Gå til innhold

Konsoll er ikke lengre hva det var.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

600 for et spill? Har aldri betalt mer enn 400 for nye spill jeg har kjøpt, da har jeg kjøpt alt av interesse. Ikke ventet på prisnedsetning. Dette er på ps4.

 

Hvordan får du til det? En ting er at et og annet spill selges til nedsatt pris på forhåndssalg (også kjent som gambling), men om du ønsker å kjøpe nye spill ligger de generelt ganske høyt priset.

 

F.eks http://www.prisjakt.no/category.php?k=1707

 

Ta f.eks Fifa 15 eller Middle Earth: Shadow of Mordor. Disse ligger til 495,- billigst på nett her til lands. Hvordan får du disse under 400,-?

 

 

Shadow of Mordor har jeg ikke, men jeg har kjøpt en del på Lefdal som ofte har 399 på release pris på storspillene, så har jeg kjøpt en del på US store. Fifa 15 kjøpte jeg på OBS på release. Som oftest er det en butikk som har spillene på release til 400. Har ikke kjøpt noen I nettbutikker da.

Lenke til kommentar

Eg ser at oppstartstid har blitt nemnd her.

 

På PCen min er det eit ikkje-problem. Maskina startar i underkant av 10 sekund.

Eg brukte også denne her 'alltid på' funksjonen til Xbox One - og synest det var heilt fantastisk, at eg kunne skru av maskina - og fortsetje der eg slapp seinere på berre eit par sekund.

 

Men, når Xboxen min står i denne modusen så lagar straumklossen ein jævlig irriterande, høgfrekvent piping. Så, det er diverre ikkje høve for meg å bruke det lenger. Og ein so-kalla kald start på Xbox One tar jo 30-40 sekund..

 

Hadde eg hatt hund i huset, hadde han/hu vore døv for lenge sidan.

 

Får vel vurdere å få byta straumklossen...

Lenke til kommentar

Det er ihverfall en forskjell i dag kontra ti år siden. De nye konsollene som nå kom ut er crap. Når xbox 360 og ps3 kom ut så var det maskiner man kunne være stolte av. De var top of the line. Nå er de allerede godt bak pc i ytelse når de blir lansert. Noe som gjenspeiles i prisen også. Det er nå lenge siden xbox one kom ut og som spillmaskin er den litt bedre enn forgjengeren og som media maskin er den dårligere. Det er latterlig svakt. Dette generasjons hoppet er kort og slapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er med på hva trådstarter sier (og vurderer selv pc til denne generasjonen, da jeg allerede har Wii U), men konsoll er etter mitt vett fortsatt overlegen pc på ett område; couch multiplayer.

 

Pris er et annet argument for konsoll; vis meg gjerne en spill-PC til 3500kr som kan konkurrere med denne generasjons konsoller.

 

Om ikke HELT 3500, så skulle jeg klart å lage en PC med tilsvarende ytelse til 4500. Man kan spare penger på alt bortsett fra skjermkort. Man kan fint kjøre billig prosessor, minne og alt annet, så lenge skjermkortet er av en helt OK type og få tilsvarende som konsollytelse.

 

Edit: Sjekket, og må opp på rundt 5000 kroner for en PC med i3(MER en nok power for det aller meste av spill), 8GB ram og GTX 760 (Som har bedre ytelse en en PS4). Selv om innkjøp er litt dyrere, vil man fort spare inn den lille forskjellen på billigere spill.

Lenke til kommentar

Gaming riggen støver ned for min del etter at jeg fikk ps4 i hus. Synes fortsatt alt er mye lettere. Alt av oppgraderinger ol gjøres når jeg ikke er innpå maskinen, heldigvis har jeg ikke opplevd noen av PSN sine problemer som jeg leser om overalt, og jeg spiller cirka 4-8 timer hver eneste dag. Gaming riggen er også koblet til tv i hovedstua, men keyboard og mus med matte tar plass, ser stykt ut og må ryddes vekk hver session i motsetning til ps4en. Har en kraftig gaming rigg, og den bruker jeg kun til nettbank for tiden, what a waste. (Fremover blir det barre spill som kun er til PC på denne)

 

Steam autodownloader updates, og du kan enkelt koble en kontroller til PC'en. Det er ingenting en konsoll kan gjøre som en PC ikke kan gjøre like bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg synes lokal felerspiller-koseromling i sofaen er et meget sterkt argument for konsoller. Og eneste argumentet som tiltaler meg personlig.

