Gå til innhold

Norges pikselsedler blir hyllet i utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

En annen ting, hvorfor vurderes ikke plastpenger som i Australia? Eller digitalisering av tvungne betalingsmidler? (Noe uavhengig av Visa, Mastercard og andre private bank-initiativ. Et ekte Norges Bank kort uten det profittjaget de private kortselskapene har!)

 

Jeg på den andre siden synes sedlene så skikkelig lekker ut! Vi får nå alltid nasjonalheltene trykt nedover huet allikevel, så jeg må si dette var forfriskende. Du så heller sende et sint brev og kreve Andøy på ny 20-kroning som plaster på såret.. ;)

 

Hva gjelder plastpenger, som bortsett fra å være genialt, så har jeg en mistanke etter å mene å huske noen rykter som en luring fortalte han hadde hørt en gang at dette har en sammenheng med lisensiering av "teknologien". Kanskje det bare er et kostnadspørsmål, hvem vet, høres ikke usannsynlig ut spør du meg. Ellers så burde jo alle brukt det :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke veldig sterke meningerom dette og jeg vil nok venne meg til hva det enn nå blir ganske så fort.

 

Men her er hva jeg synes. Pixel-sedlene var skikkelig stygge. Pengesedler skal se ekte ut, ikke som en dårlig kopi. Nå er jeg retro-fantast og generelt veldig glad i pixler (ikke noe 2xSaI her i gården!), men jeg synes ikke det passer på pengesedler. Som Simen sa over, hva skal det egentlig symbolisere? Norge - Baklengs inn i fremtiden?

 

Det jeg assosierer med slike store pixler er retro-spill, bildebehandling, sensur og kriminelle som vil holde identiteten sin skjult. Ikke noe av dette er noe jeg synes passer på Norges offisielle pengesedler.

 

Det andre forslaget var litt døllt også (bortsett fra torsken). Nasjonalromantikk er fett det, men pengesedler fortjener en litt annen tilnærming. Store Nordmenn, slik som vi har hatt det, er en bra en, men det er på tide med noe nytt.

 

Efikkan sitt forslag var veldig politisk, men det var faktisk veldig godt. Hva fører til mest (økonomisk) verdiskapning i landet? Sett bildet av det på pengeseddelen. Hva er vel mer naturlig? Ikke elg i solnedgang ihvertfall.

Det hadde garantert blitt mye debatt av slikt men det hadde bare vært sunt. Ikke det at jeg synes at alle burde jobbe med ting som gir netto avkastning for landet vårt, men jeg tror at vi trenger litt folkeopplysning om makro-økonomi.

Endret av Gother-Bit
Lenke til kommentar

100 lappen har jo bilde av en Ulstein X-Bow som er jo veldi sentral i oljenæringen. Hadde det ikke vært for denne type skip (ikke nødvendigvis akkurat X-Bow men generelt sett seismikk) hadde vi jo ikke funnet noe mer olje. Ellers har jeg jobbet på Ulstein Verft der disse skipene blir bygget, siden 2009, så jeg synst vertfall 100 lappen var helt topp :D

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar det som et kompliment at jeg har fått 6+ og du har fått 0+ på ditt innlegg, selv om ditt er 50 ganger mer lettlest. :)

 

Det endrer ikke sakens stilling på noe som helst måte. Du skrev en hel haug av meningsløs svada som jeg virkelig håper var sarkastisk ment, for ellers har du satt deg selv på en pedestal av selverklært arroganse på vinå med såkalte "kritikere" av "moderne kunst" som hele tiden "tolker" streker/prikker/dotter tegnet av en uten talent, observert av en uten smak, som blir hørt av de uten noe fornuftighetssans.

 

Og popularitet gir jeg blanke youknowwhat i, jeg er ikke Bieber men du får lov å være hvem som helst, selvfølgelig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Jeg tar det som et kompliment at jeg har fått 6+ og du har fått 0+ på ditt innlegg, selv om ditt er 50 ganger mer lettlest. :)

Det endrer ikke sakens stilling på noe som helst måte. Du skrev en hel haug av meningsløs svada som jeg virkelig håper var sarkastisk ment, for ellers har du satt deg selv på en pedestal av selverklært arroganse på vinå med såkalte "kritikere" av "moderne kunst" som hele tiden "tolker" streker/prikker/dotter tegnet av en uten talent, observert av en uten smak, som blir hørt av de uten noe fornuftighetssans.

Og popularitet gir jeg blanke youknowwhat i, jeg er ikke Bieber men du får lov å være hvem som helst, selvfølgelig.

Enig.

 

 

Fjortisser er vel glad i "likes", kanskje en sammenheng?

