Gå til innhold

Denne kabelen vil erstatte alle du har i dag


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

Litt kjipt at den stopper på 10Gb/s når DP 1.3 er 32Gb/s (25 uten overhead). Det ødelegger for mange 4K muligheter, er ikke sikker på at 10 klarer 60hz engang (ihvertfall ikke uten å redusere fargekvalitet).

 

 

"Noen på internett" lirte av seg følgende antakelse:

 

"6Gbps is enough to carry 4K video at 60 fps, or 3D 4K at 30 fps, along with 32 audio channels, and that seems to be the limit of the HDMI 2.0 spec."

 

HDMI 2.0 skal da ha tre kanaler av 6Gbps, men bare bruke en av dem til video "unless you use HDMI 2.0?s new ?dual video streams? function".

 

Hvis den påstanden er i nærheten av sann, bør ikke den nye USB-kabelen gjøre en dårligere jobb enn HDMI 2.0.

 

Rent bortsett fra det, er jeg enig.

 

Nå som 4K selges side om side med 120Hz TV'er, VR er aktuelt igjen, og vi allerede har blitt vant til 3D fra andre kilder, og på alle over-middels TV-modeller uten 4k, hadde det virket naturlig for meg at nye standarder i 2014 hadde blitt designet med båndbredde til

 

4K 3D @ 120 Hz uten redusert fargeinformasjon.

 

Slik det er nå er de nye standardene som skapt for for å måtte bytte alt utstyret på nytt om få år. Og dette er ikke et spørsmål om produksjonskostnad eller tekniske utfordringer, det er kun et spørsmål om vilje. Kostnadene blir heller bare verre, når de må designe avspillere og forsterkere og TV'er til å støtte disse standardene med full kunnskap om at nye standarder må komme igjen snart.

Displayport 1.3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er å bruke USB3 som skjermkabel, se på displaylink så ser dere, den funger fint til film men er helt elendig til spill, så dermed tviler jeg på den blir brukt til annet en nettbrett og mobiler i starten vetfall, der slipper man micro HDMI dermed kan det være en fordel.

 

Men tror ikke vi kan regne med å se USB3.1 til PC skjermen med det første vertfall.

Tror du trenger å google litt, eller i det minste observere at det er en forskjell på DisplayLink og DisplayPort...

Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Den nye pluggen har totalt 24 pinner. Samtlige pinner går igjen 2 ganger. Det betyr at den har totalt 12 pinner pr side. Av disse er 2 pinner hhv RX (receive) og 2 pinner TX (transmit) i hver sine par. Disse er balanserte, så det er en RX- og en RX+. I hver ende sitter det en gnd. Rett innenfor disse sitter hhv RX+/- og TX+/-. Rett innenfor der igjen sitter Vbus. Det vil si at det er to pinner på hver side av pluggen, altså totalt 4 pinner for både + og - for strømforsyning. I tillegg til dette finnes det en "CC1 og CC2" og en "Sub 1 og Sub 2". Førstnevnte har en deteksjonsfunksjon. Jeg antar dette har med hva slags utstyr som er tilkoblet å gjøre. Sistnevnte er bare beskrevet som "secondary bus". De siste 2 pinnene på hver side er USB 2.0.

Det betyr at strømmen overføres av minst 4 pinner for hver pol. Det betyr 5A pr pinne, ikke 20 som fryktet.

Det betyr antakelig også at man fint kan ha en billig adapter til en eldre USB-disk, USB-minne eller hva det måtte være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer nå mest på hvordan de skal få presset/sugd 100W gjennom denne? Hvis det skal foregå ved de "vanlige" 5 voltene så blir det jo 20A... Ser for meg at både ledere og pinner lyser fint i mørket da. De må vel opp i spenning for å få det til? 12V (8,4A)?

100W utstyr må følgelig benytte seg av 20V.

Utstyr med lavere effekt kan dog benytte lavere spenninger, så fremt det ikke overgår 5A totalt.

Lenke til kommentar

One Cable to rule them all, One Cable to find them,

One Cable to bring them all and in the darkness bind them

 

In the Land of Capitalism where the Copyrights lie.