 

Selv vil jeg aldri gå for annet enn PC. Har flere selvbygde på samvittigheten og har aldri hatt noe problem med dem. Kjørt bra i alle år fram til de har blitt pensjonert til dele-PC. Det har hendt en skjelden gang at man har fått komponenter med feil fra fabrikanten, men det har løst seg raskt og smertefritt. Ren installasjon av OS så man slipper unna de ubødvendige ekstra tullet som følger med PCer med forhåndsinstallert OS er heller ikke å forakte.

Håper Steam eller andre aktører går inn for å gjøre flerspiller på en og samme maskin tilgjengelig på PC-plattformen i samme grad som den er tilgjengelig på konsoll, Men kan naturligvis ikke vite når/om det kommer til å skje.

 

Det å kjøpe deler, glede seg som en liten snørrunge på å få dem i posten og så kose seg glugg ihjel med å sette sammen ny rigg er noe jeg ikke vil være foruten. Installering av OS/software er også en trivelig sak mens man har tv'en gående ved siden av og gjerne en kopp kaffe for hånden.

Men vi har alle våre egne "greier".

 

Moderne selvbygde har oppstart på meget få sekunder. Fullt mulig å droppe passord på dem, men personlig er jeg glad i passord og ville øsnekt det dersom jeg brukte konsoll også. De ekstra 3-4 sekundene det tar å taste inn et sterkt passord er vel verdt det i mine øyne.

 

Har gode minner fra mine yngre dager.. Møtte opp på intime LAN-parties med high-toweren på den ene skulderen, en stor gammaldags skjerm under den andre arma og ryggsekk med resten av utstyret på ryggen. På besøk til kamerater slapp jeg å ta med skjerm da de gjerne hadde en eller flere ekstra i husholdninga.

Nå for tida er det jo mye enklere. Gamig-laptop, tastatur og mus i en liten ryggsekk og du har alt du trenger.

 

En god budsjett stasjonær til 4-5K er ikke noe problem. Med resirkulering av eldre komponenter kan det bli under 4K.

Har for tiden selv både rigg på rundt 4 lapper, en mellomløsning og en relativt dyr kraftplugg av en rigg kjørende i tillegg til laptopen. Og er godt fornøyd med ytelsen til samtlige. Den nyeste er litt over ett år gammel og blanding av resirkulerte og nye komponenter.

 

Personlig er jeg fasinert av hva som kan oppnås grafikkmessig i dagens spill. Men forstår godt at det ikke har like mye å si, selv om man er like stor eller større gaming-entusiast. Gaming-opplevelsen kan være like god i begge tilfeller.

 

Men dette med PC vs konsoll er i stor grad en smakssak. Det er helt klart fordeler og ulemper ved begge deler. Opp til enhver hvilke fordeler/ulemper man synes er å foretrekke.

Jeg synes eksemplvis det er kjedelig å ikke kunne glede meg over de nyere utgavene av Halo. Er fan av spillserien. Største minnene er fra jeg spilte Combat Evolved på gamle LAN parties. Men synes det er verdt å droppe de nye utgavene av spillet framfor å måtte gå til anskaffelse av konsoll. Hender jeg kjører Combat Evolved eller 2ern, både alene og flerspiller med kamerater, når jeg/vi er i det nostalgiske hjørnet (spill som ikke er tilgjengelig på PC klarer jeg meg fint uten).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva som er galt med konsoll verden i dag.

 

Man må betale for å spille online.. da mener jeg i tillegg til å betale for selve internette og noen ganger har spillene også egen Subscription fee over der igjen.

