Gå til innhold

TEST: Apple iPad Air 2


Anbefalte innlegg

 

 

Opplevd kvalitet er når du tar på produktet for min del. Og opplevd på kvalitet på en ipad er høy kvalitet og fin utførelse. Androidsene kunne like gjerne vært leketøy og har elendig bygge kvalitetet. Eneste unntaket er samsung alpha selv om den heller ikke måler seg.

 

 

Opplevd kvalitet er når man bruker produktet.

 

ipad har alltid hatt elendig utvendig kvalitetsfølelse. Aluminiumen får dem til å virke dyre (noe som ikke har noe med kvalitet å gjøre), men spontant blir man redd for å ripe dem, for å bulke dem osv. Disse papirtynne chassisene tåler jo ingen ting, og er de først skadet finnes det ingen form for redning.

 

 

Det kan man jo tolke flere veier. Opplevd kvalitet er for min del selve produkt utførelsen, opplevd ytelse er jo en annenting. Apple er uansett best på begge området.

 

Haha, er du seriøs? Så ipad har dårlig utvendig kvalitetsfølelse fordi man er redd for å ripe dem og bulke dem? Foreslår at du heller passer litt på tingene dine da.

 

Og om du mener plast er bedre en aluminium er jo det bra for deg, da sparer du nok mye penger generelt i livet ditt.

 

 

Det er fyldig dokumentert i det siste at plast gir oss mer solide produkter enn aluminium.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

En plastleke faktisk? Overdriver litt i dag, gjør vi?

 

Ellers er det nyttig med mere pixler, ipad er ikke i nærheten av synets maksimale oppløsningevne (eller tab s for den saks skyld)

 

AtW

 

Gjør ikke det, er jo en grunn til at de er billig. Det er jo bare billig plast alle modellene omtrent, i hvertfall samsung modellene.

 

Da må man gjøre noe med batteriene, flere pixler øker jo batteriforbruket drastisk.. Og når man ikke ser pixlene forstår jeg ikke poenget egentlig. Men det jo uansett bra at samsungen har oled skjerm og god konstrast, det er jo positivt. Synd samsung ikke er bedre på andre punkter som ytelse og byggekvalitet der den blir totalt overkjørt med nesten 50%.

 

 

Moderne fly lages av plastkompositter, uten at det gjør de til en billig leke. Jada, endel tablets er lagd av plast, det er ikke det samme som at det er en billig plastleke.

 

Man kan se kvalitetsforskjeller selv om man ikke skiller pixlene direkte. Og øker batteriforbruket drastisk? Spesielt på OLED? Sånn ca hvor mange prosent øker det? Har du noen data på det?

 

AtW

 

 

Det har jo tidligere vært fyldig dokumentert at OLED sparer masse batteri på de mørke områdene på skjermen da lys og farge dannes i samme prosess, og sorte områder innebærer passive pixler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En plastleke faktisk? Overdriver litt i dag, gjør vi?

 

Ellers er det nyttig med mere pixler, ipad er ikke i nærheten av synets maksimale oppløsningevne (eller tab s for den saks skyld)

 

AtW

 

Gjør ikke det, er jo en grunn til at de er billig. Det er jo bare billig plast alle modellene omtrent, i hvertfall samsung modellene.

 

Da må man gjøre noe med batteriene, flere pixler øker jo batteriforbruket drastisk.. Og når man ikke ser pixlene forstår jeg ikke poenget egentlig. Men det jo uansett bra at samsungen har oled skjerm og god konstrast, det er jo positivt. Synd samsung ikke er bedre på andre punkter som ytelse og byggekvalitet der den blir totalt overkjørt med nesten 50%.

 

 

Vi får ta en titt på bunnlinja til apple og Samsung. Kanskje det ikke var materialet men rett og slett fortjenesten det gikk på.

 

Men det er klart, når man dytter inn en billig ips-skjerm, kutter ut GPS og minnekortstøtte, bruker minimalt med penger på OS/UI-utvikling, ikke gir kundene support, ikke aksepterer garantier, tar seg ekstra betalt for skylagring og på toppen av det hele dytter inn et skrekkelig dårlig kamera... Da blir det billig da! ...eller nei, det ble dyrt da også gitt.

 

 

Fortell gjerne hvordan markedets beste ips skjerm blir en billig ips skjerm? Og hva skal du med minnekortstøtte egentlig? Holder ikke 128gb? Tror du vi som liker apple vil at unibody designet skal bli ødelagt av et minnekort??

 

Du har 5 års reklamasjon i Norge, så om det ikke blir reparert er det deg det er noe feil med.

 

Dårlig kamera? Kamerat er ikke noe dårligere enn andre kameraer på markedet. Tipper at dette kameraet er noe av det beste du får i nettbrett pr dags dato selv om det ikke finnes så mange tester av ipad air 2 enda.

