Gå til innhold

TEST: Apple iPad Air 2


Anbefalte innlegg

 

og forsatt så kan man ikke spille av .mkv filmer/serier i 720p uten å konvertere dem gjennom itunes/evt jailbreak.

apple sitt lukka system og låst hardware acceleration er nok en grunn til at jeg aldri skal ha apple igjen.

både ipad og iphone er altfor låst til itunes, synd men sant.

Dette viser også at det er lenge siden folk har testet et Apple produkt. Omtrent alle videospillere nå (VLC for å nevne en), spiller av MKV uten problemer, er bare å koble til iTunes og legge filmene over.

 

Krever ikke jailbreak.

 

 

Krever ikke iTunes heller, VLC og mange andre videoavspiller-apps har egne verktøy for filoverføring, slik at alt du trenger er Wi-Fi og en vanlig nettleser på PCen eller Macen du skal overføre fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva biler angår kan man redusere vekten mer ved å redusere mengden stål eller aluminium. Årsaken til at man bruker plast er at man ønsker en bil som er stiv og sterk. Når man IKKE velger plast er det for å spare penger.

 

 

Sorry, men den kjøper jeg ikke. Bruker man vanlig plast i stedet for aluminium eller stål i konstruksjoner oppnår man det motsatte av å gjøre dem stivere og sterkere. Plast brukes ofte der man ønsker noe som er lett og fleksibelt (tåle en viss deformasjon og gå tilbake til sin opprinnelige form), som er billig og enkelt å masseprodusere.

 

 

Mange plasttyker kan sprøytestøpes med fiber og andre additiver. I testen av telefoner som gikk sin seiersgang for få uker siden var det en stor telefon med både ramme og skall i sprøytestøpt skall som var den stiveste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mange grunner, men hovedsakelig er greia at Apples 64-bits-cpu har et nyere og bedre designet instruksjonssett enn noe annet man finner der ute i mobilverdenen.

 

Dette har jeg kun hørt som løse påstander. Finnes det egentlig noen dokumentasjon på dette?

 

 

 

Både Apple A7 og A8 / A8X er ARMv8 kontra Qualcomm-Snapdragon 800 / 801 / 805 som alle er ARMv7-basert. Her ligger nok veldig mye av forskjellen og grunnen til at Apple kan ha 2x (og nå 3x) kjerner på såpass "beskjeden" klokkefrekvens og likevel få såpass god ytelse sett opp imot 4x kjerner på langt høyere frekvens med Qualcomm-Snapdragon.

Lenke til kommentar

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener? Du etterlyste dokumentasjon på forandringer / forbedringer i instruksjonsettet og mye av disse finner du i en del av ARMv8 kontra ARMv7.

 

Antallet kjerner og klokkefrekvens er jo forsåvidt totalt irrelevant for oss forbrukere, om Apple hadde kjørt ARMv12 på 100Hz og med 1-kjerne, eller om de kjører ARMv6 på 4GHz med 8-kjerner har da absolutt ingen betydning for deg og meg, det er jo sluttresultatet og den reelle ytelsen og brukeropplevelsen som dette gir som er relevant.

 

På deg så høres det ut som du heller tar et mer ineffektivt instruksjonsett og arkitektur med høyere frekvenser og flere kjerner, fremfor nyere og mer effektivt instruksjonsett med lavere frekvens og færre kjerner selv om de begge i realiteten skulle gi like god ytelse, eller sistnevnte faktisk hakket bedre? Om dette stemmer så må jeg spørre; hvorfor? Hva er det disse høyere klokkefrekvensene (tallene) og et høyere antall kjerner gir deg i hverdagen som gjør at du føler at det av en eller annen grunn er mer positivt enn det å ha færre, men mer effektive kjerner på lavere frekvens om resultatet blir det samme?

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at man bygger opp en CPU på en annen måte er ingen ny ide. Man må tilpasse OS-et til den CPU-arkitekturen appene skal kjøre i. Om det heter 64 bit, 1,4GHz og 2 kjerner, eller 32 bit, 2,5GHz og 4 kjerner betyr lite. Men påstanden om at man bruker et "bedre designet instruksjonssett" synes jeg høres ut som noe ganske annet enn at OS-et også er tilpasset 64-bits CPU-arkitektur.

 

Å bygge en motor med dobbelt så mange sylindre og hente ut samme effekt ved halve turtallet er jo ingen bragd i seg selv. Det er når man får motoren til å gjøre noe nytt som går utenpå de tallene man tidligere har oppnådd med sammenliknbare konstruksjoner at det begynner å bli interessant.

 

Ut fra dette virker det på meg som om Apple har gått over til 64-bit der de kan, og det er egentlig ikke mer ved det enn akkurat dette. Når du (RamGuy) skriver "mer ineffektivt instruksjonssett" er du vel også ute og roter på samme jorde. Vi snakker kun om et tilsvarende instruksjonssett på 32 bits arkitektur.

