Gå til innhold

ANMELDELSE: Sid Meier's Civilization: Beyond Earth


Anbefalte innlegg

 

 

Oi det var veldig lav score på et Produkt med mange veldig loevende navn på esken .. hmmmm kan det være så dårlig ...

Når ble 6 av 10 en veldig lav score?

Når man ser på forventninger og relevans, så er det en veldig lav score. Spill med lave forventninger blir vel som regel ikke anmeldt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en gammel civ'er, dvs. som har spilt CIV fra første versjon og som elsket dette spillet.

 

Et sted på veien mistet CIV sjelen sin og utviklingen forsvant til fordel for kommersielle interesser, overfladisk og gjenbruk... riktignok var det litt bedre grafikk og noen nye ting underveis, men nå handler det mest om å melke kua. CIV er ikke lenger et spill jeg sitter timesvis med og koser meg med... men et spill jeg irriterer meg grønn over.

 

Beyond Earth som er en oppfølger til Alpha Centauri er en gimmick basert på CIV V-engine. Spillet skal kun suge mer penger ut av kundene med et halvslapt innhold. Jeg gidder ikke å kjøpe dette spillet.

 

Jeg har også sluttet å håpe på at CIV-serien skulle ta de riktige grepene for å finne tilbake til roten sin. Men de siste versjonene har gått mer i retning av å tiltrekke seg 14-åringer. Håper at CIV VI kan gi oss en fullverdig oppgradering med realistisk strategi og krigføring... krigføring som fungerer og konsepter som blir videreutviklet fremfor rippet vekk for en expansion pack. Det er nå mange andre titler som har mange av de elementene CIV egentlig kunne hatt med. Total Wars campaign-map og unitstyring... fremfor brettspill og uralistiske units, Universalis diplomatiske kompleksitet, sim city's map og bygninger m.m. samt overgang til RTS. Man skal føle seg som en general i et realistisk miljø... ikke visuelt stygt UI og tech-tree som går i utakt med tiden og spillerne... og balansen mellom ulike civs som bare blir tullete da det ødelegger for at spillere kan starte med like forutsetninger og kjempe fair.

 

Hvis det er noen programmerere der ute som har tid til overs og kunnskap om lage motoren slike spill... så kan jeg være gamedesigner!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trist, men det var dette jeg fryktet.

Ta en titt i tråden for Beyond Earth. Det er mange anmeldelser oppe allerede, og de aller fleste gir det svært bra score. Vi snakker 8/10 og oppover. Gamer.no og Escapist er de eneste jeg finner i farten som gir det dårlig kritikk, og selv da snakker vi henholdsvis 6/10 og 3/5. Det er slettes ikke noe å frykte. ;)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1624795&&page=3

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

 

 

Trist, men det var dette jeg fryktet.

Ta en titt i tråden for Beyond Earth. Det er mange anmeldelser oppe allerede, og de aller fleste gir det svært bra score. Vi snakker 8/10 og oppover. Gamer.no og Escapist er de eneste jeg finner i farten som gir det dårlig kritikk, og selv da snakker vi henholdsvis 6/10 og 3/5. Det er slettes ikke noe å frykte. ;)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1624795&&page=3

Hva IGN og Destructoid mener om siste inkarnasjon av en spillserie "alle" er enige om er av høy kvalitet bryr jeg meg lite om. Jeg har liten tiltro til vurderingsevnene til disse magasinene.

 

Jeg hadde blitt veldig glad om jeg tok feil. Men det jeg leste utifra anmeldelsen til Kjørmo var at dette ikke er et dårlig spill, men helt uinspirert. Det var en veldig subjektiv anmeldelse men og jeg har ikke vanskelig for å tro at en del mennesker er helt uenige, men jeg syns han gikk inn på noe vesentlig. Kommer spillet med noe nytt?