 

Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om.

 

Og bruker minimalt med penger på os utvikling? Er det noe apple er bra på er det os utvikling og support, i motsettning til android der oppdateringer stopper så fort det kommer en ny modell.. Da er telefonen/nettbrettet ditt glemt.

 

Har 5gb gratis sky lagring jeg, så usikker på hva du snakker om der også.

Endret av Nikkor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

og forsatt så kan man ikke spille av .mkv filmer/serier i 720p uten å konvertere dem gjennom itunes/evt jailbreak.

apple sitt lukka system og låst hardware acceleration er nok en grunn til at jeg aldri skal ha apple igjen.

både ipad og iphone er altfor låst til itunes, synd men sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En plastleke faktisk? Overdriver litt i dag, gjør vi?

 

Ellers er det nyttig med mere pixler, ipad er ikke i nærheten av synets maksimale oppløsningevne (eller tab s for den saks skyld)

 

AtW

 

Gjør ikke det, er jo en grunn til at de er billig. Det er jo bare billig plast alle modellene omtrent, i hvertfall samsung modellene.

 

Da må man gjøre noe med batteriene, flere pixler øker jo batteriforbruket drastisk.. Og når man ikke ser pixlene forstår jeg ikke poenget egentlig. Men det jo uansett bra at samsungen har oled skjerm og god konstrast, det er jo positivt. Synd samsung ikke er bedre på andre punkter som ytelse og byggekvalitet der den blir totalt overkjørt med nesten 50%.

 

 

Moderne fly lages av plastkompositter, uten at det gjør de til en billig leke. Jada, endel tablets er lagd av plast, det er ikke det samme som at det er en billig plastleke.

 

Man kan se kvalitetsforskjeller selv om man ikke skiller pixlene direkte. Og øker batteriforbruket drastisk? Spesielt på OLED? Sånn ca hvor mange prosent øker det? Har du noen data på det?

 

AtW

 

 

Trenger jeg noen data på det? Det sier jo seg selv at det drar ekstra gpu med flere pixler. For min del er det vikigtere at selve panelt er bra enn at man har flest mulig pixler.

 

Nå er vel ikke plasten de bruker på fly laget for at ting skal føles bra i hendene heller.. Og at plast er sterkt har jeg heller ikke sagt, men det føles likevell svært billig vs aluminium. Og det blir som en liten plastleke i forhold når man tar på de.

Lenke til kommentar

og forsatt så kan man ikke spille av .mkv filmer/serier i 720p uten å konvertere dem gjennom itunes/evt jailbreak.

apple sitt lukka system og låst hardware acceleration er nok en grunn til at jeg aldri skal ha apple igjen.

både ipad og iphone er altfor låst til itunes, synd men sant.

Går det helt fint det. Bare å laste ned appen avplayer, så legger du filmene direkte inn i itunes.

 

https://itunes.apple.com/us/app/avplayer/id395680819?mt=8

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

 

 

 

Opplevd kvalitet er når du tar på produktet for min del. Og opplevd på kvalitet på en ipad er høy kvalitet og fin utførelse. Androidsene kunne like gjerne vært leketøy og har elendig bygge kvalitetet. Eneste unntaket er samsung alpha selv om den heller ikke måler seg.

 

 

Opplevd kvalitet er når man bruker produktet.

 

ipad har alltid hatt elendig utvendig kvalitetsfølelse. Aluminiumen får dem til å virke dyre (noe som ikke har noe med kvalitet å gjøre), men spontant blir man redd for å ripe dem, for å bulke dem osv. Disse papirtynne chassisene tåler jo ingen ting, og er de først skadet finnes det ingen form for redning.

 

 

Det kan man jo tolke flere veier. Opplevd kvalitet er for min del selve produkt utførelsen, opplevd ytelse er jo en annenting. Apple er uansett best på begge området.

 

Haha, er du seriøs? Så ipad har dårlig utvendig kvalitetsfølelse fordi man er redd for å ripe dem og bulke dem? Foreslår at du heller passer litt på tingene dine da.

 

Og om du mener plast er bedre en aluminium er jo det bra for deg, da sparer du nok mye penger generelt i livet ditt.

 

 

Det er fyldig dokumentert i det siste at plast gir oss mer solide produkter enn aluminium.

 

 

Ja, jøss. Om du pleier å bøye telefonene dine så anbefaler jeg heller at du tar deg noen terapitimer.

Lenke til kommentar

 

Fortell gjerne hvordan markedets beste ips skjerm blir en billig ips skjerm?

Sammenliknet med AMOLED er ips billigskjermer.

 

 

Og hva skal du med minnekortstøtte egentlig? Holder ikke 128gb?

