Gå til innhold

TEST: Sony Xperia Z3 Compact


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg hadde Z1 compact og vil meddele at etter lengre bruk merker du at de bruker latterlig dårlig kvalitet glass på bakside og skjerm. den blir fult full av riper som fylles med dritt og møkk, svekker skjermen styrke og som første til at skjermen min spontant sprakk i lomma mi uten ytre påvirkning.

Har du fått med deg at Z1 Compact ikke har glass bakside og at fronten er dekket av en beskyttelsesfilm som kan tas av event. byttes?

 

Ja er klar over begge deler, og vil hva så? Baksiden bør være i vesentlig bedre kvalitet den er rett og slett bare dritt. Fremsiden fikk jeg riper i glasset, det var slike du kunne sette neglene dine i om du dro de over skjermen. Dette første også til slutt til at skjermen sprakk etter svært kort tid, dette dekket så klart sony da se har solgt meg en telefon bygd i elendig kvalitet, men det er jo ikke slik at den nye skjermen er i noe bedre kvalitet.

 

 

Høres ut som du kunne trengt en håndverkermobil. Blir ikke så dype riper ved vanlig bruk. Har ihvertfall ikke greid det selv om jeg har en fysisk jobb. Min Z1 C er som ny men jeg har beskyttet den med et Case-Mate Tough deksel og Nillkin tempered glass skjermbeskytter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Jeg hadde Z1 compact og vil meddele at etter lengre bruk merker du at de bruker latterlig dårlig kvalitet glass på bakside og skjerm. den blir fult full av riper som fylles med dritt og møkk, svekker skjermen styrke og som første til at skjermen min spontant sprakk i lomma mi uten ytre påvirkning.

Har du fått med deg at Z1 Compact ikke har glass bakside og at fronten er dekket av en beskyttelsesfilm som kan tas av event. byttes?

 

Ja er klar over begge deler, og vil hva så? Baksiden bør være i vesentlig bedre kvalitet den er rett og slett bare dritt. Fremsiden fikk jeg riper i glasset, det var slike du kunne sette neglene dine i om du dro de over skjermen. Dette første også til slutt til at skjermen sprakk etter svært kort tid, dette dekket så klart sony da se har solgt meg en telefon bygd i elendig kvalitet, men det er jo ikke slik at den nye skjermen er i noe bedre kvalitet.

 

Høres ut som du kunne trengt en håndverkermobil. Blir ikke så dype riper ved vanlig bruk. Har ihvertfall ikke greid det selv om jeg har en fysisk jobb. Min Z1 C er som ny men jeg har beskyttet den med et Case-Mate Tough deksel og Nillkin tempered glass skjermbeskytter.

 

Nei, har hatt mange problemer med Z1 som aldri har opplevd med andre produsenter utsatt for mye værre situasjoner, mistet ble aldri Z1'ene i bakken f.eks. noe jeg hadde fått gjort flere ganger med S3'en, jeg hadde ikke noe beskyttelse på den fordi jeg ventet på beskyttelse til skjerm og deksel men innen jeg fikk det 3 uker senere var det jo ikke nytte da både bakside og skjerm stappfull av riper.

Lenke til kommentar

 

Trådløs lading?

Hater telefon med luke..

Ladedokk er 10x bedre en trådløs lading da den står oppreist og lades samtidig. Så har man også magnetiske ladere som selges i flust på EBay. Noe er fra Sony mens resten fra ymse produsenter.

 

Så lenge jeg slipper å åpne en luke for å lade... :-)

Endret av Jaitheibe-a
Lenke til kommentar

Har litt lyst på en Z3 compact, men jeg blir bekymret av å lese på Sonys supportforum. Det er en del brukere der som klager over diverse. Mye av det er småting, men det er noen som melder om at glasset bak på telefonen sprekker av bagateller. En sier at han "mistet" telefonen 1-2 cm ned på bordet, og at glasset sprakk av det. Andre sier at telefonen har vært behandlet forsiktig og ikke har vært utsatt for fall/støt i det hele tatt, men at glasset har sprukket likevel. Hva er det for noe, liksom.

 

https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z3-Compact/Probable-PRODUCTION-FAULT-glass-broke-from-2cm-drop-add-your/td-p/846587

 

For 4 000 kr er jo ikke det noe man har lyst til å oppleve.