 

Alpha Centauri var et veldig inspirert spill som hadde mye nytt å komme med og er etter min mening en av de aller beste Science Fiction spillene noensinne. Dette spillet virker som om det mest er lagd fordi fans av Alpha Centauri så lenge har ønsket seg en ny utgave av dette og at Firaxis vurderte det som profitabelt. Det virker ikke som en eller flere store spilldesignere har jobbet med noe de virkelig har brent for. Jeg er ikke så naiv at jeg tror det er slik alle gode spill lages, men jeg tror at det kan ha mye å si for resultatet.

 

Jeg tror ikke at dette er et dårlig spill, og "middelmådig" vil heller ikke gå an å bruke når spillsjangeren er så liten. Om alt man ønsker er en utgave av Alpha Centauri med noen nye ting eller Alpha Centauri med høyere oppløsning på grafikken så kan det godt hende at man blir fornøyd (selv om spillet skulle være langt dårligere enn AC.) Men jeg tror ikke at dette spillet kommer til å ha på langt nær så engasjerende gameplay eller spillverden/stemning/historiefortelling som AC.

 

Dette baserer jeg på denne anmeldelsen og noen førsteinntrykk jeg har lest, samt kvalitetsnivået på nyere Firaxis spill. Så ja, det kan godt hende jeg tar feil. Jeg håper det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva IGN og Destructoid mener om siste inkarnasjon av en spillserie "alle" er enige om er av høy kvalitet bryr jeg meg lite om. Jeg har liten tiltro til vurderingsevnene til disse magasinene.

 

Hva med alle de andre anmeldelsene? Foreløpig ligger det med 82/100 på metacritic, etter 37 critics. :) Setter du virkelig anmeldelser på gamer.no så høyt at du gir blaffen i alle andre?

 

http://www.metacritic.com/game/pc/sid-meiers-civilization-beyond-earth

 

Btw ser at gamer.no og Escapist gir det 60/100 ifølge metacritic, og tre gir det 70/100. Alle de andre er fra 79/100 og oppover. Konklusjon: Ikke stol for mye på gamer.no.

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en gammel civ'er, dvs. som har spilt CIV fra første versjon og som elsket dette spillet.

 

Et sted på veien mistet CIV sjelen sin og utviklingen forsvant til fordel for kommersielle interesser, overfladisk og gjenbruk...

Civilization burde bli sanntidsbasert og lære fra Total War serien?!?!???

 

Gutten min, før du drar på sopptur så er det viktig å lære seg forskjell på kantareller og fleinsopp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konklusjon: Ikke stol for mye på gamer.no.

Jeg stoler ikke så mye på Gamer.no (selv om jeg setter dem foran IGN og Destructoid), men anmeldelsen traff meg godt.

 

Men jeg skal være enig i at tallene taler til Beyond Earths fordel. Man skulle tro at hvis spillet var så uinspirert som jeg trodde så burde det vært flere dårlige anmeldelser og færre gode. Jeg er fortsatt litt skeptisk, men det ser ut som du har rett :)

 

Men til ettertanke så er det verdt å ta en titt på denne som ikke er helt ulik:

http://www.metacritic.com/game/pc/sid-meiers-civilization-v/critic-reviews

 

Civilization V er etter min mening et godt spill, men av lavere kvalitet enn forgjengerne sine. Hvorfor var det ikke flere av anmelderne som så det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hører mye på ProJared, og han har en del gode poeng når det gjelder Civ: Beyond Earth. De forskjellige planetene vi er på er veldig like, så man får ikke følelsen av at dette er en fremmed planet. Det er alt for mange aliens, og de forskjellige "sivilisasjonene" er ikke så unike som man skulle ønske. Riktignok er det en grunn til det, men det skuffer litt. Men likevel er det et svært bra spill man kan bruke hundrevis av timer på uten problem. :) Da får det heller være at han gav Project X Zone på 3DS 4/10, mens jeg elsket det. Man kan ikke være enig i alt. :p

 

 

(btw det gir oss enda en anmeldelse med bra karakter.) :)

Lenke til kommentar
Han fikk det til å høres spennende ut. Jeg liker lyden av "options upon options upon options".

 

En ting som kan hjelpe litt mot spillets fantasiløshet er fylle inn med ens egen fantasi.