 

Mange spill er laget for multiplayer online, man går glipp av somregel halve spillet for mange som ikke betaler for online..

 

Gameplay virker nesten glemt i forhold til grafikk.

 

Local Co-Op er nesten ikke eksisterende, bare Nintendo som enda er en ekte konsoll, der man kan sette seg ned å spille med en gang.

 

microsoft å sony driver på med å konkurere om FPS spillene.

 

Kan nevne Destiny som eksempel for mange.

 

Kort oppsummering

 

Consoll(fee) + Game(fee) + **Subscription(monthly fee)** + Xbox live (silver? gold required) + Pspluss + internett

 

** Av og til

 

Konsoll problemer (xbx rød ring),kan ikke ordne spill på egenhånd(mod), nesten ikke single player, hardisk plass (spesielt om man ikke vet noe om konsoll å kjøper en 4 gb type..), vanskelig kontroll for mange spill (eks strategi spill).

Endret av IndirectCell
  • Liker 2
Lenke til kommentar

UHD-TV, også kalt 4k, kommer til å gi dagens generasjon av konsoller enrome utfordringer, om enn 2-3 år så kommer UHD/4k til å være vanlig for PC brukere. Konsollene i dag har problemer nok med kun FullHD, da blir det litt fåfengt å tro at de skal kunne klare å utnytte 4k UHD til det fulle.

 

Jeg tror spillselskapene kommer til å gå to forskjelige rettninger, de som ikke kommer til å satse på 4k i det hele tatt og de som omfanvner det. Det som er leit med det er at da vil vi være tilbake til der vi var for ca 2 år siden, at konsoller kommer til å være hemskoen som holder utviklingen tilbake, kanskje til og med utbredelsen av UHD-tver, pga lavere etterspørsel på media materiale i 4k. PS3en var instumental i utbredelsen av, og distrubsjonen av Blu-Ray, som dermed drev etterspørselen av FullHD media materiale opp.

 

Riktig nok har mange gått vekk fra fysiske lagrings mediumer, men det er ikke alle forunt å ha en internettlinje som kan tåle å strømme 4k materiale, og da tenker jeg primært på utenfor Norge/Europa. Samt kan dagens konsoller takle 4k avspilling/strømming? Har ikke sjekket, uansett 4k er nå en ting, men vi alle vet jo at bak 4k lusker 8k.

 

Vi har levd med at PCene har hatt ca dobbelt antall pixler som konsoller, de siste 6-7 årene, men vil de godta at de har fireganger så lite? Mitt spørsmål er, vil konsollfolk slå seg til ro med at de for spill som et minimum har fire ganger så liten oppløsning på spillene sine, enn på PC? Kan konsollene kompansere for dette på en fornuftig måte ved å appelere eller tilby andre goder eller tjenester som veier opp for dette?

 

Her ligger utfordringene for dagens konsoller, jeg tror vi vil se to scenarier utfolde seg. Enten en veldig kort konsollsyklus denne generasjonen, der Sony og MS kommer ut med en ny konsoll når UHD-TVene har nådd kritisk dekningsgrad, jeg tipper 2-4 år fra nå av, eller at dette er den siste generasjonen av konsoller.

Endret av 0331marine
Lenke til kommentar

Hva som er galt med konsoll verden i dag.

 

Man må betale for å spille online.. da mener jeg i tillegg til å betale for selve internette og noen ganger har spillene også egen Subscription fee over der igjen.

 

Mange spill er laget for multiplayer online, man går glipp av somregel halve spillet for mange som ikke betaler for online..

 

Gameplay virker nesten glemt i forhold til grafikk.

 

Local Co-Op er nesten ikke eksisterende, bare Nintendo som enda er en ekte konsoll, der man kan sette seg ned å spille med en gang.

 

microsoft å sony driver på med å konkurere om FPS spillene.

 

Kan nevne Destiny som eksempel for mange.

