Gå til innhold

ANMELDELSE: Sid Meier's Civilization: Beyond Earth


Anbefalte innlegg

 

Har aldri vært noen fan av Civ serien, de føles for "tomme", baserer seg mer på samme prinsipp som mange mobilspill. "Bare en runde til", og så blir man egentlig aldri ferdig, eller oppnår en status man egentlig ønsker. Man bare fortsetter og fortsetter, som et slags singleplayer MMO. Skjønner at mange liker slike spill, men for meg blir det raskt kjedelig. Føler ikke tilhørighet til faksjonen jeg spiller som, føler ikke noe egentlig rivalri mot fiendene mine, alt baserer seg på tall og numre og jeg synes at lite gjøres for å maskere dette. At Civ Beyond Earth praktisk talt er Civ 5 med et space-theme slengt på og noen endrede features krydret på topp, er ikke nok til å få meg interessert.

Ikke for å være frekk, men kanskje det bare er du som har vanskelig for å leve deg inn i spill med mye abstraksjoner? Turbaserte strategispill er kanskje ikke en sjanger du forstår deg på?

 

 

Har spilt alle Total War spillene siden Rome, Europa Universalis 3, Crusader Kings 2, Eador: Masters of the Broken World, X-Com serien, Xenonauts, Heroes 3 og mange andre turbaserte spill. Liker dem godt. Jeg synes bare at Civ føles utrolig tomt og "meningsløst". Ingen av valgene har noe særlig betydning, alt man gjør fører til samme resultat uansett. Det er mer en smakssak enn noe annet. Jeg ser hvorfor folk liker Civ spillene så godt (dog tror jeg mange spiller dem bare fordi de er så eksepsjonelt godt designet rundt "bare én runde til"-gimmicket). Men for meg så har Civ minimalt verdi som spillserie.

 

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CIV mistet for meg mye av sjarmen da de gikk fra III til IV (og spesielt til V). Litt det samme som med AoE II til III. Årsaken til at jeg liker turbasert strategi er at jeg synes det er gøy å tenke strategi, du kan bruke så lang tid på valgene dine som du ønsker, og endel av sjarmen er at det ikke er like altoppslukende som f.eks. Starcraft. Uenig at alt man gjør fører til samme resultat, er utrolig mange måter å vinne på, men en bør på forhånd ha gjort seg opp en mening om hvordan man ønsker å dominere (da valgene man tar underveis faktisk er viktige...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spilt en del timer og liker spillet godt. Det som irriterer meg er, som mange andre nevner, hvor lite nytt det er, og at de ser ut til å gjøre som med CIV5, å slippe ett produkt som mangler mye, som de senere kan legge til. Når spillet tross alt er så likt CIV5 som det er synes jeg det er rart at det ikke har mer innhold. Som en nevner over, det blir fort til at jeg går tilbake til femmern frem til neste expansion.

Lenke til kommentar

En noe overfladisk anmeldelse. Enig i mye av det som står der. Men det nevnes jo ikke affineties, et helt nytt aspekt. Som gjør at i alle fall jeg velger nokså ulike måter å teche meg gjennom ett techtre som tillater ganske forskjellige veier.

 

Samt at man slipper å tenke på at units blir utdaterte da de automatisk oppgraderes, som endrer lysten til å bygge krigere tidlig.

 

Tradedelen er også noe forandret, og ikke minst virtue delen er også mer spennende nå enn i CIV 5 da man kan velge hvilken som helst linje fra starten av, og prioritere endgamestrategier versus å få noen ok bonuser som gir et boost i starten.

 

Orbitals er heller ikke nevnt, og viser seg å kunne utgjøre en vesentlig del om man ønsker å benytte de. Ikke minst er teleporteringsorbitalen kul om man i endgame vil være litt frekk med krigføringen.

 

Men spillet trenger balansering- blant annet innenfor noen av victoryconditionene.

Lenke til kommentar

Har spilt alle Total War spillene siden Rome, Europa Universalis 3, Crusader Kings 2, Eador: Masters of the Broken World, X-Com serien, Xenonauts, Heroes 3 og mange andre turbaserte spill. Liker dem godt. Jeg synes

 

Da skal jeg innrømme at jeg tok helt feil av deg!

Er dog fortsatt uenig når det gjelder Civ serien :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...