 

Jo, om man synes det er greit å betale noen tusenlapper ekstra for å få 128GB, noe som koster under 1000kr om man har minnekortleser, og ikke ser poenget med å kunne skifte minnekort om man har filmet litt, muligheten for å ha med seg et ekstra minnekort med film osv... Men ingen ting er vel nyttig med mindre Apple har sagt at det er sånn?

 

 

Tror du vi som liker apple vil at unibody designet skal bli ødelagt av et minnekort??

Hvordan kan du leve med at designen er ødelagt av knapper?

 

 

Du har 5 års reklamasjon i Norge, så om det ikke blir reparert er det deg det er noe feil med.

 

Ja, Apple har jo lært oss at man må regne med å gå rettens vei for den minste lille bagatell.

 

 

Dårlig kamera? Kamerat er ikke noe dårligere enn andre kameraer på markedet.

 

Se selv. Dette er noe man var fornøyd med i 2008-2009. Mye har skjedd siden den gang.

 

Tipper at dette kameraet er noe av det beste du får i nettbrett pr dags dato selv om det ikke finnes så mange tester av ipad air 2 enda.

 

Så du tipper ja...

 

Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om.

 

...mens jeg er den som tydeligvis ikke har peiling.

 

Og bruker minimalt med penger på os utvikling? Er det noe apple er bra på er det os utvikling og support, i motsettning til android der oppdatering stopper så fort det kommer en ny modell.. Da er telefonen/nettbrettet ditt glemt.

Er man virkelig fornøyd med å få Androidfunksjonalitet anno 2010 bare fordi det heter "siste versjon"? Selv har jeg aldri hatt en mobiltelefon så lenge at jeg ikke har fått nye oppdateringer til den. I følge statistikken har jeg telefonen vesentlig lenger enn snittet.

 

Har 5gb gratis sky lagring jeg, så usikker på hva du snakker om der også.

 

 

Hele 5GB altså... Da er det vel ikke lenger noen som lurer på hvorfor du ikke synes det er så nøye med minnekortstøtte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, jøss. Om du pleier å bøye telefonene dine så anbefaler jeg heller at du tar deg noen terapitimer.

 

 

Men... argumentet ditt var jo at alminium ga bedre kvalitet enn plast. Skal du diskvalifisere muligheten for at noe kan gå galt for å redde din vaklende argumentasjon?

 

Merkelig at de råeste bilene har karosseri i plast, mens de litt billigere bilene har karosseri i aluminium. Du burde kanskje ta en alvorsprat med dem? De forstår åpenbart ikke hvordan de skal lage skikkelige biler.

 

Men dette er vel for å holde prisen på superbilene nede det vel, med billig plast... Ikke sant?

Endret av Snickers-is
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så de skryter på den bra grafikk og tester den IKKE i 3dmark og andre gpu benchmarks?

 

Wow nok en gang så ser man at apple produkter ikke blir målt i samme skala og det gjør meg irritert, de er faktisk såpass mye dyrere at man må ta dette til betraktning, 30% er mer enn en liten margin og da burde produktet være 30% bedre før man gir den beste karakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trenger jeg noen data på det? Det sier jo seg selv at det drar ekstra gpu med flere pixler. For min del er det vikigtere at selve panelt er bra enn at man har flest mulig pixler.

 

Nå er vel ikke plasten de bruker på fly laget for at ting skal føles bra i hendene heller.. Og at plast er sterkt har jeg heller ikke sagt, men det føles likevell svært billig vs aluminium. Og det blir som en liten plastleke i forhold når man tar på de.

 

 

Er det GPUen som er problemet da? Har alltid hatt inntrykk av at hovedforskjellen er fordi man har mer lysstap når man har flere pixler i en LCD-skjerm? GPUer blir jo også stadig mer energieffektive, så en drastisk økning i batteriforbruk pga det alene høres rart ut. Ellers er det ingen motsetning mellom et bra panel og flest mulig pixler, man må ikke velge.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvalitet eksisterer langs mange akser. For evig holdbarhet er plast ganske uslåelig, men for opplevd kvalitet (det teller det også) har aluminium mye for seg. Dessuten er aluminium bra på ting som varmeoverføring, presisjon etc.

 

Personlig synes jeg aluminium i praksis er verre på varmeoverføring, det senker komforten for brukeren ganske mye.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kvalitet eksisterer langs mange akser. For evig holdbarhet er plast ganske uslåelig, men for opplevd kvalitet (det teller det også) har aluminium mye for seg. Dessuten er aluminium bra på ting som varmeoverføring, presisjon etc.

 

Personlig synes jeg aluminium i praksis er verre på varmeoverføring, det senker komforten for brukeren ganske mye.

