Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bad pusset opp av ufaglærte


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og min samboer har nylig kjøpt og overtatt et hus. Vi har fått mistanke om at det ikke er lagt membran i sluk i gulv, og vi tenker på å ta kontakt med en rørlegger som kan komme å kontrollere badet. I egenerklæringen fra selger står det at badet ble fornyet i 2007, og arbeidet er gjort av ufaglærte fra Estland.

 

Hvis det viser seg at badet har mangel på membran i sluk og eventuelle andre mangler etter standarden, hvor vil vi stå med tanke på reklamasjon for dette?

 

Mvh.

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et bad kan overleve ganske lenge selv uten membran i gulv. Så lenge det er tett i overgang mellom avløpsrør og gulv slik at vann ikke renner inn i konstruksjonen på den måten, samt at man bruker dusjkabinett skal det gå ganske så bra.

Dusje rett på fliser kan imidlertid få ganske kjiiipe konsekvenser, med både fliser som faller av og råte i etasjeskiller.

 

Hva får deg til å tro at det mangler membran på badet? Hva står det i takstrapporten? Jeg ville nok fått tak i en rørlegger og hørt hva han sa. Det er imidlertid ganske vanskelig å få full oversikt over hva som befinner seg under fliser og avretningsmasse, påstøp og varmekabler...

Er forresten de elektriske varmekablene lagt av elektriker, eller er det ufaglærte estlendere som har gjort det også? Isåfall ville jeg nok vurdert å få rørlegger til å ta med en elektriker med varmekamera, så man kan kontrollere varmesløyfer for mulig varmgang og uheldige luftlommer i betongen.

Lenke til kommentar

Varmekamera er jo vanvittig praktisk, men til noe så lite som et bad, så kan man vel like greit bare ta seg 10 minutter hvor man kjenner etter på gulvet. Er det ille, så bør du kjenne det. Noen svake forskjeller vil det jo uansett være, uavhengig av hvem som legger det.

 

Flere tusen kroner spart for å ta noen minutter for en systematisk sjekk.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg siktet til problemet med unøyaktig støp som varmekabler ligger nedstøpt i. Dersom det er luftlommer i støpen sammen med varmekabelsløyfen, kan den bli overopphetet. Da kan plasten på kabel smelte, og medføre strømførende gulv. Og det er lite behagelig skal jeg si deg. Opplevde det engang i en leilighet jeg leide, og det smalt godt da jeg skulle slå på vannet for å pusse tenna.

Lenke til kommentar

Men om det blir veldig varmt (eller kaldt) fordi luft leder dårlig varme) så bør du jo kunne kjenne det, på samme måte som et varmekamera?

 

For all del, er jo garantert lettere å se dette på et varmekamera, men med prisen på disse elektrikerene er jo nesten så mye at man like godt kunne kjøpt et billig varmekamera selv.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg og min samboer har nylig kjøpt og overtatt et hus. Vi har fått mistanke om at det ikke er lagt membran i sluk i gulv, og vi tenker på å ta kontakt med en rørlegger som kan komme å kontrollere badet. I egenerklæringen fra selger står det at badet ble fornyet i 2007, og arbeidet er gjort av ufaglærte fra Estland.

 

Hvis det viser seg at badet har mangel på membran i sluk og eventuelle andre mangler etter standarden, hvor vil vi stå med tanke på reklamasjon for dette?

 

Mvh.

Espen

 

Hverken rørlegger eller flislegger kan med sikkerhet si om det er lagt membran... det de kan gjøre er å sannsynliggjøre ved å sjekke etter membranrester i sluken.

Lenke til kommentar

Men om det blir veldig varmt (eller kaldt) fordi luft leder dårlig varme) så bør du jo kunne kjenne det, på samme måte som et varmekamera?

 

For all del, er jo garantert lettere å se dette på et varmekamera, men med prisen på disse elektrikerene er jo nesten så mye at man like godt kunne kjøpt et billig varmekamera selv.

Med termografiapparat finner man hvordan sløyfene er lagt og at de er lagt noenlunde samme sløyfeavstand i hele gulvet og ikke slik jeg har termografert gulv lagt av polakker med halvert sløyfeavstand forran speilet.

Luftlommer rundt kabelen blir desværre vanskeligere å se men en jordfeilbryter på kursen vil stoppe det hele om den brenner av og forsøker å spenningssette gulvet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...