Gå til innhold

Tidenes beste film


Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"The Crow er en av de dårligeste filmene"

 

Da har du ikke sett mye dårlige filmer lol ;)

 

For det er ikke mulig at folk har forskjellig smak. Jeg har forresten sett veldig mange filmer, og har mange favoritter, og dersom du føler deg støtt når The Crow ikke er en av dem, så lol. ;)

 

Edit: Forresten, hvorfor skal mengden film jeg har sett ha noen innvirking på min opplevelse av filmen? Jeg syns den var dårlig, selv om jeg har sett andre dårlige filmer. Du kan forresten lese min mini-anmeldelse av filmen her.

 

 

On-topic: Jeg syns det er vanskelig å bestemme seg når det kommer til topicer som denne, men Sin City, Donnie Darko og Forrest Gump må være de tre jeg setter aller høyest på "beste film" listen min. Rekkefølgen er dog usikker.

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Hmm, mange som hadde skrevet Lock, Stock and Two Smoking Barrelse her.. Tror jeg må se den igjen, er så lenge siden..

 

Vanskelig å si hva jeg syns er "Tidenes beste film", men her er noen av mine kandidater

 

Mine favorittfilmer:

Shawshank Redemption

Goodfellas

The Departed

Ringenes Herre ROTK

Ringenes Herre TT

Ringenes Herre FOTR

Fight Club

 

På komediesiden ligger:

Naked Gun 3 1/3

Naked Gun 2 1/2

Naked Gun

Airplane 1

Airplane 2

 

(Syns aldri at komedier blir like bra som "vanlige" filmer, men de får meg fortsatt til å le masse)

Lenke til kommentar
Ergo burde vi endre emnetittelen til Din Favorittfilm?

Det er det samme. Tidenes beste film subjekvtivt sett er jo din favorittfilm.

 

Jeg er ikke enig, jeg liker Scarface mer enn Gudfaren. Men som sagt vet jeg at Gudfaren er en bedre produsert og regissert film. Scarface "rørte" meg på en annen måte en Gudfaren, betyr ikke at jeg syntes det er en BEDRE film. For meg så er Favorittfilm og Tidenes beste film 2 forskjellige ting, men det er vel bare meg da.

Lenke til kommentar
For meg så er Favorittfilm og Tidenes beste film 2 forskjellige ting, men det er vel bare meg da.

 

Nei, jeg er fullstendig enig med meg. Hadde jeg listet opp favorittfilmene mine, hadde de ikke samsvart med hva jeg anser som "tidenes beste filmer". Slik er det bare. En favorittfilm trenger ikke å være "god", men kan inneholder visse elementer som gjør at vi liker den ekstra godt. En spesifikk type humor, fantastisk underholdning, eller være en barndomsfavoritt.

Lenke til kommentar

Hvorfor bry seg om regi og produksjon hvis du synes Scarface er bedre? Hvis Scarface gir deg en bedre følelse enn å se på Godfather, så er Scarface en bedre film for deg. Film er ikke et logisk fag, hvor du kan summere opp de ulike faktorene som utgjør en film, men et helhetlig produkt, hvor kun den følelsen du sitter igjen med teller. Personlig mener jeg det blir meningsløst å prate om "tidenes beste film" fra et objektivt ståsted. Uansett hvordan en vrir og vender på det, kan man ikke unngå å være subjektiv i utvelgelsen av "den gode film". Hvor går grensen mellom "favoritt" og "tidenes beste"?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Hvis man skal ha en objektiv utvelgelse av tidenes beste film må man jo ha sett alle filmer som har blitt laget, og det er det jo kun Montag som kan skryte seg på å ha gjort :)

 

Poenget mitt er at slike kåringer er 100% subjektive. Selv om i overkant mange sier at Citizen Kane er tidenes beste film, endrer ikke det faktum seg at meg og veldig mange andre syntes den er forferdelig kjedelig. Altså jeg er ikke enig at det er tidenes beste film.

Lenke til kommentar
Nei, jeg er fullstendig enig med meg. Hadde jeg listet opp favorittfilmene mine, hadde de ikke samsvart med hva jeg anser som "tidenes beste filmer". Slik er det bare. En favorittfilm trenger ikke å være "god", men kan inneholder visse elementer som gjør at vi liker den ekstra godt. En spesifikk type humor, fantastisk underholdning, eller være en barndomsfavoritt.

Det gir ikke mening, rett og slett. Du mener altså å si at en film du elsker, gir 10/10 og kan se flere ganger ukentlig ikke når opp til tittelen tidenes beste film? Det gjør derimot en film du gir 8/10, og ser en gang årlig? Enig med Tjalla på den her, det finnes ikke noe skjema hvor man krysse av, og den med flest avkrysninger vinner. Jeg synes Clerks. er tidenes film, men den scorer ikke videre stort på produksjon etc.