 

Om man ikke har effektiv overføring av varme ut i kabinettet så. Det er smak og behag. I praksis har jeg aldri opplevd dette som et problem på noen av maskinene mine (kanskje bortsett fra da jeg forsøkte å spille Civ5 på Macbook Air og hadde den i fanget).

 

Jeg synes forøvrig plast er et helt OK materiale å lage elektronikk i, bare man er ærlig om det. De derre "liksom-eksklusiv-plast-skinn-metall"-designene til Samsung hater jeg dypt og intenst. Nokia (og Apple) får til plast på en mye bedre måte ved å utnytte mulighetene materialet gir.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Kvalitet eksisterer langs mange akser. For evig holdbarhet er plast ganske uslåelig, men for opplevd kvalitet (det teller det også) har aluminium mye for seg. Dessuten er aluminium bra på ting som varmeoverføring, presisjon etc.

 

Opplevd kvalitet handler i stor grad om konstruerte verdier.

 

Det finnes mange plasttyper som er termisk konduktive, men det er ikke noe som tyder på at dette påvirker funksjonen i produkter med aluminium chassis i positiv grad.

 

Presisjonen i plast er minst like god som, eller bedre enn aluminium. Både rett ut av støpeform og som bearbeidet emne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes forøvrig plast er et helt OK materiale å lage elektronikk i, bare man er ærlig om det. De derre "liksom-eksklusiv-plast-skinn-metall"-designene til Samsung hater jeg dypt og intenst. Nokia (og Apple) får til plast på en mye bedre måte ved å utnytte mulighetene materialet gir.

 

 

Dette må være tidenes selvmotsigelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, jøss. Om du pleier å bøye telefonene dine så anbefaler jeg heller at du tar deg noen terapitimer.

 

 

Men... argumentet ditt var jo at alminium ga bedre kvalitet enn plast. Skal du diskvalifisere muligheten for at noe kan gå galt for å redde din vaklende argumentasjon?

 

Merkelig at de råeste bilene har karosseri i plast, mens de litt billigere bilene har karosseri i aluminium. Du burde kanskje ta en alvorsprat med dem? De forstår åpenbart ikke hvordan de skal lage skikkelige biler.

 

Men dette er vel for å holde prisen på superbilene nede det vel, med billig plast... Ikke sant?

 

 

Så i din verden er aluminium dermed dårligere fordi om man prøver å bøye telefonen med hendene sine så bøyer den seg fortere? Det må være noe av det dummeste jeg har hørt på lenge.

Om om du mener plastikk har høyere kvalitetsfølelse må det være noe alvorlig galt med hendene dine.

 

Det er uverhodet ikke noe vaklende argumentasjon, det er logisk sans noe som er totalt fraværende hos deg.

 

Banebiler har plast for å holde vekten nede, ikke noe annet! Om du pleier å holde biler i hendene dine får være din sak, det er hvertfall en elendig sammenligning.

Lenke til kommentar

Ja, betaler man kr 1100 ekstra for GPS så får man også mulighet for mobildata på kjøpet.

 

Jeg har to iPader som aldri har vært brukt med SIM-kort montert.

(Riktignok kjøpte jeg den første brukt og den andre på tilbud til kr 1495, dermed har jeg sluppet å betale blodpris for GPS).

 

Om du har en iPhone så vil den dele GPS posisjonen sin med ipaden vist du kobler dem ilag via wifi hotspot.

Mye bedre med innebygget såklart. Men det er en mulighet.

Lenke til kommentar

 

 

Kvalitet eksisterer langs mange akser. For evig holdbarhet er plast ganske uslåelig, men for opplevd kvalitet (det teller det også) har aluminium mye for seg. Dessuten er aluminium bra på ting som varmeoverføring, presisjon etc.

 

Personlig synes jeg aluminium i praksis er verre på varmeoverføring, det senker komforten for brukeren ganske mye.

 

Om man ikke har effektiv overføring av varme ut i kabinettet så. Det er smak og behag. I praksis har jeg aldri opplevd dette som et problem på noen av maskinene mine (kanskje bortsett fra da jeg forsøkte å spille Civ5 på Macbook Air og hadde den i fanget).

 

Jeg synes forøvrig plast er et helt OK materiale å lage elektronikk i, bare man er ærlig om det. De derre "liksom-eksklusiv-plast-skinn-metall"-designene til Samsung hater jeg dypt og intenst. Nokia (og Apple) får til plast på en mye bedre måte ved å utnytte mulighetene materialet gir.

 

 

MBA har samme problemet, ikke bare blir den varm, men den er også for kald om man plukker den opp noenlunde ubrukt og legger den mot hud.

 

Ellers er heller ikke jeg vanligvis noen fan av "late som du er noe annet"-design, men plastskinnet liker jeg veldig godt, fin og høy friksjon som gjør det praktisk å manipulere brettet med hendene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...