Jeg kommer nok til å ha endel moro med Beyond Earth uansett. Men det er en skam med så generiske, fantasiløse og urealistiske romvesener, skulle tro at det var Brad Wardell som hadde designet dem. Får bare håpe at det er han som har programmert den kunstige intelligensen :)

Endret av Gother-Bit
Lenke til kommentar

Etter å ha lest anmeldelsene både her og hos pressfire.no sitter jeg igjen med akkurat den følelsen jeg fryktet og trodde jeg kom til å ha. Anmelderen til pressfire.no har ikke spilt Alpha Centauri, er overbegeistret, og gir 6/6. Anmelderen til gamer.no har spilt Alpha Centauri, ser på spillet som en half-assed mod til Civ 5, og gir spillet 6/10.

 

Enten man vil eller ikke har spillet blitt markedsført som Alpha Centauri 2, og selv om jeg sikkert kommer til å like spillet veldig godt - akkurat som de flere hundre timene jeg har i Civ 5 - frykter jeg at jeg alltid kommer til å sitte med den halvkjipe følelsen av at dette er en nymotens, umørk sell-out av Alpha Centauri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant å se forskjellen på denne og pressfire sin anmeldelse, spesielt mtp "reskin-faktoren", blir nok å avvente litt for min egen del, har nesten ikke spilt CIV5, så klarer å vente et års tid på DLC osv.

 

AtW

 

Pressfire er typen useriøst sted som bare fungerer som innholdsfyll for Tabloid-aviser o.l. De gir 6'ere til alt mulig rart. De gav f.eks. 6 til Planetary Annihilation blant annet med den begrunnelse at nær alle maskiner kunne kjøre det "knirkefritt" på grunn av få polygoner per enhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle Civ spill trenger utvidelser for å oppnå potensialet. Jeg føler at det ligger et visst potensiale her også, men det ligger i øyeblikket begravet under noen dårlige designvalg, som f.eks trade routes, tech web og noen sykt kraftige aliens...

Endret av Sectoid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest anmeldelsene både her og hos pressfire.no sitter jeg igjen med akkurat den følelsen jeg fryktet og trodde jeg kom til å ha. Anmelderen til pressfire.no har ikke spilt Alpha Centauri, er overbegeistret, og gir 6/6. Anmelderen til gamer.no har spilt Alpha Centauri, ser på spillet som en half-assed mod til Civ 5, og gir spillet 6/10.

 

Enten man vil eller ikke har spillet blitt markedsført som Alpha Centauri 2, og selv om jeg sikkert kommer til å like spillet veldig godt - akkurat som de flere hundre timene jeg har i Civ 5 - frykter jeg at jeg alltid kommer til å sitte med den halvkjipe følelsen av at dette er en nymotens, umørk sell-out av Alpha Centauri.

Spillet har ikke blitt markedsført som Alpha Centauri 2, det er kun fans som har knyttet Beyond Earth og Alpha Centauri sammen grunnet at begge pågår i verdensrommet.

 

Her er en quote fra Firaxis (alle andre referanser fra offisielt hold har samme generelle innhold når de blir spurt om Alpha Centauri og Beyond earth):

“This game is not an Alpha Centauri sequel or prequel. It’s its own idea, its own experience, based on the idea of the future of mankind on an alien world,”

 

 

Endret av Galen Absalom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var omtrent som forventa, og grunnen til at eg ikkje førehandsbestilte. Samanlikninga med SMAC er uungåeleg, og sjølv om BE har sine gode sider, verkar det som om det kjem til kort i høve til det.

 

Eg ser ikkje vekk ifrå at eg kjem til å plukke dette opp seinare, men det blir i so fall til ein redusert pris. I mellomtida kan eg Endless Legend, som eg trur byr på meir, både med tanke på variasjon, innhald og nyvinningar.

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjøpt de fleste Civ spilla på release. Men både Civ IV og Civ V blei ikke spillbare før DLC kom. Tipper det er samme greiene her så venter heller et år eller noe før jeg gidder å plukke opp dette.

 

Vil heller vente og spille et ferdig spill en et overhypa et og bli skuffa og lei før jeg får kommet igang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...