that at a pixel level, noise levels should be very similar to the EOS 7D Mark II and slightly better than what we'd expect from a 5D Mark II (note: not a 5D Mark III).

 

Ja, det var dette jeg var spent på å se, men venter enda litt før konkusjonen faller.

 

Har jo sett eksempler der Dxxx modellene til Nikon og A7 modellene til Sony henter inn ekstreme data fra skyggene uten tegn til mye støy. Hvem trenger HDR bilder når man kan gjøre dette så enkelt. Ikke på samme nivå som f.eks Hasselblad eller Pentax 645 men likevel imponerende.

 

Som gammel Canon mann hadde jeg virkelig håpet på at Canon endelig skulle knekke denne koden som svært mange ønsker seg.

 

Til og med mitt EM-1 med MFT brikke kan i mange tilfeller være bedre rustet til å gjøre dette på base ISO enn mitt forrige 5D MkIII, og mye bedre enn mitt gamle 7D.

 

Men vi får vente en stund til.......enda endel år til jeg blir pensjonist :)

Lenke til kommentar

 

Desverre er kommentarer fra Canon som dette ikke bra:

"As far as dynamic range is concerned, we're told that the new 5DS and 5DS R should give the same performance as the current EOS 5D Mark III.

Canon tells us that at a pixel level, noise levels should be very similar to the EOS 7D Mark II and slightly better than what we'd expect from a 5D Mark II (note: not a 5D Mark III)."

Det var vel som enkelte fryktet. Papirlansering av noe som kommer til sommeren som ikke henter inn etterslepet fra konkurentene mhp DR.

 

I et kamera som 7Dmk2 så er det kanskje til å leve med, men i et landskap/studio/MF-dødare så er det ganske oppsiktsvekkende at de ikke klarer/ønsker å få støyen ved lav ISO ned på nivået konkurentene har hatt i mange år.

 

-k

 

Jeg tror Canon ikke klarer å få ned støy ved lav iso. Denne lanseringen bærer mer og mer preg av at Canon bruker en form for oppskalert sensor fra 7D mk2.

Men dersom det leverer krystallklare bilder sammen med gode objektiver Canon allerede har, kan det likevel bli et attraktivt kamera for studio/landskap.

Lenke til kommentar

 

Desverre er kommentarer fra Canon som dette ikke bra:

 

Canon tells us that at a pixel level, noise levels should be very similar to the EOS 7D Mark II and slightly better than what we'd expect from a 5D Mark II (note: not a 5D Mark III).

 

Om du kobler den kommentaren sammen med at det er mange flere piksler, så må da det være bra? Det vi ser på et bilde er ikke pikslene, det er hele bildet. Det betyr at du kan få mye bedre kvalitet ut av samme forstørrelse, eller større forstørrelse med samme kvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror Canon ikke klarer å få ned støy ved lav iso.

De "klarer" det opplagt dersom de gjør som Nikon og kjøper inn sensorer eksternt. Antagelig greier de det internt også om de gjør endringer i målsettinger/produksjon.

 

Spørsmålet er kanskje heller hva dette vil medføre (dyrere kamera? lavere profit? dårligere høy ISO/video/LiveView/...). Slikt er temmelig umulig for oss å vite, derfor er jeg skeptisk til å "slakte" Canon for enkelt-valgene de gjør. Men vi kan vurdere totalpakken de tilbyr og sette den opp mot totalpakken fra konkurentene...

Men dersom det leverer krystallklare bilder sammen med gode objektiver Canon allerede har, kan det likevel bli et attraktivt kamera for studio/landskap.

Det kan det sikkert. Spesielt hvis farge-selektiviteten er større enn før, som noen rykter antydet. De som ikke klarer seg med 7360 x 4912 pixler men trenger 8688 x 5792 i en enkelt eksponering har egentlig ikke så mye valg på denne siden av mellomformat.

 

Hvis man driver med "slow photo" så har man vel ofte muligheten til å ta 3 eksponeringer i stedetfor 1, og så sette sammen i etterkant for å kompensere for sensorens svakheter. Men om scenen inneholder gress, blad, bølger, skyer eller noe annet som beveger seg så er det kronglete i forhold til å finne et kamera som gjør det "rett" i utgangspunktet. Et gyldig spørsmål kan da være hvorvidt et kamera med mindre sensor og større DR stitchet er like greit. 3 eksponeringene med 24MP APS-C kan gi 6000x10000 pixler (ved 25% overlapp) ved betydelig lavere pris/vekt.

 

Så kan man være "DR-junkie" eller "oppløsnings-junkie" eller hva enn. Hvis man får tatt de bildene man vil med kameraet man har så er det selvsagt ingen grunn til å vurdere noe nytt, og pengene kan puttes under puta.

 

For min del så er det interessant hva Sony kommer med mellom nå og sommeren. En A9 med EF-kompabilitet, sensor-stabilisering, masse oppløsning, gode farger _og_ større DR@lav ISO? Kanskje global lukker...

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

De "klarer" det opplagt dersom de gjør som Nikon og kjøper inn sensorer eksternt. Antagelig greier de det internt også om de gjør endringer i målsettinger/produksjon.

 

Veldig enig i det. Når de blir spurt sier jo Canon at de leverer "balanserte" sensorer, og selv om jeg er en av de som ønsker at de prioriterte mer DR er det vanskelig å argumentere mot Canons prioriteringer som har holdt dem på toppen av salgsstatistikken i over 10 år på rad.

 

Når det gjelder bildekvalitet tror jeg bare vi må vente til noen får prøvd kameraene. 7DII-nivå på pikslene vil jo nødvendigvis gi bedre kvalitet på bildenivå med en over 2.5 ganger så stor sensor. Det virket ikke som Chuck Westfall i intervjuet på dpreview hadde tenkt helt gjennom alle svarene, og det var heller ikke klart om sammenligningen med 7DII-sensoren var hans egen basert på pikselstørrelse eller om det kom fra Canon. Uansett lansering av 5Ds så kort tid etter 7DII tyder vel på at det er samme teknologi i bunnen.

 

Apropos farge-selektiviteten så kan du se på DxO-tallene for 7DII og 70D hvor 70D scorer litt bedre på det området, og litt dårligere på ISO. Mer selektive fargefiltere koster nødvendigvis litt i ISO-ytelse og kan være med å forklare hvorfor de begrenser ISO selv om effektiviteten i sensoren er bedre på 7DII enn 5DIII.

 

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...