Oi, ja! Du har rett!

 

La oss gå tilbake til kabel-helvette der hver eneste telefon hadde sin egen plugg. Og la oss forbli på den gamle USB 2.0 standarden, som på en eller annen måte eksisterte i 4 dimensjoner!

usb-4d_189968.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den eneste pluggen jeg har hatt behov for å kjefte på, er SCART-pluggen.

 

Og selv om mange plugger krevde at man brukte noen skarve hjerneceller for å få koblet de til, så har de da gjort jobben sin helt fint.

 

Og at visse produsenter har vært helt idiot når det kommer til det å velge proprietære plugger over eksisterende standarder kommer fortsatt til å skje selv om denne ooooh-super-pluggen kommer så lenge ingen setter ned foten.

 

Forøvrig liker jeg at ting går fremover, skal bli fint med en mer versatil plugg som kan brukes til mye forskjellig, men jeg lukter at jeg behøver forsterkere og repeatere i det vide og brede for å bruke disse fra mitt datarom og frem til min stille sfære. I tillegg har jeg en avsmak til nye standarder etter at de kom med HDCP.

Lenke til kommentar

En ting jeg digger med denne pluggen er at kommunikasjonskanalene også er "mirrored". Det innebærer at også en slitt plugg som etter hvert begynner å få litt dårlig kontakt vil ha en viss grad av redundans.

 

Ellers pleier de fleste kabler å fint tåle 1kV uten overslag (ikke i følge spec så klart). Det skulle bety at 5kW er innen rekkevidde :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981238947

Blir helt oppgitt over alle disse forskjellige kabelstandardene produsentene finner på. Mye bedre hvis man hadde gått over til fiber for alle typer signalerkabler og en type til power med standardisert plugg.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvor mye sand du har i skoen din. Vi har en standard for 5V, og den heter USB. Den er i prinsippet begrenset til 5W, men er blitt utvidet til 10W. Nå har imidlertid behovet for høyere overføringshastighet meldt seg. Videre har behovet for mer strøm meldt seg. Det USB da har valgt å gjøre er å ikke bare øke kapasiteten fra de gjeldende 10W på 5V, men også å inkludere mulighet for flere spenninger og betydelig høyere strømmer. De har også tatt hensyn til at USB OTG var noe en komplisert standard som krevde en annerledes koblet kabel og har nå lagt dette inn i samme pluggen. Den er nå med andre ord 2-veis, og man kan bruke samme plugg både for host og device. Dette betyr at det nye formatet er kompatibelt med, og kan potensielt erstatte:
Power-connector på PC
Power-connector på telefon
USB 2 og 3 type A og B, M og F, standard, mini og micro

VGA/HDMI/DP/DVI...

 

Så vidt jeg kan se er det egentlig bare minnekortslissen og eventuelt nettverkskontakten man ikke har inkludert i denne pluggen. Er ikke dette en universell standard så vet ikke jeg hva du egentlig er ute etter...

Lenke til kommentar

Sier ikke nei takk til optiske kabler, men det har helt klart sine begrensninger de også. Og spesielt siden vi her hovedsakelig snakker om korte avstander, så blir det nok rimelig dyrt å utstyre alle komponenter med mottaker og sender med så høy båndbredde vi trenger.

De har prøvd seg med fiber før, men ble vel dumpet more or less til kobber til slutt.

 

Fiber er knall når det er lange avstander, mye støy og ikke alt for høy båndbredde. Da det more or less er helt motstandsdyktig for støy, og slipepr forsterkning og filtrering i bauer og kanter. Best med lavere båndbredde, Ikke fordi fiberene i seg selv ikke takler det, men fordi jeg tipper det krever en del av sender/mottakerutstyret. En enkel displayport V1.3 kobling er på over 32 Gbps, som er mer enn totale forbruket til hele TG under peak. Og mye kraftigere enn det du finner til sentraler i nabolag med fiber.

 

Og DP og USB finner du i billige dingser, og kan dermed ikke koste en formue. For jeg tipper at dette utstyret ikke akkurat er gratis akkurat, selv om det ikke er direkte sammenlignbart.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...