 

Kort oppsummering

 

Consoll(fee) + Game(fee) + **Subscription(monthly fee)** + Xbox live (silver? gold required) + Pspluss + internett

 

** Av og til

 

Konsoll problemer (xbx rød ring),kan ikke ordne spill på egenhånd(mod), nesten ikke single player, hardisk plass (spesielt om man ikke vet noe om konsoll å kjøper en 4 gb type..), vanskelig kontroll for mange spill (eks strategi spill).

1. Betale for selve internetten også? Må man liksom ikke gjøre dette på pc da eller? For et dårlig argument.

2. Ingen spill har subscription fee på konsoll. Det eneste man betaler for er knappe 50kr i mnd for Xbox Live. Noe som er totalt uproblematisk. Faktisk ikke påkrevd å ha det heller, man kan spille uten Xbox Live.

Det er derimot PC spill som ofte kjører i den katorigen, World of Warcraft for å nevne ett.

3. Local Co op er nesten ikke eksisterende? Håper du tuller nå, jeg ser folk hver eneste dag og bruker selv den når jeg har besøk av kompiser. Det er først og fremst på PCEN det ikke er eksisterende.

4. Mange spill er laget for multiplayer? Vel sier seg selv at selskapet prioterer multiplayer ettersom det er hva folk spiller etter et halvt år..Man sitter ikke å spiller singleplayer over og over og over igjen.

5. Sony og Microsoft konkurerer ikke om FPS. Microsoft har "litt" mer fokus på det enn hva Sony har. Mens Sony har fokus på spill alla The Last of US osv.

 

6. Konsoll problemer? Du nevner et non issue problem på Xbox360, man klart klarer å låse. I tilegg forsetter du å nevne forrige gen nå du sier at noen kjøper en 4gb type. ALtså om de ikke vet hvor mye 4gb er, og har planer om å kjøpe drøss med spill på Store, så har man seg selv å takke. Xbox kommer med 500gb nå og noen versjoner har 1tb.

For det andre så har PC langt, langt, langt større problemer og flere problemer.

 

7.Stategi spill er et fint eksempel på hva jeg nevnte tidligere i posten. Det er først og fremst et PC spill som har blitt utgitt på konsoll for å få litt av hvert på markede. Å det er uansett noe som kommer til å dø ut, om ikke har død ut nå på konsoll.

 

 

Lenke til kommentar

UHD-TV, også kalt 4k, kommer til å gi dagens generasjon av konsoller enrome utfordringer, om enn 2-3 år så kommer UHD/4k til å være vanlig for PC brukere. Konsollene i dag har problemer nok med kun FullHD, da blir det litt fåfengt å tro at de skal kunne klare å utnytte 4k UHD til det fulle.

 

Jeg tror spillselskapene kommer til å gå to forskjelige rettninger, de som ikke kommer til å satse på 4k i det hele tatt og de som omfanvner det. Det som er leit med det er at da vil vi være tilbake til der vi var for ca 2 år siden, at konsoller kommer til å være hemskoen som holder utviklingen tilbake, kanskje til og med utbredelsen av UHD-tver, pga lavere etterspørsel på media materiale i 4k. PS3en var instumental i utbredelsen av, og distrubsjonen av Blu-Ray, som dermed drev etterspørselen av FullHD media materiale opp.

 

Riktig nok har mange gått vekk fra fysiske lagrings mediumer, men det er ikke alle forunt å ha en internettlinje som kan tåle å strømme 4k materiale, og da tenker jeg primært på utenfor Norge/Europa. Samt kan dagens konsoller takle 4k avspilling/strømming? Har ikke sjekket, uansett 4k er nå en ting, men vi alle vet jo at bak 4k lusker 8k.

 

Vi har levd med at PCene har hatt ca dobbelt antall pixler som konsoller, de siste 6-7 årene, men vil de godta at de har fireganger så lite? Mitt spørsmål er, vil konsollfolk slå seg til ro med at de for spill som et minimum har fire ganger så liten oppløsning på spillene sine, enn på PC? Kan konsollene kompansere for dette på en fornuftig måte ved å appelere eller tilby andre goder eller tjenester som veier opp for dette?

