Gå til innhold

3 årig hund med fæl uvane


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp her.... Jeg har en 3-4 år gammel rotweiler som er veldig glad i å stikke av. Han gjør ingen noe men man kan nå tenke seg hvor redde/forbanna naboene blir når denne karen svinser rundt mens barna er på vei hjem fra skolen. Hovedproblemet er jo innkalling, med en gang hunden kommer seg ut løper han rett av gårde med en gang og jeg sliter alltid med å få tak i han igjen. Jeg er også redd for at jeg har taklet problemet på feil måte, jeg har nemmelig kjeftet på hunden når jeg har klart å "fange" han igjen, selv om jeg har lest at det slettes ikke er lurt å bruke straff. Jeg ser også at hunden har skjønt at det er galt fordi med en gang jeg har klart å lokke han til meg og fange han så blir han ydmyk, nesten litt redd, og følger meg sakte tilbake hjemover. Jeg har skjønt nå at kanskje han ikke vil komme når jeg roper fordi at han tror han blir å få kjeft hvis han kommer til meg? Og jeg ønsker derfor å begynne på nytt og trene med kunn ros og godbiter. Det jeg trenger hjelp med da er hvordan jeg skal hå fram med dette? Jeg ser masse tips på nett om å trene innkalling men det er jo for valper... Kan jeg begynne på nytt? Vil hunden skjønne det etter mine tidligere feil?? Vær så snill å hjelp! Tro meg, hunden min er en av de snilleste i verden, men jeg skjønner jo at folk blir redde når de ser en rotweiler komme travere helt alene. Jeg begynner å bli redd for at jeg må gi fra meg hunden hvis naboene fortsetter å klage :(. P.s. Ville vare legge til at jeg på ingen måte har mishandlet hunden! Jeg bruker ikke å klipe hen i ørene eller no slikt, men som sakt så ga jeg han kjeft da jeg egentlig burde ha konsentrert meg på å rose han på rett tidspunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det kan bære forskjellige årsaker, vi har hatt ett eller to tilfeller hvor hunden har glid forbi i det våre egne barn kommer hjem fra skolen, men det fikk vi tatt hånd om. Vi har også vært nødt til å stramme haldsbåndet noen ganger etter at hunden har klart å vri det av seg da han har stått ute i løpestreng i hagen. Påenget mitt er at selv om jeg kan jobbe med å gjøre hjemmet mitt nesten 100% rømningssikkert så vil jeg allikevel ha den følelsen at jeg har kontroll over hunden dersom den skulle komme seg løs på ett eller annet tidspunkt

Endret av Sofia123
Lenke til kommentar

Det jeg gjorde var å få inn et oppmerksomhets ord. Altså et ord/kommando som gjorde at hunden så på meg (nesten) uansett. I mitt tilfelle er "se her" som i hennes øyne betyr: "GODTERI!!" Det fikk jeg enkelt ved å gi enne godteri hver gang jeg sa de ordene og fikk responsen jeg ville.

 

For at dyret skal komme frivillig tilbake må du prøve å snu tankegangen til hunden. Da tenker jeg fra "huff nå får jeg kjeft" til "GODTERI!!!", "LEKE!!", "KOS!!!" eller uansett hva hunden elsker over alt. Det også ved å gjøre så enkelt som å gi godteri, ros å kos når hunden endelig kommer tilbake. (jeg har aldri kjefta på hunden når hun stikker av, så hvis hun kommer seg ut er hun borte til hun ser meg igjen. Da er det full spurt tilbake til meg)

 

Hvis du får med en kompis så kan dere trene innkalling. Dette gjorde jeg og mannfolket ved å stå langt fra hverandre mens den på motsatt side ropte på hunden, og når hunden kom fikk den godteri, ros, leke og whatnot. Anbefaler virkelig å bruke langline på 10-15 meter så får du tak i hunden om noe skulle gå galt. Er du alene kan du ha hunden i langline å bare rope, å rosekosemose når den kommer til deg.

 

Dette her gjorde vi fra dyret var valp, og jeg bruker disse metodene enda. Ser ingen grunn til at dette ikke skal fungere på en voksen hund over tid.

Lenke til kommentar

Jeg ville sikret hagen tilnærmet 100% for at han ikke kan stikke av og alltid brukt bånd. Ikke halsbånd, men en sele av denne typen.

Har bare hatt kjerringbikkje (tispe) selv så veit ikke helt hvordan hannhunner reagerer hvis det er løpetid i nabolaget. En gang kom det ihvertfall en hannhunn inn i hagen vår. Eieren bodde 4km unna. Hunden hadde gått på tur uten bånd fordi eieren følte seg sikker på hunden sin.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...