Lenke til kommentar

Hørte historier om da Z kom ut, om folk som satt og så på film plutselig så glasset begynne å sprekke foran øynene deres. Hvor mye som er sant, og hvor mye som er skrøner (for å prøve å dekke over de som faktisk mista tlf i bakken) kan man jo lure på. Men at urenheter i produksjonen av glasset kan skjule svakheter i dette er jo helt troligt. Jeg har ZR som ikke har glass bak (men avtagbart lokk for uttagbart batteri) så jeg har mindre glass å bekymre meg for. Men jeg må si at jeg i bunn og grunn ikke liker så mye glass på tlf som Z/Z1/2/3 har. Det er liksom mer som kan gå i filler. Telefonene i seg selv er dog forøvrig fantastiske.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt min Z3 Compact i litt over 2 uker, og allerede har glasset på baksiden sprekt uten noen form for mishandel. Det som er litt ironisk er at ca 10 minutter etter at jeg så sprekken i glasset datt den på gulvet fra et 30 cm høyt bord med det resultat at hjørnet av ramma rundt skallet litt av, men heldigvis forutså jeg at det kunne skje og tok bilder av telefonen fra alle vinkler med en gang jeg oppdaget sprekken i glasset nettopp for å kunne bevise at sprekken ikke var resultat av et mist i bakken. Blir spennende å se om jeg må krangle med Sony om reklamasjonen. Jeg har i ettertid sjekket litt på nett og faktisk snakket med en annen som har opplevd akkurat det samme med sin nye Z3 Compact. Så dette er tydeligvis en stor svakhet.

 

Det som forundrer meg med testene til Amobil er hvor lett de gir gode karakterer og hvor slurvete de er med å teste telefonene skikkelig. Denne telefonen er så glatt og uhåndterlig at det er nesten umulig å ikke miste den i bakken, dessuten er det galskap å ha glass som kan sprekke/knuse på baksiden av en mobiltelefon. Dette burde ha vært nevnt som stort minus i testen og trukket ned minst en karakter. Jeg har hatt en Xperia V siden den var ny, og designet på den er MYE bedre. Den er lettere, den føles tynnere selv om den er bittelitt tykkere i endene, den er mye mindre glatt og føles rett og slett bedre i hånda. Og den tåler en støyt. (Den har gått i gulvet så hardt at bakplata og batteriet har falt av uten å ta skade av det.)

 

En annen ting som burde ha vært nevnt i testen er at det fins magnetiske ladekabler å få kjøpt til denne telefonen slik at man ikke trenger å åpne luka hver gang, men allikevel velger Sony å legge ved en standard USB ladekabel, som de aller fleste har drøssevis liggende av fra før. At ladekontakten er den samme siden Z1 kom, som jo er positivt, nevnes heller ingenting om.

 

En ting som burde vært nevnt på plussiden, og grunnen til at jeg kjøper Sony i stedet for Samsung, er at Sony støtter 1700 MHz 3G og LTE som bl.a. brukes av T-Mobile i USA. Rart at ikke dette nevnes med et eneste ord i noen av Amobils tester, da det tross alt er flere hundre tusen nordmenn som reiser til USA hvert år. Dette er hovedgrunnen til at jeg trengte ny telefon (Xperia V støtter kun 2G hos T-Mobile).

 

Videre bør nevnes at det ikke fins bilholder tilgjengelig, og at klønete plassering av luker og knapper langs sidene gjør det vanskelig å plassere telefonen i en standard "klemme"-holder.

Lenke til kommentar

En annen ting som burde ha vært nevnt i testen er at det fins magnetiske ladekabler å få kjøpt til denne telefonen slik at man ikke trenger å åpne luka hver gang, men allikevel velger Sony å legge ved en standard USB ladekabel, som de aller fleste har drøssevis liggende av fra før. At ladekontakten er den samme siden Z1 kom, som jo er positivt, nevnes heller ingenting om.

 

En ting som burde vært nevnt på plussiden, og grunnen til at jeg kjøper Sony i stedet for Samsung, er at Sony støtter 1700 MHz 3G og LTE som bl.a. brukes av T-Mobile i USA. Rart at ikke dette nevnes med et eneste ord i noen av Amobils tester, da det tross alt er flere hundre tusen nordmenn som reiser til USA hvert år. Dette er hovedgrunnen til at jeg trengte ny telefon (Xperia V støtter kun 2G hos T-Mobile).