 

Her ligger utfordringene for dagens konsoller, jeg tror vi vil se to scenarier utfolde seg. Enten en veldig kort konsollsyklus denne generasjonen, der Sony og MS kommer ut med en ny konsoll når UHD-TVene har nådd kritisk dekningsgrad, jeg tipper 2-4 år fra nå av, eller at dette er den siste generasjonen av konsoller.

Bruker bare en monitor til gaming jeg. Å punge ut 8000+ for en UHDTV er vel enda et argument for å holde seg unna. Da har man fort brukt 20 tusen på PC på top notch. For hva nøyaktig. For enda bedre grafikk og ytelse? So be it. Jeg har aldri priotert eyecandy, fordi det er først og fremst spillet som betyr noe. Man kan ha spillet på det høyeste nivået. Men er spillet dårlig generelt så er det ikke noe grafikk kan fikse, da blir man bare blendet fordi spillet er eyecandy.

 

Å påstå også at de fleste pc gamere sitter med en 4k TV om noen år er bare sprøyt. Det er først og fremst en TV skjerm og ikke noe som egner seg på skrivebordet/pulten for normale mennesker. (Veldig klar over at mange bruker TVEn å spille på. Men tro det eller ei, folk fortrekker LITEN skjerm til gaming, det er bare å se på alle youtubere og hva de bruker for pcen..

Stor skjerm er bare for kos..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til større skjermen er til bedre blir gaming opplevelsen. Kanskje en grense, men og gå fra 32 til 55 tommer var hvertfall en enorm forbedring i opplevelsen. Konsollen ligger også noen hakk over når det kommer til gaming med kamerater, f.eks FIFA ol.

 

Konsoller kommer ikke til og dø ut om noen år, det er hvertfall helt sikkert.

Lenke til kommentar

 

1. Betale for selve internetten også? Må man liksom ikke gjøre dette på pc da eller? For et dårlig argument.

2. Ingen spill har subscription fee på konsoll. Det eneste man betaler for er knappe 50kr i mnd for Xbox Live. Noe som er totalt uproblematisk. Faktisk ikke påkrevd å ha det heller, man kan spille uten Xbox Live.

Det er derimot PC spill som ofte kjører i den katorigen, World of Warcraft for å nevne ett.

3. Local Co op er nesten ikke eksisterende? Håper du tuller nå, jeg ser folk hver eneste dag og bruker selv den når jeg har besøk av kompiser. Det er først og fremst på PCEN det ikke er eksisterende.

4. Mange spill er laget for multiplayer? Vel sier seg selv at selskapet prioterer multiplayer ettersom det er hva folk spiller etter et halvt år..Man sitter ikke å spiller singleplayer over og over og over igjen.

5. Sony og Microsoft konkurerer ikke om FPS. Microsoft har "litt" mer fokus på det enn hva Sony har. Mens Sony har fokus på spill alla The Last of US osv.

 

6. Konsoll problemer? Du nevner et non issue problem på Xbox360, man klart klarer å låse. I tilegg forsetter du å nevne forrige gen nå du sier at noen kjøper en 4gb type. ALtså om de ikke vet hvor mye 4gb er, og har planer om å kjøpe drøss med spill på Store, så har man seg selv å takke. Xbox kommer med 500gb nå og noen versjoner har 1tb.

For det andre så har PC langt, langt, langt større problemer og flere problemer.

 

7.Stategi spill er et fint eksempel på hva jeg nevnte tidligere i posten. Det er først og fremst et PC spill som har blitt utgitt på konsoll for å få litt av hvert på markede. Å det er uansett noe som kommer til å dø ut, om ikke har død ut nå på konsoll.

 

 

1.+ 2. Jeg tror det er denne Xbox Live / Playstation Plus avgiften som, hvis jeg har forstått det rett, kreves for å spille alle/enkelte spill over internett han mener med "internett" (er naturligvis som du sier lik pris på å få internett i huset enten du skal koble det mot konsoll eller PC)..

