Gå til innhold

Hva ligger lønna på en kjemiker?


kiix

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er hva slags muligheter jeg har etter endt bachelor. Jeg må være ærlig at lønn betyr litt for meg. Jeg har søkt litt på nettet på dette spørsmålet men det varierer jo veldig ut i fra hvor lenge man har jobbet i bransjen, utdannelse, sertifiseringer og stillingstittel. Så for å finne ut litt mer konkret hva det er å forvente i lønn lurer jeg på om dere vil dele hva dere har basert på bakgrunnen deres?

 

Stillingstittel:

Erfaring:
Sertifisering:
Arbeidsoppgaver:
Utdanning:
Årsinntekt:

Jeg har evnen til å ta en master hvis det viser seg at det er mer "lønnsomt". Etter litt research med jobb muligheter på finn.no (per dags dato) så ser det ut som flere utlyser folk med bachelor/fagbrev ovenfor master. Er det fordi de er billigere?

 

Håper det er noen kjemikere god erfaring her som vil dele litt med meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du starte med å si hva slags kjemiker du er. Har du gått prosesskjemi var det store fine muligheter til å runde millionen etter noen få år i Exxon, men er det biokjemi der helsevesenet er arbeidsgiver er lønna vesentlig lavere. Nå er imidlertid oljeprisen i fritt fall, og oljeselskaper ansetter få nye hoder.

Lenke til kommentar

Først må du starte med å si hva slags kjemiker du er. Har du gått prosesskjemi var det store fine muligheter til å runde millionen etter noen få år i Exxon, men er det biokjemi der helsevesenet er arbeidsgiver er lønna vesentlig lavere. Nå er imidlertid oljeprisen i fritt fall, og oljeselskaper ansetter få nye hoder.

 

Jeg har spesialisert meg i analytisk kjemi. Skulle jeg velge master, så blir det fordypning i analytisk kjemi.

 

Vet at i oljebransjen kan det tjenes mye penger, men olje industrien er nok ikke noe for meg.

 

Er det fortsatt mange andre muligheter som en analytisk kjemiker kan brukes til? Som sagt, så er det ikke mange stillinger å finne på finn.no per dags dato.

 

 

Ohhh, Walter White er vel et godt eksempel på variabel inntekt for en kjemiker... Stusselig i offentlig sektor, spektakulært i tvilsom privat sektor :)

 

Har hatt den tanken å kjøre breaking bad ;) men da trengs det mye ressurser og hjelp (god assistent! =) )

Lenke til kommentar

Kjenner en som har master i analytisk kjemi, som jobbet noen år i offentlig før hele jobben ble lagt ut på anbud i EU for at staten skulle spare penger. Satt og tvinnet tommeltotter og skrev søknader i et halvt år før det ble omskolering til lærer. De har en hurtigvariant som tar ett år for master-folk.

 

Men det er en presset bransje du prøver å komme inn i. Ville nok vurdert å høre med forelesere, selskaper osv du møter i studiet om hva de ser etter og hvilken kunnskap de jakter på. Så kan du se om du har en teoretisk mulighet for jobb, eller om du burde gå all-in på en mastergrad med en spesiell fagkombo

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Samboeren min tjente vel rundt 450-470k som analytisk kjemiker, men da jobben ble faset ut til utlandet og det plutselig sto en hel lab med arbeidsledige kjemikere var det nesten umulig å få jobb.

Så nå er hun lærerstudent.

Kjekt når arbeidsgiver finner ut at masse kan legges ut på anbud til billigere land i EU

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...