Lenke til kommentar

Jeg har også sett benchmarktester på dette, og jeg har registrert at disse prosessorene kjører på lavere frekvens og har færre kjerner enn "ekvivalente" Android-modeller. Men det kan vel knappest kalles en gevinst?

 

Jo, det kan det. Man ønsker å kjøre prosessorer med så få kjerner og så lav frekvens som overhodet mulig for å spare strøm og begrense varmeutvikling. Så det er faktisk en enorm gevinst - den største man kan oppnå i et chipdesign.

 

Dette virker det ikke som du kan så mye om, faktisk. Jeg anbefaler deg å lese hva chip-eksperter sier om Apples siste designiterasjoner, så ser du hvor tullete utsagnet "Vi snakker kun om et tilsvarende instruksjonssett på 32 bits arkitektur" er.

 

En annen fordel er selvsagt at det er lurt å ta løftet fra 32 til 64 nå, sånn at all software etc. er klar når man en dag ønsker å ha mer enn fire gb minne i enhetene. Den dagen kommer, og nå kan det gjøres uten problemer (siden Apple fom 2015 krever at alle apps er 64 bits).

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bygge en motor med dobbelt så mange sylindre og hente ut samme effekt ved halve turtallet er jo ingen bragd i seg selv. Det er når man får motoren til å gjøre noe nytt som går utenpå de tallene man tidligere har oppnådd med sammenliknbare konstruksjoner at det begynner å bli interessant.

 

Å bygge en motor som gjør det samme på mindre footprint, med mindre drivstofforbruk og mindre varmeutvikling er en stor bragd i seg selv.

Lenke til kommentar

 

Vi får ta en titt på bunnlinja til apple og Samsung. Kanskje det ikke var materialet men rett og slett fortjenesten det gikk på.

 

 

Men det er klart, når man dytter inn en billig ips-skjerm, kutter ut GPS og minnekortstøtte, bruker minimalt med penger på OS/UI-utvikling, ikke gir kundene support, ikke aksepterer garantier, tar seg ekstra betalt for skylagring og på toppen av det hele dytter inn et skrekkelig dårlig kamera... Da blir det billig da! ...eller nei, det ble dyrt da også gitt.

Trodde Nikkor var ille, men du er jo ikke bedre selv når du kommer med sånne argumenter.

 

En av de mest respekterte sidene som tester lcd panel, gav iPhone skjermen topp karakterer og sa det var den beste lcd skjermen de har sett. De gav forøvrig en eller annen AMOLED skjerm samme score. Men å si at iPhone skjermen er billig, blir litt dumt syntes jeg.

 

Kutter ut GPS er jeg helt enig i. Minnekort, er en smak seg, jeg personlig har aldri savnet det, har det på S4'en min, men aldri hatt bruk for det.

 

Det med at de ikke gir kundene sine support, vet jeg ikke hva du snakker om. Av det jeg har hatt med å gjøre med apple support har alt vært veldig fint. Igjen virker argumentene dine dårlige.

 

Trodde Apple sin skylagring var klart billigst sammenlignet med Google sin, og andre konkurrenter (dropbox etc). Av det jeg har lest så har ikke iPhone eller iPads noe skrekklig dårlig kamera.

 

Når det gjelder bunnlinjer og kostnader. Så er det mange som bare ser på hva et produkt koster å lage. Så tar de utsalgspris minus kostnadene forbundet med produksjon. Men mange glemmer her å legge til ting som markedsføring etc etc. Men det er jo godt kjent at Apple liker å ta godt betalt, men når de kan det, så forstår jeg jo hvorfor de gjør det.

 

iPhone har markedets beste mobilkamera(bortsett fra nokia tlf'en), så han vet rett å slett bare ikke hva han snakker om. iPaden air 2 kameraet er basert på samme kamera så kameraet der er også veldig bra. Samme gjelder jo også for skjermen som du sier.

 

Nei, jeg lurer på hvordan google greier å hjernevaske android fansene så mye som de gjør. :nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hva biler angår kan man redusere vekten mer ved å redusere mengden stål eller aluminium. Årsaken til at man bruker plast er at man ønsker en bil som er stiv og sterk. Når man IKKE velger plast er det for å spare penger.

 

 

Sorry, men den kjøper jeg ikke. Bruker man vanlig plast i stedet for aluminium eller stål i konstruksjoner oppnår man det motsatte av å gjøre dem stivere og sterkere. Plast brukes ofte der man ønsker noe som er lett og fleksibelt (tåle en viss deformasjon og gå tilbake til sin opprinnelige form), som er billig og enkelt å masseprodusere.

 

 

Mange plasttyker kan sprøytestøpes med fiber og andre additiver. I testen av telefoner som gikk sin seiersgang for få uker siden var det en stor telefon med både ramme og skall i sprøytestøpt skall som var den stiveste.

 

 

Så det viktigste for deg er altså hvor stiv mobilen er? :dremel:

Lenke til kommentar

Man ønsker å kjøre prosessorer med så få kjerner og så lav frekvens som overhodet mulig for å spare strøm og begrense varmeutvikling. Så det er faktisk en enorm gevinst - den største man kan oppnå i et chipdesign.