Personlig er jeg prinsipielt imot en slik avgift når man allerede både har betalt for både konsoll og spill. Men det er hva det er.

 

Når det gjelder WoW hadde nok de krevd samme sum dersom det hadde vært tilgjengelig for konsoller og, så akkurat der hadde det ikke vært noen forskjell på konsoll og PC.

Endret av hår null
Lenke til kommentar

En viktig faktor a ta med, er jo at god PC som kan spille de nyeste spillene koster 4-5 ganger mer enn en PS4. Spillene pushes hele tiden slik at man må ta i bruk de seneste skjermkortene og CPU`ene på markedet. PC har blitt platformen der man kan bruke alle "bells and whistles" for at nettopp produsentene kan teknisk sett gjøre det. Greit nok at man må oppdatere konsollen i ny og ne, men sannheten er jo at man slipper å oppgradere maskinen på de neste 8 årene, man kan kose seg med det man har. Man slipper å sitte med ett tastatur og mus i fanget, noe som gjør en konsoll enklere enn en PC. Uansett om ikke de nye konsollene har enkelheten fra Super Nintendo dagene, så er de fortsatt enkle i forhold til en PC. Man trenger fortsatt ikke å være "tech savvy" for å bruke en PS4 eller en Xbox One, derfor er en konsoll fortsatt mer attraktiv enn en gamer PC. Selv har jeg begge deler, jeg liker å sitte foran min PC med enkelte spill, mens andre ganger er det deilig å legge bena på bordet for å spille på konsollene i stua. Grafisk synes jeg det er flise spikkeri mellom en PC og en PS4, begge innfrir til god grafikk og lyd, samt god underholdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en vrangforestilling å tro at man må kjøre alt på maks på PC om man anser konsoll som et reelt alternativ grafikkmessig, det samme er at prisen er 4 ganger så høy, eller at man må ha tastaturet i fanget. Jeg begynner å lure på om enkelte har valgt konsoll fordi de ikke kjenner pcplattformen overhodet. AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å det er ganske naivt å tro at alle sitter med en Xbox 360 kontroller å spiller på pcen. Det er faktisk veldig veldig få.

Folk har valgt konsoll fordi det er enklere, billigere og mer anstendig for ordinære personer som ikke tukler med innstillinger for å bruke 360 kontroll og bruker 2,3,4, ganger mer enn hva en konsoll koster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å det er ganske naivt å tro at alle sitter med en Xbox 360 kontroller å spiller på pcen. Det er faktisk veldig veldig få.

 

Folk har valgt konsoll fordi det er enklere, billigere og mer anstendig for ordinære personer som ikke tukler med innstillinger for å bruke 360 kontroll og bruker 2,3,4, ganger mer enn hva en konsoll koster.

 

Dette er direkte feil. Dumt at du og noen flere fremdeles tviholder på denne gammeldagse og feilaktige tankegangen. Det er sjokkerende å se kunnskapsmangelen hos noen i denne tråden, men sånn har forsåvidt vært helt siden det ble av en eller annen uforståelig grunn akseptert og vedtatt at PS3 og Xbox360 var kraftigere enn spill-PCer den gangen de kom ut. Heldigvis er det flere og flere som begynner å innse realitetene, og ser at PC ikke er dyrt, ikke er komplisert, og kan kobles til alt mellom himmel og jord uten noen som helst problemer.

Endret av radiohodet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å det er ganske naivt å tro at alle sitter med en Xbox 360 kontroller å spiller på pcen. Det er faktisk veldig veldig få.

Folk har valgt konsoll fordi det er enklere, billigere og mer anstendig for ordinære personer som ikke tukler med innstillinger for å bruke 360 kontroll og bruker 2,3,4, ganger mer enn hva en konsoll koster.

alle bruker det ikke, men man må vel anta de som ikke ønsker å bruke tastaturet gjør det, om de ikke er tette. PC trenger ikke å være hverken 2 3 eller 4 ganger dyrere for tilsvarende ytelse, i særdeleshet ikke når msn tar med at spill og mp er billigere. AtW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...