Gå til innhold

TEST: Nettsky-tjenester (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sondre K: Er vel egentlig ikke noe vanskeligere enn å tilby en slik tjeneste mot at man betaler litt ekstra. mener å ha lest et sted at Google vurderer en slik tjeneste.

 

Jeg har flere ganger vurdert om Jotta var en mulighet for feks familie eller diverse kunder, men jeg trenger bare å se på forumet deres for å se at de ser ut til å drite i de litt mere avanserte kundene. Det å få folk til å ha private/firma-filer i sky som sikkerhet er vanskelig nok som det er (lover, regler og personvern), legge de på en server i utlandet er enda verre.

Ja, har tenkt langt mer på denne situasjonen enn de aller fleste. Faktisk skrev jeg bacheloroppgaven min i økonomi om oppstart av en skylagringstjeneste lokalisert i Norge med lokal kryptering og egen key. Dette var samtidig som Snowden-avsløringene, noe som kunne vært med på å utgjøre en massiv og tilnærmet gratis markedsføringskampanje for en slik tjeneste.

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal teste backblaze jeg også.

Prøvde de for et par år siden, men da hadde de noen begrensninger jeg ikke likte, men det ser ut som de er fjernet nå.

Jeg har sendt dem en mail hvor jeg spør om ubegrenset virkelig ER ubegrenset og om de har noen motforestillinger om at jeg ønsker backup av 43TB+ data som privatperson.

Lenke til kommentar

 

 

Laster du opp 15TB med familiebilder\filmer blir du ikke utestengt, eller andre 'lovlige' ting.

 

Laster du opp 15TB med piratkopierte ting (filmer ol), så blir du det.

Det er rimelig skremmende om de går igjennom hva du lagrer.

 

Heller de, enn myndighetene i usa. :)

 

 

Hva slags unnskyldning er det? Jeg vil heller bli slått ned av en random fyr på byen enn mike tyson, uten at det er greit av den grunn.

 

AtW

Lenke til kommentar

På den negative siden for OneDrive, klarer dere jammen meg å skrive: "Et irritasjonsmoment for mange er kanskje også at tjenesten er knyttet opp til Microsoft ID-en din, som for mange er en nedstøvet Hotmail-epost som har blitt glemt for lengst". WHAT?

Hvorfor er det ikke noe irritasjonsmoment at man må ha en gmail konto knyttet opp mot Google Drive, eller hvorfor er det ikke noe irritasjonsmoment at man må logge seg på noen av de andre tjenestene? Fant dere virkelig ikke nok negative ting til en Microsoft tjeneste, slik at dere bare måtte ta frem noe alle krever (på en eller annen form) og legge det under negativ fanen?

For meg som Windows8 bruker er det helt klart en fordel med OneDrive, hvor jeg da ikke trenger en nedstøvet gmail konto eller annen pålogging til en av de andre tjenstene. Så dere burde heller ha lagt det under positive ting for de med Win8, at de ikke trenger å flere kontoer å huske brukernavn og passord på.

Utrolig at dere dere også klarer å plassere Google drive som vinner, når OneDrive er på flere enheter, og tilbyr 5 personer: Officepakken (Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher, Access), som også kan brkes offline, 60 Skype minutter pr måned, og 1TB lagring. Alt dette for kun 80 kr i måneden (eller ca 15 kr om alle 5 er med å deler regningen). For samme pris hos Google får du kun en online officepakke, og 1TB lagring, for kun en person. Ikke lett å se hvordan dere klarte å unngå å få OneDrive på toppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et irritasjonsmoment for mange, fordi det er mye flere som bruker gmailen, videre er det mye mer irriterende å forholde seg til MS sin konto-managment, da de stadig krever relogon og verifisering, og får opp de idiotisk "call us paranoid"-vinduet.

 

AtW

Helt klart. Jeg sitter sikkert å irriterer med i 5-10 minutter hver gang jeg skal logge inn på MSDN kontoen min etter at microsoft endret sikkerhetsregimet på kontoene.

Man kan ikke bruke et passord man har brukt før, og kontoen blir sperret og må åpnes via SMS verifisering etter 3 feilforsøk på å huske "hvilket nytt passord måtte jeg lage sist da".

 

Sikkerhet og brukervennlighet går ikke hånd i hånd. Men det er flere trinn på skalaen :p

Lenke til kommentar

Microsoft sine sikkerhetsrutiner er unødvendig overbeskyttende.. Har selv satt opp 2-steg autentisering mot Authy (app til iOS) og det er jo temmelig fint og greit, men selv med "husk meg på denne maskinen" så føler jeg at jeg må inn med verifisering i tide og utide når jeg skal inn på OneDrive. :thumbdown:

 

 

Apple på sin side drar det alt for langt i motsatt retning hvor jeg etter å ha aktivert 2-vei autentisering knapt har måtte verifisere noen som helst plass... Men de har skjerpet det nå etter iCloud tullballet for noen uker tilbake.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er et irritasjonsmoment for mange, fordi det er mye flere som bruker gmailen, videre er det mye mer irriterende å forholde seg til MS sin konto-managment, da de stadig krever relogon og verifisering, og får opp de idiotisk "call us paranoid"-vinduet.

 

AtW

Helt klart. Jeg sitter sikkert å irriterer med i 5-10 minutter hver gang jeg skal logge inn på MSDN kontoen min etter at microsoft endret sikkerhetsregimet på kontoene.

Man kan ikke bruke et passord man har brukt før, og kontoen blir sperret og må åpnes via SMS verifisering etter 3 feilforsøk på å huske "hvilket nytt passord måtte jeg lage sist da".

 

Sikkerhet og brukervennlighet går ikke hånd i hånd. Men det er flere trinn på skalaen :p

Har selv MSDN og opplever aldri noe problemer.

Lenke til kommentar

Dette kommentarforumet her er helt på trynet.

Hvorfor bruker de ikke disqus, hvor man enkelt kan følge tråden? De fleste andre gjør jo det, men dette må jo være noe hjemmesnekra drit.

 

Fordi Disqus kun er for kommentarer vil jeg tro. Og der fungerer det veldig bra. Mens IP.Board er for forum. Kanskje en av de mest brukte til dette formålet.

Her gjenbrukes IP.Board også for kommentarer, og jeg synes faktisk det fungerer veldig greit.

Lenke til kommentar

Backblaze støtter ikke Windows server OS, selv ikke med business abonnement. Fjernt! Jeg kjører Windows storage server 2012 R2 på filserveren min, så det var rimelig bummer.

Får også rimelig dårlig hastighet mot backblaze, så det ser dårlig ut.

Det positive er at de støtter egen krypteringsnøkkel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette kommentarforumet her er helt på trynet.

Hvorfor bruker de ikke disqus, hvor man enkelt kan følge tråden? De fleste andre gjør jo det, men dette må jo være noe hjemmesnekra drit.

 

Disqus er jo en langt mindre oversiktlig og mye mer rotete løsning enn hva IP.Board som benyttes på Tek.no er.. Disqus fungerer til nød som rent kommentarfelt, men også der finner jeg det utrolig rotete og tregt til tider.. Som forumløsning så fungerer det i alle fall ikke i det hele tatt...

 

Og nei, IP.Board er ikke noe hjemmesnekra drit, det er vel en av de beste løsningene man finner på nettforum per dags dato.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...