Lenke til kommentar
Nei, jeg er fullstendig enig med meg.

De fleste er nok enige med seg selv, ja.

Tidenes beste film er etter min mening Ringenes herre - den 11 timer lange, utvidede DVD-versjonen. Ryktet sier at den også kommer på kino en gang.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
Nei, jeg er fullstendig enig med meg.

De fleste er nok enige med seg selv, ja.

Tidenes beste film er etter min mening Ringenes herre - den 11 timer lange, utvidede DVD-versjonen. Ryktet sier at den også kommer på kino en gang.

 

Aner ikke hvorfor det plutselig ble en ny melding. Jeg skulle jo bare rette en kommafeil.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
Nei, jeg er fullstendig enig med meg. Hadde jeg listet opp favorittfilmene mine, hadde de ikke samsvart med hva jeg anser som "tidenes beste filmer". Slik er det bare. En favorittfilm trenger ikke å være "god", men kan inneholder visse elementer som gjør at vi liker den ekstra godt. En spesifikk type humor, fantastisk underholdning, eller være en barndomsfavoritt.

Det gir ikke mening, rett og slett. Du mener altså å si at en film du elsker, gir 10/10 og kan se flere ganger ukentlig ikke når opp til tittelen tidenes beste film? Det gjør derimot en film du gir 8/10, og ser en gang årlig? Enig med Tjalla på den her, det finnes ikke noe skjema hvor man krysse av, og den med flest avkrysninger vinner. Jeg synes Clerks. er tidenes film, men den scorer ikke videre stort på produksjon etc.

 

Heh, skulle stå "fullstendig enig med deg". Skal prøve å formulere meg bedre. Flere av favorittfilmene MINE, samsvarer ikke alltid med hva jeg anser som "tidenes beste filmer". Nei, jeg kan ikke si at re-animator, caddyshack, hook, robocop, starship troopers, return of the living dead er tidenes beste filmer, men jeg anser dem fortsatt som et par av mine favorittfilmer. Som tidenes beste filmer, anser jeg Lawerence of arabia, Gudfaren, Deliverance, Days of heaven, 2001 og hjortejegeren som verdige plasseringer. Jeg kan godt forstå at folk er uenige med det jeg sier, men for meg er det mer logisk å sette skille mellom "tidenes beste filmer" og "favoritt filmer", selv om den største andelen anser sine favorittfilmer som tidenes beste. Kanskje bare jeg som tolker "tidenes beste" som de desidert beste filmene jeg har sett (gode filmer!). Og da kan neppe Robocop anses som en av dem. Underholdene film jeg absolutt elsker? Ja. Kjempe god film? Nei, det er den vel egentlig ikke. :)

Endret av SgtKabukiman
Lenke til kommentar
Så favorittfilmer er i større grad "guilty pleasures" for din del? Du vet de er middelmådige på sett og vis?

 

Yes, exactly. Vet det hørres litt idiotisk ut. Det er filmer jeg ser på som underholdene, og er ofte barndomsfavoritter. Men det skal sies at et par av favorittfilmene mine holder kvalitet, og noen kan anses som virkelig gode filmer. Jeg skal ikke legge skjul på at 2001, Gattaca, Brazil og Dark city er favoritter, som jeg har sett flere ganger. Bleh, jeg vet egentlig ikke selv hvor jeg vil med dette. :D

Endret av SgtKabukiman
Lenke til kommentar

Jeg ser hvor du vil hen, og det er jo en gyldig problemstilling. Men denne tråden har jo et vanskelig utgangspunkt, jeg ser helst til at den døpes om til Din Favorittfilm, ellers blir hele denne diskusjonen for politisk korrekt for min smak. Men det er uansett det ikke verdt strevet å objektivt prøve å finne ut hvilken film som er den beste gjennom tidene.

Lenke til kommentar

Lister ikke opp en, jeg gjør som de gjør i USA, og setter opp en Ozi-ØSCAR:

 

Tidenes episke film: Den gode, den onde og den grusomme

 

Tidenes fengselsgrinefilm: Den grønne mil (Shawshank kan jo ikke måle seg)

 

Tidenes gangsterfilm: The Departed

 

Enda en gangsterfilm: Goodfellas

 

OG enda en: Pulp fiction

 

Tidenes krigsfilm: Black Hawk Down (Den er jo faktisk jævlig bra)

 

Tidenes komedie: Rush hour (1, 2 eller 3)

 

Tidenes soundtrack: Gudfaren

 

Tidenes stumfilm: Modern times

 

Tidenes dårligste: Jeppe på bjerget - by far.

 

Tidenes skuff: Apokalypse Nå!

 

Den mest overvurderte filmen på imdb250: Memento

 

 

Tidenes hederspris: Martin Scorsese

Endret av Ozi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...