 

Personlig syns jeg vi burde fjerne kontanter. Få alt digitalt. Er bare kriminelle som fortsatt bruker kontanter. En norsk betalingsløsning som ikke tar 1-2% av kjøpet i profitt hadde vært lurt, noe alla det vi finner i Danmark.

 

Ellers syns jeg forslaget ser nokså bra ut, simpelt og rent design. Skulle slengt på en plattform også, tross alt den bransjen som har gjort oss til hva vi er i dag.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tar det som et kompliment at jeg har fått 6+ og du har fått 0+ på ditt innlegg, selv om ditt er 50 ganger mer lettlest. :)

Det endrer ikke sakens stilling på noe som helst måte. Du skrev en hel haug av meningsløs svada som jeg virkelig håper var sarkastisk ment, for ellers har du satt deg selv på en pedestal av selverklært arroganse på vinå med såkalte "kritikere" av "moderne kunst" som hele tiden "tolker" streker/prikker/dotter tegnet av en uten talent, observert av en uten smak, som blir hørt av de uten noe fornuftighetssans.

Og popularitet gir jeg blanke youknowwhat i, jeg er ikke Bieber men du får lov å være hvem som helst, selvfølgelig.

Enig.

 

 

Fjortisser er vel glad i "likes", kanskje en sammenheng?

 

Personlig syns jeg vi burde fjerne kontanter. Få alt digitalt. Er bare kriminelle som fortsatt bruker kontanter. En norsk betalingsløsning som ikke tar 1-2% av kjøpet i profitt hadde vært lurt, noe alla det vi finner i Danmark.

 

Ellers syns jeg forslaget ser nokså bra ut, simpelt og rent design. Skulle slengt på en plattform også, tross alt den bransjen som har gjort oss til hva vi er i dag.

Bare kriminelle som bruker kontanter? Seriøst?? Jeg tror jeg kjøper meg en nopebilett til f***thiss***ville ut av denne kommentartråden altså, før det utvikler seg til noe jeg blir rett og slett redd til å lese.

 

Men før jeg gjør det må jeg si at olje/gass skulle absolutt være på norske sedler. I likhet med vikinger, fiskebåter/fisk, kulturminner etc. Slik er det bare idag - man skal helst følge en saueflokk (les: politisk korrekthet, "grønne trender", ad nauseum) og derfor må vi nok glemme å se en platform.

Men jeg kunne godt tenke meg en mørk seddel, som viser en delvis overskyet stjernehimmel, med noen refleksjoner i en middles rolig sjø, månelys, og en plaform i midten med en flare som fyrer skikkelig og lyser opp området rundt... gjerne en supply båt ved siden av eller noe. Om noen liker det eller ei, så er dette noe å være stolt av. Og Simen her hadde nok vært en bilettkontrollør på en sleten Scania-buss fra 70 tallet idag (best case), om ikke det var for den enorme rikdommen og de millionevis... eller milliardervis av arbeidstimene folk har lagt i denne industrien som gjorde Norge til det landet det er idag.

Tragisk at noen hjernedøde piksler som ser ut som en sprite fra Atari/NES skal liksom være en bedre estratning.

 

Edit:

Simen, det er noe som heter at den som ler sist, ler best. Jeg ler ikke av deg nå, og skal absolutt ikke synke til ditt nivå (som hittil, etter dine kommentarer å dømme) har vært nokså høy inntil dine to innlegg i tråden her - ved å bruke en slik ad hoc argument som mengde likes, selv om jeg har fått flere. Så du har tapt på både å ikke klare å argumentere godt nok... og "likes", og denne "***måling"-konkurransen som du selv startet. Patetisk. Rett og slett.

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oljeplatform, helt klart. Nå er det jo begrenset sntall sedler, og hadde de droppet pikseleringen så kunne man jo sett det fine oljeplatform-bildet de noe utydelig har brukt.

Virker at det finnes svært få sanne bilder på sedler (på verdensbasis) uansett, men redigerte bilder eller kunstneriske tolkninger av bilder, og det er gjerne like greit. Pikseleringen burde IMHO droppes på alle sedler. Apropos artikkelnavnet gikk inn på 9gag nå, og hyller ikke men ler av disse "motivene" de har brukt.

Lenke til kommentar

Australias penger er krem, enkle å kjenne igjen og krøller seg veldig lite, fordi de er plast.

 

Ellers er jeg enig i at motivene i seg selv er i overkant dølle og nasjonalromantiske. Jeg liker dog de fine og relativt sterke fargenyansene, de virker litt mer "fyldige" enn dagens sedler med samme farger.

 

AtW

 

Hva er galt med at Norges penger er nasjonalromantiske?

 

Hadde nesten forventet en koran på en av sedlene....

Norges nye nasjonale religion, ser det ut til.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...