 

Man sparer ikke spesielt mye strøm på å fordele prosesseringen utover flere prosesser. Faktisk bruker Intel sine 32-bits CPU-er mindre strøm enn tilsvarende 64-bits CPU-er. De samme beregningene må gjøres uansett.

 

Dette virker det ikke som du kan så mye om, faktisk. Jeg anbefaler deg å lese hva chip-eksperter sier om Apples siste designiterasjoner, så ser du hvor tullete utsagnet "Vi snakker kun om et tilsvarende instruksjonssett på 32 bits arkitektur" er.

 

Jeg forsøkte å etterlyse slik dokumentasjon, men den ser ikke ut til å komme. Praksis viser jo også at dette ikke nødvendigvis er tilfellet. Er du nå sikker på du kan så veldig mye om dette selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å bygge en motor med dobbelt så mange sylindre og hente ut samme effekt ved halve turtallet er jo ingen bragd i seg selv. Det er når man får motoren til å gjøre noe nytt som går utenpå de tallene man tidligere har oppnådd med sammenliknbare konstruksjoner at det begynner å bli interessant.

 

Å bygge en motor som gjør det samme på mindre footprint, med mindre drivstofforbruk og mindre varmeutvikling er en stor bragd i seg selv.

 

 

Når footprint har blitt større, og man ikke har noen reell gevinst på verken varmeutvikling eller strømforbruk, er det da noe særlig å juble for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPhone har markedets beste mobilkamera(bortsett fra nokia tlf'en), så han vet rett å slett bare ikke hva han snakker om. iPaden air 2 kameraet er basert på samme kamera så kameraet der er også veldig bra. Samme gjelder jo også for skjermen som du sier.

 

Nei, jeg lurer på hvordan google greier å hjernevaske android fansene så mye som de gjør. :nei:

 

Merkelig hvordan alle som er uenig med deg er hjernevaskede idioter. Er det mangelen på gode argumenter som gjør at du hele tiden må slenge dritt om folk?

 

Journalisten virker heller ikke å være veldig enig med deg:

 

"Hvis du fotograferer i dagslys, ute, blir bildene som regel ganske så bra, men så fort vi tar med oss brettet innendørs dukker støyen opp. Bildene har også en tendens til å bli litt blasse innendørs."

 

"For deg som bruker iPad til videokonferanser eller selfier er det verdt å få med at frontkameraet også har blitt forbedret i denne modellen. Det fungerer greit innendørs, men også her støter vi på ganske betydelig bildestøy i alle regnbuens farger."

 

"Alt i alt har iPad Air 2 et helt kurant kamera, men bildene vi har tatt legger seg et greit stykke unna den kvaliteten Apple selv viste frem under lanseringen. Det skal sies at vi er et godt stykke på vei inn i en grå og våt norsk høst, så solen har ikke latt seg overtale til å gi oss de samme perfekte forholdene som vi kunne skue i Apples egne bilder."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

Du er klar over at dette er en tråd om Apple og produkter fra dem? Altså noe fra et firma du tydeligvis misliker sterkt.

 

Hvorfor ønsker du å bruke så mye tid på noe du ikke liker?

 

 

Alle bruker tid på ting de mener har problemer også, akkurat hvordan folk porsjonerer ut sin egen tidsbruk er litt det samme for meg, folk får gjøre som de vil med egen tid i utgangspunktet. Når man deltar i en diskusjon så bør man heller reagere på om argumentene er dårlige, og der er det endel å ta tak i :)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Man ønsker å kjøre prosessorer med så få kjerner og så lav frekvens som overhodet mulig for å spare strøm og begrense varmeutvikling. Så det er faktisk en enorm gevinst - den største man kan oppnå i et chipdesign.

 

Man sparer ikke spesielt mye strøm på å fordele prosesseringen utover flere prosesser. Faktisk bruker Intel sine 32-bits CPU-er mindre strøm enn tilsvarende 64-bits CPU-er. De samme beregningene må gjøres uansett.

 

Dette virker det ikke som du kan så mye om, faktisk. Jeg anbefaler deg å lese hva chip-eksperter sier om Apples siste designiterasjoner, så ser du hvor tullete utsagnet "Vi snakker kun om et tilsvarende instruksjonssett på 32 bits arkitektur" er.

 

Jeg forsøkte å etterlyse slik dokumentasjon, men den ser ikke ut til å komme. Praksis viser jo også at dette ikke nødvendigvis er tilfellet. Er du nå sikker på du kan så veldig mye om dette selv?

 

 

Dette ventet jeg egentlig bare på. Er dette den berømte android må være best fordi de har høyest mhz uttalelsen?

Lenke til kommentar

Enig i at det er mye å ta tak i når det gjelder argumenter, AtW...:-)

 

Jeg er bare litt fascinert av at han/andre bruker såpass mye tid på noe de helt åpenbart ikke er interessert i, rett og slett for å forsøke å forstå det kompliserte som foregår i menneskehjerner når det kommer til hvorfor noen føler denne trangen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...