Gå til innhold

Lommetrøbbel for iPhone 6 Plus


Anbefalte innlegg

 

Fordi det kalles cherrypicking, eller kirsebærplukk om du vil ha det direkte oversatt.

 

Du verden, ungdommen er jaggu språkkyndig i dag.

 

Når du googler (og blar noen sider) får du et inntrykk av antallet tilfeller. Ikke som en nummerisk gjengivelse, men når en telefon dekker mer enn 90% av søkeresultatene er det åpenbart at problemet er reelt. Når en annen telefon ikke gir et eneste treff er det rimelig å anta at det heller ikke er et problem.

 

Det du selv gjør er å undertrykke resultatet av faktisk bruk og erstatte det med en test der telefonen presses mellom fire bolter. Dette representerer ikke hva som skjer i en lomme. Der vil trykket fordele seg som en ganske linear funksjon.

 

Så i prinsippet går du i din egen felle. Du forkaster reelle tilfeller og erstatter det med en test du selv har valgt å kalle vitenskaplig. I din begrepsprostitusjon går du for et begrep som forutsetter at du selv sitter på det eneste reelle beviset, og at de tilfellene der telefonene har bøyd seg under faktisk bruk kategoriserer du, i skarp kontrast, som ufullstendig bevis.

 

Det å hive disse telefonene på en maskin som tester bøying av telefonene og konkludere innenfor rammene av testen* er hverken cherrypicking eller en direkte påvisning av ryktene, så da kan de som ser testen lage sin egen konklusjon.

 

Igjen er dine forutsetninger feil. For det første er det opp til en hver å vurdere både den mekaniske testen og de tilfellene man kan finne ved å søke på Internet. Langt mer interessant er det at du forutsetter at folk har større evne til å vurdere feilkildene ved en mekanisk test enn ved et nettsøk. Med andre ord legger du til grunn et uuttalt anekdotisk bevis som i realiteten ikke eksisterer.

 

Håper kirsebærene smaker fortreffelig.

 

 

Ok. Så hvis jeg Googler "bent Nexus 5", kan jeg da konkludere med at Nexus 5 typisk blir bøyd?

 

Nei det representerer ikke hva som skjer i en lomme. Men å dra fint filtrerte anekdoter fra Google er ikke bedre. Hvor mange er det som påstår at telefonen har blitt bøyd i lommen, og hvordan kan du vite at dette ikke er fabrikkert? Jeg forsvarer ikke iPhone 6 Plus her, og påstanden min går i begge retninger her, fordi det er dårlig diskusjons-teknikk.

 

Forskjellen mellom testen og lomme-anekdotene er ikke bare at testen unnlater det svake punktet, men også at testen er et bevis og en kilde som utfører vitenskapelige metoder. Jeg har enda ikke hørt hvor mange som har rapportert at telefonen demmes har blitt bøyd, og jeg har ihvertfall ikke hørt hvor mange som faktisk snakker sant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Så hvis jeg Googler "bent Nexus 5", kan jeg da konkludere med at Nexus 5 typisk blir bøyd?

 

All den tid søket kun returnerer ett tilfelle, mens det samtidig returnerer en rekke tilfeller av bøyd iphone 5 så nei, det er ikke rimelig å komme til en slik konklusjon.

 

Men å dra fint filtrerte anekdoter fra Google er ikke bedre.

 

Det er ikke rimelig å anta at filtreringen (googles prioriteringer ift søkeresultater) tar hensyn til hvilken telefon som er bøyd. Å kalle et googlesøk for anekdotisk faller på sin egen fullstendige urimelighet. Det er langt mer nærliggende å kalle din "vitenskaplige" test for anekdotisk.

 

Jeg har enda ikke hørt hvor mange som har rapportert at telefonen demmes har blitt bøyd, og jeg har ihvertfall ikke hørt hvor mange som faktisk snakker sant.

 

 

Så hvis et ellers åpent søk på nettet returnerer et 1000-talls treff fra fok som har fått sin telefon bøyd, så er det rimelig å gå ut i fra at det hele er en kollektiv løgn for å sverte Apple? Alt kan "bevises" med en konspirasjonsteori... :w00t:

Lenke til kommentar

 

 

og de vil utføre en slags sjekking til å bevise at mobilen faktisk ble bøyd i bukselommen

 

Eh, øh, ok? Sa de noe om kriteriene for denne sjekken?

 

Så vidt jeg vet - de sa ikke noe mer enn at det er Visual Mechanical Inspection (hva i all verden det kunne være, vet jeg ikke hehe)

LINK

 

 

Ooooh, høres ut som risky business for dem som allikevel måtte velge å ta sjansen.

Lenke til kommentar

Å nei! La oss ikke bruke sterke materialer som tåler å være i en lomme!

 

Har aldri vært et problem før. Det er vel størrelsen på iphone 6 plus som har introdusert problemet. Da ville jeg heller foretrukket at de gikk mot et sterkere metall enn å vurdere plastikk.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

 

 

Kanskje de bare skal spørre Motorola, Nokia, Samsung, Sony eller HTC?

plastikk? nei takk!

Hvorfor ikke? Er det viktigere at det føles solid ut enn at det faktisk er solid?

 

 

Titanium er sterkere enn plastikk. Det er aluminium som er problemet.

 

 

Det heter titan på norsk, og plastikk har mange fordeler i forhold til aluminium, dette er en konsekvens av at folk er mer opptatt av "kvalitetsfølelse" enn faktisk kvalitet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Titan er et vanskelig materiale å jobbe med. Magnesium er mer nærliggende, men dessverre til dels brannfarlig.

 

Det som gjør iphone 6 så svak er kombinasjonen av flere ting:
1: Flat bakside. En annen form på baksiden ville lett gitt mye mer styrke.
2: Store penetreringer til knappene.

3: Tynt materiale.

4: Generelt tynn konstruksjon totalt sett.

5: Stor lengde (den blir jo sjelden bøyd i bredden)

6: Ingen ribbeforsterkning.

7: Ingen subframe.

 

Alt dette er ting som kunne gjort den langt sterkere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Titan er et vanskelig materiale å jobbe med. Magnesium er mer nærliggende, men dessverre til dels brannfarlig.

 

Safir glass er også vanskeligere å jobbe med, men dette er allikevel noe apple ønsker å bruke i fremtidige modeller. Titan er allerede brukt på mobiltelefoner, som denne her:

http://www.digitaltrends.com/mobile/gressos-solid-titanium-android-phone-sale-1800/

 

Ja, den er ganske dyr, men en masseprodusert iphone lagd av titan er langt ifra umulig. Det handler om å få effektive produksjonsteknikker på plass. Tviler dog på at dette er noe vi ser med det første, men som du påpeker selv er magnesium utelukket på grunn av brannfare. Er ikke titan da det mest aktuelle?

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Edit: tydeligvis subjektiv mening forut. Ikke les hvis du er sur og gretten.

 

Men uansett så kan vel iPhone ansees som en "fintfolk telefon" som ikke gjør ting så man får trykk på telefonen når man har den i lomma....


Samt fjortiser.

Gamletante- og fjortismobil.

 

 

Endret av sevs
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...