Gå til innhold

Tidenes beste film


Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Jeg er en filmsamler. Har cirka 2000 dvder på hylla mi i rommet mitt. Nå har jeg har valgt å rangere mine topp 11 favorittfilmer:

 

1. Inception 10/10

 

2. The Usual Suspects .

Min andre beste filmopplevelse. Intelligent, mørk og så umåtstålig. Bryan Singer har her greid å lage en av tidenes aller beste thrillere. Den er bygd opp som en klassisk krim-historie, så du kan ikke gå glipp av et minutt av filmen for å forstå den, og du gjør det ikke heller, så bra som denne filmen er. Gabriel Byrne, Kevin Spacey, Stephen Baldwin, Kevin Pollak og Benicio Del Toro spiller alle sykt bra som de fem forbryterne. Spacey faktisk mottok en vellfortjent Oscar for sin rolletolking av krøplingen, Roger "Verbal" Kint. Mange gode replikker og noen av av scene er helt klart klassikere. En alldeles glimrende kriminalthriller, og har garantert den beste avslutningen noensinne. Hvem er Keyser Söze? Det får du sikkert vite hvis du ser filmen. Det er et av de mest geniale filmmysteriene jeg kan komme på, og presentert vanvittig godt. Har du gått glipp av denne filmen har du gått glipp av noe stort. Skaff deg denne praktfulle filmen snarest som mulig!

 

3. Pulp Fiction .

Quentin Tarantino er en kunster! Han er absolutt min favorittregissør. Pulp Fiction er i mine øyne den tredje beste filmen noensinne ble laget. Historien er perfekt, for noen replikker, for en action, for en humor og eleganse! Tarantino får oss til å tro at det skjer en hel del, uten at det egentlig gjør det. Interessen er på topp hele tiden. Skuespillerne gjør en knalljobb. En så intelligent film har jeg nok aldri før sett. En virkelig genial film.

 

4. 300 .

Film basert på Frank Millers tegneserier. Kong Leonidas og hans 300 tapre spartanere står opp mot en overveldende persisk hær for å gi sine greske allierte mulighet til å vinne et avgjørende slag. Det blir en demonstrasjon av heltemot, blod og ære - med en uunngåelig slutt. Filmen har herlige kampscener og vanvittige filmeffekter. For en film!

 

5. Memento .

Leonard Shelby (Guy Pearce) har store problemer. Han er på jakt etter sin kones mordere. Han lider dessuten av aksial amnesi, en sjelden form for hukommelsestap som gjør at han ikke klarer lagre nye minner. Dette medfører at han glemmer alt nytt innen et kvarter, for eksempel hvor han er, hva han skal og hvorfor. Han blir derfor nødt til å bruke sin egen kropp som notisbok, men en ting glemmer han i hvert fall ikke: han vil ha hevn. Det unike med Memento er at scenene kommer i omvendt rekkefølge, slik at man ser filmens slutt på begynnelsen og så videre. Filmen er voldsomt original. Har du ikke sett? Jeg har da to tips til deg: Løp og kjøp! Og du bør være ganske fokusert når du ser på den filmen, ellers kan du risikere å miste mye av innholdet.

 

6. Sin City .

Sin City er en av de kuleste filmene jeg har sett. Frank Miller gjorde rett i å nekte filmatisering av tegneserien sin, helt til Robert Rodriguez sendte han en episode fra romanen The Customer Is Always Right. Bedre regissør til å lage denne filmen finnes ikke. Robert med sine cheesy one-linere og gjesteregissør Quentin Tarantino med sin geniale dialog mellom Jackie Boy og Dwight. Har man sett tidligere filmer av Roriguez vet man hva man får: heftige skytescener, gladvold og amputasjon. Blander man dette med historier og karakterer fra Millers univers kan det ikke gå galt. Men selv om vi vet hva vi får er innpakningen litt overraskende, svart/hvitt gjennom hele filmen i ekte film-noir tradisjon. Farger er bare brukt enkelte steder for å forsterke og gjøre det hele kulere, det hadde jo bare blitt teit viss ikke That Yellow Bastard var gul. Skuespillerne er mange, og det fleste av dem gjør en god jobb, de som stikker seg ut er Mickey Rourke som den sadistiske og hevngjerrige Marv og Rosario Dawson som sexy og sigarrøykende Gail (som har veldig lite klær på seg hele tiden). De mest mimnneverdige karaketerene, derimot, er Devon Aoki som Mijo og Elijah Wood som Kevin. Ingen av dem sier et ord gjennom hele filmen, men det er bare med på å gjøre dem mye mer interessante. La meg da konkludere med at denne filmen er obligatorisk i enhver filmsamling. Den er kanskje ikke seriøs, viktig og politisk korrekt, men den er underholning fra øverste hylle. Det er grunnen til at jeg elsker filmen.

