Gå til innhold

Tidenes beste film


Boralis

Anbefalte innlegg

Knallbra liste, ingen tvil om det. Det er en håndfull her jeg ikke har sett (plottet i "...bourgeoisie" minner dog veldig om El ángel exterminador, sett den?), men av de jeg kan uttale meg om er det ikke en eneste dårlig film på listen.

 

Jeg fikk forøvrig brått inspirasjon til å ta et gjensyn med Dead Man. Det fikk bli med denne videoen. Om man ikke får lyst til å se filmen etter den, da vet jeg ikke hva.

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hyller deg og din liste, Infenso. Det virker overflødig å lage en komplett egen liste siden den vil inneholde de fleste av dine nevnte filmer. Jeg har likevel to filmer som ikke er nevnt tidligere.

 

Sonatine:

 

Har dere ikke sett noen av filmene til Takeshi Kitano så, ja, vel, skjerp dere. Stort sett alle filmene til og med Takeshi er verdt å få med seg (kanskje med unntak av Brother og Getting Any og Glory to the Filmmaker! og Achilles and the Tortoise, øøøh).

 

Sonatine er en film uten særlig plot, med minimalt av dialog og er stappfull av livstrøtte asiatere, yakuzaer på toppen. (hmmm). Store deler av filmen er frakoblet og drømmeaktig. Filmens sakte tempo kombinert med vakre scener ved sjøen, absurditeter og et fantastisk musikkspor (Joe Hisashi) gjorde at jeg ofte fant megselv i en slags transe. I tillegg har du plutselige og harde stumpvoldelige øyeblikk. Kontrastene vettø. At karakterene er så fjerne og frakoblede gjør at et hvert nært lite øyeblikk mellom karakterene får deg til å flappe med hendene og rugge med overkroppen som en autist i stolen din (la den gå). Slutten på filmen er fantastisk.

 

Gjør dere klare til å fortolke og overfortolke alt ut fra lange bilder av utrykksløse japanerfjes. Her er det nemlig nok av rom.

 

Enjoi!

 

Time of the Gypsies:

 

Handler om: Sigøynere, doing their thang.

Min favorittfilm fra Emir Kusturica. Dette har sikkert sammenheng med at jeg fikk sett den på kino og at det var min første Kusturica-film. Filmen er akkuratt så skitten og rotete som den bør være. Første halvdelen var en vitamininnsprøytning og en studie i liv (hihi). Dessuten inneholder filmen en scene som kanskje er det største og mest imponerende jeg noengang har sett på film. Dette er magiske greier. Sigøynermagi. I tillegg er den sterk og til tider veldig rå. Hovedrolleinnehaveren er kanon. Good stuff.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

1. Lotr - Ringens brorskap

Lotr - To tårn

Lotr - Atter en konge

4. Saving Private Ryan

5. The Bourne Identity

The Bourne Supremacy

The Bourne Ultimatum

Blood Diamond

Stop Loss

Slumdog Millionaire

The patriot (av Mel Gibson)

Crash (av Paul Haggis)

In the valley of Elah

Pianisten

The Aviator

 

The day after tomorrow, 10000 B.C., 2012

Endret av olav_95
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...