 

Videre bør nevnes at det ikke fins bilholder tilgjengelig, og at klønete plassering av luker og knapper langs sidene gjør det vanskelig å plassere telefonen i en standard "klemme"-holder.

 

Det er jo ganske klart at det å legge ved magnetisk ladekabel hadde gjort det dyrare for Sony. At den har same kontakt som Z1 er jo fordi det er blitt ein standard, og at EU har krevd at mobilprodusentar skal holde seg til dei. Så skjønner ikkje koffor det skulle vore noko ekstra positivt i det kontra andre produsentar.

 

For den norske marknaden vil band-støtta i USA ha ekstremt lite å seie. Spesielt når det er snakk om en spesifikk operatør. Det er bra at Sony støtter det, men eg trur at det stort sett ikkje vil ha noko å sei for den gjennomsnittlege nordmann.

Lenke til kommentar

Sitter å ser etter ny telefon å lurer litt på om det er vits å gå for Z3 kontra Z2 som er 1500kr billigere?

Eneste forskjellen som jeg la merke til er at Z3 har litt kraftigere prossesor, men ellers er de ganske like.

 

Min Xperia Arc begynner å slite litt med batteriet, så tenkte det var på tide med noe nytt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg hadde Z1 compact og vil meddele at etter lengre bruk merker du at de bruker latterlig dårlig kvalitet glass på bakside og skjerm. den blir fult full av riper som fylles med dritt og møkk, svekker skjermen styrke og som første til at skjermen min spontant sprakk i lomma mi uten ytre påvirkning.

 

Har du fått med deg at Z1 Compact ikke har glass bakside og at fronten er dekket av en beskyttelsesfilm som kan tas av event. byttes?

Ja er klar over begge deler, og vil hva så? Baksiden bør være i vesentlig bedre kvalitet den er rett og slett bare dritt. Fremsiden fikk jeg riper i glasset, det var slike du kunne sette neglene dine i om du dro de over skjermen. Dette første også til slutt til at skjermen sprakk etter svært kort tid, dette dekket så klart sony da se har solgt meg en telefon bygd i elendig kvalitet, men det er jo ikke slik at den nye skjermen er i noe bedre kvalitet.

Høres ut som du kunne trengt en håndverkermobil. Blir ikke så dype riper ved vanlig bruk. Har ihvertfall ikke greid det selv om jeg har en fysisk jobb. Min Z1 C er som ny men jeg har beskyttet den med et Case-Mate Tough deksel og Nillkin tempered glass skjermbeskytter.

Jeg har også en Z1 compact som jeg har tatt vare på. Den er like fin som da den var ny. Beskyttelsesfilm til skjerm og etui til mobilen er et must.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Korleis klarar telefonen seg så langt? Nokon med brukserfaringar?

 

Er på jakt etter ein som ikkje er alt for større enn Galaxy S2, og denne ligg høgt.

av ''småtelefoner'' så er den definitivt best, vet ikke om du har brukt den før, men er ikke mye større enn en iphone 5, men har betydelig større skjerm. genial mobil

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei dere som har denne tlf :)

Hvordan får jeg ios emojis på annet enn sms (bruker Handcent)...? Vi har kjøpt en slik til kona og hun er meget aktiv på bla Instagram. Mye emojis benyttes, og hun er svært betuttet over android sine. De er stygge sier hun (jeg er enig)... Hun kommer fra iPhone.

Jeg har en HTC One M8 og på den ser det helt greit ut.

Noen som har tips til meg?

Endret av werva
Lenke til kommentar

Hei dere som har denne tlf :)

Hvordan får jeg ios emojis på annet enn sms (bruker Handcent)...? Vi har kjøpt en slik til kona og hun er meget aktiv på bla Instagram. Mye emojis benyttes, og hun er svært betuttet over android sine. De er stygge sier hun (jeg er enig)... Hun kommer fra iPhone.

Jeg har en HTC One M8 og på den ser det helt greit ut.

Noen som har tips til meg?

om hun laster ned f.eks swiftkey så får man emojis på keyboardet. Veldig sikker på at de er av samme art som ios ;) google har også et slikt tastatur, tror jeg

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...