 

7. Scarface .

Scarface er uten tvil den beste ganster filmen jeg noen gang har sett. Al Pacino har aldri før eller siden presentert bedre. Pacino er skummelt overbevisende som den Cubanske flykningen Tony Montana som flykter til USA for å leve Den amerikanske drømmen. Vi følger han fra gateskurk til toppen i Miami`s Mafia- miljø. Bare se på ansiktutrykket og med en gang forstår du at han er den fryktinngytene mannen Tony Montana. Al Pacino sier fuck 182 ganger i løpet av denne filmen. For en herlig fyr! Filmen er fortsatt skremmende og brutal selv om den er fra 1983. Anbefales sterkt, og dersom du kjenner godt spillet GTA Vice City, kan du lett se at omgivelsene og skikkelsen er faktisk inspirert av Scarface.

 

8. Forrest Gump .

Tom Hanks spiller sin klart beste rolle noensinne som Forrest Gump. Og den overbeviser meg sterkt at alt er mulig! Midt i alt dette fortelles en historie om en sjarmerende gutts virkelighetsoppfatning, og livet hans. Hans egen måte å skjønne ting på gjør ham unik, og setter preg på filmen. Det er en fantastisk historie som rører deg mer enn du tror. Robert Zemeckis har laget en av de beste filmene gjennom tiden med Forrest Gump. Forrest Gump annbefales på det aller sterkeste til folk som liker å se gode filmer.

 

9. Ringenes Herre trilogien: 1. 2. 3.

Film basert av den legendariske J.R.R. Tolkien. Filmen er helt fascinerende. Handlingen følger bæreringen Frodo mens han flykter fra sitt hjem i Hobsyssel for å unngå Saurons undersåtter. Sauron søker etter Den Ene ringen, som vil gi ham makt nok til å kontrollere hele Midgard. Den ene ringen er for Frodo blitt et uønsket arvegods etter Bilbo, hans onkel, som fant ringen for mange, mange år siden. Etter å ha rådført seg med Gandalv og 7 følgesvenner. Planen er å utslette den ene Ringen i Mordor. Men hvem kunne tenke seg at den ukjente filmregissører Peter Jackson som hadde lagd meningsløse filmer som Braindead og Bad Taste' skulle lage en film av den svært populære boken Ringenes Herre? Peter Jackson er helt genial. For å være ærlig, er jeg egentlig ikke en så stor fan av denne sjangeren. Men filmene må man bare elske og de er helt fantastiske.

 

10. The Shawshank Redemption .

En utrolig vakker, men samtidig flott film, som skildrer fengselslivet på en utrolig måte. Skuespillerprestasnonene er det heller ingenting annet å si enn: Perfekt! På forhånd hadde jeg veldig høye forventninger til filmen, hadde hørt mye bra om den, og den levde i god grad opp til mine forventninger. Filmen ble laget av Frank Darabont, kjent fra den ekstremt rørende filmen; Den Grønn mil.

 

11. Die Hard .

En av mine beste actionfilmer. En veldig veldig underholdende action film! Denne filmen var faktisk ment som en oppfølger til tidenes beste og mest brutale og hjernedøde action film Commando. Ettersom Arnold Schwarzenegger takket nei til rollen, var det en heldigvis Bruce Willis som fikk ta over rollen. Manuset ble også skrevet om. Filmen er et must for alle action fans. Mye morsomme og utrolige scener her. Har to min favoritt morsomm sitater: Yippie Ki-yay, **** og Hipp hurra, kølletryne. Som når han ene skurken blir hengt og dør, men står opp igjen av en likpose og skriker og skyter vilt rundt seg, klassisk. Her får du nesten 2 timer med kjempe action, bad guys som blir slaktet en etter en, og en purk tøffere enn toget. Han går fra hvit tskjorte til blodigere og blodigere skjorte, og vips så har han ingen skjorte, kun en blodig kropp. Yippie kayee mother fucker here is John McClane. Bruce Willis er rett og slett favorittskuespilleren min!

Endret av Denny Hamlin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...