Gå til innhold

Innløsing av fellesgjeld


kristwa

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I desember flytter jeg til nybygd leilighet i Oslo (Kværnerbyen). I den forbindelse er det et forhold på 30/70 mellom beløp som jeg betaler ved overtakelse og hva som nedbetales som fellesgjeld.

 

Fellesgjelden nedbetales gjennom to lån: 10% av totalsum er et topplån med flytende rente som nedbetales over 10 år. 60% av totalsum nedbetales over 40 år med 10 års avdragsfrihet og flytende rente. Flytende rente er i dag på 3.15%

 

Har blitt tilbudt å nedbetale fellesgjelden gjennom IN-ordning. Dette er jo OBOS med sikring, så det burde være trygt å gjøre det. Jeg har ikke egenkapital nok til å dekke mer enn 15% av totalsummen på leiligheten, så eventuell innløsing må skje ved å låne et høyere beløp i min bank. Tidligere har tankegangen vært at det er greit å samle all gjeld hos min egen bank (som per i dag er DNB, men vurderer å skifte til Obos Bank), men jeg finner gode argumenter både for å løse inn og for å la være. Rådgiveren i banken gir meg blandede signaler for hva som er smartest så jeg blir ikke helt klok på hva jeg skal gjøre gjennom henne.

 

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du løyser inn din del av fellesgjelda, blir du då også frisatt frå det solidariske ansvaret for den øvrige fellesgjelda?

 

Vanligvis i burettslag er det slik at alle bebuerane har eit solidarisk ansvar for heile fellesgjelda. Fellesgjelda ers jølvsagt fordelt slik at kvar enkelt bueinheit har ansvaret for ein viss andel av gjelda, men dersom nokon ikkje betaler sin del så blir resten av burettslaget ansvarlige for å også betale for dei som ikkje vil eller kan gjere opp for seg.

Dette ekstratapet får ein dekka gjennom tvangssalg, men det er likevell problematisk dersom nokon ikkje betaler sin del.

 

Så dersom du slepp denne problematikken med at du potensielt kan bli sittande med gjelda til dei andre bebuerane så er det i seg sjølv eit argument for å løyse inn fellesgjelda til ei personleg gjeld.

Lenke til kommentar

Dersom du løyser inn din del av fellesgjelda, blir du då også frisatt frå det solidariske ansvaret for den øvrige fellesgjelda?

 

Fra prospekt:

 

Alle OBOS-tilknyttede borettslag har inngått avtale med OBOS om garanti for innbetaling av borettslagets felleskostnader. Dette betyr at OBOS har tatt risikoen knyttet til om andelseiere misligholder betaling av sin andel av felleskostnadene. Innkreving ved mislighold er overlatt til OBOS og vil ikke påvirke borettslagets likviditet. Når denne risikoen er tatt bort, vil det få positiv innvirkning på verdiutviklingen på din bolig.
Lenke til kommentar

Dette kan også løses ved å betale enda kjappere ned på ditt eget lån. Når du er kvitt det har du sannsynligvis flyttet uansett, eller kan revurdere det. Men det forutsetter at renten er den samme. Hvis du regner med å konsekvent ha lavere rente på eget lån enn på fellesgjeld lønner det seg å betale ned fellesgjeld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...